Po kliknutí na název každé události se o dané události dozvíte více.
08/2012 - Záruční opravy zastávek 2012 20.4.2012 - Inteligentní zastávky na Americké 07/2010 - Záruční opravy zastávek 2010 --.3. - --.9.2010 - Druhá etapa rekonstrukce Americké 30.3.2009 - Plný provoz na Americké (včetně aut ) + Americká s odstupem času 22.12.2008 - Vrácení tbusových a abusových linek na Americkou třídu 21.12.2008 - Zkušební jízdy po Americké 20.12. - 21.12.2008 - Nahrazení tbusů na l. 10, 11 a 16 abusy --.7. - --.11.2008 - Fotografie z pokračujících odklonů 13.9. - 14.9., 20.9 - 21.9.2008 - Nahrazení trolejbusů na l. 10, 11 a 16 autobusy 13.8.2008 - Vrácení 13 a 16 na svoji původní trasu přes kruhový objezd 2.8. - 12.8.2008 - Nahrazení tbusů na 13 a 16 abusy přes most Milenia 1.8.2008 - Poslední den provozu "středem průjezdného kruháče" 12.5. - 31.7.2008 - Fotky z průběhu pokračující rekonstrukce 10.5. - 11.5.2008 - Nahrazení trolejbusů na l. 10, 11 a 16 autobusy 22.4. - 7.5.2008 - První dny rekonstrukce Americké 21.4.2008 - "Velký třesk" - start rekonstrukce Americké 19.4. - 20.4.2008 - Částečné nahrazení trolejbusů autobusy --.3.2008 - Fotky před zahájením rekonstrukce
Po dalších dvou letech od poslední opravy zálivů na Americké v červenci 2010 se zálivy opravují v srpnu 2012. Konkrétně probíhají opravy zastávkových zálivů Mrakodrap a U Práce, Americká od 11.8. do 24.8.2012. Ačkoliv se může na první pohled zdát, že se jedná o špatně provedenou práci firmy skutečnost je jiná. Zastávky na Americké jsou extrémně zatěžované, dokonce nejzatíženější v celé republice. Navíc trolejbusy jsou těžší než autobusy, takže dávají zastávce ještě více zabrat. Při rozjíždění a brzdění vozidel z/do zastávky působí na povrch zastávky velmi intenzivní síly, které povrch samozřejmě ničí. Při opravě byly "koleje" z propadnutých kostek, podsypány a znovu vydlážděny. Práce byly prováděny v rámci záruky. Práce se prováděly vždy v polovině zastávkového zálivu, vozy MHD využívaly druhou polovinu (nejprve ve směru Tylova přední polovinu zálivu, ve směru Hl. nádraží ČD, Americká zadní polovinu, po cca 17.8. opačně, jen zastávkový záliv Mrakodrap směr nádraží byl po 17.8. již zcela otevřen). Vzhledem k tomu, že obě zastávky jsou nejfrekventovanější plzeňské zastávky MHD (ve špice trolejbusy po Americké průměrně každých 38 vteřin (tzn. celkem denně cca 1410 průjezdů)), vznikaly krátkodobě i kolony, volná polovina zastávky někdy prostě všem vozidlům nestačila. Povrch zastávkových zálivů by měl vydržet opět přibližně dva roky.
Při rekonstrukci Americké třídy byly v zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká připraveny základy (vývody napájení) pro panely inteligentní zastávek. Pořízení zastávek bylo opožděno o dva roky kvůli nejasnému přerozdělování dotací z EU. Na Americké byly panely nainstalovány dne 20.4.2012. Již od poloviny března 2012 však byl v zastávce Mrakodrap (směr U Práce) připraven sloupek pro panel inteligentní zastávky. V ostatních zastávkách panely využívají stávajících sloupů veřejného osvětlení. Spuštění inteligentních zastávek na Americké komplikovalo umístění zastávek mezi vysokými domy (v signálním stínu). Zastávky byly nakonec spuštěny ve dnech 26.4.2012 (zastávka Mrakodrap) a 3.5.2012 (zastávka U Práce, Americká). Do konce června 2012 budou inteligentní zastávky ve zkušebním provozu, poté budou schopny zobrazovat i informace o mimořádnostech. Více o inteligentních zastávkách na této stránce.
Od 3.7.2010 po dobu cca jednoho týdne probíhaly záruční opravy na Americké třídě. Jednalo se o výměny dlažebních kostek v zastávkových zálivech, výměny poklopů v kanálech apod. Špatný stav zastávek na nedávno rekonstruované Americké třídě není způsoben lajdáctvím firmy, ale extrémně zatěžovanými zastávkami. Trolejbusové zastávky na Americké jsou nejzatíženější v celé republice. Navíc trolejbusy jsou těžší než autobusy, takže dávají zastávce ještě více zabrat. Při rozjíždění a brždění vozidel z/do zastávky působí na povrch zastávky velmi intenzivní síly, které povrch samozřejmě ničí.
Oprava zastávky U Práce, Americká si vyžádala ve dnech 3.7. - 12.7.2010 zřízení provizorních zastávek. Provizorní zastávka pro linku 39 a některé noční linky byla zřízena pod úrovní zastávky U Práce, Americká blízko křižovatky s ulicí V Šipce. Provizorní zastávky pro zbývající linky (11, 12, 15, 16, 20, 33, N2, N5 a 72) byly umístěny v Tylově ulici v blízkosti prodejny PMDP. Zmíním, že v Tylově ulici v těchto místech nejsou zastávky MHD poprvé. Před rekonstrukcí Americké třídy roku 2008 zde byla stálá zastávka U Práce, Tylova (směr CAN). Při rekonstrukci Americké třídy v roce 2008 zde byla zřízena dočasná zastávka U Práce, Americká (směr Náměstí Republiky).
Od 3.7. po dobu cca 5 dnů probíhaly i opravy v zastávkovém zálivu stanice Mrakodrap ve směru U Práce, Americká. Trolejbusy v zastávce Mrakodrap stanicovaly vždy ve volné polovině nástupiště. Nejprve byla opravována spodní část zálivu, následně horní. O opravách zastávek Mrakodrap a U Práce, Americká naleznete informace také v sekci Aktuálně.
V roce 2010 probíhala další etapa rekonstrukce Americké a okolí. Ta však provoz MHD nijak neomezila. Jednalo se totiž o rekonstrukci Martinské ulice (jedna z kolmých ulic k Americké). Rekonstrukce probíhala od března do září 2010. Při rekonstrukci byla tato dříve automobily využívaná ulice změněna na pěší zonu.
Dne 30.3.2009 nastal další významný den v historii rekonstrukce Americké třídy. Od tohoto dne totiž mohou po Americké opět projíždět automobily. Auta jezdila po Americké i před rekonstrukcí. Dle různých počítání před rekonstrukcí projelo po Americké v pracovní den i 13000 aut. Od vrácení linek MHD na Americkou dne 22.12.2008 byl na Americkou v části Mrakodrap - U Práce povolen vjezd pouze MHD, zásobování a IZS. S Americkou třídou se totiž (i v projektu) počítalo spíše jako s pěší zonou, na které bude dovolena pouze již zmiňovaná MHD, zásobování a IZS. I přes různé sliby politiků o Americké bez aut (které slýcháme stále, i nyní v roce 2010) se však na Americkou dne 30.3.2009 vrátil i automobilový provoz. Vrácení aut bylo pouze na zkušební dobu, ale provoz aut se zřejmě osvědčil, takže provoz na Americké zůstává stále. Na Americké po rekonstrukci nebylo počítáno s takovým provozem, takže se především ve špičkách tvoří kolony aut, v kterých trolejbusy nabírají zpoždění někdy i v řádů desítek minut. A to byla naopak při rekonstrukci snaha MHD zryhlit (např. na třech výjezdech z kruhového objezdu (v obou směrech Americkou a na odbočce do Goethovy ulice) není namalována "zebra," ale jedná se o místo pro přecházení, kde řidiči nemusí pouštět chodce; dalším důvodem tohoto místa pro přecházení je to, aby trolejbus nezůstal při pouštění chodůc stát na "mrtvém úseku" na výhybce). Změna pro řidiče je také z původně dvou pruhů v každém směru na jeden pruh v každém směru a v blízkosti zastávky Mrakodrap také ostrůvky pro přecházení. Nově jsou řešeny také parkovací místa, na rozšířených chodnících, namísto původně parkujících aut všude kde se dalo.
Již při provozu trolejbusů bez aut od prosince 2008 do března 2009 docházelo na poměrně složité síti výhybek na kruhovém objezdu k poměrně častým výpadkům sběračů proudu z trolejí, zastavení trolejbusu na kruhovém objezdu a zdržování provozu. Tento problém byl částečně vyřešen v únoru (konkrétně někdy mezi 10. - 13.2.2009), kdy byla na kruhovém objezdu instalována vnitřní pomocná stopa (nepropojená s ostatními trolejemi výhybkami, ale samozřejmě napájená). Tato stopa slouží při vypadnutí sběračů k jejich přendání na tuto trolej, aby trolejbus nestál pod výhybkou. Tato pomocná stopa se osvědčila jako dobrý nápad, poněvadž drobné výpadky sběračů se na kruhovém objezdu stále v menší míře opakují.
Nyní bych se rád podíval na rekonstrukci Americké, především "vypuštění aut" na Americkou s jistým odstupem času. Osobně z provozu IAD (Individuální Automobilové Dopravy) po Americké moc nadšený nejsem, protože jak je již psáno výše, především ve špičkách se tvoří kolony, v nichž spoje MHD čekají a nabírají někdy i desítky minut zpoždění. Kapitola sama pro sebe jsou pak různé problémy, nehody, přetržená lana apod., která dá se říct paralizují trolejbusovou dopravu v Plzni. A vzhledem k tomu, že ve špičce projíždí trolejbusy po Americké průměrně každých 38 vteřin (celkem denně cca 1410 průjezdů), mohou problémy nastat celkem snadno. Díky stojícím trolejbusů bez proudi je pak obtížný i provoz ostatní dopravy. Problémy na Americké se odehrály např. ve dnech 25.3.2009, 1.7.2009, 14.5.2010 či 1.12.2010. Několik fotek naleznete pod tímto příspěvkem, více o jednotlivých problémech také v rubrice Aktuálně. V současnosti se však již začíná pracovat na objízdné trase Americké v případě problémů - na trolejbusové trati v ulici U Trati. Více ZDE. Na konci března 2012 se opět ukázalo, že stačí prasklá voda v Mikulášské ulici, aby bylo centrum města (včetně Americké třídy) kompletně zablokované.
V pondělí 22.12.2008 byly na Americkou třídu vráceny všechny trolejbusové a autobusové linky jako před rekonstrukcí, nebo-li takto :
Linkové vedení trolejbusů před (a po) rekonstrukci Americké :
10 - Doubravka, Na Dlouhých - Anglické nábřeží - CAN, Husova - (Skvrňany , Škoda VII. brána) a zpět
11 - Ústřední Hřbitov - Hlavní nádraží ČD, Americká - CAN, Husova a zpět
12 - Letkov - Božkov - Sladkovského, HOSPIC - Hl . nádraží ČD, Americká - Zátiší, Línská - Nová Hospoda a zpět
13 - Lobzy, Pod vrchem - Hl . nádraží ČD, Americká - Čechurov - Černice - Černice, K Cihelnám - Černice, nákupní zona a zpět
14 - Goethova - Tyršův most - Bory, Heyrovského a zpět
16 - Doubravka, Zábělská - Hl . nádraží ČD, Americká - Jižní předměstí - Bory, Heyrovského (a zpět)
Trasy autobusových linek, které jezdily po Americké před rekonstrukcí (20, 33, 34, 39, 71, 72, N1, N2 a N3) byly zbaveny objížděk (např. přes náměstí Republiky) a byly vráceny na Americkou třídu.
Jak je vidět, tak přes Americkou třídu jezdí celkem 15 linek MHD (10, 11, 12, 13, 14, 16, 20, 33, 34, 39, 71, 72, N1, N2 a N3), z toho 13 se jich sjíždí v zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká (10, 11, 12, 16, 20, 33, 34, 39, 71, 72, N1, N2 a N3). Na takovéto množství linek a jejich jízdních řádů nebyly v Plzni připravené označníky, takže se po rekonstrukci Americké v zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká objevily "maxioznačníky, " které mají řádky na 12 linek. Tyto označníky vypadají jako obyčejné městské označníky, ale prostor pro linky a pro jízní řády je rozšířen (viz foto níže). Do budoucna se také na zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká mluví o možnosti zavedení světelných tabulí informujících o odjezdech, jak tomu je i v jiných městěch (namátkou např. Pardubice, Hradec Králové či Žilina). Drobným, i když pro cestující dost závažným, nedostatkem zastávek U Práce, Americká a Mrakodrap jsou však poměrně malé čekárny, které navíc nejsou z boků chráněny, takže v nich profukuje a při bočním větru i prší či sněží. Na závěr se sluší úvést celkovou cenu rekonstrukce která činí přibližně 195 milionů Kč.
Je důležité zmínit, že i přes vrácení linek MHD na Americkou třídu, je jinak na Americké (v úseku Mrakodrap - U Práce) povolen vjezd pouze zásobování a IZS. To se však změnilo dne 30.3.2009, kdy byl na Americké umožněn provoz i individuální automobilové dopravě. O tom však již povídání výše.
O víkendu 20. - 21.12.2008 probíhalo poslední nahrazení trolejbusů autobusy kvůli rekonstrukci Americké třídy. Autobusy se objevily na linkách 10, 11 a 16, na zbývajících linkách (12, 13) byly nasazeny trolejbusy s dieselagregátem. Zbývající trolejbusová linka 15 přes Americkou nejezdí, takže se jí výluka nedotkla. Důvodem výluky byla úprava trolejí na křižovatce Americká x Anglické nábřeží. Asi nejdůležitější přidané troleje vedou po Americké (ve směru od kruhovému objezdu k nádraží a zpět). Přidána byla také odbočná stopa z Americké (ve směru od kruhového objezdu) na Anglické nábřeží (směr k muzeu) a zpět. Naopak odstraněna byla odbočná stopa z Americké (ve směru od nádraží) na Anglické nábřeží (k muzeu) a zpět. Poslední změna v trolejích proběhla na křižovatce Anglické nábřeží x Kopeckého sady. Zde byla odbočné stopě z Anglického nábřeží (od křižovatky s Americkou) do Kopeckého sadů (k zastávce Muzeum) odebrána rozjezdová výhybka s přímou trolejí po Anglickém nábřeží. Stopa však zůstala, a tak byl na Anglickém nábřeží zřízen trolejový šturc (viz foto. výše).
Následující fotografie zachycují obyvklý provoz odkloněných trolejbusových linek v druhé polovině roku 2008.
O víkendech 13. - 14.9. a 20. - 21.9.2008 probíhala další nahrazení trolejbusů autobusy. Jednalo se o nahrazení na linkách 10, 11 a 16. Na linkách 12 a 13 byly nasazeny trolejbusy s dieselagregátem. Důvodem byly práce na Wilsonově mostě, které si vyžádaly uzavření jednoho pruhu a také další práce na Americké. Na náhradní autobusové dopravě se jak je zvykem, objevily samé "výběrové kousky, " např. v podobě 381, 419 či garantovaných nízkopodlažních Škod 21 ab.
Dne 13.8.2008 vyjely trolejbusy konečně po novém kruhovém objezdu na Americké. Průjezdný byl zatím pouze směr Goethova - Prokopova (a zpět). Kruhový objezd na Americké je zajímavý svými výhybkami. Ty jsou z produkce firmy Elektroline. Jedná se o typ výhybky "anličan" - tvar do X. Výhybky jsou ovládané z trolejbusu systémem VETRA. V trolejbusu se nachází drobné zařízení, kam se zadá speciální kod (obsahující linku a směr) a toto zařízení již samo přehodí blížícímu se trolejbusu výhybky do správného směru. Tento systém je v Plzni použit poprvé. Nejprve je jím vybaven pouze kruhový objezd na Americké, postupem času se však již tento systém objevuje i na dalších trolejbusových výhybkách po Plzni. Dle všeho je také kruhový objezd na Americké (přinejmenším evropský) nejmenší kruhový objezd, na němž je trolejbusům díky výhybkám umožněno jezdit do všech čtyř směrů (jedná se i o jednu z nejmenších a nejkomplikovanějších křižovatek pro trolejbusy ve světě). Zajímavostí je také umístění ukazatelů směru výhybky až za prostor samotné výhybky, aby bylo v poměrně malém prostoru kruhového objezdu dobře vidět na směr výhybky. Zajímavostí je, že kromě nových výhybek na Americké byla součastí projetku také dodávka neizolovaného křížení tramvajových a trolejbusových trolejí (umístěné na Mikulášském náměstí). První zkušební jízda po novém kruhovém objezdu i s výhybkami se uskutečnila dne 8.8.2008, od 13.8.2008 je pak, jak je již psáno výše, kruhový objezd používán trolejbusy v pravidelném provozu.
Od soboty 2.8. do úterý 12.8.2008 probíhalo největší (nejdelší) nahrazení trolejbusů autobusy v souvislosti s rekonstrukcí Americké třídy. Autobusy místo trolejbusů vyjely na linkách 13 a 16. Na linkách 10, 11, 12 a 17 byly nasazeny výhradně trolejbusy s dieselagregátem. Jak vidno, tak všechny 14 TrM a 15 Tr(M) tak zbývaly k provozu na lince 15. A protože se již na lince 15 vozy 15 TrM několikrát objevily, bylo přistoupeno ke kroku, kdy na linku 15 vyjely výhradně kloubové trolejbusy 15 Tr(M), které na garantovaných spojích doplňovaly dvanáctimetrové trolejbusy (nejvíce asi 24 Tr bez dieselagregátu). Do ulic, tak nevyjela žádná 14 TrM. Ale zpět k výluce. Důvodem výluky byly práce na kruhovém objezdu na Americké. Krom pokládání asfaltového koberce se muselo také natáhnout trolejové vedení. Nebylo jisté, jak dlouho budou tyto práce trvat, proto tato výluka neměla pevný konec, ale práce se nakonec stihly do naplánovaného termínu (do 12.8.2008).Americká (včetně dříve pro trolejbusy průjezdné části) tak byla uzavřena a tak byly linky 13, 16 spolu s nájezdy/zátahy do/z vozovny vedeny odklonem ulicí U Trati po mostu Milénia. Pro připomenutí v ulici U Trati i přes most Milénia se plánuje výstavba trolejbusové trati, takže se zde poprvé objevily trolejbusy, i když je pravdou, že na agregát. V rámci této výluky platily výlukové jízní řády (oproti klasickému provozu zkráceny jízdní doby). Také při této výluce vznikly dvě nové zastávky a to Hlavní nádraží ČD, U Ježíška (v ulici U Trati) a Hlavní nádraží ČD, Šumavská (u soudu). Především druhá jmenovaná zastávka by se dle mého názoru osvědčila i v klasickém provozu. K této výluce bylo dokonce namluveno i hlášení informující o odklonu. Toto hlášení si můžete poslechnout (resp. stáhnout) tímto odkazem. Na náhradní autobusovou dopravu byly při této nasazeny sáme "perly, " v podobě např. Karos 367, 381, 387, 392 či "nízkopodlažních rezavějících vraků" typu Škoda 21 ab.
Pátek 1.8.2008 se stal posledním dnem provozu po středem průjezdného, ještě nedokončeného kruhovém objezdu na Americké . Část Americké v úseku od křižovatky s Anglickým nábřežím ke křižovatce Prokopova a Goethova byla z větší části hotova (zatím např. chyběly troleje a také se některé chodníky musely ještě vydláždit) . V části od křižovatky Americké s Prokopovou a Goethovou až ke křižovatce Americké s Martinskou a Resslovou nadále probíhaly práce . Dne 1.8.2008 to bylo např. pokládání asfaltového povrchu . Nad křižovatkou Americká, Martinská a Resslova probíhala pokládka potrubí a také další výkopové práce . Stav Americké k 1.8.2008 zachycují fotky níže . I na fotkách je zřetelné větší množství sloupů než před rekonstrukcí. Důvod je prostý. Majitelé domů prý už nesouhlasily s upevněním trolejí na domy, a tak musely být po celé Americké postaveny nové sloupy. Krom nových sloupů, však na Americké přibydou i nové stromy. Před rekonstrukcí nebyla na Americké téměř žádná zeleň, ale při rekonstrukci je do připravených míst v chodnících zasazeno celkem 43 stromů.
Práce na Americké i nadále pokračují. V období květen - červenec 2008 jsou tyto práce především ve znamení rekonstrukce křižovatky "U Mraku" a přilehlé části Prokopovy ulice. Z tohoto důvodu byla také od 13.5.2008 zastávka linek 13 a 16 Prokopova ve směru Doudlevce přesunuta k provizornímu nástupišti zřízenému dále od křižovatky s Americkou. Zastávka byla přesunuta po dobu více než tří měsíců. Dalším omezením pro trolejbusovou dopravu bylo také zavedení kyvadlového provozu na průjezdné části skrz Americkou (z Prokopovy do Goethovy ulice a naopak). V zastávce Prokopova směr Muzeum a v nepoužívané zast. Muzem v Goethově ulici směr Doudlevce byly instalovány přenosné semafory s cca dvouminutovým cyklem. Důvodem kyvadlového provozu byl úzký zbytek dlažebních kostek, po kterém trolejbusy jezdily. Protijedoucí trolejbusy by se zde nevyhnuly a tak by musely jet nezpevněným povrchem. Jízdě po nezpevněném povrchu se však trolejbusy stejně nevyhnuly a to v červnu 2008 kdy zmizely i zbytky dlažebních kostek a trolejbusy tak jezdily částí Prokopovy ulice + křižovatkou "U Mraku" po nezpevněném povrchu. I nadále zůstal zachován kyvadlový provoz. Jízda trolejbusy po nezpevněném povrchu s výmoly je opravdu neobvyklý zážitek zvláště po dešti. Takového zážitku se cestující plzeňských trolejbusů asi opět dlouho nedočkají. V červenci se již nezpevněný povrch zpevňuje štěrkem v rámci přípravy podloží pro pokládání asfaltu, které je plánováno na výluku od 2.8.2010.
O víkendu 10. a 11.5 se konala další, v pořadí druhá, trolejbusová výluka v souvislostí s rekonstrukcí Americké třídy . Tentokrát se dotkla linek 10, 11 a 16 . Na těchto linkách byly trolejbusy nahrazeny autobusy . Na dalších dvou trolejbusových linkách (12 a 13) byly nasazeny výhradně trolejbusy s dieselagregátem . Zatímco na lince 12 jsou díky přejezdům Muzeum - CAN, Husova trolejbusy s dieselagregátem samozřejmostí, na lince 13 se tak stalo poprvé . Přesněji řečeno, na lince 13 by za normálních okolností byl agregátem vybaven každý druhý trolejbus, protože by zajížděl k Olympii v Černicích . Ale zpět k této výluce . Autobusy tvořící náhradu za trolejbusy byly nejčastěji Karosy B 731/ B 732, které na garantovaných nízkopodlažních spojích doplňovaly Karosy Citybus / Citelis . Výluka byla způsobena kompletním snesením trolejí z Americké od křižovatky s Anglickým nábřežím až ke křižovatce Americké s ulicemi Jungmannova a Škroupova . Odstraněna tak byla i jedna z nejsložitějších trolejových křižovatek v ČR na křižovatce U Mraku . Vzhledem k tomu ,že trolejbusový provoz byl po této výluce i nadále zachován, muselo být z Prokopovy do Goethoy ulice, kudy trolejbusy stále projížděly, nataženo provizorně trolejové vedení . Při "odtrolejování" Americké třídy musel být samozřejmě vypnut proud v trolejích, což byl hlavní důvod této výluky (resp. nahrazení trolejbusů na 10, 11 a 16 autobusy) . Trolejbusy na 13 (+ zatahující vozy z linky 12) tak při této výluce projížděly úsekem Muzeum - Prokopova na dieselagregát .
První dny rekonstrukce Americké třídy v Plzni byly především pro cestující ve znamení hledání a učení nových tras linek, pro motoristy zase nové objízdné trasy po uzavření části Americké . Po prvním dnu se také ukázala, že linka 19 nebude využívána tolik, aby se na ní nasazovaly velkokapacitní vozy (SU 15, SU 18) . Od 22.4.2008 se tak na lince 19 objevují pouze krátké vozy . Nejčastěji se jedná o Karosy Citybus a Citelis . Sice je linka 19 okružní, ale pro bezpečnostní přestávky řidičů, musí mít linka stejně konečnou . Tou se stala zastávka CAN , Husova, kde odpočívají i autobusy z jiných linek (41, ...) . Někdy byl prostor zastávek CAN, Husova téměř plný, takže řidiči autobusů parkovaly i třeba v protisměrném zastávkovém zálivu (foto) . Ještě zde zmíním linku 15, která blya nově zavedena jako spojnice Bor, CAN a Nové Hospody jako náhrada za linky 12 a 16 . Ve všední dny se na lince 15 objevovaly klasické, krátké trolejbusy, zatímco o víkendech na linku 15 byly nasazovány i kloubové trolejbusy . A co se vlastně v první dny dělo přímo na Americké ? Probíhaly zde především práce na vyndávání dlažebních kostek, později i výkopové práce . Jediným místem, kde dlažební kostky zatím zůstaly (mimo neuzavřeného úseku od křižovatky U Práce ke křižovatce Martinská - Resslova) byla cesta, po které projížděly trolejbusy z Prokopovy do Goethovy a naopak .
Dne 21.4.2008 nastal v Plzni "velký třesk" v podobě začátku rekonstrukce Americké třídy . Nejprve byla uzavřena část od křižovatky s Anglickým nábřežím ke křižovatce s Prokopovou a Goethovou ulicí . Zde se již první den pilně pracovalo, především na vyndávání dlažebních kostek . Druhý uzavřený úsek Americké byl v úseku od křižovatky Americká, Prokopova a Goethova až ke křižovatce Americké s Martinskou a Resslovou ulicí (u dočasné zrušené zastávky Mrakodrap) . Trolejbusy tedy mohly Americkou třídou projíždět pouze v prostoru křižovatky "U Mraku" a to pouze z Prokopovy do Goethovy a naopak . Tímto úsekem byly vedeny linky 13 a 16 . Musím ještě dodat, že ostatní linky (11, 12, 17) tento úsek využívaly také a to k nájezdům/výjezdům z/do vozovny . V Goethově ulici byly také zrušeny zastávky Muzeum a Goethova, protože byly zřízena zastávka Muzeum o kus dále. Nyní se zaměříme na linkové vedení po dobu rekonstrukce Americké .
Linkové vedení trolejbusů po dobu rekonstrukce Americké :
10 - Doubravka, Na Dlouhých - Anglické nábřeží - Muzeum - Hlavní nádraží ČD, Americká - Doubravka, Na Dlouhých
11 - Ústřední Hřbitov - Anglické nábřeží - Muzeum - Hlavní nádraží ČD, Americká - Ústřední Hřbitov
12 - Letkov - Božkov - Sladkovského, HOSPIC - Hl . nádraží ČD, Americká - Kopeckého sady - CAN, Husova - Náměstí Republiky - Anglické nábřeží - Hlavní nádraží ČD, Americká - Sladkovského, HOSPIC - Božkov - Letkov
13 - Lobzy - Hl . nádraží ČD, Americká - Muzeum - Čechurov - Černice - Černice, K Cihelnám - Černice, nákupní zona (a zpět)
14 - DOČASNĚ ZRUŠENA
15 - Bory, Heyrovského - CAN, Tylova / CAN, Husova - Zátiší, Línská - Nová Hospoda
16 - Doubravka, Zábělská - Hl . nádraží ČD, Americká - Muzeum - Doudlevce ETZ - Bory, Heyrovského (a zpět)
17 - Doubravka, Zábělská - Anglické nábřeží - Muzeum - Hlavní nádraží ČD, Americká - Doubravka, Zábělská
Další důležitou linkou při rekonstrukci Americké byla nově zavedená autobusová okružní linka
19 - CAN, Husova - U Práce, Americká - Náměstí Republiky - Hlavní nádraží ČD, Americká - Muzeum - Kopeckého sady - Husova - CAN, Husova .
Jak jste si i z tohoto stručného přehledu mohli všimnout nastaly rekonstrukcí Americké velké změny v linkovém vedení trolejbusů a autobusů . Linky 10 a 11 nekončí již na své obvyklé konečné CAN, Husova (u linky 10 i Skvrňany, Škoda VII.brána), ale v zastávce Muzeum, odkud hned odjížděly opět zpět na svoji konečnou (10 - Doubravka, 11 - Ústřední hřbitov) . Linka 12 byla ukončena už v zastávce CAN, Husova . Na Novou Hospodu, kam dříve 12 jezdila, byla nově zavedená linka 15 . Linka 12 se spolu s autobusovou linkou 19 stala spojnicí několika hlavních přestupních bodů - CAN, Náměstí Republiky, Muzeum, Hlavní nádraží . Obě tyto linky, které by jinak jezdily po Americké byly vedeny odklonem . Ve směru CAN vedla odklonová trasa ulicemi Smetanovy sady a Husova . V opačném směru jezdily vozy od "Práce" po Karlovarské, poté Prešovskou na náměstí Republiky a dále Zbrojnickou . Na Anglickém nábřeží se trasa linek 12 a 19 rozdělila . Zatímco 12 pokračovala po Anglickém nábřeží k Muzeu a dále po neuzavřené části Americké k hlavnímu nádraží a dále směr Božkov, linka 19 pokračovala po mostě U Jána, poté Sirkovou ulicí do zastávky Hlavní nádraží ČD, Americká, odkud jela po neuzavřené části Americké do zastávky Muzeum . V první den provozu této linky, kdy se ještě nevědělo, jaká na lince bude frekvence, na ní byly nasazeny velkokapacitní autobusy (Solaris Urbino 15, Solaris Urbino 18) . Další dny se na lince 19 objevovaly výhradně "krátké" dvanáctimetrové autobusy (Karosa Citybus, ..) . Jak jste si mohly všimnout, linka 12 jezdila i ulicemi, ve kterých nejsou troleje . Například se tak díky lince 12 vrátily trolejbusy na náměstí Republiky . Proto byly na linku 12 nasazeny výhradně trolejbusy s dieselgaregátem . Ještě zmíním
Linkové vedení autobusů po dobu rekonstrukce Americké :
20 - vedena odklonem Bílá hora - náměstí Republiky - Kopeckého sady - Husova, opačný směr Tylova - Klatovská - náměstí Republiky
33 - vedena odklonem Košutka - náměstí Republiky - Kopeckého sady - Husova, opačný směr Tylova - Klatovská - náměstí Republiky
39 - vedena obousměrně odklonem Košutka - Otýlie Beníškové - náměstí Republiky - Kopeckého sady (resp. Muzeum)
40 - vedena odklonem z náměstí Republiky Zbrojnickou, Pražskou a Anglickým nábřežím zpět na náměstí Republiky
Spoje linek 20 a 33, které by byly ukončené u Muzea se otáčely po trase linky 40 . Autobusy zatahující do vozovny končily v zastávce Kopeckého sady (u finančího úřadu ve Františkánské ulici) .
Bylo zvažováno více objízdných tras včetně například zatrolejování ulice U Trati nebo Kopeckých sadů, ale od nich se nakonec upustilo. I když je důležité zmínit, že v roce 2010 (2 roky po rekonstrukci) se s výstavbou trolejbusové trati v ulici U Trati skutečně začalo.
První den rekonstrukce Americké se tvořily "nekonečné" kolony v ulici Smetanovy sady (kolem Muzea) na Anglickém nábřeží a částečně i na Americké u Wilsonova mostu . Po několika dnech si však již motoristé na nové dopravní omezení zvykli a provoz se vrátil "do normálu." Také cestující, kteří první dny tápali na ověšených označnících se po několika dnech "naučili" nové linkové vedení . Ještě musím zmínit ,že první den jsme na hlavních přestupních uzlech (Muzeum, .. ) mohli vídat dispečery PMDP, kteří radili zmateným cestujícím .
O víkendu 19. - 20.4.2008 probíhalo první z mnoha nahrazení trolejbusů autobusy z důvodu rekonstrukce Americké . Nahrazení se dotklo pouze některých linek jedoucích přes Americkou . Na linkách 12 a 13 byly totiž nasazeny trolejbusy s dieselagregátem (především Škoda 24 Tr) . Na zbývajících linkách přes Americkou (10, 11, 16) se objevovaly autobusy . Nejčastěji se jednalo o "historické" Karosy B 731 a B 732 (např. i 381, 387, ...) a na garantovaných nízkopodlažních spojích byly nasazeny Škody 21 ab nebo Karosy Citybus . Důvodem této výluky bylo částečné "odtrolejování" Americké v úseku křižovatka Americká - Prokopova - Goethova a Americká - Anglické nábřeží, aby v tomto úseku mohly již v pondělí 21.4.2008 začít stavební práce. V rámci příprav na rekonstrukci Americké byly také přidány troleje na křižovatkách u Západočeského muzea (křiž. ulic Anglické nábřeží a Kopeckého sady) a u Wilsonova mostu (Americká x Anglické nábr.), aby mohly trolejbusy na těchto křižovatkách jezdit v požadovaných směrech (z Americké od nádraží k Muzeu).
Fotky níže vám přiblíží Americkou třídu před rekonstrukcí v roce 2008 . Stav Americké před rekonstrukcí nebyl zrovna nejšťastnější - povrch tvořený z dlažebních kostek, výmoly a "propadliny", všude možně parkující auta, nejsložitější trolejová křižovatka v Plzni, ... .Přesto byl provoz na Americké i ve špičkách celkem plynulý . A to se zde ve špičce o trolejbusy nebylo nouze, přibližně každou minutu projel trolejbus. Přes Americkou denně projede cca 1300 trolejbusů. Na horní části Americké se nacházely zastávky Mrakodrap a U Práce, Americká . Zastávka U Práce, Americká byla pouze ve směru Mrakodrap . Ve směru CAN / Bory zastávku nahrazovala zastávka U Práce, Tylova . Ta se nacházela až za křižovatkou s Klatovskou . Označníky obou zastávek byly "přeplněné" čísly linek . Linkové vedení před rekonstrukcí Americké třídy naleznete výše .
do rubriky Tratě