Na této stránce se dozvíte informace o trolejbusech, které trolejbusy v Plzni konaly předváděcí jízdy, zkušební jízdy s cestujícími či byly zaůjčený do stavu PMDP např. v rámci oslav či k provedení zkoušek. V horní části stránky jsou umístěny dvě tabulky o předváděcích vozech, v spodní části pak podrobnosti o jednotlivých vozech. Pro lepší orientaci jsou delší texty skryty a objeví se až po kliknutí na "Zobrazení / skrytí více informací. "
Více o trolejbusech, které byly v Plzni zkoušeny bez cestujících naleznete na Zkoušené trolejbusy.
Od pondělí 14.2.2011 se v plzeňských ulicích objevuje ve zkušebním provozu s cestujícími trolejbus 31 Tr pro Hradec Králové. Trolejbus obdržel pro zkoušení u PMDP číslo 393. Na trolejbusu proběhly před jeho uvedením do zkušebního provozu v Plzni drobné úpravy ( nalepení evidenčních čísel, dosazení štípačů lístku a Cardmanů, dosazení palubního počítače apod. ). Takto připravený se trolejbus poprvé v ulicích objevuje již v sobotu 12.2.2010, aby se na něm řidiči PMDP zaškolili. Prototyp 31 Tr jezdí v Plzni v rámci zkušebních jízd přibližně od poloviny prosince 2010, nyní však poprvé s cestujícími. Není až tak obvyklé, aby po Plzni jezdil s cestujícími každý prototyp vyrobený Škodou Electric, tento trolejbus představuje spíše výjimku, protože většina prototypů najíždí kilometry s cestujícími nutné pro schválení typu až v městě, které si trolejbusy objednalo.
Žluto-červeno-bílo-černý kloubový trolejbus se objevuje výhradně na lince 16. Téměř vždy je nasazen na kurzu 7 ( krom středy 16.2., kdy byl na kurzu 16/5 ). Tyto kurzy jsou garantované nízkopodlažní. Zajímavostí je, že trolejbus se objevuje v provozu i o víkendu ( opět na 16/7 ), kdy jsou v Plzni nasazovány pouze krátké trolejbusy. Trolejbus tak každý den najezdí přibližně 223 km. Celkově musí trolejbus v plzeňské síti najezdit přibližně 8000 km. Trolejbus se tak v plzeňské síti pohyboval přesně 5 týdnů. Naposledy s cestujícími vyjel v neděli 20.3.2011 na víkendovou linku 16. Dne 25.3.2011 pak byl trolejbus již bez plzeňských znaků, nálepek a odbavovacích systémů převezen na trajleru do Hradce Králové. V Hradci Králové jezdí prototyp 31 Tr alias plzeňská 393 pod evidenčním číslem 61. Trolejbus ev.č. 61 navíc při officiálním představení 4.4.2011 obdržel jméno Rákosníček. V Plzni se pak trolejbusy typu 31 Tr pro další města objevují i nadále, ale v rámci zkušebních jízd bez cestujících. Krom Hradce Králové jsou 31 Tr dodávány např. do 31 Tr do Prešova.
Zajímavostí tohoto trolejbusu je jeho evidenční číslo, které dostal přidelěné u PMDP. Většina zkoušených trolejbusů, které v Plzni jezdí s cestujícími obdrží číslo 99?, tento trolejbus však obdržel číslo 393, které je zcela mimo zmiňovanou řadu. Pro doplnění je důležité zmínit, že číslo 393 je trolejbusem 31 Tr obsazeno podruhé. Poprvé bylo číslo 393 obsazeno vozem 14 Tr v letech 1986 - 1996.
Trolejbusu se při zkušebních jízdách s cestujícími nevyhýbají drobné problémy, které občas způsobují i drobné zpožďování dalších linek, ale proto vozidlo jezdí ve zkušebním provozu, aby se "vychytaly mouchy."
Trolejbusy Škoda 31 Tr Sor jsou pětidvéřové, což je v českých končinách neobvyklé ( obvykle mají 18-metrové trolejbusy pouze čtyři dveře ). Výhoda pěti dveří je rychlejší výměna cestujících, nevýhodu pak měně prostoru pro cestující v interiéru, který může na někoho působit stísněně. Zde se ještě sluší zmínit o sedačkách v zadní části trolejbusu, ke kterým vede poměrně velký schod, což může být pro některé starší občany překážkou. Přesněji řečeno, z 46 sedaček je jich naprostá většina ( přibližně 40 ) na nějakém stupínku. Poptávkové otevírání dveří je dotykové, umístěné na dveřích, což je pro Plzeňany novinka. Trolejbusy pojmou 161 cestujících, z toho 46 sedících a zbytek, nebo-li 115 stojících. Šířka trolejbusu Škoda 31 Tr Sor činí 2,5 metru, výška 3,4 metru a délka činí 18,7 metrů. Maximální rychlost je 65 km/h. Plně nízkopodlažní vozy mají v třetích dveřích vyklápěcí plošinu pro vozíčkáře ( prostor pro kočárky je umístěn mezi druhými a třetími dveří ) a aby toho nebylo málo, mohou se pomocí funkce kneeling naklonit až k hraně chodníku. Vozy mají v interiéru zrcátka u dveří, aby řidič viděl na výměnu cestujícícha krom toho mají vozy mají instalovaný kamerový systém. Vozy jsou vybaveny informačním systémem BUSTEC. Zajímavostí jsou oboustranné panely, které v interiéru vozidla zobrazují linku a cílovou stanici. Venkovní panely svítí oranžově ( podobně jako Em-Testy ) což také odlišuje tento trolejbus od ostatních plzeňských trolejbusů se zelenými BUSE. Trolejbusy 31 Tr mají velká, šoupací okna, která cestující ocení především v létě. Trolejbusy pro Hradec Králové jsou také vybaveny klimatizací. Klimatizace je krom nátěru hlavní rozeznávací znamení vozů 31 Tr od prototypu SOR CITY TNB 18. Sběrače proudu jsou od výrobce ESKO, stahováky jsou ukryty v zadní části vozu. Hmotnost činí kolem 15 tun. Trolejbusy Škoda 31 Tr pro Hradec Králové nejsou na přání zákazníka vybaveny dieselagregátem. Škoda 31 Tr je po 30 Tr dalším důsledkem spolupráce firem Škoda Electric a Sor. Kastle prvního vozu Škoda 31 Tr pro Hradec Králové dorazila do Škody Electric přibližně na přelomu října a listopadu 2010. Na první zkušební jízdy vyráží prototyp poprvé dne 16.12.2010. Od 14.2.2011 pak jak již je psáno výše poprvé s cestujícími. Trolejbusů typu 31 Tr bude do Hradce Králové dodáno celkem 13 ( včetně prototypu absolvujícího zkušební jízdy s cestujícími v Plzni ), více informací o zkoušení těchto trolejbusů v Plzni ( bez cestujících ) naleznete na stránce Škody 31 Tr pro Hradec Králové.
Pro Plzeňany je tento trolejbus zajímavý především svým nátěrem, který "narušuje plzeňskou trolejbusovou zeleň." Nejčastěji je tak cestujícími nazýván jako "ten červený trolejbus." Je jasné, že trolejbusy nejezdí na vzhled, ale přesto si neodpustím několik "připomínek" k barevnému nátěru Sorek pro Hradec Králové. Klasickou záležitostí výrobce Sor jsou "schody" nad prostřední a zadní nápravou na straně bez dveří. Ten se dá vyřešit, jak se tomu stalo např. u pražských autobusů SOR NB 12, kdy byl pod "schodem" proveden černý pruh v úrovni jako před "schodem." U trolejbusových "Sorek" tomu však tak není. Jako další nezvládnutý detail bych viděl bílý pruh za posledními dveřmi, kdy po celém trolejbusu tento pruh či bílá barva v spodní části není, pouze tento kousek vzadu. Jako největší vadu na kráse bych pak viděl vyřešení předního čela. Stačí porovnat čela 31 Tr a 30 Tr. Nevím jak vám, ale mě přijde mnohem lepší, když je střední část čela v černé barvě, než jako u 31 Tr bílá, nehledně na barevnou návaznost čela s bokem, který je na stejně úrovni ( na úrovni umístění stěračů ) černý. Za zamyšlení by stálo i vyřešení napojení spodní čelní červené masky a boku bez dveří, kdy pruh červené z boku je ukončen, i když by mohl přecházet do masky.