Žilina, čtvrté největší město na Slovensku leží na soutoku řek Váh, Kysuce a Rajčanky . Počet obyvatel činí přibližně 85 000 . Žilina je v současnosti hospodářským a společenským centrem severozápadního Slovenska .
První zmínka o Žilině pochází z roku 1208 ., jako město je však známe až od roku 1312. Rozvoj města přineslo otevření železnice Bohumín – Košice roku 1870. Roku 1960 bylo do Žiliny přesunuta Vysoká Škola Dopravní z Prahy . To přináší další rozvoj, ale i přesto přichází Žilina o post krajského města, který, ale časem opět získala .
Žilina je v současnosti krajským městem Žilinského kraje . Město je také významnou dopravní, především pak železniční křižovatkou . Ve městě nalezneme i významné památky, mezi něž patří např.: katedrála Nejsvětější Trojice. Zajímavá je také Žilinská přehrada, nacházející se nedaleko od města na řece Váh .
První mezník žilinské MHD nastal v roce 1949, kdy vznikl zdejší dopravní podnik . Ten nejprve provozoval pouze autobusy . Dopravní podnik provozoval v 50. letech také lodní dopravu na Oravské přehradě . Již od začátku provozu autobusů se uvažovalo o trolejbusovém provozu . Toho se Žilina dočkala až v roce 1994 v rámci projektu autobusová verze trolejbusové dopravy. Provoz v Žilině se tak stal nejmladším trolejbusovým provozem na Slovensku . Při první fázi provozu vyjely trolejbusy nejprve na lince 1 a také byla vybudována nová vozovna v Kvačalově ulici, která slouží dodnes. V průběhu 8 let byla dostavěná celá páteř nynější trolejbusové sítě spojují především velká sídliště . Roku 2001 byla zprovozněna odbočka k obchodnímu domu Carrefour . Posledním přírůstkem trolejbusové sítě v Žilině je propojení smyček Fatranská a Soliňky, Jaseňová v roce 2004 . Toto propojení umožnilo vznik polokružních linek .
Dopravní Podnik Města Žiliny ( DPMŽ ) v současnosti provozuje 44 trolejbusů .Jedná se o 13 vozů typu 14 Tr ( 211, 213 - 224 ) a 31 vozů typu 15 Tr(M) (201 - 210, 226 – 244 ) . Autobusů je provozováno taktéž 44 počínaje Karosami B 732 přes B 932, B 961E konče novými Irisbusy . Dokonce jsou zde, jako v jednom z mála měst provozovány nové vozy Irisbus Citelis 12M nebo-li vozy Citelis v příměstské, dvoudveřové verzi . Unifikovaný trolejbusový nátěr je zeleno-žluto-bílý, ale na některých vozech je „narušen“ CVR .
S trolejbusy se ve městě potkáme na 8 linkách : 1 - Kvačalova, Dopravný podnik - Vlčince Solinky ; 3 - Jaseňová - Štúrovo nám. ; 4 - Fatranská - Matice slovenskej ; 5 - Jaseňová - Fatranská ; 6 - Stodolova - Matice Slovenskej ; 7 - Sv. Cyrila a Metoda - Fatranská ; 14 - Matice slovenskej - Fatranská a 16 - Stodolova – Hurbannova. Přiznám se, že jsem se chvílemi v linkovém vedení v tomto městě ztrácel, což způsobily především různé trasy polokružních linek vyjíždějících a končících na stejných místech ( Fatranská, Matice slovenskej, ... ) . Autobusových linek je v Žilině 10. Je zajímavé, že z počtu 44 vozů vyjíždí na linky, i v největší špičce, vždy jen 30 vozů .
Zdejší dopravní podnik se již v roce 1996 pustil do elektronizace MHD spočívající v dosazení palubního počítače, informačního systému pro cestující . V Žilině nalezneme také tzv. „inteligentní zastávky.“ Tyto zastávky zobrazují dobu zbývající do nejbližšího příjezdu té a té linky v závislosti na aktuální poloze vozu. I foto jednoho z těchto informačních ukazatelů naleznete ve fotogalerii níže .
V poslední době se mluví o rentabilitě zdejšího trolejbusového provozu, dokonce se uvažovalo i o jeho zrušení . Přežití trolejbusů, závisí podobně jako v < href="kosice.php">Košicích, na obnově vozového parku. Nákup nových nízkopodlažních vozů, se však zatím nechystá, a tak nezbývá než doufat, že se trolejbusový provoz v Žilině "udrží."