--.--.---- - TT na BP s odstupem času + změny jízdních řádů 2.9.2010 - Zpřehlednění značení linek 15 a 17 29.8. - 30.8.2010 - Další dny trolejbusového provozu s cestujícími 28.8.2010 - První den trolejbusového provozu s cestujícími 27.8.2010 - Slavnostní otevření TT na BP 25.8. - 27.8.2010 - Poslední dny výhradně autobusového provozu na BP 16.8. - 26.8.2010 - Poznávací jízdy TT na BP 4.8.2010 - Zátěžová zkouška měnírny --.-.---- - Zkoušené trolejbusy na nové TT na BP 26.7.2010 - Schvalovací jízda na smyčce BP, Teslova 22.7.2010 - První zkušební jízda trolejbusu na smyčce BP, Teslova 17.7. - 19.7.2010 - Dokončovací práce na smyčce BP, Teslova 16.7.2010 - Ulice U Nové Hospody + smyčka B.P. Teslova- stav k 16.7.2010 13.7.2010 - Stav prací na zkrácení smyčky Borská pole, Teslova k 13.7.2010 --.6.2010 - Zkrácení smyčky Borská pole, Teslova 15.6.2010 - Ulice U Nové Hospody + smyčka B.P. Teslova - stav k 15.6.2010 25.4.2010 - Ulice U Nové Hospody - stav k 25.4.2010 --.3 - --.4.2010 - Ulice U Nové Hospody - stav na přelomu 03-04/2010 3.3.2010 - Ulice U Nové Hospody - stav k 3.3.2010 17.2.2010 - První zkušební jízda trolejbusu na Borských polích ??.2.2010 - Pokračující zatrolejování Borských polí - stav v únoru 12.12.2009 - Propojování trolej. vedení na kruhovém objezdu u Makra 12.12.2009 - Výstavba trolejbusové tratě - stav k 12.12.2009 Informace o trolejbusové trati na Borská pole
Nastal čas podívat se na trolejbusovou trať na Borských polích s jistým odstupem času. I když je pravda, že na úplné zhodnocení situace to je přeci jen ještě brzo. Nejrpve začnu s obsazeností smyčky Borská pole, Teslova. Panovaly obavy, zda-li se na obratiště všechny autobusy a trolejbusy ve špičkách vejdou. Vzhledem k tomu, že na smyčce se ve špičkách sjíždí maximálně tři, případně čtyři trolejbusy, které se pod dvěmi trolejemi mohou objíždět (linka 18 vnější - pravá trolej, linka 15 vnitřní - levá, ale může dojít k předjíždění i naopak) a vzhledem k tomu, že řidiči autobusů mají pokyny stavět před trolejovou rozjezdovou výhybkou (kousek za úrovní zkrácení smyčky BP, Teslova) nenastávají žádné problémy. Jak vyplývá z minulé věty, autobusy nepoužívají zkrácení smyčky BP, Teslova (kolem bunkru), ale jezdí po původní části obratiště. Trolejbusová trať na Borských polích byla již na podzim krátkodobě použita jako objízdná trasa pro trolejbusy linky 12, při nehodě na Domažlické. V zimním období především pak v ranních hodinách nastal několikrát na Borských polích problém s namrzáním trolejí a následnými zpožďováním trolejbusových linek. Samozřejmě, že troleje namrzají na celé trolejbusové síti, ale na Borských polích způsobovala námraza na trolejích největší problémy. Trolejbusy na Borská pole se však již cestující naučili používat, zvláště ve špičkách bývá problém se do trolejbusů dostat. Vzhledem k společnostem sídlícím na Borských polích jsou velké výkyvy mezi přepravenými cestující při začátku/konci směn (5:00 - 7:00; 13:00 - 14:00; 17:00 - 18:00; 22:00) a v (dopoledním) sedle. Vždyť firmy na Borských polích zaměstnávají denně přibližně 14 000 zaměstanců. Kloubové trolejbusy by se na lince 15 celý den "neuživily" - dopoledne by "vozily vzduch." A kloubový trolejbus (trolejbusy) na lince 17 spolu s krátkými trolejbusy na 18 všechny cestující odvézt nemohou. Je pravdou, že na lince 18 se kloubové vozy již také několikrát objevily, důvodem však byly kloubové posílení linky 11, z které vozy přejíždí na 18; kloubové vozy se tak na 18 poprvé objevují od 28.10. - 2.11.2010 (Dušičky), dále pak o Velikonocích apod. V roce 2011 probíhají přepravní průzkumy, v jejichž důsledku byly 31.1.2011 a 1.4.2011 změněny jízdní řády trolejbusů na Borských polích (viz. podrobněji níže).
Ještě se velmi krátce zmíním o dalších akcích, které souvisí s TT na BP. Po dokončení TT na BP se začalo i výstavbou TT v ulici U Trati, která by měla v budoucnu sloužit jako objízdná trasa Americké třídy a také jako rychlejší spojka pro expresní linku Borská pole - Doubravka. S trolejbusy na BP souvisí také připravovaná trolejbusová vozovna. Ve hře jsou dvě varianty - v bývalých kasárnách v Zátiší (mezi ulicemi Folmavská, Ke Karlovu) nebo v areálu Škody Transportation. Zatím je však vše spíše ve fázi příprav. Za zmínku také stojí již reálnější, tramvajová trať na Borská pole. Tato trať by na Borská pole vedla z opačné strany než současná trolejbusová trať (trolejbusy přes Karlov, tramaje z Bor kolem Západočeské univerzity). Roku 2010 se v médiích objevovaly informace, ve kterých primátor Pavel Rödl navhrhoval zavést k Západočeské univerzitě místo plánovaných tramvají trolejbusy. Naštěstí se po různých propočtech od tohoto projetku brzo upustilo. Jedním z důvodů budování tramvají na BP je přece také to, aby odpadl přestup na smyčce Bory z tramvaje na autobus. To by trolejbus nevyřešil, přestup by byl stejný, kapacita trolejbus x autobus je také velmi podobná. Od trolejbusů se tak odstoupilo a nezbývá než doufat, že do několika let se tak snad již svezeme tramvají až k Západočeské univerzitě, či na Borská pole.
Největší změnou poprázdninových jízdních řádů je zmiňované posílení linky 17 v odpoledních hodinách pracovního dne. Největší změnou poprázdninových jízdních řádů je zmiňované posílení linky 17 v odpoledních hodinách pracovního dne. Konkrétně se jedná o jeden pár nových spojů v ranní špičce (v 5:19 z Doubravky, v 6:03 z Nové Hospody) a čtyři nové páry odpoledních spojů (v 13:37 z Doubravky resp. v 14:19 z Nové Hospody (vykonán 16/6); v 15:17 z Doubravky resp. 16:09 z NH (16/12); v 15:28 resp. 16:19 z NH (16/6) a v 17:00 z Doubravky, Zábělské resp. 17:43 z NH (opět 16/6)). Proběhly také posuny časů odjezdů dalších spojů linky 17 (největší změna asi posun odjezdu z 17:35 na 17:12 z Doubravky resp. z 18:11 na 17:52 z Nové Hospody). Změna je také v obsluze tohoto spoje, původně byl vykonáván kurzem 16/14 nyní 16/12. Lince 17 zůstal i jeden nešvar v podobě spojů v 18:17 a 22:37 z Doubravky, které odjíždí do vozovny jako spoje označené 17X. Jedná se o zbytečné matení cestujících, protože vozy jedou po stejné trase jako spoje 16X (pod linku 16 zatahující vozy stejně kmenově patří). Ale zpět k změnám. Protože linka 17 je zajišťována přejezdy z linky 16, drobné změny nastávají i na lince 16, kde je v odpoledních hodinách u vybraných spojů posunuta časová poloha (v odpolední špičce interval mírně prodloužen z 5 na 5-6 minut). Víkendový provoz trolejbusových linek zůstává beze změn.Některé spoje linky 15 byla v souvislosti s posílením linky 17 (podrobněji za chvíli) v odpolední špičce přesměrovány z konečné Nová Hospoda na točku Borská pole, Teslova.
Dne 12.6.2011 se na trolejbusové trati na Borských polích objevovaly historické trolejbusy 9 Tr ev.č. 323 a Škoda 17 Tr ev.č. 3901. Důvodem byla výstava k 70. výročí trolejbusů (viz. více ZDE). Výstava byla pořádaná před Techmanií (nedaleko zastávky Škoda V. brána), na kterou tyto historické trolejbusy zajišťovaly dopravu od hlavního vlakového nádraží. Přesná trasa trolejbusu byla Hlavní nádraží ČD, Šumavská - Americká - Koperníkova - Škoda V. brána (výstup k Techmanii resp. samotné výstavě) - Borská - Folmavská (Borská pole) - Domažlická (Zátiší) - Tylova - Americká - Anglické nábřeží - Hlavní nádraží ČD, Šumavská (viz též mapa z webu PMDP). Krom fotografií naleznete pod tímto textem také video z jízdy trolejbusem 9 Tr po trolejbusové trati na Borských polích.
Dne 1.4.2011 proběhly v jízdních řádech trolejbusových linek na Borská pole opět změny. Tentokrát souvisely především se změnou pracovní doby (z 6:30 na 6:00) vybraných firem na Borských polích. To si vyžádalo úpravy odjezdů linek 17 a 18 (s tím související drobné posuny na linkách 11 a 16, pro připomenutí linka 17 = přejezdy z linky 16; linka 18 = přejezdy z 11) a zavedení nového podvečerního spoje linky 17 v pracovní dny v 17:35 z Doubravky a zpět z Nové Hospody v 18:11. Tento spoj je zajišťován přejezdem z 18.kurzu linky 16. Zde stojí za zmínku, že po příjezdu tohoto spoje zpět na Doubravku v 18:40 pokračuje tento spoj v 18:47 jako 17X do vozovny. Dle mého názoru by bylo lepší spoj do vozovny označit jako 16X, aby to zbytečně nemátlo cestující. Obdobná situace se opakuje 22:37, kdy jako 17X odjíždí do vozovny spoj 16/1, který předtím odjíždí jako 17 z Nové Hospody v 22:07. Označení 17X by dle mého názoru mělo zůstat pouze spoji v neděli v 21:38 z Nové Hospody. Krom přidání jednoho spoje linky 17 byl na Borských polích naopak ubrán jeden spoj linky 18 vyjíždějící v 17:22 z Borských polí.
Z důvodu upravení přepravní kapacity linek 15, 17 a 18 bylo po několika přepravních průzkumech přistoupeno k novým grafikonům, které začaly platit dne 31.1.2011. Hlavní změnou bylo značné rozšíření provozu linky 18 - dříve 8 spojů linky 18 ve všední den, nyní 19 spojů denně. Zajímavostí je, že i přes poměrně velké navýšení (z 8 na 19) stačilo denní výpravu rozšířit jen o jeden vůz (viz. níže zmiňovaný kurz 11/6). Změny proběhly také na lince 11 (související z přejezdy linky 11 na 18). Hlavní změnou je přidání dalšího vozu na linku 11 jako kurzu 11/6 (vyjíždějící pouze na období špiček = šejdr), to zachránilo od vyřazení několik trolejbusů typu 14 TrM (ev.č. 404, 417 a 439). Zajímavostí je, že kurz 11/6 naprostou většinu spojů odjede jako linka 18. Jako linka 11 je vůz označen jen při zátahu/výjezdu do/z vozovny, jinak jezdí jen na lince 18. Dále proběhly i drobné změny na 12 a také proběhla další změna i na lince 17, kam byl o víkendu přidán spoj v 21:23 od Mrakodrapu na Novou Hospodu.
Od čtvrtka 2.9.2010 se na čelních BUSE panelech trolejbusů na linkách 15 a 17 objevují informace o vedení spoje přes Borská pole. Již od začátku ostrého provozu TT na BP byl pro cestující nepřehledný systém značení cílů linek, když např. do zastávky Mrakodrap za vůz na lince 12 s cílem Nová Hospoda přijel vůz na 15 taktéž s cílem Nová Hospoda. Bez žádného rozlišení, že "dvanáctka" jede přes Zátiší, zatímco "patnáctka" přes Borská pole. Zajímavostí je, že na Novou Hospodu je jízdní doba přes Zátiší téměř stejná jako přes Borská pole (přes Zátiší 17 minut, přes Borská pole 18 minut). Nepřehledné značení linek se dne 2.9.2010 změnilo. Vozy jedoucí přes Borská pole na Novou Hospodu (linky 15 a 17) mají na spodním řádku napsáno, že spoj jede přes Borská pole. Vozy na 12 jedoucí na N. Hospodu přes Zátiší zůstaly bez rozlišení. Stejně tak nemají rozlišení trolejbusy na linkách 12, 15 a 17 z Nové Hospody směrem do centra. Ještě zmíním, že vozy jedoucí na lince 15 na konečnou Borská pole, Teslova informaci o vedení spoje přes BP nemají, protože je to jasné již z názvu konečné. Celkově toto zpřehlednění výrazně zlehčilo cestujícím orientaci.
Na Borských polích se už trolejbusy pomalu zabydlují, a tak přichází na řadu drobná rekapitulace o trolejbusové trati na Borských polích. Celková cena stavby činí 162 milionů korun, z toho 120 milionů zaplatí ze svých fondů Evropská unie (resp. ROP (Regionální operační program) Jihozápad). Celková délka trolejbusové trati činí 3,6 km (úsek Jižní předměstí - kruhový objezd na Domažlické) + 1,2 km (odbočka z Folmavské na smyčku Borská pole, Teslova). Nataženo bylo celkem přes 20 kilomterů trolejí. Postaveno bylo 268 sloupů, z nich většina slouží i jako veřejné osvětlení. Jsou zde použity moderní trolejové armatury jako např. rychloprůjezdné tahové výhybky. Podobně jako na kruhovém objezdu u Mrakodrapu, i zde si trolejbus "sám" přehodí výhybku podle svojí linky a řidič se tak již téměř nemusí o výhybky starat. Krom toho je na Borských polích na světelných křižovatkách Folmavská x U Letiště; Folmavská x U Panasoniku; Folmavská x U Nové hospody zavedena na semaforech preference pro MHD (resp. trolejbusy). Na nové trolejbusové trati nalezneme celkem devět zastávek : Borská pole, Folmavská; Borská pole, Teslova; Folmavská, Rondel; Jižní předměstí, Borská; Karlov, sedlárna; Lodní; NC, Folmavská; Škoda V. brána ; U Nové Hospody (U N. Hospody) .
A jak vlastně celá trať vypadá ? Přiblíží vám jí krátká virtuální projížďka. Naše cesta po nové trati v trolejbuse linky 15 jedoucím z Lobez začíná v Koperníkově ulici u nádraží Jižní předměstí, kde zatáčíme doprava do Borské ulice, zatímco trolejbusy linky 16 pokračují rovně směr Bory. Přijíždíme do první zastávky Jižní předměstí, Borská. Tato zastávka je pouze ve směru na Borská pole, v opačném směru ji nahrazuje zastávka Koperníkova již na společném úseku linky 15 a 16. My se však rozjíždíme a pokračujeme Borskou ulicí, lemovanou z jedné strany obytnými domy, z druhé strany zelení. Při příjezdu k další zastávce na znamení, Škodě V. bráně, už se domy objevují na obou stranách. Vjíždíme do zastávky Škoda, V. brána, která je využívaná pro výstup do Techmanie. Pokračujeme již průmyslovým okolím, na pravé straně zeď oddělující nás od areálu Škody, na opačné straně, benzínová pumpa, autosalon, volná pole, která jsou postupně zastavována dalšími objekty. Na zdi vpravo si všimněme obrázků mapující historii i současnost Škody. Dříve bychom zde nalezli historický trolejbus 8 Tr v Mariánských lázních, plzeňskou 24 Tr ev.č. 512 u Zimního stadionu či trolejbus pro San Francisko, nyní zde s trolejbusů nalezneme jen plzeňskou 27 Tr ev.č. 540, ale alespoň se zajímavým cílem na BUSE panelu (16 Starý Plzenec, Železniční stanice) - viz foto. V Borské ulici nás zaujme i mohutné potrubí, které je však již nepoužívané a z větší části i přerušené a odstraněné. U autosalonu (po levé straně) nalezneme dva nepoužívané zastávkové zálivy. Následuje zastávka Lodní, která je stejně jako předchozí zastávka Škoda V.brána i následující zastávka Karlov, sedlárna je na znamení. Tyto zastávky často projíždíme, protože je zde malá frekvence cestujících. Po průjezdu zastávkou Lodní se Borská ulice točí doprava a my s ní. Projíždíme kolem ubytoven a různých skladů, garáží apod. Po chvíli míjíme po pravé straně i nově postavenou bílou budovu měnírny. Následně už přijíždíme do zastávky Karlov, Sedlárna. Po této zastávce už hned zatáčíme do Folmavské ulice a vjíždíme na Borská pole v pravém slova smyslu. Dlouhé průmyslové areály, logistická centra, vylidněné chodníky, které se zaplní snad jen při střídání směn. Hned za křižovatkou vjíždíme do zastávky NC, Folmavská. V té vystoupí zpravidla většina cestujících, kteří míří na Borská pole za nákupy. U této zastávky totiž nalezneme mimo jiné obchody Tesco a Obi. Po výjezdu ze zastávky NC, Folmavská už náš trolejbus nabere větší rychlost, k čemuž dlouhá rovná dvouproudová cesta přímo vybízí. Projíždíme kolem rozsáhlého areálu Panasonicu. Následuje zastávka Borská pole, Folmavská. Opět na znamení. Zastavujeme snad jen když se v přilehlých závodech střídají směny a zastávky jsou plné zaměstnanců (původem převážně z východu). Jedeme dál, kolem dalších průmyslových závodů, o kus dál se můžeme kouknout na teploměr v areálu Daikinu. Vpravo si ještě můžeme všimnout opuštěných areálu, kde byla také plánovaná výstavba vozovny trolejbusů. Od té se však prozatím upustilo. U křižovatky s ulici U Nové Hospody se již také naše jízda dělí, pokud náš trolejbus jede na Novou Hospodu, po Folmavské kolem průmyslových areálů přes zastávky U N. Hospody a Folmavská, Rondel přes kruhový objezdu u Makra na konečnou Nová Hospoda. V případě, že jede na smyčku Borská pole, Teslova zatáčíme doprava do ulice U Nové Hospody. Zde nás čeká stejnojmená zastávky U Nové Hospody , jak jinak než na znamení. Pokračujeme kolem dalších průmyslových areálů až přijíždíme na konečnou Borská pole, Teslova. Zde již z trolejbusu musíme vystoupit. Trolejbus se jede otočit kolem hotelu Ibis a po nově vybudovaném zkrácení kolem bunkru. Zde již naše projížďka opravdu končí...
V sobotu 28.8.2010 proběhly v plzeňské MHD největší změny za posledních 20 let v podobě II. fáze optimalizace plzeňské MHD. Změny souvisely především s zprovozněním nové trolejbusové trati na Borská pole (jediné větší rozšíření plzeňské trolejbusové sítě za posledních 22 let). O takto razantních změnách proběhly samozřejmě informace v médiiích, vyšly i další Dopravní novinky (ke stažení na stránkách PMDP). Zpět však k trolejbusům. Dne 28.8.2010 krátce po páté hodině ráno vyjel první trolejbus s cestujícími na novou trolejbusovou trať na Borská pole. Stal se jím vůz 481 na kurzu 15/6. Pro doplnění výprava linky 15 v první den provozu - 15/1 - 484; 15/2 - 482 (dopoledne byla 482 pro poruchu nahrazena 514); 15/3 - 487; 15/4 - 486 ; 15/5 - 504 a již zmiňovaný kurz 15/6 - 481. Linka 15 tak byla první den výhradně nízkopodlažní a před výměnou i obsloužena jen vozy s dieselagregátem. Nyní zmiňme
linkové vedení na BP po II. fázi optimalizace: 15 - Lobzy, Pod Vrchem - Borská pole - Borská pole, Teslova/ Nová Hospoda; 17- Doubravka, Zábělská - Borská pole - Nová Hospoda; 18 CAN, Husova - Borská pole - Borská pole, Teslova. Trolejbusovou 15, 17 a 18 doplňují autobusové 21 Litice, Veveří - Bory - Borská pole - Obchodní, rondel; 24 Bory - ZČU - Borská pole - Skvrňany; 29 Doubravka, Zábělská - Slovany - Borská pole, Teslova a jako poslední 30 Košutka, Krašovská - Doubravka - Slovany - Bory - ZČU - Borská pole, Teslova. Linky 17 a 18 jsou v provozu pouze ve špičkách respektive na začátcích/koncích směn na Borských polích (5:00 - 7:00; 13:00 - 14:00; 17:00 - 18:00; 22:00).
V pátek 27.8.2010 dopoledne od 10.hodin proběhlo na smyčce Borská pole, Teslova (v místě zkrácení nazývaném "u bunkru") slavnostní otevření trolejbusové tratě na Borská pole. Při této příležitosti byl také novinářům představen nový kloubový trolejbus pro Plzeň typového označení Škoda 27 Tr Solaris. V prvotních plánech bylo počítáno s otevřením trolejbusové trati historickým trolejbusem, ten však PMDP v době otevírání TT na BP ještě nemělo. Přípravy slavnostního otevření trolejbusové tratě začaly již před devátou hodinou, kdy se stavěly stany, umisťovalo ozvučení apod. Pro vysvětlení stany byly dva - jeden občerstvovací, nebo chcete-li catering, druhý s propagačními materiály Solarisu a tiskovými zprávami PMDP. Celá akce začala v 10 hodin. Otevřením provázel moderátor Stanislav Jurík. Mimo něj se za mikrofonem vystřídali i zástupci města Plzně v čele s primátorem Pavlem Rödlem, zástupci PMDP (dopravně-provozní ředitel Václav Zikmund), Škody Electric a Solarisu. Po úvodních slovech zástupců došlo k symbolickému otevření trolejbusové trati přestřižením pásky. Pásku stříhal primátor města Plzně Pavel Rödl spolu s předsedou představenstva PMDP Jiřím Šnebergerem. Po chvíli následovala pro zájemce projížďka trolejbusem 27 Tr (budoucí ev.č. 525). Tento trolejbus na sobě ještě neměl evidenční čisla, protože stále ještě absolvuje zkušební jízdy od výrobce Škody Electric. Nyní musím zmínit vůz č. 466. Tento trolejbus stál na smyčce Borská pole, Teslova jako záloha, kdyby se do 27 Tr všichni zájemci o jízdu nevešli. Všichni se však do 27 Tr vešli a tak mohla Škoda 27 Tr vyrazit na krátké kolečko BP, Teslova - kruhový objezd u Makra a zpět. Mezitím už vůz 466 zajel do vozovny. Kolem 11:20 se na cestu do vozovny vydala i Škoda 27 Tr. Na akci byla pozvána řada novinářů, a tak se o slavnostním otevření dozvěděla i široká veřejnost, jak již z tištěných či internetových novin, tak i z regionální televize R1 ZAK.
Poslední dny výhradně autobusového provozu po Borských polích jsou už ve znamení příprav na II. fázi optimalizace. Na označnících jsou už přelepovány nová čísla trolejbusových linek, jsou vyměňovány jízdní řády. Trolejbusy na Borských polích prostě "vítězí" nad autobusy. Ale vraťme se k autobubusům, resp. k jejich
linkovému vedení na BP před II. fázi optimalizace. Linka 21 - Nová Hospoda - Borská pole - Bory - Litice, Veveří; 22 - Borská pole, Teslova - Karlov - Světovar/ Koterov; 24 - Borská pole, Teslova - Západočeská univerzita - Bory; 30 - Borská pole, Teslova - Slovany - Lobzy - Doubravka - Košutka, Krašovská; 41 - Borská Pole, Teslova - Karlov - CAN, Husova - Vinice. Nesmím zapomenout ani na noční linky resp linku, idkyž ta se nemění. Jedná se o linku N1 - Nová Hospoda - Borská pole - Bory - Mrakodrap - Vinice - Bolevec.
Přibližně mezi 16.8 - 26.8.2010 probíhaly na trolejbusové trati na Borských polích jízdy pro seznání řidičů s novou tratí. Trolejbus, zpravidla jedoucí v dopoledních hodinách, byl vždy obsazen několika (cca 10) řidiči. Trolejbus absolvoval okružní jízdu po Borských polích a opět se vrátil do vozovny. Na poznávacích jízdách se vystřídaly všechny tři typy krátkých (12-metrových) trolejbusů v Plzni - 14 TrM, 21 Tr ACI, 24 Tr.
Ve čtvrtek 4.8.2010 mezi 10:00 - 11:45 proběhla zátěžová, napěťová a provozní zkouška zkouška měnírny na trolejbusové trati na Borských polích. Pro připomenutí měnírna se nachází na křižovatce ulic Borská, Ke Karlovu a U Letiště. Na zátěžovou zkoušku vyjelo celkem 12 vozů. Jednalo se vozy 515, 451, 493, 466, 460, 477, 405, 435, 523, 488, 441 a 520. Vozy jsou v tomto krátkém přehledu seřazeny, podle pořadí v jakém vozy na zkoušku jezdily. Jak již podle evidenčních čísel vyplývá, byly zastoupeny všechny typy vozů - pět vozů 14 TrM, dva vozy 21 Tr ACI, dva vozy 15 TrM, jeden vůz 24 Tr a dva vozy 25 Tr. Mohli jsme si i všimnout, že všechny vozy neměly na BUSE panelech stejné nápisy. Nejvíce vozů mělo nápis MIMO PROVOZ (515, 451, 460, 435, 488). Tyto vozy jezdily v nejkratších intervalech na smyčku Borská Pole, Teslova a dva spoje také na točku Nová Hospoda, tudíž simulovaly provoz linky 15. Další vozy nesly označení MANIPULAČNÍ JÍZDA (466, 523, 477, 520), zde se jednalo o samé kloubové vozy a ty jezdily na smyčku Nová Hospoda (linka 17) a poslední tři vozy (493, 405, 441) nesly označení ZKUŠEBNÍ JÍZDA a jezdily na smyčku BP, Teslova (linka 18). Jednalo se o simulaci provozu v ranní špičce (v ranní špičce je na Borská pole vypravováno nejvíce trolejbusů). Některé vozy při zátěžové zkoušce odjely pouze jedno kolo jiné vozy dvě kola. Určeno to bylo vypracovanými vozovými jízdními řády určenými jen pro zkoušení měnírny (speciální kurzy 15/1 - 15/5; 17/1 - 17/4; 18/1 - 18/3). Dvě kola odjely trolejbusy na kurzech 15/1; 15/2; 15/3; 15/4 a 18/1. V případě dvou kol se vozy otáčely na smyčce CAN, Husova. Po odjetí jednoho případně dvou kol na Borských polích se trolejbusy opět vrátily do vozovny, aby se v odpolední špičce opět objevily již v klasickém provozu s cestujícími. Vzhledem k tomu, že se zkoušelo, "co měnírna utáhne," vozy zastavovaly v každé zastávce, otevíraly dveře a dokonce i topily (připomínám,že zkouška se konala na začátku srpna), některé vozy měly zapnutou i klimatizaci. Zajímavostí je, že krom zmiňovaných 12 trolejbusů určených k zkoušce měnírny, se v době zátěžové zkoušky na trolejbusové trati na Borských polích objevil i zkoušený trolejbus BredaMenarinibus Avancity+SF pro Řím, který ale používal dieselagregát, aby nedošlo k dalšímu odběru proudu z měnírny. Při této zátěžové zkouškce trolejbusová trať konečně "ožila," čehož si všimla i některá média, a tak se o dění na trolejbusové trati již dozvěděla i široká veřejnost.
Trolejbusová trať na Borských polích je v provozu něco přes týden a už se na ní objevují zkoušené trolejbusy pro další města místního výrobce Škody Electric. Není se co divit, vždyť například v Folmavské ulici se jedná o rovinatý úsek s poměrně slabším provozem, který je pro zkoušení přímo ideální. Stejně tak odbočka v ulici U Nové Hospody. Výjimečně se na Borských polích objevovaly zkoušené trolejbusy i dříve, výhradně však na dieselagregát (viz foto, které naleznete pod tímto textem - 24 Tr pro Zlín z roku 2004-5 ? na ještě nezatrolejovaných Borských polích). V současnosti jsou trolejbusy na Borských polích napájeny již z trolejí. V těchto týdnech se na trolejbusové trati na Borská pole setkáme například s Škodou 26 Tr pro Teplice, Škodou 27 Tr pro Plzeň, či s druhým prototypem trolejbusu nesoucího označení BredaMenarinibus Avancity +SF pro italský Řím. Zkušební jízdy na Borských polích pokračují i po zprovoznění TT na BP s cestujícími. Lze říct, že si ji "zkušební řidiči" oblíbili. Nejčastěji se trolejbusy na Borských polích testují po okružní trase Koperníkova - Borská - Folmavská (Borská pole) - Domažlická (Zátiší) - Tylova - Koperníkova. Zkušební jízdy i po otevření TT na BP v srpnu 2010 vám příblíží fotografie níže. Zkušební trolejbusy se od roku 2011 na Borských polích objevují čím dál tím častěji. Některé zkušební trolejbusy jedou z Škody Electric přímo na Borská pole s využitím diesealgregátu po trase ulice 17.listopadu - Sukova - Folmavská.
V pondělí 26.7.2010 mezi 9:30 - 10:00 proběhla na smyčce Borská pole, Teslova a v ulici U Nové Hospody "schvalovací jízda." Na tuto jízdu s komisí byl nasazen vůz 492. Vůz přijel na smyčku BP, Teslova od Jižního předměstí, ze smyčky se pak vydal ke kruhovému objezdu u Makra, odtud zpět na smyčku Borská pole, Teslova a následně již kolem Jižního předměstí do vozovny. Dne 2.8.2010 byla trolejbusová trať officiálně předána zadavateli.Trolejbusová trať na Borských Polích je tak již připravena na zaučovací jízdy řidičů.
Ve čtvrtek 22.7.2010 krátce po 10.hodině proběhla první zkušební jízda trolejbusu na smyčce Borská pole, Teslova. Zkušebním vozem se stala Škoda 21 Tr ACI ev.č. 493. Trolejbus jel z vozovny k Jižnímu předměstí, dále Borskou a Folmavskou, poté odbočil do ulice U Nové Hospody a následně dojel na smyčku Borská pole, Teslova. Poté jel trolejbus dvě kola ze smyčky BP, Teslova ulicí U Nové Hospody a Folmavskou na kruhový objezd u Makra a zpět. Po těchto dvou kolech odjel zpět Folmavskou a Borskou do vozovny. Trolejbus byl následován dvěma osobními auty. Tato zkušební jízda nebyla ještě "oficiální schvalovací," nýbrž pouze zkouška trolejového vedení, aby se mohly doladit ještě nějaké detaily na výhybkách apod. Od této zkušební jízdy již v trolejích na Borských Polích natrvalo proudí elektrický proud. Ještě zmíním, že tato jízda byla na Borských Polích v pořadí druhá (na smyčce BP, Teslova však první). Úplně první zkušební jízda proběhla dne 17.2.2010 - o této ZJ naleznete více ZDE.
Výstavba trolejbusové tratě na Borská pole se již chýlí ke konci. Zkratka smyčky BP, Teslova je již vyasfaltována, i zatrolejována. Trolejové vedení je už téměř hotové (na některých místech chybí finální uchycení) jak, na celé smyčce Borská pole, Teslova, tak i v ulici U Nové Hospody. Zbývá například ještě dosadit čísla výhybek, značky úsekových děličů apod. Právě v ulici U Nové Hospody totiž bude resp. je i úsekový dělič a samozřejmě i napájení. Na zkrácení smyčky BP, Teslova v blízkosti vedení vysokého napětí se objevuje trolejová zajímavost, první bleskojistka svého druhu v Plzni. Tento svodič přepětí slouží pro celou napájecí sekci.Trolejbusová trať je již připravena i na první zkušební jízdy trolejbusů. Pro připomenutí v ostrém provozu s cestujícími budou trolejbusy po Borských Polích jezdit od II. fáze optimalizace MHD, která připadá na 28.8.2010.
V pátek 16.7.2010 jsou v celé ulici U Nové Hospody již nataženy troleje. Pravdou však je, že troleje jsou zatím uchyceny provizorně na háčcích a finální upevnění je teprve čeká. Trolejové vedení je nataženo i v prostoru smyčky v Teslově ulici (zde jsou nataženy dva páry trolejí, aby se čekající vozy mohly objíždět). Vedení je však ukončeno hned před rozjezdovou výhybkou, protože ve zkrácení smyčky Borská pole, Teslova zatím vedení nataženo není, neboť se zde teprve pokládají spodní vrstvy asfaltu. Vedení není nataženo ani v části Univerzitní ulice. Zde bude zbytek vedení natažen, až bude dokončeno zkrácení smyčky BP, Teslova. V prostoru smyčky, se však každý den setkáme s montážními plošinami, jak firmy Elektroline, která dodává trolejové armatury, tak i PMDP, které se také podílí na zavěšování trolejového vedení.
Na smyčce Borská pole, Teslova se již rýsuje zkrácení kvůli vedení vysokého napětí. Jak můžete vidět i na fotkách níže, už jsou zabetonovány obrubníky, položený štěrk a umístěny sloupy s výložníky. Oproti nynějšímu úseku smyčky Borská pole, Teslova na pomezí ulic Univerzitní a Teslova, bude tato spojka poněkud užší. Zajímavostí je drobný záliv, který zkrácení trochu rozšiřuje, pravděpodobně proto aby se dlouhé vozy dobře vytočily. Tento záliv je dobře patrný například na této fotce. Na předjíždění odpočívajících vozů, tak zbude oproti nynějšku kratší prostor, ale nesmíme zapomenout na to, že na smyčce bude ukončeno méně spojů než nyní. Počet linek bude sice stejný (dnes 22, 24, 30, 41 ; po II. fázi optimalizace 28.8.2010 15, 18, 29, 30), ale např. na lince 30 budou zvýšeny intervaly, linka 15 bude na tuto smyčku zajíždět ob spoj (cca jednou za 20 - 30 minut) a linka 18 bude v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů.
Přibližně v polovině června 2010 začínají na smyčce Borská pole, Teslova práce na zkrácení této smyčky. Důvodem je vedení vysokého napětí (110 kW), které se nachází nad zadní částí této smyčky (na pomezí ulic Univerzitní a Teslova). Toto vedení "se nemá rádo" s vedením v trolejbusových trolejích (600 V). Část smyčky tak bude přebudována blíže k stožáru vedení (k bunkru u hotelu Ibis), kde jsou dráty nejvýše. Toto přebudování oddálilo zprovoznění tohoto úseku trolejbusové tratě až na červenec 2010. V současnosti jsou již pokácené stromy a vyřezané křoviny v místě budoucího zkrácení. Stav k 21.6.2010 zachycují fotky níže.
V ulici U Nové Hospody je již poznat, že již brzy, budou v této ulici jezdit trolejbusy. Přesněji řečeno, termín dokončení je 7/2010. A co všechno je již v ulici U Nové Hospody ? Usazeny jsou již všechny sloupy (včetně několika sloupů s výložníky), nosná lana jsou natažena, na lanech už jsou připravené úchyty trolejí. Na smyčce Borská pole, Teslova resp. v ulicích Univerzitní a Teslova je již také usazena většina sloupů. Sloupy jsou zatím výhradně s výložníky. Troleje zatím nikde natažené nejsou. Nyní zmíním ,že na smyčce B.P.Teslova (resp. v ulici Teslova) budou dvě troleje, aby se zde mohly např. při pauzách trolejbusy předjíždět. Pro připomenutí na tuto smyčku bude od 1.9.2010 zajíždět trolejbusová linka 15 (ob spoj - druhý spoj vždy pojede na smyčku N.Hospoda) a ve špičkách také linka 18. Mimo fotek zachycujících stav k 15.6.2010 naleznete pod tímto textem také krátké video, které ukazuje, jak se chová sloup s výložníkem bez trolejí ve větru.
Práce na výstavbě trolejbusové tratě na Borských polích se přesunuly z ulice U Nové Hospody především do prostoru smyčky Borská pole, Teslova. V ulici U Nové Hospody jsou totiž usazeny téměř všechny sloupy, na nich jsou již i natažena nosná lana, čekající na uchycení trolejí. Nyní se usazují sloupy na smyčce Borská pole, Teslova. Stav pokračujících prací zachycují fotky pod tímto textem.
V ulici U Nové Hospody i nadále probíhají práce související s výstavbou trolejbusové tratě na smyčku Borská pole, Teslova. Na přelomu března a dubna roku 2010 jsou již usazeny sloupy budoucí trolejbusové tratě. Na sloupy byly také postupně namontovány hlavice veřejného osvětlení. Na začátku dubna už také začíná postupné "zatrolejování." Přesněji řečeno zatím je pouze nataženo několik převěsů (nebo chcete-li nosných lan). Převěsy jsou zatím instalovány pouze na sloupech do vzdálenosti cca 200 metrů od křižovatky s Folmavskou ulicí. Zajímavostí je i uspořádání těchto lan do tvaru písmene Y, což ušetří výstavbu dalších sloupů (viz foto níže).
Vzhledem k tomu, že úsek mezi kruhovým objezdem na Domažlické a Jižním předměstím je již téměř hotový, přišla řada na odbočku z Folmavské ulice na stávající autobusovou smyčku Borská pole, Teslova. Tuto smyčku v současnosti využívají autobusové linky 22, 24, 30 a 41. Ale vraťme se k odbočce. Celková délka od křižovatky s Folmavskou ulicí až ke smyčce činí cca 650 metrů. Dalších 500 metrů trolejí je potřebných přímo na smyčce Borská pole ,Teslova (k obtočení celé smyčky) . V únoru je trolejové vedení na této odbočce provizorně ukončeno hned za křižovatkou s Folmavskou ulicí. Na začátku března jsou již v ulici U Nové Hospody usazeny řekněme 2/3 sloupů budoucí trolejbusové tratě. Stav právě na začátku března zachycují i fotky níže.
Ve středu 17.2.2010 se uskutečnila první zkušební jízda po nové trolejbusové trati na Borských polích. Zkušebním vozem se stala Škoda 24 Tr ev.č. 509. Zkušební jízda se konala v dopoledních hodinách (cca v 10. hodin). Vůz nejprve projel od Jižního předměstí přes Karlov na Borská pole, kde se na kruhovém objezdu u Makra otočil, vrátil se zpět přes Karlov k Jižnímu předměstí, kde se po dalším otočením přes centrum opět vydal směr Karlov. Zde se zastavil u nově postavené měnírny (blízko zastávky Karlov, Sedlárna) a poté již vůz jel do vozovny. První zkušební jízda znamená, že trolejbusová trať JIžní předměstí - Borská pole - Domažlická je již hotová a nyní přijde "na řadu" odbočka ke smyčce Borská pole, Teslova. Více o odbočce a o pokračujících stavebních pracích na ní naleznete výše.
V lednu roku 2010 je již nataženo trolejové vedení od Jižního předměstí až ke kruhovému objezdu u Makra. Musím, ale dodat, že troleje jsou nataženy provizorně. Téměř každý den, však potkáme na Borských polích pracovníky na montážních plošinách uchycující troleje "nastálo". Troleje samozřejmě nejsou pod proudem. V únoru je tak jediný nezatrolejovaný úsek odbočka z Folmavské ke smyčce Borská pole, Teslova , která má, ale stejně pozdější termín dokončení.
O víkendu 12. - 13.12.2009 probíhaly práce na trolejovém vedení na kruhovém objezdu u Makra na Nové Hospodě. Přesněji řečeno již provozní trolejové vedení linky 12 z Nové Hospody na Zátiší se spojovalo s novým trolejovým vedením na Borská pole ve Folmavské ulici. To si vyžádalo vypnutí proudu a tak na lince 12 musely být po oba tyto dny nasazeny výhradně vozy s dieselagregátem. Na lince 12 se tak objevovaly Škody 21 Tr ACI a 24 Tr. Na kruhovém objezdu se pro zajímavost objevovalo kolem sedm monážních plošin (pět vozů patřících PMDP a dvě plošiny firmy Elektroline Praha).
V tomto období je již na své místo usazena většina sloupů, mezi kruhovým objezdem na Domažlické a křižovatkou ulic Folmavská a U Panasoniku je provizorně nataženo trolejové vedení. Také se už rýsuje budova měnírny na křižovatce ulic Borská, U Letiště a Ke Karlovu. Jedná se o osmou plzeňskou měnírnu sloužící MHD.
Již drahnou dobu se mluví o prodloužení tramvají na průmyslovou zonu Borská pole. Jako malé zadostiučinění můžeme brát schválení výstavby trolejbusové tratě právě na Borská pole v roce 2009. Přesněji řečeno, jedná se o propojení stávajících úseků linky 16 u Jižního předměstí a linky 12 na kruhovém objezdu u Makra na Nové Hospodě. Propojení začíná na křižovatce Borská X Němejcová na Borech u vlakového nádraží Jižní předměstí. V těchto místech již trolejbusy jezdí. Konkrétně se jedná o linku 16 z Doubravky na Bory. Dokonce již je na trolejovém vedení v těchto místech již několik let instalovaná výhybka s krátkou odbočkou směr Borská pole. Ta se již konečně dočká prodloužení. V těchto místech u hotový zastávkový záliv, v kterém, ale již několik let, parkují jenom auta, což se nyní konečně změní. Ale zpět k trase "propojky." Od Jižního předměstí vede trasa Borskou ulicí (při areálu Škodovky). Borskou ulicí trolejbusy dojedou až na Borská pole. Tuto trasu v současnosti využívá například autobusová linka č. 41. I další část trasy trolejbusů je shodná s linkou 41. Tím myslím Folmavskou ulici. Zatímco ,ale autobusy na 41, hned na první křižovatce zahnou do průmyslové zony, trolejbusy pojedou stále rovně Folmavskou ulicí až ke kruhovému objezdu u Makra, kde v současnosti jezdí trolejbusová linka 12 (Božkov - Nová Hospoda). U Makra se tedy trolejbusy z Borských polí "napojí" na linku 12 a dojedou na smyčku Nová Hospoda. Stejnou trasou budou trolejbusy jezdit i zpět. Zkráceně řečeno propojka vede po trase křižovatka Borská x Němejcová - Borská - Nákupní centrum na B. polích - Folmavská - kruhový objezd u Makra. Zapomněl jsem ještě zmínit obdočku z Folmavské do ulice U Nové Hospody na autobusovou smyčku Borská pole, Teslova .Ta je totiž při výstavbě brána jako samostatná trať. Le ztak říct, že na Borských polích nalezneme dvě trolejbusové tratě : Borská - Folmavská - Nová Hospoda (resp. Němejcova - Panasonic) a druhá trať Folmavská - BP, Teslova. Zatímco propojení Němejcova - Panasonik a dále bylo plánováno již od prvopočátku úvah o trolejbusové trati na Borská pole, odbočka na smyčku BP, Teslova byla naplánována až v roce 2008. Zajímavostí trolejbusové tratě na Borských polích je i různé uchycení trolejí. Na trati se setkáme jak s trolejemi zavešenými na laně mezi dvěma lampami, tak i se sloupy s (laminátovými) výložníky. Troleje jsou v rovných úsecích uchyceny pomocí DELTA závěsů. Na trolejbusové trati jsou použity měděné troleje (o průřezu 100 mm2).
Na trase dlouhé přibližně 3,6 km bylo postaveno 268 sloupů pro trolejové vedení. Nataženo bylo 20800 metrů trolejového drátu. Mezi ulicemi Ke Karlovu, U Letiště a Folmavská vyrostl nový objekt měnírny s rozvodnou. Měnírna je nazývána Karlov (či M8). Celková hodnota stavby činí přibližně 171 milionů Kč. Stavba je financována statutárním městem Plzeň, ale zakázka byla dotována z fondů Evropské unie částkou 120 milionů Kč (cca 70% nákladů). Původně nabízená dotace 9 milionů Kč z fondů EU v roce 2006 nebyla Plzní akceptována, proto se stavba trolejbusové tratě odložila z roku 2006 až na rok 2009, kdy byla schválena dotace již zmiňovaných 120 milionů Kč.
Stavba trolejbusové tratě ulehčí již přetíženým autobusům vozícím na Borská pole mnoho zaměstnanců. Tím myslím především linky 30 a 41. Zvláště u linky 30 v ranní špičce někdy nestačí ani 6 minutový interval. Výstavba trolejbusové tratě je také prvním náznakem slibovaného prodloužení tramvají na Borská pole. A když už jsem u těch připravovaných projektů musím ještě zmínit stavbu nové vozovny v kasárnách na Zátiší, která se stavbou trolejbusové tratě na Borská pole souvisí.
Po nově vybudované trase budou pravděpodobně jezdit trolejbusy na lince 12 nebo 15. Linka, která bude jezdi přes Zátiší bude pravděpodobně končit na smyčce Borská pole, Teslova. Na lince vedoucí přes Borská pole (a končicí na Nové Hospodě) budou jezdit kloubové trolejbusy. Vždyť výstavba této tratě byla jedním z důvodů, proč se PMDP rozhodlo pro nové kloubové trolejbusy typu Škoda 25 Tr .
Přípravné práce probíhaly již od roku 2006, kdy byly např. 17.11.2006 nataženy troleje ve velmi krátké části Borské ulice u Jižního předměstí (troleje však již byly propojeny výhybkami se současnou tratí Koperníkova - Bory). Troleje v Borské ulici byly po několika málo metrech slepě ukončeny. V roce 2006 byly také v Borské ulici vybudovány nové zastávkové zálivy a byly zde nově použity kombinované sloupy veřejného osvětlení (lze na ně upevnit převěsy apod). Kvůli problému s financováním však stavba nepokračovala.Stavba sama o sobě začala v červenci 2009. Na stavbě se podílí Sdružení trolejbusová trať Borská pole (firmy Metrostav (vedoucí) a Strabag) . Na samotném zatrolejování pak Elektroline ve spolupráci s PMDP. Na podzim roku 2009 jsou již viditelné rozdíly na Borských polích. Především už je umístěna většina sloupů trolejového vedení a také už stojí budova měnírny. Trolejové vedení je zatím nataženo od kruhového objezdu u Makra až ke křižotavce Folmavské X U Panasoniku. O víkendu 12. - 13.12.2009 probíhaly práce na propojení trolejového vedení na kruhovém objezdu u Makra (více ZDE). Více o tom, jak stavba trolejbusové tratě pokračovala naleznete výše, či přímo v časovém přehledu v úvodu této stránky . Předpokládané dokončení celé stavby je březen 2010. Trolejbusy s cestujícími se po nové trati vydají až při II.fázi optimalizace plzeňské MHD, která je naplánována na letní prázdniny 2010.