V letech 2013 a 2014 probíhá rekonstrukce Wilsonova mostu. Tato rekonstrukce se dotýká vedení většiny trolejbusových linek.
Po kliknutí na název každé události se o dané události dozvíte více.
--.--.2013 - Fotky před zahájením rekonstrukce + informace o rekonstrukci 15.7.2013 - Most se uzavírá pro chodce a auta 19.7.2013 - Z chodníků na mostě jsou již vytrhané kostky 24.7.2013 - Poslední den provozu trolejbusů po Wilsonově mostě 25.7.2013 - Kompletní uzavírka Wilsonova mostu začíná 26.7. - 31.8.2013 - Provoz odkloněných linek o prázdninách + stav prací na mostě 1.9. - --.--.2013 - Práce na Wilsonově mostě během podzimu 1.1. - --.--.2014 - Práce na mostě v roce 2014 10.3. - 31.3.2014 - Uzavření předpolí Wilsonova mostu 29.3.2014 - Natahování trolejí 31.3.2014 - Poslední den odklonu trolejbusových linek 1.4.2014 - Obnovení provozu trolejbusových linek po Wilsonově mostě 1.5.2014 - Otevření prvního chodníku na mostě
Podívejme se, jak vypadal Wilsonův most před zahájením rekonstrukce. Tento více než 100-letý kamenný most využívají denně tísíce aut, chodců a také většina trolejbusových linek. To se samozřejmě na stavu mostu podepisuje. Výstavba mostu započala 4.5.1912, slavnostní otevření proběhlo o rok později, 28.9.1913. Most, pojmenovaný po Františku Josefu I., byl postaven podle projektu Václava Mencla. Jako materiál posloužil převážně kámen, v základech pak i beton. Jedná se o poslední velký kamenný most postavený v Čechách. Most se pyšní klenbami o průměru 27,5 metrů. Při stavbě byly na vozovku mostu položeny koleje pro uvažovanou tramvajovou trať. Na tu nakonec nedošlo a tak byly při rekonstrukci v roce 1934 koleje odstraněny. První trolejbusy na most vyjely 28.10.1948. Most byl po první světové válce přejmenován na Wilsonův. Chvíli se jmenoval i Stalinův.
K 100. letému výročí otevření dostala tato technická památka dárek v podobě kompletní rekonstrukce. Při ní by měl most získat svoji původní historickou podobu díky celkové renovaci, ale i opravě mýtných domků či instalaci dobového osvětlení. Most bude při rekonstrukci obnažen až na klenby. Následně budou klenby zasypány, odizolovány a odvodněny. Na vozovku i chodníky se po rekonstrukci vrátí klasické dlažební kostky. Chodníky budou rozšířeny na úkor vozovky (současné chodníky jsou velmi úzké vzhledem k množství lidí využívajících most). Kamenné bloky mostu budou očištěny, v případě potřeby vyměněny. Při rekonstrukci bude ale hlavně kompletně předělán kolektor vedoucí pod vozovkou mostu. V kolektoru vycházejícím z centrály PMDP na Denisově nábřeží je ukryto kolem 150 trakčních kabelů napájejících tramvajové a trolejbusové tratě v centru města. Nehoda v kolektoru by zastavila provoz MHD v centru města. Rekonstrukce mostu bude stát více než 50 milionů korun. Stavbu provádí sdružení firem Stavby mostů Praha a Eurovia CS. Oprava Wilsonova mostu by měla být u konce v květnu 2014.
S rekonstrukcí Wilsonova mostu se pojí ještě jedna zajímavost. Při kompletní uzavírce spodní části Americké třídy budou sledovány dopady dopravy na křižovatky v okolí. V případě příznivého výsledku by i po zprovozoznění mostu mohla část Americké třídy (spíše v úseku od křižovatky U Práce ke kruhovému objezdu u Mrakodrapu) zůstat průjezdná jen pro MHD. Spoje MHD totiž na Americké třídě kvůli silné automobilové dopravě nabírají několikaminutová zpoždění a i při rekonstrukci horní části Americké třídy v roce 2008 bylo počítáno jen s provozem MHD.
V pondělí 15.7.2013 se Wilsonův most uzavírá pro chodce a automobily. Během dopoledne jsou zákazové značky rozmístěny na oba konce mostu, kolem připravených značek u okrajů chodníků ale ještě auta mohla projíždět. Kolem 11:40 jsou značky přemístěny do vozovky, čímž uzavírka mostu začíná. Krom Wilsonova mostu bude neprůjezdné i Denisovo nábřeží u sídla PMDP. Na respektování zákazu vjezdu (i vstupu) na most od začátku dohlíží hlídky městské policie. Hned po uzavření se začalo s vytrháváním dlažebních kostek z levého chodníku mostu (ve směru od mrakodrapu k nádraží). Zákazové značky umístěné ve vozovce na obou koncích Wilsonova mostu, ale i na křižovatce Americká x Pařížská, komplikují provoz především ve špičce, kdy se protijedoucí vozy musí navzájem pouštět. Nejsložitější je situace přímo na mostě, kde vyhýbání komplikují ještě pracovní stroje. Dopravní značky upozorňující na neprůjezdný Wilsonův most nejsou jen na Americké, ale i na důležitých křižovatkách v okolí (u nádraží, u pivovaru), aby motoristě zbytečně nejezdili až k mostu.
Wilsonův most se pro auta a chodce měl podle plánu uzavřít už o týden dříve, 8.7., stavební firmě ale chyběly dodatkové tabulky k dopravním značkám informující řidiče o uzavírce. Týdenní zpoždění, by ale na délku rekonstrukce nemělo mýt vliv. I když od 15.7.2013 dle dopravních značek na most mohou jen trolejbusy a linková doprava, skutečnost je jiná. Pokud na mostě nehlídkují policisté, chodci jej hojně využívají i nadále. Není se co divit, stavební ruch na mostě hned odpoledne ustal a chodci se také často řídí, že „když to unese trolejbus, unese to i mě.“ Náhradní trasa pro chodce je vedena po blízké lavce u Západočeského muzea.
Po čtyřech dnech od začátku uzavírky, v pátek 19.7.2013, jsou již z chodníků na Wilsonově mostě odstraněny dlažební kostky. Ani to ale nebrání chodcům, aby i přes zákaz chodili po mostu. Na křižovatkách Americká x Anglické nábřeží a Americká x Denisovo nábřeží probíhá montáž nosných lan pro uchycení rozpěrek ukončujících troleje na Americké před mostem. U mostu se objevuje i tabule informující o rekonstrukci mostu.
Naposledy se trolejbusy na Wilsonově mostě před rekonstrukcí objevují 24.7.2013. V tu dobu jsou odstraňovány první dlažební kostky i z okrajů vozovky. Na chodnících vyrůstají dočasné dřevené konstrukce, v kterých budou vedeny napájecí kabely. Policisté už na „odhánění“ chodců z mostu rezignovali, po dobu úplné uzavírky by chodcům ve vstupu na most měl zabránit plot.
Ve čtvrtek 25.7.2013 již na Wilsonův most nesmí ani trolejbusy. Uzavírka by pro trolejbusy měla, dle optimistických odhadů, skončit na samém konci roku 2013. Celkově by rekonstrukce mostu měla být hotova v květnu 2014. Ani zákaz vjezdu trolejbusů však neodradí chodce, aby most dále přecházeli. Proto jsou před polednem na most instalovány ploty. V podvečer jsou však již křídla plotu posunuta a lidé chodí po mostě opět. Na mostě se totiž pořád nepracuje.
Trolejbusové linky 11, 15, 16 a 17 jsou odkloněny z Americké a Šumavské na Anglické nábřeží a do ulice U Prazdroje. Linka 12 ve směru Božkov využívá Anglické nábřeží a Sirkovou ulici. V Mikulášské ulici byla za křižovatkou s ulicí U Trati ve směru Božkov zřízena zastávka Hlavní nádraží ČD, U Ježíška. Nejzajímavější je odklonová trasa linky 12 ve směru Nová Hospoda. Z Mikulášské ulice trolejbusy zatočí do Šumavské, po (kvůli tomuto odklonu) nedávno vybudovaném oblouku z Lobezské doleva do ulice U Prazdroje (viz ZDE), a dále již jako ostatní linky po Anglickém nábřeží. Na této trase obsluhují spoje mj. i zastávku Hlavní nádraží ČD, Šumavská. Linky 10 a 14 jsou v centru města otáčeny po trase Goethova - Kopeckého sady - Anglické nábřeží - most U Jána - Sirková - Mikulášská - U Trati (místo Wilsonova mostu tedy používají most Milénia). Bez obsluhy trolejbusových linek se ocitá zastávka Hlavní nádraží ČD, Americká, zastávka Šumavská je obsluhována jen linkou 12 a to jen ve směru Nová Hospoda. Naopak zastávka Anglické nábřeží se stává hlavním přestupním uzlem, nejen mezi trolejbusovými linkami, ale díky tramvajové výluce (od 3.8.) i mezi tramvajemi a náhradní dopravou za tramvaje. Informovanost o odklonu je díky papírovým upozorněním, namluveným hlášením, ale i upozornění na BUSE panelech vozů (vyjma linky 12, kam je upozornění doplněno až po několika dnech) či na panelech inteligentních zastávek, velmi dobrá.
Cestující si na odklonovou trasu přes Anglické nábřeží rychle zvyknuli a ze zastávky Anglické nábřeží se stává hlavní přestupní uzel nejen mezi trolejbusy, ale též tramvajemi. V noci z 25. na 26.7.2013 jsou z Wilsonova mostu odstraněny troleje. Ty jsou z obou stran ukončeny rozpěrkami před mostem. Po odstranění trolejí probíhají během pátku 26.7. první práce na stavbě konstrukce pro napájecí kabely. Ty budou z původního kolektoru vedoucím Denisovým nábřežím a útrobami Wilsonova mostu vyjmuty a vedeny provizorní konstrukcí. Následně se kolektor rozšíří. Přibližně 120 napájecích kabelů vedoucích z měnírny u ředitelství PMDP na Denisově nábřeží se přepojuje především v nočních hodinách, aby nebyl narušen provoz tramvají a trolejbusů v centru města výpadky napájení.
Na začátku srpna 2013 je na informační BUSE panely trolejbusů doplněna informace o vedení odklonem přes Anglické nábřeží u spojů linky 12, u kterých toto značení od začátku nelogicky nebylo, i když odklonová trasa linky 12 přes Anglické nábřeží byla shodná s ostatními linkami (liší se až v Sirkové resp. Šumavské ulici).
Uzavírka Wilsonova mostu přinesla i několik zajímavostí na BUSE panelech trolejbusů. U linek 10 a 14 se jedná o cíl Goethova namísto obvyklého Hlavní nádraží ČD, Americká. Zajímavostí je, že linka 14 byla v této zastávce ukončena již dříve, do srpna 2010. Linka 10 má tento cíl poprvé. Informace o vedení spojů odklonem přes Anglické nábřeží se objevují i spojů vedených do vozovny, kdy je tak celý čelní panel vyvedený inverzně.
Do půlky srpna se toho na Wilsonově mostě na první pohled moc nezměnilo, práce totiž probíhají především na přemístění napájecích kabelů od ředitelství PMDP na Denisovo nábřeží přes Wilsonův most z původního kolektoru do dočasné konstrukce.
V druhé polovině srpna 2013 jsou již napájecí kabely přemístěny do dočasného kabelovodu. Ten začíná v sídle PMDP na Denisově nábřeží a při kraji nábřeží směřuje k Americké. Zde jsou některé kabely přemostěny po dočasné konstrukci a dále vedeny po Wilsonově mostě (v konstrukcích při zábradlí). Za mostem jsou kabely svedeny pod zem. Na Denisově nábřeží před sídlem PMDP musel být kabelovod přemostěn dvěma mosty, aby byl zajištěn přístup k zákaznickému centru PMDP. Po skončení hlavního náporu cestujících nabíjejících si na začátku školního roku Plzeňskou kartu bude přístup do zákaznického centra možný jen spodem Pařížskou ulicí (Denisovo nábřeží bude uzavřeno od září do 10.12.2013).
Se začátkem školního roku naplno začínají i „viditelné“ práce na Wilsonově mostě. Pod polovinou mostu blíže Denisovu nábřeží vyrostlo lešení, z kterého je most postupně důkladně očišťován. Práce ale samozřejmě probíhají i na vozovce. V průběhu září zmizely, pro most typické, dlažební kostky a odstraňuje se podloží. Od 9.9.2013 mělo být uzavřeno Denisovo nábřeží u ředitelství PMDP, uzavírka začíná ale až v druhé polovině září. Celá stavba nabírá zpoždění kvůli překládkám dalších energetických kabelů. Od začátku září (po prázdninové přestávce) vyjíždí na svoji odklonou trasu do ulice U Trati linka 10.
Na začátku října je most postupně obnažován na kamenné klenby. Nejdříve se odkrývá pravá polovina mostu (ve směru k vlakovému nádraží). Čistění mostu se také blíží ke konci, novotou září 3/4 mostu.
V polovině listopadu 2013 je dokončeno jak očištění mostu, tak odstranění podloží až na klenby. Kolemjdoucím se naskýtá zajímavý pohled na původní kamennou konstrukci mostu s dvěma klenbami. Navenek už Wilsonův most po očištění přímo září. Naopak bez života se jeví Americká třídav úseku od křižovatky se Sirkovou. Kvůli uzavírce Wilsonova mostu je ulice pro automobily slepá a ani moc chodců tuto trasu nevyužívá. To je velká komplikace především pro obchodníky. Kvůli opožděné překládce energetických a telefonních kabelů navíc bude Wilsonův most pro MHD uzavřen minimálně až do 1.4.2014 (původně se trolejbusy měly na most vrátit už 1.1.2014). Protahuje se také uzavírka Denisova nábřeží u sídla PMDP. Namísto do poloviny prosince 2013 budou muset zákazníci využívat trasu Pařížskou ulicí až do konce května 2014. Termín celkového otevření mostu, přelom května a června 2014, by měl být zachován.
![]() | V průběhu prosince je prostor klenb Wilsonova mostu zasypán materiálem a odizolován. Připraveny jsou vývody pro kanalizaci. Práce na mostě se díky mírné zimě téměř nemusí zastavovat. |
V únoru 2014 jsou práce na Wilsonově mostě především ve znamení pokládky podkladových vrstev. Materiál je vrstven především v místě budoucích chodníků. Ve čtvrtek 13.2.2014 krátce po 15:45 strhl bagr pracující na Wilsonově mostě troleje vedoucí na most z Americké (troleje jsou ukončené na hranici mostu na křižovatce Anglické nábřeží x Americká). Nehoda zastavila všechny trolejbusové linky v odpolední špičce na přibližně 30 minut. Kolem 18.2. se začíná s pokládáním obrubníků a odvodnění. Obrubníky nasvědčují, že most bude zúžen. Z původního uspořádání celkem tří pruhů (jeden směr od mrakodrapu k nádraží, dva v opačném směru (resp. jeden odbočovací na Anglické nábřeží)) zůstane na mostě jeden pruh v každém směru. O co užší bude vozovka, o to širší budou chodníky. Původní úzké chodníky na mostě neodpovídaly velkému množství lidí, kteří most využívali. Objevují se obavy, zda-li vozovka mostu není zúžena až příliš, aby zde neměla protijedoucí vozidla MHD problémy s vyhýbáním. Především proto, že trolejbusy nemohou jet přímo u obrubníku (aby zrcátko nezranilo chodce). Při chybějícím odbočovacím pruhu mohou automobily odbočující doprava (na Anglické nábřeží) zdržovat vozidla jedoucí rovně. Na konci února probíhá hlasování městských zastupitelů, zda-li se mají na Wilsonův most po rekonstrukci vrátit i automobily. Návrh ponechat Wilsonův most průjezdný jen pro MHD neprošel, stejně tak jako varianta zklidnit horní část Americké třídy (mezi kruhovým objezdem a Škroupovou ulicí).
Postupující práce na Wilsonově mostě si vynutily uzavření předpolí mostu (tedy křižovatku Americká x Anglické nábřeží). Uzavírka probíhá od 10.3.2014 až do otevření mostu 1.4.2014. Křižovatku využívají trolejbusové linky 11, 12, 15, 16 a 17, pro které uzavírka znamená další odklon (odklon při odklonu). Veškerá doprava je z části Americké a Anglického nábřeží převedena do Goethovy ulice (dočasně zobousměrněna) a Kopeckého sadů. Uzavřena je Americká třída od kruhového objezdu k Wilsonovu mostu a Anglické nábřeží od Wilsonova mostu ke Kopeckého sadům (Západočeskému muzeu).
Hned po uzavření se začíná bagrovat celý prostor křižovatky Americká x Anglické nábřeží. Pro bezpečnost práce jsou troleje v prostoru křižovatky odizolovány. V křižovatce se jednak bude upravovat připojení Wilsonova mostu (po rekonstrukci je užší vozovka) a také zde probíhá překládka plynovodu a další úpravy (např. kanalizce). Na samotném Wilsonově mostě se začíná s dlážděním vozovky. Na most se po rekonstrukci vrací původní dlažební kostky, které jsou pro most typické. Postupně se přepojují napájecí kabely pro MHD do nového kolektoru vedoucího útrobami mostu.
Po přepojení napájecích kabelů pro tramvaje a trolejbusy může být z předpolí na Denisovo nábřeží odstraněna dočasná kovová konstrukce. Její odstraňování probíhá přibližně od 20.3.2014. Na křižovatce Americká x Anglické nábřeží je v tuto dobu zpevněn povrch. Přibližně od 24.3. se na křižovatce začíná s pokládkou asfaltových vrstev. Naplno probíhají práce i na Denisovo nábřeží směrem k sídlu PMDP. Do otevření Wilsonova mostu pro MHD už zbývají jen několik dnů. Práce se musí stihnout, otevření Wilsonova mostu umožní spustit další opravy (výměny kolejových oblouků v křižovatce Sirková x Pražská x Tyršova x U Prazdroje a především zahájení výstavby provizorní tramvajové trati v lokalitě U Zvonu).
Trolejbusové linky 11, 12, 15, 16 a 17 jsou stejně jako ostatní doprava odkloněny z křižovatky Americká x Anglické nábřeží do Goethovy ulice a Kopeckého sadů. Goethova ulice je úzká a na tak silný provoz není dimenzována (běžně vedena jako jednosměrná jen s obousměrným provozem trolejbusů). Provoz trolejbusů tak vyžaduje zvýšenou pozornost a ohleduplnost mezi řidiči. Zvláště problematické je zatáčení kloubových trolejbusů z Goethovy ulice do Kopeckého sadů, kde si musí nadjet do protisměru. Při silném provozu by tento manévr byl téměř nemožný, proto vyjíždění trolejbusů usnadňují ve špičce strážníci městské policie. Ti také dohlížejí na dodržování zákazu parkování (parkovací místa jsou vyblokována pro odstavení autobusů odkloněných linek 33 a 40). V odpolední špičce se v Goethově ulici před kruhovým objezdem na Americké tvoří nárazově kolony, v kterých trolejbusy nabírají do 5 minut zpoždění. Provozní zajímavostí je zastávka Muzeum, kterou obsluhuje jen linka 13, zatímco linky 11, 12, 15 - 17 ji projíždí. Čas od času tedy nastává situace, kdy stanicující trolejbus linky 13 zdrží odkloněný spoj.
Pro lepší propustnost Goethovy ulice, do které je odkloněna veškerá doprava z Americké, bylo od 10.3. do 1.4. přistoupeno k přesunutí zastávky linek 10, 13 a 14 Goethova do Prokopovy ulice. Trolejbusy odbaví už v Prokopově ulici a nebudou obsluhou zastávky zdržovat provoz v Goethově. Dočasná zastávka je zřízena v Prokopově ulici v místě dřívější zastávky Prokopova (nyní manipulační) na úrovni domu č. 23. I když je na domě umístěn označník, je sem pro usnadnění orientace dodán ještě přenosný označník. V opačném směru nemusí být prováděna žádná opatření (zastávka Muzeum je provedena jako zastávkový záliv a zastávka Prokopova je už mimo exponovaný úsek).
Po vydláždění vozovky na mostě a vyasfaltování křižovatek na předpolích mostu už PMDP mohou začít s natahováním trolejí. Natahování trolejí probíhá během soboty 29.3.2014. Před samotným natažením trolejí musely být vyvěšeny převěsy. Jako první se natahují troleje ve směru od vlakového nádraží ke kruhovému objezdu, následně v opačném směru. K uchycení trolejí na mostě je nově využito delta závěsů. Ve směru ke kruhovému objezdu jsou už troleje na křižovatce Americká x Anglické nábřeží propojeny se stávající sítí, v opačném směru budou připojeny až v noci z 31.3. na 1.4. Během nedělního dopoledne (30.3.) probíhají na Wilsonově mostě finální úpravy převěsů.
Pondělí 31.3.2014 je posledním dnem vedení trolejbusových linek 10, 11, 12, 14, 15, 16 a 17 odklonem kvůli uzavření Wilsonova mostu. Na mostě už je vše připraveno pro obnovení provozu. Vozovka je vydlážděna, křižovatky na předpolích vyasfaltovány. V pondělí odpoledne probíhají na mostě očišťovací práce. Jakmile zmizel drátěný plot zamezující vstupu na most, začínají most opět využívat chodci (i když zde samozřejmě zákaz vstupu platí stále). Na dláždění chodníků se bude pracovat až za provozu MHD. Před spuštěním provozu trolejbusů budou v noci z 31.3. na 1.4.2014 propojeny troleje na křižovatce Americká x Anglické nábřeží směrem k nádraží.
V úterý 1.4.2014 se zrekonstruovaný Wilsonův most po více než osmi měsících otevírá pro MHD. Jako první jej krátce po půlnoci využívají noční autobusové linky. Zahájení trolejbusového provozu po 4. hodině předchází ještě připojení trolejí na Americké třídě směrem na most. Znovuotevřený Wilsonův most využívají trolejbusové linky 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 a 18. Končí tak odklony linek přes Anglické nábřeží a v případě linek 10 a 14 také přes most Milénia. S návratem trolejbusových linek na Americkou a Šumavskou se pojí další provozní události. Začíná se obsluhovat zastávka s novým názvem Pařížská (do 15.12. Hlavní nádraží ČD, Americká). Plné využití nachází zastávka Hlavní nádraží zprovozněná u nově vybudovaného prodloužení nádražního podchodu do Šumavské ulice a také zastávka Železniční poliklinika.
Před zahájením provozu MHD na mostě panovaly velké obavy, zda-li most není po rekonstrukci moc úzký (byl ubrán odbočovací pruh a rozšířeny chodníky) a protijedoucí vozidla MHD nebudou mít problémy s míjením. První den ostrého provozu naštěstí tyto obavy rozptýlil. Vozidla se míjí bez problémů, jediné co ztěžuje provoz jsou zákazové značky, které vozidla musí objíždět, a neukáznění chodci, kteří si i přes zákaz vstupu po mostě zkracují cestu. Protože chodníky nejsou dodělané, pohybují se chodci přímo ve vozovce. Po několika dnech byla situace na mostě neúnosná (takřka nepřetržité proudy chodců výrazně komplikovaly míjení vozů MHD), proto dění na mostě od pátku 4.4. intenzivně monitorují hlídky městské policie, které za vstup na most mohou udělit pokutu až dva tisíce Kč. Chodci se mohou mostu vyhnout po blízké lavce u Západočeského muzea, i když se objevily i návhy originálnějších řešení :). Automobilisté zákaz vjezdu na most dodržují. Jestli je most po rekonstrukci opravdu dostatečně široký můžeme definitivně posoudit až po plném zprovoznění mostu. Předpokládá se, že vozidla MHD nebudou moci jezdit až u kraje chodníku, aby zpětnými zrcátky neohrozily pěší na chodníku, což může znamenat ztížení míjení.
Vozidla MHD měla most původně využívat už na začátku roku 2014, zpoždění otevření zapříčinily překládky energetických a telefonních kabelů vedených mostem. Na dlouhou uzavírku části Americké třídy doplatilo hned několik obchodů. Ty se pro velmi nízký zájem zákazníků ocitly před krachem. Další práce na rekonstrukci mostu budou probíhat už za provozu MHD. Především budou vydlážděny chodníky. Nově se použijí velké žulové dlažební desky. Na most bude doplněno dobové osvětlení. Chodci a automobily by se na most měli vrátit na přelomu května a června. V polovině dubna 2014 probíhají jednání, zda-li by se chodci a motoristé na Wilsonův most mohli vrátit už v polovině května vzhledem k velmi vysokému množství uzavírek plánovaných či už probíhajících v centru Plzně.
Velké množství uzavírek v centru města je hlavním důvodem pro co nejrychlejší otevření Wilsonova mostu pro veškerý provoz. Od 1.5.2014 je na mostě umožněn průchod po jednom chodníku (pravý chodník ve směru od nádraží k mrakodrapu). Končí tak „boj“ policistů a chodců. Strážníci mohli za vstup na most udělit neukázněným chodcům pokutu až dva tisíce Kč. Jakmile strážníci z mostu odešli, chodci se na most opět vrátili. Chodci jednak ohrožovali sami sebe, jednak komplikovali práci i stavbařům. Práce nyní probíhají ještě na předpolích mostu, kde probíhá dláždění druhého chodníku.