Informace o trolejbusové trati v ulici U Trati 8.11.2010 - První drátovací práce v ulici U Trati 16.11.2010 - Nové převěsy také v Doudlevecké ulici 23.11.2010 - Ul. U Trati již komplet s novými úchyty 26.11.2010 - První troleje v ulici U Trati 29.11.2010 - Troleje v ulici U Trati v obou směrech (I. etapa hotova) 2.12.2010 - První zkušební jízda trolejbusu v ulici U Trati 01/2011 - Nové chrániče pod železničním mostem --.--.--- - Trolejbusy na dieselagregát v ulicích Borská a U Trati 02-12/2012 - Výstavba zárubní zdi v Borské ulici 24.3.2012 - Odstřižení trolejí v ulici U Trati 5.10. + 6.10.2013 - Finální práce na křižovatce U Trati x Doudlevecká x Prokopova 16.11. + 23.11.2013 - Stavění sloupů v Borské ulici 04/2014 - Výběrové řízení na rekonstrukci Borské
Po vybudování trolejbusové trati na Borská pole přichází na řadu další, dlouho odkládaný projekt na rozvoj trolejbusové sítě v Plzni. Jedná se otrolejbusovou trať v ulici U Trati (přesněji řečeno v ulici Lobezské (most přes hlavní nádraží), Železniční, na mostu Milénia, v ulici U Trati a v Borské ulici). Od dnešní křižovatky U Prazdroje x Lobezská budou trolejbusy pokračovat přes most nad nádražím ke křižovatce s Železniční ulicí. Po odbočení do Železniční ulice je čeká cesta přes most Milénia (ulice U Trati) a průjezd křižovatkou U Trati x Doudlevecká x Prokopova (odbočení k vozovně Cukrovarská). Dále trolejbusy budou moci pokračovat ulicí U Trati přes Belánku a Borskou ulici ke křižovatce s Němejcovou ulicí, kde se napojí na trolejbusovou trať na Borská pole či na Bory. Jak napodívá název ulice U Trati, silnice vede souběžně s železničními tratěmi na Cheb a Domažlice. Základy trolejbusové tratě (sloupy, napájecí kabely) jsou ve většině plánované trasy připraveny už od rekonstrukce ulic na konci 90. let. Sloupy jsou kombinovány s veřejným osvětlením. Nyní přichází na řadu již méně náročná část - natažení převěsů a trolejí. Stavba je rozdělena do několika etap. První fáze je výstavba trolejbusové trati v západním úseku ulice U Trati - od křižovatky U Trati x Doudlevecká x Prokopova směrem k Belánce (Klatovská x U Trati x Borská). Výstavbě této etapy a navazující připravované etapě v Borské ulici (od Belánky ke křižovatce s Němejcovou ulicí) se věnuje tato stránka. Výstavbu ve východní části ulice U Trati (směrem k Železniční ulici) mapuje stránka TT U Trati a Koterovské.
Účel budované tratě, dlouhé (v jednom směru) přibližně 2,5 km, je především úspora počtu kilometrů při přesunech z/do vozovny a variantní trasa k Americké třídě. Vybudováním této trolejbusové tratě se totiž zmenší počet kilometrů při najíždění trolejbusů z depa na linku (jak z vozovny Cukrovarská, tak z nového depa Karlov (v provozu od 08/2014)). Například při vyjíždění z depa Cukrovarská na Borská pole by trolejbusy jedoucí po nové trolejbusové trati ušetřily 800 metrů jízdy (v současnosti při jízdě Prokopovou, Americkou, Tylovou a Koperníkovou najedou cca 2 km) a minimálně 5 minut času. Spojení ulicí U Trati je nesrovnatelně rychlejší s Americkou třídou. Při nehodě či uzavírce Americké třídy bude trať v ulici U Trati dobrou alternativou, která umožní zachovat provoz trolejbusů v celém městě. Díky hned čtyřem propojením se stávající trolejbusovou sítí (na křižovatkách U Prazdroje x Lobezská; Mikulášská x U Trati (resp. Koterovská x Železniční); Doudlevecká x U Trati x Prokopova; Borská x Němejcova) bude nová trolejbusová trať velmi dobře přístupná a umožní variabilní linkové vedení.
S trolejbusovou tratí v ulicích U Trati, Železniční a Lobezské (most přes nádraží) se počítalo při rekonstrukci resp. výstavbě těchto ulic, které probíhaly v letech 1997 - 1999. Účelem výstavby ulice U Trati bylo rychlé spojení Jižního předměstí a Doubravky, které se vyhne středu města. Od začátku se počítalo, že tuto „rychlou spojku“ budou využívat i trolejbusy. V celém tomto přibližně dvoukilometrovém úseku jsou již usazeny všechny sloupy, nataženy napájecí kabely v zemi, připraveny vývody k úsekovým děličům, odpojovačům a napájení. V ulicích Železniční a U Trati jsou vybudovány i zastávkové zálivy. První dvojici zálivů nalezneme v Železniční ulici přibližně na úrovni křižovatky s ulici Božkovská. Zastávku neobsluhuje žádná linka, zatím v ní parkují auta. V blízké době by k zastávce měl vyústit podchod z hlavního vlakového nádraží. V zastávce nalezneme i označníky se symbolem trolejbusu a názvem zastávky Železniční. Aby optimistická „vize“ nezmátla cestující, jsou označníky zakryty černým igelitem. Další zastávka je zřízena v ulici U Trati u podzemních garáží. Zastávka U Ježíška (dříve Hlavní nádraží ČD, U Ježíška) je vybudována v obou směrech, trolejbusová trať ji využije jen ve směru k Doudlevecké ulici (v opačném směru nelze troleje napojit na křižovatce U Trati x Mikulášská). Dlouhý záliv je opatřen dvěma označníky (nástupní a výstupní zastávka, od 28.8.2010 využíváno linkou 35). Kromě autobusové linky 35 zastávku v obou směrech využívají linkové spoje ČSAD Autobusy Plzeň a.s. Další zastávkové zálivy jsou umístěny za křižovatkou ulice U Trati s Prokopovou a Doudleveckou. Tento záliv využívají autobusy ČSAD (linka 450170). Zastávka nese název Radobyčická podle nedaleké ulice. Poslední připravený zastávkový záliv se nachází v blízkosti křižovatky U Trati x Nemocniční (nedaleko obchodu Norma). Tento záliv je vybudován pouze ve směru k hlavnímu vlakovému nádraží, poněvadž v opačném směru vybudování není možné z důvodu blízké železniční tratě mezi hlavním nádražím a Jižní předměstím vedené v zářezu. Zde by se zastávka musela udělat buď vybudováním opěrné zdi nebo zabráním jednoho jízdního pruhu (směr Borská pole). Zastávkový záliv v opačném směru je uvažován až za křižovatkou U Trati x Klatovská x Borská (v místě kde je vybudována opěrná zeď). Zajímavostí je, že křižovatka Belánka (U Trati x Klatovská x Borská) byla původně plánována jako mimoúrovňová. Natažení trolejí a převěsů v ulici U Trati je oproti vztyčování sloupů již menším výdajem, přesto se finance v řádech desítkách milionů shánějí těžko. V Borské ulici mezi křižovatkou Belánka a křižovatkou s Němejcovou ulicí se s výstavbou trolejbusové trati čeká na výstavbu zárubní zdi a rozšíření Borské ulice.
Kromě výjezdů/zátahů z/do vozovny, které budou používat novou trolejbusovou trať v ulici U Trati jen nárazově, je v plánu také zavést „expresní“ trolejbusovou linku z Doubravky na Borská pole (dle všeho dnešní linka 17), která má význam především ve špičkách. V lokalitě ulice U Trati není moc velká frekvence cestujících, proto by zde byla vhodná linka s delšími intervaly (obdoba linky 14). V případě vybudování trolejí v Železniční ulici a dále by mohla být z Americké do ulice U Trati převedena například linka 15.
Po dokončení trolejbusové trati na Borská pole v létě 2010 se PMDP snaží o úsporu manipulačních kilometrů při přesunech z vozovny na novou trať (a zpět), proto je po 10 letech „oživen“ projekt trolejbusové trati v ulici U Trati. SŽDC připravuje projekt Průjezd železničním uzlem Plzeň, který si vyžádá i dlouhodobé uzavírky komunikací. Trolejbusová trať v ulici U Trati může být dobrou objízdnou trasou. Ke konci roku 2010 (listopad - prosinec) je tak v I. etapě vybudován přibližně 500 metrový úsek od křižovatky U Trati x Prokopova x Doudlevecká ke křižovatce U Trati x Nemocniční. Trolejové vedení je ukončeno u zastávkového zálivu nedaleko obchodu Norma. Troleje tak zatím nikam nevedou a jsou zakončeny kotevní rozpěrkou. Prodloužení (resp. napojení na trolejbusovou trať na Borská pole) by se troleje měly dočkat v další etapě, která je však podmíněno rekonstrukcí Borské ulice. Zhotovitelem stavby jsou PMDP a.s., dodavatel trolejových armatur společnost Elektroline. Částku 4,8 milionu financovalo statutární město Plzeň. Použité troleje jsou měděné, o průřezu 100 mm2. Celková délka natažených trolejí činí v jednom směru cca 500 metrů. K uchycení trolejí v rovných úsecích slouží delta závěsy, v obloucích pak nalezneme klasické pružné zavěšení pomocí svorek. Osazeny jsou dvě nové výhybky v Doudlevecké ulici (jedná rozjezdová, jedna sjízdná) a jedno křížení trolejí. Pro věšení převěsů jsou využity existující trakční stožáry. Trať je napájena z měnírny Bory.
V únoru 2011 se rozhodovalo zda-li se troleje v Borské ulici nainstalují do konce roku 2011 provizorně s dočasnými sloupy s výložníky nebo se počká na plánované rozšíření Borské ulice na dva proudy v každém směru a vybudování opěrné zdi namísto dosavadního valu k železniční trati. Kvůli technickým nedostatkům prvního projektu (dočasné sloupy by překážely při výstavbě opěrné zdi, cena provizorní trati by nejspíše převyšovala úspory km při najíždějí z/do vozovny) byla zvolena druhá varianta, která závisí na zárubní zdi (zeď vybudována v roce 2012) a rozšíření Borské ulice (plánované zahájení v roce 2015).
V únoru 2012 se buduje trolejbusová trať ve východní části ulice U Trati (mostu Milénia). Jedná se o druhou etapu výstavby trolejbusové trati v ulici U Trati (oficiální název stavby: Trolejbusová trať U Trati - Borská v Plzni II. etapa Doudlevecká - Sirkova). Výstavbu trati mapuje stránka mapuje stránka TT U Trati a Koterovské.
Při III. etapě by měla být trolejbusová trať postavena ve zbývajícím úseku Borské ulice (napojení trolejí z ulice U Trati s tratí na Borská pole). Třetí etapa je podmíněna rekonstrukcí a rozšířením Borské ulice. Poslední (IV.) etapa je plánována v Železniční a Lobezské ulici, tato stavba se ale v dohledné době neuskuteční.
Po dobudování trolejbusové tratě na Borská pole se konečně „hnuly ledy“ i v souvislosti s TT v ulici U Trati. Podařilo se sehnat finance na stavbu. Přípravné práce před natažením trolejí probíhají přibližně od pondělí 8.11.2010. Dne 10.11.2010 jsou už na všech sloupech na křižovatce ulic Doudlevecká x Prokopova x U Trati a na většině sloupů v ulici U Trati až ke křižovatce s ulicí Přeštickou navěšena svinutá lana. Na křižovatce Doudlevecká x Prokopova x U Trati nalezneme na vozovce nasprejované znaky udávající budoucí polohy trolejových armatur. Ve čtvrtek 11.11.2010 jsou za pomoci montážních plošin Elektroline a PMDP natahována nosná lana mezi jednotlivými sloupy. Nosná lana jsou v těchto dnech natažena v úseku od křižovatky Doudlevecká x U Trati x Prokopova ke křižovatce U Trati x Nemocniční (k obchodu Norma).
Nová trolejbusová trať k Belánce v sobě zahrnuje i úpravy stávajících trolejí a převěsů v Doudlevecké ulici. V přibližně 180 metrovém úseku Doudlevecké ulice od křižovatky Doudlevecká x U Trati x Prokopova ke křižovatce Doudlevecká x Antonína Uxy x Presslova (výjezd z vozovny) jsou v polovině listopadu 2010 připravené nové převěsy, které nahradí stávající, již prověšené. Některé převěsy budou posilněny řetězovkou. Na nových převěsech jsou také již nové úchyty trolejí pro odbočné stopy do (z) ulice U Trati. Kvůli odbočce se mírně přesouvají i troleje do Prokopovy ulice. V samotné ulici U Trati je již natažena naprostá většina nosných lan (formou převěsů) a přibližně od 15.11.2010 jsou instalovány úchyty trolejí. Také lze již rozeznat budoucí úsekové děliče a napájení. Úsekový dělič je umístěn přibližně na úrovni ulice Radobyčická, napájení je pak přibližně na úrovni Přeštické ulice. Poslední převěs vybudovaný v I. etapě nalezneme na úrovni zastávkového zálivu u obchodu Norma (cca 150 metrů od křižovatky Belánka). U této křižovatky jsou sice na sloupu připraveny odpojovače úsekového děliče, troleje zde ale ještě dlouho nepovedou.
Na všech nových převěsech v ulici U Trati jsou již osazeny úchyty trolejí a práce se tak přesunují do Doudlevecké ulice. Zde jsou v přibližně 180 metrovém úseku Doudlevecké ulice od křižovatky s ulicemi U Trati a Prokopova ke křižovatce s ulicí Antonína Uxy a Presslovou již upevněny nové převěsy (většinou podpořené řetězovkou). V nočních hodinách se troleje postupně přesouvají (resp. přeuchycují) z používaného již prověšeného převěsu na nový převěs, který už má i úchyty trolejí pro odbočnou stopu do ulice U Trati (směr Bory). Stávající troleje spojující Doudleveckou a Prokopovu ulici byly na několik dní uchyceny na úchyty připravené pro odbočnou stopu do ul. U Trati, za pár dní se však již vrátily na své místo. V prostoru křižovatky Doudlevecká x Prokopova x U Trati byly však troleje při uchycování na nové převěsy přesunuty více do stran, aby mezi nimi vzniklo více prostoru pro křížení s dalšími trolejemi (z Doudlevecké k Belánce, v budoucnu i přímo vedoucí ulicí U Trati apod). Od 24.11.2010 nalezneme před zastávkou U Trati (směr centrum) indikátor směru budoucí rozjezdové výhybky, která bude oddělovat troleje do Prokopovy od trolejí do ulice U Trati, směr k Belánce. Ukazatel je zatím nefunkční, protože není instalována výhybka, která by ho ovládala.
Spolu s prvním sněhem v Plzni se v ulici U Trati objevují první troleje. Ty jsou natahovány ve večerních a nočních hodinách z 26. na 27.11.2010. Natahovány byly pouze troleje ve směru od křižovatky Doudlevecká x Prokopova x U Trati ve směru na Belánku. V sobotu 27.11.2010 je již hotová rozjezdová výhybka a křížení trolejí na křižovatce. Úsek trolejí od rozjezdové výhybky až k zastávkovému zálivu Radobyčická je již uchycen finálně, ať již pomocí pružných úchytů nebo delta úchytů. Troleje ve zbývajícím úseku jsou uchyceny provizorně na háčcích. Troleje končí kotevní rozpěrkou. Připraven je už také úsekový dělič v blízkosti zastávky Radobyčická. V Doudlevecké ulici na nové rozjezdové výhybce je po několika dnech zprovozněn ukazatel směru (směr rovně do Prokopovy/doprava do ul. U Trati směr Belánka). Za zmínku stojí, že ukazatel směru je poměrně vzdálený od samotné rozjezdové výhybky (výhybka je blízko křižovatky Doudlevecká X Presslova), ukazatel směru pak v zastávce U Trati. V Doudlevecké ulici je nově připravena budoucí sjezdová výhybka, zatím jí ale chybí troleje ve směru od Belánky.
Ve večerních a nočních hodinách z 29.11. na 30.11.2010 probíhalo natahování trolejí v ulici U Trati ve druhém, zbývajícím směru, nebo-li od Belánky k Doudlevecké. Celková délka nově natažených trolejí v jednom směru činí cca 440 metrů. Troleje byly jako obvykle upevněny na provizorně na háčcích a postupně byly během dalšího dne (1.12.) upevněny nastálo. Na Belánce, na úrovni obchodu Norma, jsou troleje zatím zakončeny kotevní rozpěrkou. V současnosti není jisté, kdy přijde na řadu další úsek v Borské ulici, takže je otázkou, jak dlouho budou troleje u Belánky takto slepě ukončeny. V Borské ulici jsou totiž problémy s umístěním sloupů (ulice musí být rozšířena).
Dne 2.12.2010 probíhá po nových trolejích zkušební jízda (podrobněji v dalším příspěvku). Po uchycení trolejí nastálo (převážně rychloprůjezdnými delta závěsy) přichází na řadu dodělavací práce na úsekovém děliči. Přibližně od 3.12.2010 je u tohoto děliče umístěna pro každý směr značka (zelený kosočtverec s bílými kruhy). Nyní zbývá dodělat napájení trolejí, které se nachází v ulici U Trati přibližně na úrovni mezi ulicemi Přeštická a Lukavická. Další drobnou novinkou týkající se trolejbusové trati U Trati je umístění druhé tabulky informující o I. etapě výstavby trolejbusové trati (pro připomenutí první tabulka je umístěna ve směru Doudlevecká na sloupu u obchodu Norma). Druhá tabulka byla umístěna na opačný konec trolejbusové trati, tedy na křižovatku Doudlevecká x Prokopova x U Trati. Další novinkou je osazení přijímače systému VETRA pro ovládání výhybek na rozjezdovou výhybku (směr Prokopova/U Trati Belánka)) v Doudlevecké ulici. Na začátku prosince 2010 bylo v ulici U Trati připojeno napájení trolejí, takže lze I. etapu považovat za dokončenou.
První etapa výstavby trolejbusové trati probíhá od listopadu do prosince 2010. Zhotovitelem stavby jsou PMDP a.s., dodavatel trolejových armatur společnost Elektroline. Částku 4,8 milionu financovalo statutární město Plzeň. Použité troleje jsou měděné, o průřezu 100 mm2. Celková délka natažených trolejí činí v jednom směru cca 500 metrů. K uchycení trolejí v rovných úsecích slouží delta závěsy, v obloucích pak nalezneme klasické pružné zavěšení pomocí svorek. Osazeny jsou dvě nové výhybky v Doudlevecké ulici (jedná rozjezdová, jedna sjízdná) a jedno křížení trolejí. Pro věšení převěsů jsou využity existující trakční stožáry. Trať je napájena z měnírny Bory.
Ve čtvrtek 2.12.2010 dopoledne proběhla po nové trolejbusové trati první zkušební jízda. Tu provedl vůz 24 Tr ev.č. 509. Vzhledem k tomu, že napájení trolejí nebylo ještě zcela dokončeno, testoval vůz jen průjezd trolejemi (tj. projížděl na dieselagregát s nasazenými sběrači). Po průjezdu ulicí U Trati ve směru z Doudlevecké ulice k Belánce se trolejbus pomocí dieselagregátu otočil kolem nádraží Jižní předměstí a od Belánky otestoval troleje zpět ke křižovatce s Doudleveckou ulicí.
V lednu 2011 byly na troleje v ulici U Trati pod mostem s železniční tratí na Klatovy (trať č. 183) instalovány chrániče proti přenesení elektrického proudu z trolejí na železnou konstrukci železničního mostu. Na troleje byly v každém směru nainstalovány dva dočasné chrániče (celkem tedy 8) v podobě podélně rozpůlené PVC trubky.
Ulice U Trati v úseku mezi křižovatkami s Klatovskou a s Doudleveckou a Prokopovouje sice trolejemi vybavena jen zčásti, přesto se zde několikrát do roka trolejbusy objevují v rámci odklonů či mimořádností. Při odklonech trolejbusy projíždí na dieselagregát pod napájenými trolejemi (na takto krátký úsek se nevyplatí nasazovat sběrače). Nejčastějším důvodem pro využití ulice U Trati jako odklonové trasy jsou květnové Slavnosti svobody, konkrétně pietní akt u památníku Díky Ameriko.
Zatímco východní úsek ulice U Trati (most Milénia) byl poprvé využíván při povodních v srpnu 2002, západní úsek (k Belánce) trolejbusy poprvé využívají pravděpodobně až v roce 2006. Konkrétně dne 28.10.2006 od 18:00 do cca 18:30. Důvodem byl Průvod světel po Americké. Linka 12 byla vedena odklonem v úseku CAN - Koterovská ulicemi Koperníkova, Borská, U Trati. V ulici U Trati byly zřízeny i provizorní zastávky (u Belánky (směr Božkov), zastávka ČSAD Radobyčická (oba směry) a zastávka U Ježíška (oba směry)). Linka 13 jela odklonem po trase Šumavská - Mikulášská - U Trati (most Milénia) - Doudlevecká a naopak.
Další odklon trolejbusů do ulice U Trati probíhá v roce 2011. To již trolejbusy projíždí v ulici U Trati pod nataženými a napájenými trolejemi. Dne 6.5.2011 mezi 15:45 - 18:15 jsou sem trolejbusy odkloněny kvůli pietnímu aktu u památníku Díky Ameriko na křižovatce U Práce a souvisejícímu uzavření Americké třídy. O odklonech se podrobněji píše v rubrice Aktuálně). Do ulice U Trati byly odkloněny linky 15 a 17. Na obě linky musely být vypraveny výhradně trolejbusy s dieselagregátem (na linku 17 kloubové). Trolejbusy na odklonové trase zastavovaly na několika provizorních nepojmenovaných zastávkách - ve směru Borská pole byla zastávka umístěna jen jedna a to v Borské ulici za křižovatkou s ulicí Hřímalého. Ve směru na Doubravku byly zřízeny dvě zastávky - jedna v Borské ulici za křižovatkou s ulicí Němejcova a druhá v ulici U Trati v nepoužívaném zastávkovém zálivu pod křižovatkou s ulicí Na Belánce. Rozmístění zastávek je také patrné z odklonového plánku. Zastávkový záliv Radobyčická nebyl využíván.
Po delší době se trolejbus v ulici U Trati objevil dne 31.10.2011. Důvodem byla nehoda trolejbusu 24 Tr ev.č. 509 s osobním autem na křižovatce Doudlevecká x U Trati x Prokopova. Nehoda se stala přibližně v 14:30. Aby nehoda neblokovala provoz v křižovatce, byl trolejbus i os. autem odstaven do téměř nepoužívaného zastávkového zálivu Radobyčická (záliv využívá jen několik spojů ČSAD). Vzhledem k tomu, že vůz 509 je vybaven dieselagregátem, nebyl přesun problém. Po cca 45 minutách se nabouraný trolejbus na dieselagregát vydal ulicí U Trati směrem k Belánce, dále pak po Klatovské a přes Doudlevce zpět do vozovny. Zajímavostí je, že vůz 24 Tr ev.č. 509 se v ulici U Trati objevil krom tohoto zátahu do vozovny i dříve, konkrétně dne 2.12.2010, kdy prováděl zkušební jízdu po dokončené části trolejbusové trati. |
Dne 12.1.2012 se v 18:20 stala dopravní nehoda na křižovatce Purkyňova x Prokopova. Křižovatka byla uzavřena. Trolejbusové linky 10, 13 a 14 byly ve směru od Doudlevec točeny u Zimního stadionu přes vozovnu, linka 13 od Doubravky byla točena na kruhovém objezdu na Americké. O několik minut později bylo dispečerem rozhodnuto o vedení linky 13 odklonem ulicemi U Trati, Klatovskou a Americkou. Opět se tak krátkodobě objevily trolejbusy na dieselagregát v ulici U Trati. Na lince 13 jsou totiž nasazovány výhradně trolejbusy s dieselagregátem kvůli zajíždění k černické nákupní zoně. Na svoji obvyklou trasu do Prokopovy ulice se trolejbusy vrátily po odstranění nehody v 19:13.
Trolejbusy se v ulicích Borské a U Trati objevily z důvodu Slavností svobody také v roce 2012, konkrétně 6.5.2012 mezi 14:45 a 17:40, kdy se u památníku Díky Ameriko konal pietní akt. Odkloněny sem byly linky 12, 15 a 16. Na všech linkách musely být nasazeny samozřejmě trolejbusy s dieselagregátem (na 12 kvůli dlouhé odklonové trase jen 24 Tr, na 16 pak přednostně kloubové trolejbusy). V Borské ulici směr U Trati byla zřízena provizorní zastávka Jižní předměstí, Borská. V opačném směru zastávka zřízena být nemohla kvůli pracím na nové opěrné zdi. Tato opěrná zeď umožní mimo jiné rozšíření Borské ulice, vybudování sloupů a postavení zbývajícího úseku trolejbusové trati. V ulici U Trati projížděly trolejbusy na dieselagregát pod hotovými a napájenými trolejemi, v obou stranách jsou troleje slepě ukončeny a tak je nelze smysluplně využívat. Z ulice U Trati zatočily trolejbusy do Prokopovy ulice, která je zúžena rekonstrukcí železničních mostů. Na Americké se trolejbusy opět vrátily na svoji obvyklou trasu. Podrobnosti v rubrice Aktuálně.
Kvůli uzavírce Prokopovy ulice byl v období 29.3. - 30.6.2012 a 1.4. - 25.7.2013 do ulice U Trati odkloněn noční služební vůz trolejbusové vozovny. Tento vůz odváží řidiče z rozjezdu nočních linek v 3:40 z Americké do trolejbusové vozovny na začátek směny. Obvykle trolejbus jede z vozovny Prokopovou ulicí na kruhový objezd na Americké, kde se otočí a v zastávce Prokopova u Komorního divadla počká na řidiče (křižování nočních linek je v blízké zastávce Mrakodrap, což by pro trolejbus byla zajížďka), s kterými pak jede do vozovny. Při uzavírce Prokopovy ulice je trasa služebního vozu komplikovanější. Po výjezdu z vozovny a jízdě Doudleveckou ulicí trolejbus zatočí doleva právě do ulice U Trati, na křižovatce Belánka odbočí doprava na Klatovskou, na křižovatce U Práce opět odbočí doprava, na Americkou, kde v zastávce Mrakodrap vyčká na noční autobusové spoje. Ze zastávky Mrakodrap do vozovny trolejbus jede dále po Americké, Mikulášskou a ulicí U Trati do Doudlevecké. V ulici U Trati ve směru k Belánce a na Klatovské třídě trolejbus samozřejmě musí využívat pomocný dieselagregát. Další fotografie nočního služebního vozu jsou k vidění v rubrice Aktuálně. |
Trolejbusy jsou do horní části ulice U Trati odkloněny i 6.4.2013. Důvodem je snášení mostovky železničního mostu v Prokopově ulici, které znamená neprůjezdnou ulici U Trati ve směru od hlavního nádraží ke křižovatce s Doudleveckou. Přesněji řečeno, je od 12:00 do cca 23:00 uzavřen most Milénia a ulice U Trati (v úseku mezi křižovatkami s Koterovskou/Mikulášskou a Doudleveckou). Trolejbusy linky 13 odkloněné z Prokopovy ulice do ulice U Trati tak musely být krátkodobě znovu odkloněny. Omezení se týkalo jen spojů směr Zimní stadion resp. Černice. Ve směru Doubravka jezdily trolejbusy ulicí U Trati bez omezení (resp. kvůli napěťové výluce při manipulaci s mostovkou na křižovatce Doudlevecká x U Trati x Prokopova využívaly dieselagregát). Odklonová trasa vedla po Americké, Klatovské a ulicí U Trati v úseku Belánka (křižovatka s Borskou a Klatovskou) - křižovatka Doudlevecká x U Trati x Prokopova. Náhradou za zrušenou zastávku Hlavní nádraží ČD, U Ježíška byly obsluhovány zastávky Hlavní nádraží ČD, Americká a Mrakodrap. Na odklonové trase musely trolejbusy využívat dieselgregát (na Klatovské trolejbusové troleje nejsou, v části ulice U Trati blíže Borské ulici jou troleje na obou koncích slepě ukončeny a na křižovatce Doudlevecká x U Trati x Prokopova již zmíněná napeťová výluka). Ulici U Trati kromě linky 13 využívají i všechny trolejbusové spoje jedoucí z/do vozovny. Kvůli předpokládanému ukončení odklonu až v nočních hodinách byla veškerá sobotní výprava zajišťěna trolejbusy s dieselagregátem. Na linku 16 byly vypraveny i kloubové trolejbusy. Další informace o snášení mostovky naleznete na této stránce.
Obdobně jako v předchozích letech, nachází ulice U Trati svoje využití při Slavnostech svobody při konání pietního aktu u památníku Díky Ameriko. V roce 2013 se tak děje v pondělí 6.5. od 15:30 do 18:45. Do ulic U Trati a Borská byly odkloněny linky 15 a 17, obě zajišťované výhradně trolejbusy s dieselagregátem (linka 17 kloubovými). Na odklonové trase stanicovaly trolejbusy v dočasných zastávkách Jižní předměstí, Borská (zřízená v Borské ulici směrem do centra za křižovatkou s Němejcovou ulicí) a Radobyčická (zastávkový záliv ČSAD v blízkosti křižovatky U Trati x Prokopova x Doudlevecká). Provoz byl mírně komplikován zúžením ulice U Trati ve směru od Doudlevecké k Belánce. Před železničním mostem s tratí na Klatovy je ulice zúžena z důvodu prací na souběžné železniční trati k nádraží Jižní předměstí. Podrobnosti o odklonu dalších linek kvůli pietnímu aktu 6.5.2013 naleznete v rubrice Aktuálně.
Jako objízdná trasa Americké třídy posloužila ulice U Trati spolu s Borskou ulicí mimořádně 11.9.2013. Důvodem byla atrapa bomby umístěná na památníku Díky Ameriko na křižovatce U Práce (Americká x Klatovská x Tylova). I když dva mladíci atrapu na pomník umístili již před 13. hodinou, policii ji nahlásil všímavý chodec až kolem 16. hodiny. Celá křižovatka a blízké okolí bylo okamžitě uzavřeno. Kolem 16:10 tak byl zastaven provoz trolejbusů Americkou a Tylovou ulicí. Spoje vedené trolejbusy bez dieselagregátu byly otáčeny na kruhovém objezdu na Americké či u autobusového nádraží, spoje linky 16 byly vedeny přes Doudlevce. Naopak trolejbusy vybavené dieselagregátem využily ulice U Trati a Borské. Odkloněny tudy byly linky 11, 12, 15, 16 a 17. Spoje 15 a 17 pokračovaly u nádraží Jižní předměstí Borskou ulicí přímo, linky 11 a 12 zatáčely do Koperníkovy ulice k autobusovému nádraží a linka 16 do Mánesovy ulice a dále na Bory. V ulici U Trati se tvořily kolony, protože sem byla odkloněna doprava z velmi frekventované Klatovské třídy (která byla kvůli bombě také uzavřena). Odkloněné spoje tak nabíraly i 30 minut zpoždění. „Bombu“ přijel odstranit pyrotechnik z Prahy. Po zjištění, že se jedná o atrapu (viz foto) byl provoz na křižovatce U Práce kolem 18:30 obnoven. Atrapa bomby byla na pomník umístěna zřejmě jako jakási „připomínka“ teroristických útoků v Americe, které se odehrály právě 11. září v roce 2001. O omezení provozu atrapou bomby naleznete více informací v sekci Aktuálně.
V roce 2014 jsou trolejbusy do ulice U Trati krátkodobě odkloněny poprvé 1.3. Děje se tak od 14:45 do 15:15 z důvodu protestního pochodu, jehož trasa vede po Americké třídě. PMDP prozíravě vypravily téměř výhradně trolejbusy s pomocným dieselagregátem, proto krátkodobý operativní odklon nebyl problém. Do ulic U Trati a Borská byly odkloněny linky 11, 12, 15 a 16. Podrobnosti o omezení dopravy kvůli protestnímu pochodu naleznete v rubrice Aktuálně.
Podruhé v roce 2014 jsou trolejbusy do ulic U Trati a Borská odkloněny 6.5. Důvodem je každoroční pietní akt u památníku Díky Ameriko v rámci Slavností svobody. Po dobu konání pietního aktu (od 15:30 do cca 18:30) jsou odklonem ulicemi Prokopova, U Trati a Borská vedeny linky 15 a 17. Za křižovatkou Borská x Němejcova je umístěna dočasná zastávka Jižní předměstí (ve směru do centra). V následujícím roce by již měla být hotová trolejbusová trať i ve zbývajícím úseku Borské ulice a tak při odklonech odpadne potřeba jízdy na dieselagregát pod trolejemi. Více informací o omezení provozu trolejbusů pietním aktem dne 6.5.2014 je k nalezení v rubrice Aktuálně.
Naposledy v roce 2014 využívají trolejbusy ulice U Trati a Borská v listopadu. Od 15. do 22.11.2014 probíhá připojování rekonstruované tramvajové trati v Pražské ulici. Uzavřena je křižovatka Anglické nábřeží x Pražská x Fügnerova. Spoje linek 10 a 14 jsou mezi stanicemi U Radbuzy a Pařížská vedeny odklonem přes trolejbusovou trať na mostě Milénia. Spoje vyjíždějící z depa na linku nemohou jet po obvyklé trase Americká - Goethova - Anglické nábřeží - Sirková - Americká (obsluha zastávky Pařížská). Aby byla zachována obsluha stanice Pařížská i u spojů vyjíždějících z depa, jsou na směny 10/3 (první ranní spoj ze zastávky Pařížská do Černic) a 14/2 (odpolední část) vypraveny trolejbusy s dieselagregátem, které při výjezdu z depa Karlov do stanice Pařížská jedou manipulačně bez cestujících, na dieselagregát, po trase Borská - U Trati - Mikulášská - Americká. Více informací o opatřeních při tramvajové výluce naleznete v rubrice Aktuálně.
Propojení trolejbusových tratí v ulicích U Trati a Borské (u nádraží Jižní předměstí) brání nezrekonstruovaný úsek Borské ulice mezi křižovatkou Belánka (U Trati x Klatovská x Borská) a křižovatkou s Němejcovou ulicí. V tomto cca 300 metrů dlouhém úseku je pro každý směr jízdy jeden jízdní a jeden parkovací pruh. Mezi Borskou ulicí a blízkou železniční tratí je zemní val, doplněný v části malou zárubní zdí. S výstavbou trolejbusové trati se zde čeká hned na dvě investiční akce. První z nich je výstavba nové zárubní zdi mezi Borskou ulicí a železniční tratí. Nová zárubní zeď následně umožní i druhou investici, rozšíření Borské ulice na dva proudy v každém směru. Původně bylo uvažováno, že bude do doby rozšíření ulice v této ulici zřízena provizorní trolejbusová trať s dočasnými sloupy s výložníky. Od těchto plánů bylo upuštěno v roce 2010 (trať by před zprovozněním vozovny Karlov měla nízké využití). Počká se až na rozšíření Borské ulice. Trolejbusová trať bude řešena sloupy na obou stranách a převěsy. Při výstavbě zárubní zdi budou do zdi uloženy základy pro sloupy trolejbusové tratě. Vytvoření základů sloupů na druhé straně komunikace bude možné až při rekonstrukci ulice.
Výstavba zárubní zdi je součástí stavby Průjezd železničním uzlem Plzeň ve směru III. TŽK (tranzitní železniční koridor). Tento významný projekt začíná v listopadu 2011. Přípravné práce před výstavbou zdi začínají v únoru 2012. Nejintenzivnější práce probíhají na jaře a v létě 2012. Jednotlivé fáze stavby zárubní zdi zachycují následující fotografie. Zeď a rozšíření Borské ulice je hotovo v prosinci 2012. Díky nové zárubní zdi bylo možné vybudovat nové nástupiště na nádraží Jižní předměstí a vše je připraveno pro rozšíření Borské ulice. V opěrné zdi jsou vyhotoveny základy, do kterých stačí usadit sloupy pro trolejbusovou trať. Sloupy jsou osazovány na podzim 2013 (více podrobností zde).
V průběhu února a března 2012 probíhá výstavba trolejbusové trati v další části ulice U Trati, od křižovatky s Prokopovou a Doudleveckou přes most Milénia ke Koterovské ulici. Trať bude sloužit jako objízdná trasa při uzavření Prokopovy ulice kvůli rekonstrukci železničních mostů nad touto ulicí. Podrobnosti o výstavbě trolejbusové trati v Koterovské ulici naleznete na této stránce. Budovaná trať ve východní části ulice U Trati ovlivňuje i stávající trať v západní části ulice U Trati (směrem k Belánce). Při napojování trolejí směrem k mostu Milénia musely být 24.3.2012 odstřiženy troleje vedoucí na Belánku. Více podrobností o průběhu prací na trolejích o víkendu 24. a 25.3.2012 naleznete opět na stránce TT U Trati + Koterovská. Troleje v borské části ulice U Trati jsou ukončeny v blízkosti zastávkového zálivu Radobyčická. Vzniká tak unikát - trolejbusová trať, která je na obou koncích slepě ukončena. Ostrovní trolejbusová trať měří v jednom směru cca 400 metrů a je stále pod napětím, i když ji žádný trolejbus nemůže využít. Opětovného připojení se troleje dočkají po dokončení rekonstrukce železničních mostů v Prokopově ulici (léto 2013). Na křižovatce U Trati x Prokopova x Doudlevecká přibudou propojky mezi jednotlivými směry a trolejová situace na křižovatce bude finálně vyřešena. Kromě odstřižení trolejí do ulice U Trati probíhá o víkendu 24. a 25.3.202 ještě související změna trolejí v Doudlevecké ulici. Troleje, které původně vedly do Prokopovy ulice nyní vedou doprava směrem na most Milénia. Levý pár trolejí vedoucí původně do ulice U Trati k Belánce nyní vede rovně do Prokopovy ulice (viz schéma I, II). Tento levý pár trolejí je tak od výstavby v roce 2010 poprvé využíván trolejbusy. Změny nastávají i u sjezdové výhybky v Doudlevecké ulici.
Na začátku října 2013 probíhá připojování trolejbusové tratě z ulice U Trati (od Belánky) ke zbytku trolejbusové sítě na křižovatce U Trati x Prokopova x Doudlevecká. Kromě nových trolejí je potřeba také vyměnit či osadit nová křížení a výhybky. Trolejbusová trať v borské části ulice U Trati byla od konce března 2012 odpojena od zbytku sítě. Vznikl tak necelých 400 metrů dlouhý úsek s trolejemi, které byly na obou stranách slepě ukončeny. Po dokončení rekonstrukce železničních mostů v Prokopově ulici je trolejová situace na této křižovatce konečně v říjnu 2013 finálně vyřešena. Kromě původních oblouků do Doudlevecké ulice přibudou troleje přímo ulicí U Trati (k mostu Milénia).
Přípravné práce probíhají na křižovatce už měsíc před samotným připojováním, na začátku září 2013. Na asfalt jsou nakresleny značky určující polohu trolejových armatur.
Na přelomu září a října 2013 jsou už nataženy nové převěsy, na kterých nalezneme i připravené úchyty pro uchycení trolejí v oblouku z Doudlevecké do ulice U Trati (k Belánce) a naopak.
Hlavní práce začínají v noci z 3. na 4.10.2013. To jsou natahovány nové troleje vedoucí křižovatkou U Trati x Doudlevecká x Prokopova rovně ve směru ulice U Trati (tedy od mostu Milénia směrem k Belánce a naopak). Troleje jsou uchyceny provizorně, v prostoru křižovatky visí dostatečně vysoko nad stávajícími trolejemi.
Nejintenzivnější práce probíhají o víkendu 5. a 6.10.2013. Tento termín byl zvolen v souvislosti s konáním Pilsner festu, při kterém musí být kvůli uzavření ulice U Prazdroje všechny trolejbusové linky vedeny odklonem s využitím trolejbusů na dieselagregát. Na linku 11 byly vypraveny autobusy, aby několik trolejbusů s dieselagregátem posloužilo jako rezerva. Křižovatkou U Trati x Prokopova x Doudlevecká sice o víkendu celodenně projíždí jen linka 13, při přesunech z/do vozovny ji ale využívají všechny trolejbusové linky. Práce na křižovatce U Trati x Prokopova x Doudlevecká probíhají už v noci na 5.10. Po ukončení provozu (cca 0:30) se natahují troleje v oblouku z Doudlevecké ulice doleva do ulice U Trati směrem na Belánku a také opačně, od Belánky doprava do Doudlevecké. Trasa trolejí ve směru od Belánky do Doudlevecké a naopak se od původní trasy před odstřižením v březnu 2012 liší kvůli trolejím k/od mostu Milénia. Po natažení se troleje postupně finálně uchycují. V obloucích pomocí pružných obloukových závěsů, v ulici U Trati pak pomocí DELTA závěsů. Během soboty se montují nové výhybky. Těch je osazeno celkem šest (3x rozjezdové: v Doudlevecké ulici přímo a doleva do ulice U Trati (k Belánce), v ulici U Trati od Belánky rovně k mostu Milénia a doprava do Doudlevecké, v ulici U Trati od mostu Milénia rovně do ulice U Trati k Belánce a doleva do Doudlevecké ulice; a 3x sjezdové vždy v opačném směru k rozjezdovým). U rozjezdových výhybek je zprovozněn systém Vetra pro automatické stavění cesty. Všechny nové výhybky jsou rychloprůjezdné, tahové, od výrobce Elektroline. Společnost Elektroline je také hlavním zhotovitelem stavby. Na pracích spolupracuje s PMDP. Na křižovatce a v jejím okolí chvílemi současně pracovalo až šest montážních vozidel. V sobotu odpoledne se dokončuje instalace výhybek. Také jsou odstraňována nosná lana z dvojice sloupů u železničního mostu v Prokopově ulici. V polovině července 2013 byly blízko těchto sloupů osazeny sloupy nové, silnější, na které jsou nyní lana převěšena. Původní sloupy budou odstraněny. Troleje na křižovatce U Trati x Prokopova x Doudlevecká v sobotu stále visí jen volně nad sebou, na kříženích se bude pracovat v neděli. Trolejbusy projíždějí křižovatkou na dieselagregát, se staženými sběrači.
Po sobotní montáži výhybek přichází v neděli na řadu instalace křížení. Těch bude na křižovatce U Trati x Doudlevecká x Prokopova opravdu požehnaně. Kříží se zde dva páry přímých trolejí s dvěma odbočkami. Po kruhovém objezdu na Americké třídě se nyní bude jednat o nejsložitější trolejovou křižovatku v Plzni. Trolejbusy budou moci projíždět rovně z Doudlevecké do Prokovy ulice a zpět a nově přímo ulicí U Trati (od Belánky k mostu Milénia a naopak). Tyto troleje pokrývající všechna čtyři ramena křižovatky doplňují oblouky z Doudlevecké ulice do obou části ulice U Trati (jak k mostu Milénia, tak k Belánce) a z obou části ulice U Trati zpět do Doudlevecké. Jediné co troleje neumožňují je odbočování z ulice U Trati do Prokopovy a naopak. Vývoj trolejového vedení na křižovatce U Trati x Doudlevecká x Prokopova zachycují tato schémata (I, II, III, IV). Původní křížení trolejí z Doudlevecké do Prokopovy s odbočkou od mostu Milénia do Doudlevecké je na křižovatce ponecháno, dalším osm (!) křížení je nově nainstalováno. Celkem tak na křižovatce ponovu nalezneme devět křížení, z toho je jich v těsné blízkosti u sebe soustředěno sedm. Montáž tolika křížení na takto malém prostoru je náročná, především je důležité aby na sebe troleje správně navazovaly. Montáží a vyvěšování křížení trvá až do nedělního večera.
Když je montáž křížení u konce, příchází v nedělních večerních hodinách na řadu zkušební jízda. Tu provádí záloha s vozem 21 Tr ev.č. 495. Po spuštění napájení vyjíždí trolejbus v 19:45 na zkušební průjezd novými trolejemi a kříženími. Nejprve je testován průjezd z Doudlevecké rovně do Prokopovy a zpět, následně vůz 495 zatáčí z Doudlevecké do ulice U Trati k mostu Milénia a po chvíli testuje průjezd i v opačném směru, tedy od mostu Milénia do Doudlevecké. Tím zkušební jízda krátce po 20. hodině končí. Testován byl jen průjezd trolejemi, které jsou využívány v běžném provozu linkami 10, 13 a 14 (do Prokopovy ulice, k mostu Milénia). Průjezd ve směru na Belánku zatím odzkoušen není a v dohledné době ani nebude. Nedělní večerní zkušební jízda s 495 neukázala žádné problémy a tak dispečer ještě večer dovoluje spojům linky 13 průjezd křižovatkou již s napájením z trolejí.
Následují fotografie dokončeného trolejového díla za denního světla a s běžným provozem. Na průjezd řadou křížení za sebou si řidiči trolejbusů rychle zvykli a tak není průjezd křižovatkou nikterak problematický. Ještě horší situace co do počtu křížení na ještě menším prostoru nastane na křižovatce Borská x Němejcova. V průběhu listopadu 2013 je u výhybky v ulici U Trati (ve směru od „ježíška“ k Belánce/doleva do Doudlevecké) doplněn ukazatel maximální průjezdné rychlosti (viz foto).
Na podzim 2013 je trolejbusová trať v Borské ulici opět o něco reálnější. Jednak probíhají jednání na radnici o sehnání financí na rozšíření ulice, jednak jsou v listopadu 2013 do opěrné zdi usazovány sloupy pro trolejbusovou trať. Ale popořadě. V říjnu 2013 probíhají v rámci schvalování rozpočtu města Plzně jednání o rekonstrukci Borské ulice. Připravuje se projektová dokumentace pro stavbu, na samotnou stavbu ale v rozpočtu peníze nejsou. Zatím se nemůže počítat ani s dotacemi z Evropské unie. Město bude financovat rekonstrukci ulice i výstavbu trolejbusové tratě. Rekonstrukci Borské ulice už kromě financí nic nebrání. Opěrná zeď v těsné blízkosti ulice je již dokončena, což byla hlavní podmínka pro zahájení rekonstrukce. Při rekonstrukci bude ulice v každém směru rozšířena na dva jízdní pruhy. U domů (jižní strana ulice) zůstane chodník a prostor pro parkování, u zárubní zdi by měl být vybudován jen úzký chodník. Některé plány hovoří o vybudování zastávkového zálivu v blízkosti křižovatky Belánka ve směru na Borská pole. Zajímavý plán je také zakrýt celý železniční zářez a nad ním vybudovat park.
Jedinou investicí provedenou do konce roku 2013 je vztyčení sloupů do připravených základů v zárubní zdi. Stavění sloupů probíhá 16.11. a 23.11.2013 (od 9 resp. 8 do 17 hodin). Stavbu provádí Imont a PMDP. Před vztyčením sloupů musely být odkryty základy v zárubní zdi.
V průběhu prosince 2013 jsou z Borské ulice (ze strany u zárubní zdi) odstraněny původní lampy veřejného osvětlení. Hlavice se světly se dosazují na nové sloupy pro trolejbusovou trať. Zasypána byla odkrytá hlava zárubní zdi. Nové sloupy se převěsů a trolejí dočkají až po rozšíření Borské ulice, na které zatím chybí finance.
Na začátku roku 2014 se podává žádost o financování rekonstrukce Borské ulice z fondů Evropské unie, v případě schválení by stavba mohla probíhat v druhé polovině roku 2014 a v první polovině 2015. Projekt by nezahrnoval křižovatku Belánka. Naopak na křižovatce Němejcova x Borská by v případě uskutečnění probíhaly velké úpravy trolejí (křížení trolejí z čtyř směrů + různé propojky (všechny směry kromě relace Koperníkova - Belánka)). Stavba se ale nestihne do zprovoznění nové vozovny na Karlově (léto 2014), i když by právě trasa Borskou ulicí ušetřila manipulační kilometry při přesunech trolejbusů z/do vozovny (0,5, kilometru na jednom spoji). Přesunutí vozovny trolejbusů z Cukrovarské na Karlov si ročně vyžádá navíc 300 000 vozokm. Celkový rozsah vozokm objednávaných městem se nezvyšuje, proto se musí optimalizovat současný provoz (proto dochází např. k ukončení spojů linky 13 na točce Čechurov místo v zastávce K Losiné).
Na začátku dubna 2014 město Plzeň schvaluje investiční akci a vypisuje zakázku Rekonstrukce Borská s křižovatkou Belánka v Plzni - II. etapa (za I. etapu se považuje rekonstrukce v letech 2006-2007 při které byl především opravován most přes nádraží Jižní předměstí (dnes most Ivana Magora Jirouse)). Výběrové řízení ale muselo být zrušeno kvůli pochybením v projektové dokumentaci. Nové výběrové řízení se vypíše v nejbližší době, aby byl vítězný dodavatel znám ještě v roce 2014. Samotné práce budou probíhat až v roce 2015 (cca od března). Poruší se tím původní plány, že v roce 2015, kdy bude Plzeň evropským hlavním městem kultury, nebudou ve městě probíhat žádné větší uzavírky. Rekonstrukce Borské ulice v Plzni zahrnuje stavební práce tj. rozšíření komunikace (v úseku od křižovatky Borská x Klatovská x U Trati ke křižovatce Borská x Chelčického) a úpravy v navazujících křižovatkách, rekonstrukci chodníků, přeložky dotčených inženýrských sítí (v místě, kam budou umístěny sloupy na straně u obytných domů v Borské ulici vede dvojice vodovodů) a samozřejmě práce na trolejovém vedení včetně zaústění do stávající křižovatky Borská x Němejcova. Během uzavírky této křižovatky (v létě 2015) budou veškeré spoje z/do vozovny Karlov vedeny přes Novou Hospodu (ohromný nárust vozokm). Za křižovatkou Belánka se ve směru na Borská pole vybuduje manipulační zastávkový záliv. Předpokládané náklady na rekonstrukci Borské ulice přesahují 80 milionů Kč.
Zhotovitele rekonstrukce se povedlo vysoutěžit na druhý pokus. Stavba by měla začít k 1.3.2015.
do rubriky Tratě