V roce 2015 probíhá rekonstrukce Borské ulice v úseku Klatovská - Chelčického. Součástí je rekonstrukce křižovatky Borská x Němejcova, včetně výměny trolejových armatur a vybudování nových spojek, pro napojení budované trolejbusové trati z ulice U Trati.
Informace o rekonstrukci Borské ulice 16.3.2015 - Zahájení rekonstrukce 13.4.2015 - II. etapa prací + start přesunu zastávky Jižní předměstí 16.5.2015 - III. etapa prací 30.6.2015 - Poslední den provozu původní Borskou ulicí 1.7.2015 - Start IV. etapy, uzavírka Borské, odklony trolejbusových linek 1.8. + 2.8.2015 - Instalace břeven na mostu Ivana Magora Jirouse 8.8. - 14.8.2015 - Výměna povrchu křižovatky Borská x Němejcova
Nejvýznamnější stavbou, která se v roce 2015 dotkne plzeňského trolejbusového provozu je rekonstrukce Borské ulice. V úseku mezi křižovatkami Borská x Klatovská x U Trati a Borská x Chelčického proběhne v rámci rekonstrukce rozšíření komunikace na dva jízdní pruhy v každém směru. Dále investiční akce zahrnuje úpravy v navazujících křižovatkách, rekonstrukci chodníků, výměny trakčních kabelů a veřejného osvětlení a přeložky inženýrských sítí. Rozšíření ulice umožní výstavbu trolejbusové tratě v úseku mezi křižovatkami U Trati x Na Belánce a Borská x Němejcova. V prostoru křižovatky Borská x Němejcova dojde ke kompletní výměně trolejových armatur a trolejí. Nově budou v křižovatce instalovány trolejové oblouky a spojky ve všech směrech vyjma směru Borská (Belánka) - náměstí Českých bratří (obousměrně). Trolejbusová trať v Borské ulici zkrátí vzdálenost, kterou musí trolejbusy absolvovat při vyjíždění z depa Karlov na linky 10, 13 a 14. Zhotovitelem rekonstrukce Borské ulice je společnost Eurovia CS, a.s., termín realizace je od března 2015 do května 2016. Celková cena rekonstrukce činí necelých 39 milionů Kč (včetně DPH) a jedná se o největší investiční akci odboru investic Magistrátu města Plzně v roce 2015.
Rekonstrukce Borské ulice byla plánována už dlouho dobu, podmínkou byla výstavba zárubní zdi u nádraží Jižní předměstí (02-12/2012), která následně umožní rozšíření ulice. Už při výstavbě zdi se počítalo s provozem trolejbusů, proto byly do zdi připraveny základy pro sloupy trolejbusové tratě. Vztyčování sloupů probíhalo v listopadu 2013 (podrobněji na stránce o výstavbě trolejbusové trati v Borské ulici a ulici U Trati). Na druhé straně Borské ulice brání výstavbě základů sloupů dvojice vodovodů (při rekonstrukci budou přeloženy). V říjnu 2013 probíhají v rámci schvalování rozpočtu města Plzně jednání o rekonstrukci Borské ulice. Připravuje se projektová dokumentace pro stavbu, na samotnou stavbu ale v rozpočtu peníze nejsou. Zatím se nemůže počítat ani s dotacemi z Evropské unie. Město bude financovat rekonstrukci ulice i výstavbu trolejbusové tratě. Na začátku dubna 2014 město Plzeň schvaluje investiční akci a vypisuje zakázku Rekonstrukce Borská s křižovatkou Belánka v Plzni - II. etapa (za I. etapu se považuje rekonstrukce v letech 2006-2007 při které byl především opravován most přes nádraží Jižní předměstí (dnes most Ivana Magora Jirouse)). Výběrové řízení ale muselo být zrušeno kvůli pochybením v projektové dokumentaci. Nové výběrové řízení bylo vypsáno v nejbližší době, aby byl vítězný dodavatel znám ještě v roce 2014. Samotné práce budou probíhat až v roce 2015 (cca od března). Stavba se tak nestihne před zprovozněním depa Karlov a dojde k navýšení kilometrů ujetých trolejbusy při přesun z/do depa (0,5 kilometru v jednom směru pro jeden spoj). Také se stavbou poruší původní plány, že v roce 2015, kdy bude Plzeň evropským hlavním městem kultury, nebudou ve městě probíhat žádné větší uzavírky.
Práce v Borské ulici začínají dne 16.3.2015. V první etapě proběhne obnova vodovodu (včetně přípojek) v úseku mezi Klatovskou a Němejcovou ulicí. Vodovody budou muset být přeloženy, aby nebránily výstabě základů pro sloupy trolejbusové tratě (na straně komunikace u zástavby). Tyto práce investuje plzeňská vodárna a zhotovitelem je firma Pohl cz, a.s. resp. Stavmonta spol. s r.o. V této etapě stavba přináší omezení především chodcům (obtížnější průchod při domech). Kvůli stavbě došlo k vyblokování části parkovacích míst v Borské. Kromě prací na vodovodu se také upravuje terén mezi Borskou ulicí (v úseku mezi křižovatkami s Němejcovou a s Chelčického) a železniční tratí vzhledem k rozšiřování komunikace v dalších etapách rekonstrukce.
Terénní práce mezi Borskou ulicí a železniční tratí omezují pěší i v okolí trolejbusové zastávky Jižní Předměstí (směr Borská pole). Kvůli přípravným pracem pro rozšíření komunikace je uzavřen chodník ve směru k ulici Na Vršíčkách (k Techmanii). Jedinou možnou přístupovou cestou na stanici trolejbusu je chodník od křižovatky s Němejcovou ulicí. Řada obyvatel tak pro zkrácení cesty přebíhá přes rušnou ulici. Obyvatelé si na špatnou situaci stěžují i na radnici. Situace se částečně vyřeší 13.4.2015, kdy postupujícím terénním pracím ustoupí i trolejbusová zastávka (podrobnosti níže). Dočasná zastávka bude zřízena v Koperníkově ulici, odkud se obyvatelé budou moci stavbě vyhnout Hálkovou a Břeňkovou ulicí.
Druhá etapa rekonstrukce Borské ulice startuje 13.4.2015. V této etapě už musí být omezen provoz automobilů, začíná úplná uzavírka Borské ulice v úseku mezi křižovatkou s Klatovskou a ulicí U Trati a křižovatkou s Němejcovou. Uzavření Borské způsobuje především v první dny nárazovou tvorbu kolon v Máněsově a Koperníkově ulici a také zvýšení provozu na Klatovské třídě. Objízdná trasa vede po Klatovské a Sukově třídě. V první dny uzavírky probíhá v Borské odfrézování starého asfaltu. Dále do poloviny května proběhne rekonstrukce kanalizace, přeložení plynovodu a přepojení vodovodu.
S druhou etapou rekonstrukce začíná 13.4. také přesun zastávky Jižní Předměstí pro linky 15, 17, 18 a N7 ve směru Borská pole. Dočasná zastávka je zřízena o cca 150 metrů zpět, v Koperníkově ulici před křižovatkou s Hálkovou ulicí (naproti zastávce ve směru do centra), to jest na opačné straně mostu Ivana Magora Jirouse. Provizorní panelové nástupiště je vybudováno v parkovacích stáních pro usnadnění zajíždění vozidel MHD k nástupní hraně, a také aby bylo eliminováno riziko srážky sběračů při případném předjíždění odbavujícího trolejbusu jiným trolejbusem linky 16. Dočasná zastávka se totiž nachází i na trase linky 16, ta ale provizorní zastávku neobsluhuje (stálá zastávka Jižní Předměstí pro linku 16 se nachází až za mostem Ivana Magora Jirouse). Kromě linek 15, 17, 18 a N7 dočasnou zastávku obsluhují také všechny spoje zajíždějící do vozovny (10X-18X). Původní zastávka Jižní Předměstí (směr Borská pole) je zrušena, na jejím místě probíhají přípravné práce před rozšířením Borské ulice. V září by měla být zastávka zprovozněna už na rozšířené komunikaci.
V sobotu 16. května startuje už třetí etapa rekonstrukce. Celá stavba je rozvržena do šesti etap, aby byla doprava v místě omezována co nejméně. Třetí etapa přináší uzavírku Borské ulice v úseku mezi křižovatkou s Němejcovou a křižovatkou s Chelčického (provoz trolejbusů je v ulici umožněn i nadále). Uzavírka z II. etapy (úsek Klatovská - Němejcova) pokračuje, v současnosti tak smí auta křižovatkou u nádraží Jižní Předměstí projíždět jen přímo Němejcovou ulicí. Objízdná trasa pro automobily vede ulicemi Břeňkova, Hálkova (resp. Chelčického, Thámova), pro nákladní vozy pak Sukovou a Klatovskou. Stavba zatím probíhá přesně podle harmonogramu. V rámci třetí etapy dojde k výstavbě uličních vpustí, vztyčení sloupů trolejbusové tratě na druhé straně Borské ulice (u zástavby v úseku Klatovská - Němejcova) a především k úpravám terénu pro rozšíření Borské ulice (v úseku Němejcova - Chelčického). Při výměně několika stávajících sloupů v křižovatce Borská x Němejcova musí být převěsy uchyceny na dočasné sloupy umístěné v křižovatce.
Úprava terénu pro rozšíření Borské ulice v úseku Němejcova - Chelčického v červnu definitivně ruší nástupiště původní zastávky Jižní Předměstí (směr Borská pole). Zastávku v polovině června připomíná už jen záliv, který bude zakrátko také odstraněn. V první polovině června dochází k vztyčování prvních sloupů budoucí trolejbusové tratě v Borské ulici na straně u zástavby. Na začátku zástavby v Borské (ve směru od Němejcovy ke Klatovské) je umístěn zatím vůbec nejsilnější trakční sloup v Plzni, o průměru 50 cm. Důvodem je extrémní množství lan, které budou v křižovatce po dokončení trolejového vedení.
Posledním dnem provozu trolejbusů původní Borskou ulicí je úterý 30.6.2015. Ze zastávky Jižní Předměstí směr Borská pole už nezbylo nic, na jejím místě je připravováno podloží pro novou komunikaci. Trolejbusy jezdí zbývající částí vozovky, o kterou se musí dělit se stavebními stroji. V Borské v úseku Němejcova - Klatovská už jsou vztyčeny všechny nové sloupy pro trolejbusovou trať.
Ve středu 1.7.2015 vstupují práce v Borské ulici do IV. etapy, která se nejvíce dotkne trolejbusových linek. Úsek Borské mezi Němejcovou a Chelčického ulicí je zcela uzavřen i pro trolejbusový provoz (pro automobily uzavřen už od 16.5.). Průjezd křižovatkou Němejcova x Borská je možný jen v přímém směru Němejcovy ulice a to jen pro trolejbusy a autobusovou linkovou dopravu. Pro ostatní dopravu je Němejcova v úseku Hálkova - náměstí Českých bratří (Zámečnická) uzavřena. Uzavírka Borské ulice způsobuje komplikace provozu všech trolejbusových linek, jedná se o hlavní spojnici nového depa Karlov s centrem města. Trolejbusy vybavené dieselagregátem jsou vedeny bočními ulicemi na Jižním předměstí, trolejbusy bez dieselagregátu musí při přesunech z nebo do vozovny absolvovat jízdu přes Borská pole a Zátiší.
Krátce po průjezdu posledního trolejbusu v noci z 30.6. na 1.7. jsou z Borské ulice sneseny troleje. V křižovatce Borská x Němejcova jsou ponechány jen přímé troleje Němejcovou ulicí. Výhybky a křížení jsou také odstraněny. V prvních dnech prací je v Borské odstraněn povrch vozovky a probíhá úprava podloží. Kvůli odklonům trolejbusů na dieselagregát souběžnými ulicemi (více informací v následujícím odstavci) jsou v zastávkách Techmania (směr Borská pole) a Jižní předměstí (směr centrum) nainstalovány natrolejovací stříšky. Kromě trolejbusů je odkloněna i autobusová linka 22, její trasa vede obousměrně přes náměstí Českých bratří a Chelčického ulici. Na náměstí Českých bratří (v křižovatce se Schwarzovou ulicí) a v Mánesově (za křižovatkou s Thámovou) jsou pro linku 22 zřízeny dočasné zastávky. V závěru července jsou v Borské ulici zřetelné nové dělicí ostrůvky, které budou určovat tvar rozšířené komunikace. V blízkosti křižovatky s Němejcovou se nachází dva úzké ostrůvky, v oblouku ke křižovatce s Chelčického ulici vzniká relativně velký zatravněný ostrůvek, který svede provoz ve směru na Borská pole ze dvou pruhů do jednoho. Svoji podobu postupně získává i zastávkový záliv stanice Jižní předměstí směr Borská pole.
Uzavírka Borské ulice v první řadě znamená komplikace provozu linek 15, 17, 18 a N7. Trolejbusy se uzavřené Borské ulici vyhýbají bočními ulicemi na Jižním předměstí. Ve směru na Borská pole odbaví trolejbusy v dočasné zastávce Jižní předměstí v Koperníkově ulici a na dieselagregát pokračují ulicemi Hálkova a Břeňkova do Borské ulice. V zastávce Techmania probíhá poloautomatické nasazování sběračů s pomocí natrolejovací stříšky. Ve směru jízdy do centra trolejbusy ze zastávky Techmania pokračují Borskou ulicí až k začátku uzavírky, kde odbočí doprava do Chelčického ulice, na náměstí Českých bratří využijí jednosměrnou komunikaci a Němejcovou ulicí se vrací zpět na svoji běžnou trasu. Nasazování sběračů probíhá v zastávce Jižní předměstí, i zde nechybí natrolejovací stříšky. Na linky 15, 17, 18 a N7 musí být nasazeny výhradně trolejbusy s dieselagregátem, na linku 15 jsou nejčastěji nasazované 24 Tr doplňované 21 Tr, na linku 17 vozy 25 Tr nebo 27 Tr, na linku 18 21 Tr a na noční linku N7 převážně 24 Tr (kvůli menšímu hluku při jízdě na dieselagregát oproti 21 Tr).
Kromě pravidelných trolejbusových linek vedených Borskou ulicí postihuje uzavírka také spoje všech ostatních trolejbusových linek při přesunech z/do vozovny. Konkrétně se jedná o linky 10, 11, 12, 13, 14 a 16 (resp. 10X-14X, 16X). Vozový park trolejbusů neumožňuje zajištění celé prázdninové výpravy výhradně trolejbusy s dieselagregátem (výprava činí přes 60 trolejbusů, dieselagregátem je opatřeno 46 vozů). Spoje vedené trolejbusy bez dieselagregátu jsou odkloněny přes Borská pole a Zátiší ulicemi Folmavská a Domažlická (zajížďka 4,4 km na jednom spoji v jednom směru). Kvůli uzavírce Borské ulice vstupují v platnost nové grafikony. Konkrétní rozdělení trolejbusů bez a s pomocným pohonem zachycuje následující tabulka:
Linka | Všední den | Víkend |
---|---|---|
10 |
10/4 |
- |
11 |
všechna 4 pořadí |
11/4, 11/2, 11/3, 11/4 |
12 |
12/1, 12/4, 12/6, 12/7, 12/12, 12/16 |
12/5 |
13 |
všechna 9 pořadí |
všechna 7 pořadí |
14 |
všechna 2 pořadí |
- |
15 |
všech 9 pořadí |
všech 6 pořadí |
16 (+17) |
16/1, 16/3, 16/4, 16/5, 16/7, 16/11, 16/13 (jen odpoledne), 16/15 (jen odpoledne), 16/17, 16/18 |
všech 12 pořadí |
18 |
všechna 2 pořadí |
- |
Celkem: |
41 |
30 |
Pro snížení potřeby vozů s dieselagregátem na lince 13 je ponechána linka 10 v provozu i přes prázdniny (posila v úseku centrum - Černice). Ve všední dny je i přesto záloha počtu trolejbusů s dieselagregátem minimální (jen 5 vozů z 46 (včetně odstavených trolejbusů v dílnách !)), proto výjimečně dochází k nasazování trolejbusů bez dieselagregátu na pořadí pro trolejbus s dieselagregátem (nejčastěji na kurz 10/4, mimořádně i na 11/3, 12/16, 14/2). Trolejbus jede odklonem přes Borská pole a Zátiší, aby zkrátil časovou ztrátu při jízdě závlekem neobsluhuje zastávky na trase (na informačních panelech je zobrazeno MIMO PROVOZ). Odbavování začíná až po navrácení na trasu dieselagregátového spoje, tj. v zastávce Tylova. Obdobně při jízdě zpět musí cestující vystoupit v zastávce Tylova. Zastávky Jižní předměstí a Techmania spoj vynechá. Z důvodu nedostatku sólo vozů s dieselagregátem je na pořadí 12/16 několikrát vypraven kloubový trolejbus (s dieselagregátem) místo 12-metrového. Nedostatek sólo vozů s dieselagregátem vyřeší dodatečná montáž pohonu do vozů 24 Tr #513-519, první vozy budou ale dokončeny (resp. schváleny) až po skončení výluky.
Trolejbusy opatřené dieselagregátem při přesunech z/do vozovny jedou po stejné trase jako linky 15, 17, 18 a N7. U linky 16 je nově zavedeno přímé vyjíždění a zatahování spojů ve směru na/z Bor. Trolejbus pokračuje do vozovny (resp. zastávky Techmania) ze zastávky Náměstí Českých bratří - vůz je odkloněn na dieselagregát Hálkovou a Břeňkovou ulicí. Dříve tyto spoje musely zatahovat s otočením přes Mrakodrap. Obdobně nájezdy z depa probíhají přímo - po obsloužení zastávky Techmania Hálkovou a Břeňkovou ulicí do stanice Jižní předměstí.
Ostatní odkloněné spoje bez dieselagregátu odbavují na objízdné trase přes Zátiší a Borská pole ve všech zastávkách po trase, spoje začínají resp. jsou ukončeny v zastávce Ke Karlovu. Při zatahování trolejbusů se cestujícím naskýtá možnost projet běžně nepoužívaným trolejovým spojením na kruhovém objezdu u Makra (vynechání Nové Hospody). Objízdná trasa přes Borská pole a Zátiší znamená prodloužení trasy o 4,4 km pro jeden spoj v jednom směru. Změnou najíždění odpoledních šejdrů na linku 12 mohlo dojít k úspoře vozokilometrů, kloubové trolejbusy najíždí po trase depo - Borská pole - Zátiší - Mrakodrap - Zátiší - Nová Hospoda. Vzhledem k většímu množství spojů v úseku Domažlická rondel - Mrakodrap je vedení spojů najíždějících na linku 12 závlekem přes Mrakodrap zbytečné a stačilo by pozdější vyjetí spoje z depa Karlov přímo na Novou Hospodu.
Z důvodu obtížného průchodu chodců křižovatkou Borská x Němejcova (resp. krátkodobě i zákazu vstupu) je od 1.7.2015 zavedeno odbavování linky 16 ve směru na Bory jak v dočasné zastávce Jižní předměstí (pro linky 15, 17, 18, N7) v Koperníkově ulici (před mostem Ivana Magora Jirouse), tak ve stálé zastávce linky 16 Jižní předměstí v Němejcově ulici (za mostem). V opačném směru odbavují trolejbusy linky 16 před i za mostem běžně (zastávky Náměstí Českých bratří, Jižní předměstí).
O víkendu 1. a 2.8.2015 probíhá na mostu Ivana Magora Jirouse montáž tří unikátních břeven, která budou použita k uchycení trolejí. Břevna jsou vyrobena speciálně na zakázku přímo pro Plzeň. V Plzni bude tento způsob uchycení trolejí použit poprvé. Břevna mají za cíl zpevnit sloupy se špatnými základy v mostu přes Jižní předměstí. Vzhledem k chystané úpravě trolejového vedení v křižovatce Borská x Němejcova budou na tyto sloupy kladeny velmi vysoké nároky, na jedné bráně bude uchyceno až šest párů trolejí. Některé troleje budou uchyceny přímo ke konstrukci břevna, jiné k převěsům vedoucím souběžně pod břevnem. Z celkem tří břeven jsou dvě stejně dlouhá, třetí nejdelší je použito na konci mostu (nejblíže Borské ulici).
Samotná montáž vyžaduje napěťovou výluku v Němejcově ulici, která se ale provozu trolejbusů nijak nedotýká - výprava linek 15 a 16 je o víkendech kompletně v režii trolejbusů s dieselagregátem kvůli uzavírce Borské ulice. První srpnový víkend souběžně probíhá ještě asfaltování Koperníkovy ulice, linky 15 a 16 jsou proto vedeny odklonem ulicemi Hálkova, Korandova a Tylova (taktéž s využitím trolejbusů na dieselagregát).
Než bude v druhé polovině srpna vybudována složitá trolejová křižovatka, slouží břevna k uchycení převěsu jen pro přímé troleje v Němejcově ulici. Převěsy byly v rámci úprav vyměněny. Krátce po instalaci portálů, se na veřejnosti objevují první hlasy, že nová břevna nekorespondují s nově zrekonstruovanou budovou nádraží Jižní předměstí a ruší výhled. Vzhledem k špatným základům sloupů na mostu a relativně malým rozměrům křižovatky Borská x Němejcova však jiné řešení nebylo možné. Pořadatelé kulturních akcí v zrekonstruované nádražní budově by teoreticky naopak mohli břevna využít k propagaci a zoosobnění mostu, například použitím světelných řetězů či plachet lákajících na nejbližší kulturní akce.
Od soboty 8.8. probíhá v křižovatce Borská x Němejcova výměna povrchu vozovky. Práce jsou rozděleny po polovinách křižovatky (ve směru Němejcovy ulice), proto mohou trolejbusy křižovatkou projíždět stále. Původní předpoklad zahrnoval úplné uzavření křižovatky a odklon linky 16 ulicemi Hálkova, Břeňkova, Borská, Chelčického na náměstí Českých bratří. Tento odklon by vyžadoval využití moc velkého počtu trolejbusů s dieselagregátem nebo by provoz linky 16 musely doplňovat autobusy (tato situace nastává v druhé polovině srpna při pracích na trolejovém vedení). Jako první je vyfrézován asfalt v polovině vozovky blíže k Belánce. Trolejbusový provoz je veden volnou polovinou vozovky, dochází k přesunu trolejí. Provoz v místě není nutné usměrňovat semafory, kromě trolejbusů a linkové dopravy je doprava v místě vyloučena a úsek je přehledný. Dne 9.8. probíhá pokládka nového asfaltu.
V pondělí 10.8. je provoz sveden do nově vyasfaltované poloviny vozovky a fréza začíná pracovat na části křižovatky blíže k Techmanii. Troleje jsou přesunuty nad příslušnou polovinu vozovky. Kvůli poloze zastávky Jižní předměstí (pro 16 směr Bory) těsně za křižovatkou (tj. koncem úseku s kyvadlovým provozem) nemohou trolejbusy zajet až k nástupní hraně zastávky a řidiči hůře kontrolují výměnu cestujících (kloubový vůz je zlomený). Pokládka povrchu v části křižovatky blíže Techmanii je spojena s asfaltováním Borské v úseku Němejcova - Chelčického.
Pokládání finální vrstvy probíhá v pátek 14.8.2015. Finišer se pohybuje kolmo na Němejcovu ulici, proto dochází ke krátkodobému zastavování provozu MHD. Poprvé se tak děje kolem 10:30. Na místě se shromáždily dva spoje linky 16 v každém směru a spoj linky 15. Průjezd křižovatkou přes čerstvě položený asfalt je trolejbusům umožněn po cca 15 minutách. Podruhé je provoz zastaven mezi 11:45 a 12:15. Zpoždění spojů dosahuje až 30 minut.