Typ: | Iveco Crealis Neo 18 |
Pro město (stát): | Bologna (Itálie) |
Termíny dodávek: | 06/2015, 09/2015-03/2016 |
Celkem vozů dodáno: | 49 |
Nátěr: | červeno-černo-šedý |
Poznámky: |
Iveco Crealis Neo 18 je kloubový trolejbus, na kterém společnost Iveco (dříve Irisbus) spolupracuje se Škodou Electric. Škoda Electric v plzeňském závodě zajišťuje montáž elektrovýzbroje do dodané karoserie. Finálním dodavatelem je společnost Iveco France.
Čtyřdveřové trolejbusy pojmou 140 cestujících (29 sedících, 111 stojících). Dveře se otevírají dovnitř. Plně nízkopodlažní vozy mají v druhých dveřích manuálně výklopnou plošinu pro vozíčkáře. Prostor pro kočárky či vozíčkáře je umístěn naproti druhým dveřím. Tento prostor je více prosvětlen pomocí prodloužení bočních oken. Toto prosvětlení výrazně kazí design celého vozidla. Přitom na design vozu byl u modelu Crealis Neo kladen velký důraz. Vzhled vozidla je vyvinut pro koncepci BHNS (Bus a Haut Niveau de Service tj. autobusová doprava s vysokou úrovní služeb, metrobus). Vozidlo předním čelem připomíná tramvaj. Systém metrobusů se v podstatě tramvajím přibližuje (kromě designu vozidel je typickým znakem oddělená jízdní dráha, krátký interval mezi spoji). Pro porovnání např.: u konkurenční společnosti Solaris je model pro BHNS nazván Metrostyle. Iveco Crealis vychází z modelu Citelis, jedná se v podstatě jen o facelift předního čela. Další rozdíly mezi modely Citelis a Crealis Neo jsou např. odlišná délka (18235 mm (Crealis) vs. 17900 (Citelis)), odlišná hmotnost (20,6 tun vs. 20,3 tun) nebo snížená obsaditelnost (140 oproti 150 u Citelisu). Snižená obsaditelnost Crealisu při jeho větší délce je způsobena především rozměrnějším předním čelem a malým počtem sedadel v interiéru (často je místo dvojice sedadel osazeno jen jedno příp. 1,5 (širší)). Rozdíl mezi trolejbusem Crealis Neo pro Bolognu a 25 Tr je v použití modernějšího trakčního motoru, softwaru řídicí jednotky či osazení dieselagregátem splňujícím nejnovější emisní normy Euro 6. Další elektrické a mechanické vybavení je většinou totožné. Trolejbusy pro Bolognu jsou vybaveny klimatizací salonu pro cestující, proto jsou použita jen malá vyklápěcí okna. Sedačky v interiéru jsou plastové, bez čalounění (antivandalské). Ve vozech je instalován kamerový systém. Osvětlení interiéru je řešeno LED diodami. Trolejbusy jsou vybaveny informačním systémem od italské společnosti Ameli Spa. Pro usnadnění jízdy jsou vozidla osazena automatickým optickým naváděním do zastávek s přesností na 5 cm. Čidla systému jsou umístěna v zaobleních na předním čele. Poloautomatické sběrače proudu jsou kombinací Esko/Faiveley (typ TSS 10.4). Stahováky nesou značku Railtech. Maximální rychlost trolejbusu je 65 km/h. Trolejbusy jsou opatřeny dieselagregátem Kirsch, který splňuje nejnovější emisní normy Euro 6. Zajímavostí je, že trolejbusy jsou zároveň vybaveny klimatizací i dieselagregátem.
V městě Bologna se o projektu páteřních trolejbusových linek hovoří mnoho let. Už v roce 2004 společnost Irisbus s modelem Civis vyhrála výběrové řízení a s vedením města Bologna uzavřela smlouvu na dodávku 49 vozidel. Trolejbusy Irisbus Civis měly být opticky naváděny dle vodorovného značení na vozovce (italská média pro ně používala označení tramvaj na pneumatikách). Kromě nákupu trolejbusů město značně investuje do úprav komunikací, aby po nich mohly nové trolejbusy s naváděcím systémem jezdit. Celková výše investic do projektu Civis činí přibližně 182 milionů Eur (cena samotných 49 trolejbusů činí necelých 59 milionů Eur). Vlivem průtahů se první dva trolejbusy Civis dostávají do Bologny až v červnu 2008. Trolejbus absolvuje mnoho testování, testuje se i automatický režim navádění (trolejbus sám zatáčí - viz video). Obavy o bezpečnost a spolehlivost automatického navádění a pomalá cestovní rychlost trolejbusu vedou k mnoha diskuzím o účelnosti celého projektu. Kritizováno je i stanoviště řidiče vprostřed čela vozidla (nikoliv na levé straně jak je obvyklé) a vysoká hmotnost vozu, která může způsobit škody v historickém centru města. Postupně jsou dodávány další trolejbusy, které ale jen stojí ve vozovně místního dopravního podniku. Vše vrcholí dne 18.10.2011, kdy magistrát města Bologna oznámil pozastavení celého projektu Civis. Vozidla nebyla uznána za bezpečná (optický naváděcí systém neodpovídal smluvním ustanovením). V tu dobu již bylo vyrobeno a dodáno všech 49 vozidel Irisbus Civis. Starosta města byl spolu s dalšími šesti osobami v souvislosti s dodávkou Civisů obviněn z korupce a úmyslného zvýhodnění Irisbusu. Mezitím je v roce 2010 na základě jiného výběrového řízení dodáno a zprovozněno 11 kloubových trolejbusů Solaris Trollino 18 s výzbrojí Cegelec (a s trakčním motorem od Škody Electric). Škoda Electric v Bologni kvůli tomuto výběrovému řízení v červnu 2009 prezentovala trolejbus 25 Tr (zapůjčený ze Zlína - ev.č. 409). Dne 29.11.2012 byla mezi magistrátem města a společností Irisbus podepsána smlouva o nahrazení 49 trolejbusů Civis novým modelem Crealis Neo (bez žádných dalších nákladů). Kromě vzhledu se trolejbusy budou lišit umístěním stanoviště řidiče (Crealis má stanoviště klasicky na levé straně) či použitím dieselagregátu splňujícího normu Euro 6 (u Civisu Euro 3). Crealisy budou opticky naváděny jen v prostoru zastávek (pro usnadnění ovládání vozu při zajíždění do zastávky). Město Bologna bylo jediným odběratelem trolejbusů Irisbus Civis, tyto trolejbusy tak, i přes 49 vyrobených exemplářů, nikdy nezasáhly do pravidelného provozu s cestujícími. O odkoupení zánovních Civisů uvažuje francouzský provoz Lyon. Jeden z trolejbusů se zde testuje (bez cestujících) od podzimu 2013 do února 2014. Mnoho peněz bylo v Bologni zbytečně proinvestováno v úpravách komunikací pro provoz nových trolejbusů, bylo vznešeno i obžalování a probíhá soudní proces. V Bologni kvůli Civisům došlo k postupnému přebudování systému napájení z 600V na 750V. V březnu 2014 informuje Škoda Electric o uzavření smlouvy na výrobu a kompletní montáž elektrovýzbroje do 49 karoserií Crealis Neo. Hodnota kontraktu pro Škodu Electric činí 430 milionů Kč. Celková cena jednoho trolejbusu činí přibližně 1,2 milionu Eur. K vítězství Škodě Electric pomohly mimo jiné nedávné dodávky trolejbusů do italských měst Řím a Cagliari. Dodávka pro Bolognu je prvním využitím autobusové karoserie Crealis Neo pro trolejbus. Před dodáním nových trolejbusů dochází v Bologni často k vypravování autobusů na trolejbusové linky (na cca 80 služeb na 4 linky je k dispozici jen 56 trolejbusů - (9x Breda-Menarini 220 LF, 1xBredabus 4001.12, 35x MAN/Autodromo BusOtto 18, 11x Solaris Trollino 18)).
03-10/2014
Karoserie prvního trolejbusu je do Škody Electric přivezena 24.3.2014. Vzhledem k novému typu karoserie je montáž výzbroje náročnější. Dne 7.6.2014 je ještě nedokončený trolejbus vystaven při dnu otevřených dveří ve Škodě Transportation. Po dolaďování vyjíždí prototyp vlastní silou do plzeňských ulic poprvé dne 7.7.2014. V Plzni proběhne homologace trolejbusu. Z Plzně je prototyp odvezen v průběhu podzimu k finálnímu dodavateli Iveco France. Do Bologny je trolejbus dodán na začátku června 2015.
11/2014-02/2016
Sériová výroba dalších trolejbusů pro Itálii se ve Škodě Electric rozbíhá v listopadu 2014. První trolejbusy (Bologna 2 a výše) se na zkušebních jízdách objevují od začátku prosince. Během prosince 2014 není problém za den v ulicích Plzně potkat i tři různé testované trolejbusy pro toto italské město. Svým atraktivním, neotřelým designem, budí trolejbusy v plzeňských ulicích velkou pozornost, lidé se za nimi otáčejí a často si je i fotí. Do konce roku 2014 je oživeno a částečně otestováno více než 10 vozů Iveco Crealis Neo. Výroba dalších vozidel pokračuje v roce 2015. Po dodatečném osazení dieseleagregátu probíhají u vozidel další zkoušky. Na začátku února do ulic vyjíždí už 20. vůz pro Bolognu. Během února je zkompletováno dalších 13 vozidel. Tempo výroby je průměrně jeden dokončený vůz každý všední den (kromě Bologny také trolejbusy pro Bratislavu). Výroba italských trolejbusů neustává ani v březnu, v závěru března je testován celkově už 42. Crealis. K dokončení dodávky už zbývá vyrobit jen 7 trolejbusů. Poslední, 49. trolejbus, své testování zahajuje 15.5.2015. Crealisy jsou ale v plzeňských ulicích k vidění i nadále, především během června a července při testování dieselagregátu. První vozidla jsou také odvážena na finalizaci zpět do Iveca. Finálním dodavatelem je společnost Iveco France. Masivní odvoz trolejbusů ze Škody Electric k finálnímu dodavateli probíhá v první polovině září. Jako poslední v Plzni zůstávají vozy Bologna 13, 38 a 42. Trolejbus Bologna 13 vyjíždí na testování do ulic Plzně ještě 2.10.2015. Posledním trolejbusem, který v Plzni zůstává je vůz Bologna 38, který měl v březnu 2015 nehodu, při které došlo k poškození předního čela. Oprava trolejbusu probíhá od října do prosince 2015 v areálu společnosti Auto Helus s.r.o. (autorizovaný servis Iveca) v Ejpovicích u Plzně. V ulicích Plzně se trolejbus po opravě sporadicky objevuje v lednu 2016, na jednu z posledních zkušebních jízd vyjíždí 25.1.2016. Trolejbus je z Plzně odvezen v první polovině února 2016.
Na začátku června 2015 jsou do Bologny dodány první tři nové trolejbusy. Vozidla u místního provozovatele dopravy - TPER - Trasporto Passeggeri Emilia Romagna - obdržela ev.č. 1101 - 1103. Dne 10.6.2015 je jeden z trolejbusů Crealis (#1103) slavnostně představen veřejnosti a novinářům v centru města (Piazza Maggiore). Média se novými trolejbusy značně zabývají, město na ně čeká v podstatě už 11 let. Dne 30.7.2015 začíná testování nového Crealisu v boloňské trolejbusové síti, konkrétně na nové trolejbusové trati v trase autobusové linky 19 v městské části San Lazzaro (foto). V Bologni probíhá v roce 2015 řada stavebních prací, proto jsou běžné trolejbusy vypravovány pouze minimálně a nahrazují je autobusy. Do provozu s cestujícími tak budou Crealisy zařazeny pravděpodobně až na začátku roku 2016. Do té doby musí nové trolejbusy absolvovat řadu testů. Trolejbusy se v rámci zkušebních jízd objevují i v ulicích Bologny. V druhé polovině září 2015 je v Bologni už 9 nových trolejbusů. Většina z 49 trolejbusů tak nyní absolvuje finalizaci u Iveco France. Do provozu s cestujícími jsou trolejbusy slavnostně zařazeny 2.2.2016. Za účasti vedení boloňského dopravního podniku, vedení města, zástupců společnosti Iveco a řady novinářů probíhá prezentační jízda s vozem 1104. Další dva trolejbusy Crealis jsou vypraveny do běžného provozu s cestujícími na linku 13. Trolejbusy Crealis budou zatím vypravovány jen na linku 13, trasy dalších tří linek, na které mají být trolejbusy nasazeny ještě nejsou dokončeny. První tři trolejbusy doplňuje za několik týdnů další pětice vozidel, která už je schválena pro provoz. Všech 49 trolejbusů Crealis by mělo být provozuschopných během několika následujících měsíců. Nové trolejbusy jsou pod přísným drobnohledem novinářů, drobný problém s dveřmi u trolejbusu ev.č. 1107 v třetí den provozu (5.2.) se hned objevil v několika internetových denících a bylo požadováno vysvětlení od zástupců dopravního podniku. Trolejbus se po návštěvě dílny vrátil do provozu ještě v ten samý den.