V roce 2012 byla schválena výstavba depa Karlov. Trolejbusy novou technickou základnu využívají od srpna 2014 namísto staré vozovny v Cukrovarské ulici. Nově vybudované autobusové a trolejbusové depo patří k nejmodernějším ve střední Evropě.
02/2014 - Práce na trolejovém vedení 27.5., 30.5.2014 - Zkušební jízdy trolejbusů 7.6.2014 - Den otevřených dveří v novém depu 7.6.2014 - Prohlídka dokončeného depa 22.8.2014 - Stěhování trolejbusů z vozovny Cukrovarská na Karlov 23.8.2014 - Provozní změny u trolejbusů po převedení do depa Karlov 29.8.2014 - Slavnostní otevření depa 29.8.2014 - Prohlídka depa v plném provozu
Sobota 7.6.2014 je hlavním dnem oslav 115 let MHD v Plzni. Při této příležitosti je široké veřejnosti zpřístupněno kromě tramvajové vozovny Slovany a inteligentního dispečinku právě i nově vybudované depo Karlov. Z nového depa lze volně přejít do areálu Škody Transportation, který je tento den také volně přístupný. Jednotlivá depa a centrum města spojují zvláštní autobusové linky. Mezi Techmanií a novým depem na Karlově se mohou návštěvníci přepravit hybridním nebo bateriovým autobusem od Škody Electric. Do vozoven i areálu Škody se mezi 9. a 17. hodinou přišlo podívat minimálně 15 tisíc lidí (nad očekávání pořadatelů). Celá akce byla perfektně zorganizovaná a navíc se vyvedlo krásné počasí. Plzeň se v tento den stala cílem pro dopravní fandy (nejen) z České republiky či Slovenska. Podrobnosti o všech akcích pořádaných k 115. výročí MHD v Plzni (např. i noční prohlídky staré vozovny Cukrovarská) naleznete na této stránce.
V době dne otevřených dveří novou technickou základnu nepoužívají ani autobusy, ani trolejbusy, proto jsou sem dovezeny zástupci jednotlivých typů vozidel. Přehlídka současných vozidel probíhá v hale krytého odstavu vozidel (8.-12. stopa). Trolejbusy bez dieselagregátu musejí být na místo dotaženy na tyči, protože trolejové vedení v areálu depa ještě není zkolaudováno Drážním úřadem a proto nemůže být pojížděno. Nemožnost využívat troleje v novém depu zhatila plány na provoz historických trolejbusů Tatra T400 či 15 Tr #464. Do areálu technické základny byla v předchozích dvou týdnech dopravena historická vozidla PMDP čekající na renovaci (např. 14 Tr #429, 15 Tr#414). Tato vozidla stojí na 12. stopě ve východní části severní haly. Několik současných autobusů a trolejbusů je pro lepší představu o velikosti budov umístěno do hal lehké údržby. Vozidla se v halách téměř ztrácí. Pro veřejnost jsou přístupné všechny objekty depa, kromě těžké údržby, části zkušební trati a administrativních budov (tj. např. i výpravna). V severní hale je mezi 4. a 7. stopou umístěno občerstvení, WC a další zázemí pro návštěvníky. Do jižní haly lehkých oprav jsou umístěny panely s informacemi o novém depu a výstava o MHD přesunutá sem z mázhausu plzeňské radnice.
Při dnu otevřených dveří se naskýtá první možnost si dokončené depo projít a prohlédnout. V podvečerních hodinách probíhá prohlídka depa pro pozvané hosty, při které jsou zpřístupněny i přes den uzavřené haly těžké údržby. V následujících řádcích si depo ještě bez provozu MHD zkusíme po jednotlivých celcích prohlédnout. Prohlídka depa v ostrém provozu je k dispozici ve spodní části.
Nová technická základna se nachází v areálu Škody v místě bývalé lokomotivky nedaleko Borské ulice. Areál depa lze rozdělit na dvě části - halové objekty (východní část) a vnější odstav autobusů (západní část). Ve východojižní a severovýchodní části areálu jsou umístěna parkoviště pro zaměstnance (pro automobily i jízdní kola) a plocha pro odpadové hospodářství. Na východ od halových objektů se nachází krytá zkušební trať. S ní sousedí nejvýchodnější část celého depa, administrativní budova. Celý areál depa zaujímá prostor 11,6 ha. Depo je koncipováno s výhledem na 50 až 70 let, pojme více vozidel než PMDP provozují v současnosti (aktuálně 198 vozidel (111 autobusů a 87 trolejbusů), kapacita depa je až cirka 310 vozidel (175 autobusů a 136 trolejbusů)). Depo se řadí k nejmodernějším svého druhu ve střední Evropě.
Do areálu depa povedou dva vjezdy, jeden z ulice Emilova, druhý z ulice Na Pomezí. V červnu 2014 je hotov vjezd Emilovou ulicí. Hned za vrátnicí Emilova se na pravé straně nachází měnírna. Pro nové depo musela být vybudována nová měnírna, nedaleká stávající měnírna Borská pole (na křižovatce Borská x Ke Karlovu) by zvýšenou zátěž nemohla zvládnout. Kvůli depu také vznikl nový napájecí úsek v Borské ulici. Po levé straně od hlavní komunikace spojující vrátnici a haly depa se nachází odstavná plocha pro autobusy a čeprací stanice, těmto částem se budeme věnovat na konci článku. Hlavní komunikace v depu se rozšiřuje na dva pruhy v každém směru, aby se zde mohla vozidla v případě potřeby objíždět. Rozdělují se i troleje, na obou párech trolejí ve směru do nitra depa, jsou instalovány natrolejovací stříšky. Tyto stříšky mohou využít například trolejbusy vyjíždějící od čerpací stanice. U stříšek se nachází první displej automatického navádění trolejbusů areálem depa.
Systém automatického řízení provozu trolejbusů ve vozovně je světovým unikátem. Systém navržený a vyrobený společností Elektroline je založen na principu komunikace systému Vetra (používaný již nyní pro automatické přestavování výhybek dle zadané linky). Dispečer (resp. výpravčí) má o celé síti a pohybu vozidel v depu dokonalý přehled díky schématu s on-line polohou jednotlivých vozů. „Mozkem“ celého systému je centrální počítač. V tomto řídícím počítači jsou nahrané plány provozu vozidel, podle kterých probíhá automatické odstavování trolejbusů, případně také navigace k průjezdu myčkou či pracovištěm denního ošetření. Výpravčí do systému ručně zasahuje jen například v případě porouchaného trolejbusu. Běžný provoz je řízen automaticky. Po příjezdu trolejbusu k budově výpravny se na návěstidlech zobrazí číslo stopy a L nebo P (vlevo/vpravo), automaticky se přestaví výhybky a řidič může s trolejbusem odjet na určenou pozici. Obdobně probíhá i výjezd trolejbusů z depa. Pro usnadnění orientace personálu je v budově výpravny instalován počítač, který po zadání ev. čísla trolejbusu zobrazí jeho polohu v depu. Automatický systém řízení trolejbusů provoz ulehčuje a zrychluje. Tento, ani obdobný, automatický systém řízení provozu vozů, nebyl zatím v žádném trolejbusovém depu na světě v takovémto rozsahu instalován.
Společnost Elektroline je dodavatelem i veškerých trolejových armatur a výhybek. V areálu depa je instalováno celkem 23 rozjezdových výhybek, všechny v tahovém provedení. Stejný počet je i sjízdných výhybek. Dalších 6 rozjezdových a 6 sjezdových výhybek je zapotřebí na křižovatkách k vjezdu do areálu (každý vjezd 3 a 3). Největší koncentrace výhybek je v centrálním prostoru mezi halami, zde se jeden pár trolejí dělí pomocí 14 výhybek do jednotlivých hal. Na každé troleji do haly nalezneme ukazatel s číslem stopy a ukazatel napětí. Každá trolej má v hale svoji napájecí sekci. Mezi 4. - 7. stopou jsou v hale MH1 umístěny ještě další (výhybkami nepropojené) troleje, nad každou řadou odstavených vozidel, sloužící při startování trolejbusů.
Jižní hala je tvořena lehkou údržbou B a těžkou údržbou. Mezi těmito provozy je zastřešený koridor. Hala lehké údržby B je koncipována pro menší a střední opravy autobusů a trolejbusů, s částečnou nutností pomocných demontáží a montáží vozidel či agregátů. Pro opravy jsou zde vybudovány jak montážní jámy (kontrolní kanály) pro přístup pod vozidlo , tak lávky pro práce na střeše vozu. Montážní jámy jsou vybavené přípojkami elektro a stlačeného vzduchu, výměnou vzduchu uvnitř kanálu a možností osazení pojízdného kanálového zvedáku, kde jsou instalovány zařízení pro diagnostiku vozidel a agregátů po opravě před předáním zákazníkovi (př. brzdová stolice). V hale LOB jsou dvě linie pracovišť - východní se stáními podélnými a západní s šikmými (5 šikmých trolejových stání). Pro snažší manipulaci s vozidly jsou zde připraveny mobilní zvedáky. Součástí haly je akumulátorovna, výměníková stanice a stanoviště olejového hospodářství. Akumulátorovna slouží pro dobíjení akumulátorů, je vyhotovena jako samostatný vestavek s nucenou výměnou vzduchu, veškeré instalace jsou v provedení do výbušného prostředí.Olejové hospodářství zaujímá severní část haly. Jedná se o samostatný vestavek s výměnou vzduchu pro skladování náplní pro opravovaná vozidla a agregáty včetně rozvodů do výdejního pultu. Na vestavku skladu náplní je umístěn výdejní pult náplní vybavený čepovacími pistolemi a čtečkou čipových karet napojenou do evidenčního systému pro registraci výdejů náplní. Hala LOB poslouží pro menší a střední opravy vozidel, montáž a demontáž agregátů na opravy či repase. Pracoviště haly LOB zaujímá cca 6 370 m2 (108 x 59 m).
Ve východní části jižní haly je prostor pro těžkou údržbu a související dílny. Nejblíže centrálnímu koridoru nalezneme box ručního mytí. Vozidlo se zde může na hydraulickém zvedáku zvednout a čistí se pomocí teplé nebo studené tlakové vody ze zařízení typu WAP. Znečištěná voda z čištění motoru a dalších částí vozidla odtéká do jímky s nepropustným dnem, odkud je přečerpávána do středového kanálu a dále do čističky odpadních vod Rebeka, která je k boxu mytí přidružena.
S boxem ručního mytí sousedí dílny těžké údržby. Zde jsou pro údržbu k dispozici např. montážní jámy, mobilní zvedáky, ale i jeřáb s nosností 3 tuny. Jeřáby jsou vybaveny i další haly opravny. Nachází se zde také další místní sklad materiálu. Každý provoz má svůj sklad materiálu, mimo to je pro celé depo ještě centrální sklad, který se nachází nedaleko dílen těžké údržby. V blízkosti centrálního skladu se nachází přidružené provozy jako truhlárna, či dílna pro práci s pneumatikami. Tyto provozy ještě nejsou vybaveny zařízením, některé stroje se sem přestěhují ze staré vozovny Cukrovarská. S těžkou údržbou sousedí ještě dva boxy lakovny. V koridoru mezi jižními halami jsou umístěny dva portálové jeřáby. Dílny těžké údržby budou sloužit autobusům a trolejbusům, v budoucnu lze předpokládat i využití pro údržbu tramvají (údržba tramvají zatím není předmětem dohody), i když v areálu celého depa není ani jedna kolejnice (v blízkosti depa vede jen zkušební železniční/tramvajová trať Škody Transportation). Tramvajová vozidla budou z tramvajové vozovny Slovany přepravována na podvalnících, v areálu depa Karlov jsou pro manipulaci s tramvajemi připraveny vozíky o nosnosti 6 tun. V hale těžké opravny a hale LOB je zřízeno první patro s několika kancelářemi.
Ve východní části s jižní halou těžké údržby sousedí zkušební trolejbusová trať. Tato trať pokračuje při severní hale až na severní zhlaví depa. Celá zkušební krytá trolejbusová trať měří více než 250 metrů a jedná se o jedinou používanou krytou zkušební trať pro trolejbusy v Evropě (např. v brněnské vozovně Komín je také krytý koridor pro testy trolejbusů, ale místo pro testování se v praxi používá jen pro odstav vozidel). Trať se bude využívat pro ověřování jízdních vlastností trolejbusů a například k vykonávání technicko-bezpečnostní zkoušky po dílenské prohlídce apod. Testy zde mohou bezpečně probíhat bez ohledu na počasí.
V nejvýchodnější části areálu depa se nachází administrativní budova, která zajišťuje nutné zázemí pro chod areálu. V prvním podzemním podlaží jsou umístěny šatny a sociální zařízení pro zaměstnance údržby a místnosti pro archivaci dokumentů. Přízemí je vyčleněno pro technické místnosti (rozvodna napětí, trafo, záložní zdroj UPS, strojovna vzduchotechniky,...). V další části podlaží je situována kantýna. Výdejna jídel nabízí teplé i studené pokrmy. V jižním křídle budovy je v přízemí umístěn sklad pracovních oděvů (vč. uniforem pro řidiče). Ve druhém nadzemním podlaží je situováno školicí středisko pro řidiče. K dispozici je konferenční i počítačová učebna. V severní části se nachází ošetřovna a šatny řidičů MHD. Třetí nadzemní podlaží zahrnuje především kanceláře technicko-hospodářských pracovníků. U administrativní budovy jsou průchody do areálu Škody Transportation, mimo jiné k parkovištím pro zaměstnance depa a i k samotnému vchodu do administrativní budovy.
Severní hala se skládá z hal pro krytý odstav trolejbusů a lehké opravny A. Nejvýchodnější, 13., stopa je určena pro úklid vozidel. Stopy 8-12 a 4-7 slouží pro odstavování trolejbusů. V blízkosti 4.-7. průjezdné stopy jsou instalovány slepé (výhybkami nepropojené) troleje, sloužící při zapínaní trolejbusu. Troleje tak vedou nad každým pruhem odstavených vozidel (celkem 12 párů trolejí v blízkosti 4.-7. stopy), mezi 8-12 stopou zatím přidané nepropojené troleje nejsou. Mezi odstavovanými vozidly je zboku ponechán dostatečný prostor pro průchod. Mezera mezi vozy je předepsaná i z bezpečnostních důvodů, aby se v případě požáru oheň z vozu na vůz šiřil obtížněji. Zastřešený odstav trolejbusů je výhodnější například při zimním startování vozidel.
Jižní křídlo severní haly patří lehké opravně A. Druhá a třetí vrata (stopy 1 + 2) vedou do myček. Dvojice kartáčových myček je schopna umýt až 160 vozidel denně. Vestavek s myčkami je projektovaný jako samonosná konstrukce z panelů. Pro oddělení prostoru strojního mytí se značným hlukem a objemem vodní mlhy od provozu lehkých oprav byla zvolena konstrukce využívaná v chladírenském průmyslu. Myčka je napojena na čističku vody s recirkulací. U myčky se nachází čtečky čipových karet řidičů a vozidel.
Samotné pracoviště lehkých oprav A je určeno pro malé opravy bez nutnosti pomocných montáží a demontáží vozidel a agregátů. V severní části jsou vybudovány montážní kanály vybavené přípojkami elektro a stlačeného vzduchu. Hala je vybavena centrálním přímým odsáváním výfukových zplodin. Prostor pracoviště lehké opravny A činí přibližně 3 894 m2 (118 x 33 m). Obdobně jako hala lehkých oprav B bude i tato opravna využívána jak trolejbusy, tak autobusy.
Plocha pro vnější odstav autobusů nabízí 165 míst rozdělených do sektorů označených písmeny a čísly (A-K). Každý vůz má na odstavné ploše svoje stálé místo.Odstavnou plochou pro autobusy (mezi sektory F a G) vedou troleje směřující k vrátnici Na Pomezí. V opačném směru troleje vedou přes čerpací stanici, aby zde mohly trolejbusy v případě potřeby dotankovat palivo do dieselagregátu. Čerpací stanice je vybavena čtyřmi stojany (ve staré vozovně Cukrovarská byly jen dva). Na ostrůvcích mezi odstavnými sektory jsou umístěny sloupky předehřevu motorů a centrálního vzduchového rozvodu. U odstavné plochy se nachází budova výpravny, podrobnosti o ní jsou k dispozici zde.
Odstavnou plochou se vracíme k vrátnici Emilova, kde naše procházka depem končí. Na závěr tedy ještě několik údajů o technické základně Karlov. Celé depo je vybaveno elektronickým zabezpečovacím zařízením a požární signalizací. Na depo dohlíží více než dvě stovky kamer napojených i na Městskou policii. V areálu depa pracuje celkem 213 zaměstnanců, z toho 150 mechaniků. Při projektování depa byl kladen důraz na eliminaci míst, kde by docházelo ke křížení pohybu vozidel. V místech s pravděpodobností krátkodobé akumulace vozidel (např. u výpravny) je komunikace rozšířena na dva pruhy v každém směru.
S využitím materiálů PMDP, Škoda City Service
V pátek 22.8.2014 se trolejbusy stěhují z vozovny Cukrovarská do depa Karlov. Kromě 54 trolejbusů vyjíždějících do ulic při prázdninové výpravě se stěhují i všechny další trolejbusy, které zůstaly ve vozovně. Nepojízdné trolejbusy byly na Karlov přetaženy už v předchozích dnech. Kromě vozidel se ze staré vozovny stěhuje i vybavení. Stroje, náhradní díly, pneumatiky, nábytek a další, se musí přestěhovat spolu s trolejbusy. Během dopoledne i odpoledne tak mezi Cukrovarskou a Karlovem pendlují vozidla společnosti Bammer Trade (příp. další stěhovací vozy).
Ranní výjezd trolejbusů probíhá z vozovny Cukrovarská, trolejbusy na dělených směnách po skončení ranní špičky zatahují ještě do Cukrovarské. Zde řidiči vybraných směn převezmou jiný vůz či pokračují s vozem z ranní směny do depa Karlov. Přesun probíhá bez cestujících po trase vozovna Cukrovarská, Presslova, Doudlevecká, Prokopova, Americká, Tylova, Koperníkova, Borská, Emilova až do depa Karlov (3,4 km). Před cestou řidiči nastaví cíl MANIPULAČNÍ JÍZDA. Celkově je během rána a dopoledne i s pomocí záloh na Karlov přepraveno až 20 vozů. Na odpolední špičku vyjíždí zbývající trolejbusy z vozovny Cukrovarská. Po skončení odpolední špičky budou všechny spoje zatahovat do vozovny Cukrovarská, kterou pouze projedou a zamíří na Karlov. Toto opatření je nutné pro dodržování jízdních řádů, kde se počítá se spoji zatahujícími do vozovny Cukrovarská (grafikony zohleďňující depo Karlov začnou platit o den později, 23.8.). Mezi 17. a 20. hodinou se do nového depa stěhuje nejvíce trolejbusů, a to celkem 31 vozů. Během večera postupně svoji službu na lince končí další vozy. Posledními trolejbusy, které se z Cukrovarské na Karlov stěhují jsou 24 Tr #501 a 499. Vůz 501 ze směny 13/3 je posledním pravidelným spojem, který do vozovny Cukrovarská zatahuje. Na dojezd posledního spoje čeká osádka vozu 499, kam byl přestěhován inventář z výpravny. Vůz 499 je tak posledním trolejbusem ve vozovně Cukrovarská. V 0:56 (23.8.2014) opouští vůz areál vozovny a vydává se vstříc depu Karlov. Ve vozovně Cukrovarská už není ani jeden vůz MHD. Podrobněji je průběh posledního dne trolejbusů ve vozovně Cukrovarská, i plány dalšího využití opuštěného areálu, zmapován v rubrice Aktuálně.
Jako první trolejbus z pravidelné linky se do depa stěhuje vůz 524 ze směny 11/6. Bránou depa Karlov projíždí v 7:17. Během dne se depo zaplňuje dalšími a dalšími trolejbusy. V novém depu příjíždějící trolejbusy navigují zaměstanci PMDP. Na průjezd trolejbusů sítí výhybek dohlíží i pracovníci horního vedení. Řidiči zatím výhybkami projíždí velmi opatrně. Záložní trolejbusy hradící poruchy už jsou odpoledne připraveny na Karlově. První noc trolejbusů v novém depu přišla vyfotografovat regionální média. Depo Karlov je počínaje tímto dnem v plném provozu MHD, tedy autobusů a trolejbusů. V průběhu dalších dnů se z Cukrovarské na Karlov bude stěhovat další vybavení, především z dílen.
Změna vozovny přináší i změny v organizaci provozu trolejbusů. Od 23.8.2014 platí nové grafikony zohledňující depo Karlov. Spoje vyjíždějící z depa začínají v zastávce Techmania. Cílovou stanicí pro spoje 10X - 18X je také stanice Techmania, příp. Ke Karlovu. U většiny linek dochází, v porovnání s vozovnou Cukrovarská, k prodloužení vzdáleností mezi výjezdem z depa a první zastávkou dané linky. Polohy spojů zůstaly nezměněny, pouze byly vlivem delšího přesunu prodlouženy směny řidičům.
Výjezdy trolejbusů ze staré vozovny Cukrovarská probíhaly po trase Heldova/Presslova - Doudlevecká - Prokopova a dále po svoji trase na Americké (linky 11, 12, 15, 16)/Goethově (13, 14). Výjezd trolejbusů směr Černice (10, 13)/Doudlevce (14) probíhal po trase Heldova/Presslova - Doudlevecká a dále po svojí trase. Ve směru do centra byla první zastávkou po výjezdu z depa stanice U Radbuzy (dříve U trati), ve směru Černice/Doudlevce, pak Zimní stadion. Tyto zastávky byly zároveň cílové pro spoje označené číslem linky a písmenem X (10X - 18X), tedy spoje zatahující z linky do vozovny. Z konečných zastávek pokračovaly spoje do vozovny Cukrovarskou ulicí. Všechny trolejbusové spoje vyjíždějící z vozovny na linku a naopak odbavovali ve všech zastávkách po trase.
Výjezdy trolejbusů z depa Karlov vedou ulicemi Borská, Koperníkova, Tylova a Americká. Počáteční zastávkou je stanice Techmania. Trolejbusy odbavují ve všech zastávkách na trase. Borskou ulicí přes zastávku Techmania vyjíždí z depa všechny trolejbusy denní výpravy (linky 10-18). Některé spoje linek 12, 15 a 16 jsou ukončené v zastávce Mrakodrap. Z této zastávky pokračují bez cestujících na kruhový objezd na Americké třídě, kde se otočí a ze zastávky Mrakodrap pokračují v opačném směru (tj. na Bory, Borská pole nebo Novou Hospodu). Jeden z ranních spojů linky 11 směřuje Koperníkovou ulicí přímo k CAN. Ostatní výjezdy na linku 11 ráno zpravidla ještě vykonají jedno kolo na lince 18.
Kvůli novému depu dochází u většiny trolejbusových linek k prodloužení vzdálenosti mezi vrátnicí depa a první zastávkou linky. U vozovny Cukrovarská se jednalo o minimálně 280 metrů (linky 10, 13, 14 zastávka U Radbuzy), nejčastěji ale 840 metrů (linky 11 (18), 12, 15, 16 zastávka Mrakodrap) či maximálně 1110 metrů (linky 11, 12, 15, 16 (17) zastávka Pařížská). V novém depu je nejkratší vzdálenost 900 metrů k zastávce Techmania (linky 15, 17, 18) (zastávky Karlov a Ke Karlovu, které jsou depu nejblíže nelze počítat, neboť přes ně spoje vyjíždějící z vozovny neprojíždí), 1 430 metrů k zastávce Jižní předměstí (linka 16), 1 900 metrů k zastávce Tylova (linky 11, 12) a 2 740 metrů k zastávce Goethova/Prokopova (linky 10, 13 a 14). Vzhledem k prodloužení vzdáleností a tedy i jízdních dob potřebných k přesunu trolejbusu z depa na linku dochází k úpravě začátků a konců směn řidičů MHD. Při zachování současných poloh spojů tedy dochází k prodloužení směn řidičů - dřívější začátky a pozdější konce. U linky 13 první spoj z depa vyjíždí již kolem 4. hodiny, naopak poslední spoj 13 do depa přijíždí až po 0:40. U linek 10, 13 a 14 by přesuny z/do depa usnadnila trolejbusová trať v ulicích U Trati a Borské. Tato trať je již částečně vybudována, chybí úsek mezi křižovatkou U trati x Na Belánce a Borská x Němejcova. Čeká se na rekonstrukci Borské ulice, při které bude komunikace rozšířena (více podrobností o stavbě na stránce TT v ulici U Trati a Borské). Vybudováním trati by se linkám 10, 13 a 14 zkrátila vzdálenost k první zastávce z 2 740 m (zastávka Prokopova) na 2 340 m (zastávka U Radbuzy). Při výstavbě trati v Borské ulici bude předěláno trolejové vedení v křižovatce Borská x Němejcova, mimo jiné přibyde oblouk pro pravé odbočení z Borské ulice na náměstí Českých bratří. Tento oblouk ulehčí najíždění trolejbusům linky 16 na Bory (úspora 2,8 km oproti současnému stavu s otáčením u Mrakodrapu).
Některé spoje zatahující do vozovny jsou obdobně jako při výjezdech rozděleny na dva samostatné spoje s otočením na Americké (př. u linky 16 Sídliště Bory - Mrakodrap, Mrakodrap - Techmania). Trolejbusy zatahující do depa mají jako svůj cíl stanici Techmania (po odbavení v této stanici se cíl změní na vozovna). Výjimkou je několik spojů linek 15 a 18, které zatahují od Borských polí a jejich konečnou stanicí je tak zastávka Ke Karlovu. Trolejbusy by mohly obsloužit ještě zastávku Karlov, nicméně by se jednak hůře zařazovaly do jízdního pruhu k odbočení do Emilovy ulice k depu a v případě mimořádnosti by nemohly využít záložní vjezd ulicí Na Pomezí (zastávka Karlov je sitována mezi oběma vjezdy). U trolejbusů zatahujících z centra je rozdíl mezi poslední zastávkou a vjezdem do depa ještě markantnější, z poslední zastávky Techmania k vjezdu do depa ujedou prázdné trolejbusy přes 840 metrů (u vozovny Cukrovarská byl rozdíl od poslední zastávky cca 340 metrů). Zastávka Karlov se nachází až za odbočením do Emilovy ulice (spojnice k depu), v prostoru křižovatky ani na vjezdu do depa nebylo žádné nástupiště při výstavbě zhotoveno. Situaci by mohlo zlepšit alespoň obsluhování zastávky u autosalonu (za odbočkou k stavebnímu SOU), která je od vjezdu do depa vzdálena cca 330 metrů. Zastávkový záliv zde je sice v obou směrech vybudován (od rekonstrukce komunikace), vozidla MHD jej ale neobsluhují. Trolejbusy zatahující do depa (10X - 18X) odbavují ve všech zastávkách po trase, od běžné trasy své linky se dělí za zastávkou U Radbuzy (10X, 13X, 14X), Muzeum (13X), U Práce (11X, 12X), CAN Tylova (11X, 12X), Tylova (16X) a samozřejmě Techmania (15X, 17X, 18X) příp. Ke Karlovu. Výhodou zátahů do nového depa je, že zatahující vozidla ještě obslouží centrum města.
Nárůst manipulačních kilometrů při přesunech z/do vozovny u trolejbusů a také autobusů nutí na jiných místech optimalizovat provoz MHD. Ročně vlivem depa Karlov najezdí autobusy a trolejbusy o 300 000 km více (z celkových 15 071 000 km, které plzeňská MHD ročně ujede). Změny pro ušetření vozokilometrů kvůli novému depu vstoupily v platnost v předstihu 15.12.2013. U trolejbusů dochází ke zkrácení vybraných spojů linky 13 ve špičce pracovního dne z točky K Losiné na točnu Čechurov. U tramvají je pak například v sedle pracovního dne mírně prodloužen interval mezi spoji.
Od zahájení provozu v novém depu dochází k přeznačení směn linky 18. Ty byly vedeny jako dělené směny linky 11 (11/5 a 11/6), nyní jsou vedeny jako dělené směny přímo linky 18 (tedy 18/1 a 18/2) - 11/5 > 18/2 a 11/6 > 18/1. Kurz 18/2 v odpolední špičce vykonává dvě kola na lince 11. Z linky 18 se tak stala plnohodnotná linka, která už není zajišťována jen přejezdy z linky 11.
V pátek 29.8.2014 probíhá slavnostní otevření depa Karlov. V plném provozu autobusů i trolejbusů je depo už týden (resp. provoz autobusů více než měsíc), do 29.8. se ale musela přestěhovat těžká údržba. Od tohoto termínu je tedy depo Karlov, oficiálně, v kompletním provozu. Depo se otevírá za účasti vedení jednotlivých firem, politiků a novinářů. Po prezenci hostů začíná slavnostní otevření po 10. hodině. Na pódiu se vystřídají primátor města Plzně Martin Baxa, náměstek primátora Miloslav Šimák, generální ředitel PMDP Michal Kraus, generální ředitel Škoda Transportation Josef Bernard, generální ředitel Škoda City Service Marek Herbst a ředitel Bammer Trade Luboš Pašek. V 10:25 je slavnostně přestřižena páska a depo oficiálně otevřeno. Ředitel Škody Transportation následně předává symbolické klíče od nového depa primátorovi, generálnímu řediteli PMDP a ředitelům firem Škoda City Service a Bammer Trade. Pro hosty je připraveno občerstvení a také komentované prohlídky nového depa, především hal lehké a těžké údržby a zkušební trolejbusové tratě. Prohlídek je v plánu celkem 5, poslední začíná ve 12:40. Hosté si v depu Karlov mohou prohlédnout také dovezené trolejbusy z produkce Škody Electric - 27 Tr pro Sofii a 31 Tr pro Bratislavu.
Týden po přestěhování trolejbusů do depa Karlov pojďme nahlédnout do areálu depa již plně využívaného vozidly MHD. V této prohlídce už nebudou uváděny podrobnější informace o vybavení jednotlivých hal a provozů, tyto informace jsou uvedeny v prohlídce dokončeného depa.
Hala lehké údržby B je zčásti obsazena vozidly s poruchou či poškozením. Pro případná další porouchaná vozidla je zde ještě dost místa. V šikmé části stání se v přední části opravují autobusy, v zadní části (dále od koridoru) pak trolejbusy. Z trojice montážních kanálů v levé části haly je jeden využíván pro autobusy, dva pak pro trolejbusy. Celá hala je na pohled čistá, díky skříním s vybavením mezi jednotlivými pracovišti odpadá mechanikům nutnost zbytečně delší chůze. Obdobně to vypadá i v hale lehkých oprav A. V této hale ale ještě probíhají práce na úpravě myček pro vozidla MHD. Vozidla jsou zatím v případě potřeby umývána jen ručně.
Provoz dílen těžké údržby se teprve rozbíhá. V jednom z lakovacích boxů je nanášen lak na 21 Tr ev.č. 479 (velká prohlídka). V jedné z hal těžké údržby stojí autobus č. 476. Jinak jsou těžké opravny zatím prázdné. Do depa už jsou přestěhovány stroje z původních dílen v Cukrovarské. Regály ve skladech materiálu už jsou také zaplněné.
Severní haly krytého odstavu zaplnily trolejbusy. Vzhledem k prázdninové výpravě zůstává během dne ve vozovně větší počet trolejbusů (z 87 vozů je vypravováno 56). Trolejbusy jsou při běžném provozu odstavovány v halách MH1 (manipulační hala 1 - stopy 4-7) a MH2 (stopy 8-11), kvůli slavnostnímu otevření byly všechny trolejbusy umístěny do haly MH1. Trolejbusy jsou odstavovány na obě strany od průjezdné stopy, prostřední pruh je většinou ponechán volný pro průjezd. V odstavování provozních trolejbusů v depu není pevně stanovený pořádek, narozdíl od autobusů, kdy má každý autobus na odstavné ploše svoje stálé místo. U trolejbusů je praktikováno pouze odstavování vozidel stejného typu do jedné řady, nicméně ani toto není pravidlem. Ve staré vozovně Cukrovarská také nebyla stanovena přesná místa pro odstavování vozidel dle ev. čísla. V hale MH1 jsou deponovány také trolejbusy 14 Tr #454 a 456, které byly vyřazeny z provozu a čekají na přesun k novému majiteli. V okolí 12. stopy v hale MH2 mají svoje útočiště historická vozidla PMDP (včetně vozů čekajících na renovaci). Stopa č. 13 je určena pro úklid vozidel. Dle původních plánů zde měl probíhat úklid jak autobusů, tak trolejbusů, v praxi zde ale bude probíhat jen úklid trolejbusů. Úklid autobusů (grunty) bude prováděn na „0. stopě“ (první vjezd do haly LOA).
Pracoviště výpravny poskytuje dokonalý přehled o dění v depu. Díky kamerám a systému Vetra lze během velmi krátké doby najít každý trolejbus v areálu. Na vstupu do výpravny je umístěna obrazovka, kde se po zadání čísla trolejbusu zobrazí informace o místě jeho odstavení v depu. Na výpravně je také možné zobrazit aktuální polohy vozidel ve městě jako na inteligentním dispečinku. Mírným nedostatkem budovy výpravny jsou úzké chodby, ve kterých se lidé špatně vyhýbají. Přitom zrovna ve výpravně je velká frekvence pohybu řidičů a dalších zaměstnanců.
Trolejbus po příjezdu z linky do depa projíždí po hlavní komunikaci od vrátnice Emilova k výpravně. U výpravny se na displejích zobrazí číslo stopy, kam má trolejbus zajet, písmeno L nebo P (levá/pravá strana) a díky systému Vetra se automaticky na danou stopu přehodí výhybky po trase. Vůz je navigován až na určenou pozici pro odstavení. V případě kontroly podvozku vůz projede přes halu lehké opravny A (kde na kanálu proběhne kontrola), přes severní zhlaví objede halu a přijede zpět k centrálnímu koridoru mezi halami, kde následně zamíří do haly krytého odstavu. Výjezd z haly lehké údržby B vede přes jižní zhlaví, zkušební trolejbusovou trať, dále na severní zhlaví a k centrálnímu koridoru mezi haly. Výjezd trolejbusu z haly krytého odstavu je ještě jednodušší, vůz po průjezdu severním zhlavím depa zamíří kolem severní haly a odstavné plochy autobusů rovnou k vrátnici Emilova. Výjezd Emilova zatím společně používají autobusy i trolejbusy, po dokončení výjezdu Na Pomezí zůstane Emilova pro trolejbusy a autobusy se přesunou do výjezdu Na Pomezí. I výjezd do ulice Na Pomezí bude zatrolejován pro případ nehody či jiné mimořádnosti v Emilově ulici.
Odstavná plocha je obdobně jako krytý odstav trolejbusů zaplněna více vozidly díky prázdninovému provozu. Pro parkování autobusů se využívá střední a východní část odstavné plochy. Horní část (u vrátnice Emilova) je využívána pro odstavování aut zaměstnanců PMDP a také je zde umístěno několik odprodaných autobusů čekajících na převoz k novému majiteli. Autobusy musí být po zaparkování na ploše zajištěny klíny.
S novou technickou základnou PMDP se zatím řidiči a další pracovníci sžívají. Tento proces bude trvat několik měsíců, poté bude možno objektivně zhodnotit výhody a nevýhody depa Karlov.