Zpět na úvodní stranu sekce Další provozy

Ústí nad Labem

Popis :

Ústí nad Labem je statutární město na severozápadě Čech, centrum Ústeckého kraje. Počet obyvatel je přibližně 99 000. Město leží na soutoku řek Bíliny a Labe.

První zmínky o městě pocházejí z roku 1233. Za husitských válek bylo město dobyto a vypáleno. Vrcholného rozvoje dosáhlo město v na přelomu 16. a 17.století. Další rozmach nastal až v 19. století při zprovoznění železnice Praha – Drážďany a Teplice – Ústí nad Labem. Ústí nad Labem, se tak stalo významnou dopravní křižovatkou, kterou je dodnes.Ústecký přístav byl největší v tehdejším Rakousku – Uhersku. V 70. a 80. letech minulého století bylo město poznamenáno neuváženými přestavbami a konstruováním velkých, masivních objektů a rozlehlých panelových sídlišť v duchu reálného socialismu.

Ústí nad Labem je vnímáno především jako centrum těžby a průmyslové město. Nejvíce je v Ústí zastoupen chemický, strojírenský a potravinářský průmysl. Průmysl negativně ovlivnil životní podmínky ve městě, nyní jsou však podmínky již rozhodně lepší. Mezi významné znaky města patří např. Mariánský most, rozhledna Větruše či zřícenina hradu Střekov.

Počátky pravidelné městské dopravy v Ústí nad Labem sahají do roku 1899, kdy byla zprovozněna první tramvajová dráha s rozchodem 1000 mm. Trať vedla z Předlic do Krásného Března a od Hlavní pošty ke Klíšskému potoku. Tramvajová sít byla dále rozšiřována. Postupně byly tramvaje nahrazovány autobusy, až v roce 1970 tramvaje do ústeckých ulic vyjely naposled. Důvodem byl mimo jiné špatný technický stav. Tramvaje nyní připomíná malý pomníček z kolejí v centru města. Trolejbusy byly v Ústí nad Labem zvažovány několikrát. Vždyť i v bývalé tramvajové vozovně již bylo vyhrazeno místo pro trolejbusy. Trolejbusy, po několika odkladech, poprvé do ulic Ústí nad Labem vyjely v roce 1988. Trasa byla Stříbrníky – centrum – Holoměř. V dalších letech byly do užívání předány další úseky nebo třeba také nová vozovna ve Všebořicích, která slouží dodnes. V Ústí nad Labem, se však, nejvíce z českých měst, rozšiřují trolejbusové tratě nadále. V roce 2004, tak byla například uvedena do provozu odbočka ke Globusu, v roce 2005 o stavbu tratě Vinařská – Bukov – Severní Terasa. Roku 2007 byla zprovozněna trolejbusová trať na druhý břeh Labe, na Střekov. Poslední novinkou je trolejbusová trať vedoucí kolem hlavního nádraží zprovozněna na konci roku 2009.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem ( DPMÚL) provozuje v současnosti 65 trolejbusů. Jedná se o 1 vůz typu 14 Tr ( 403 ), 55 vozů typu 15 Tr(M) ( 501, 503 – 508, 510 – 512, 516 – 524, 527, 528, 530 – 535, 537 – 566 ), 3 trolejbusy typu Škoda 22 Tr ( 601 – 603 ) a 6 trolejbusů Škoda 25 Tr ( 604 – 609 ). Autobusů nalezneme v Ústí nad Labem přibližně 70 počínaje Karosa B 732 přes CITYBUS konče novými Mercedes-Benz Citaro. Ustécký unifik tvoří červeno-bílé schéma, ze kterého některé vozy vybočují CVR. V Ústí nad Labem jsou poměrné časté problémy s vandaly, kteří ničí interiéry vozů.

V Ústí nad Labem potkáme trolejbusy na celkem 11 linkách :51 - Skalka - Mírová ; 52 - Severní Terasa - Klíše lázně ; 53 - Severní terasa - Dobětice ; 54 - Dobětce - Všebořice ; 55 - Žežická - Severní Terasa ; 56 - Všebořice - Pod Vyhlídkou ; 57 - Mojžíř - Staré Předlice ; 58 - Klíše lázně - Skalka ; 59 - Klíše lázně - Pod Vyhlídkou ; 60 - Mírová - Střekov, Karla IV. a 62 - Globus - Střekov, Karla IV. Na linkách 53 a 56 je v nočních hodinách zaveden nástup předními dveřmi. Autobusových linek je provozováno 20. I na některých autobusových linkách je zaveden nástup předními dveřmi.

Fotogalerie ( 31.5.2011 ) :

Škoda 15 Tr ev.č. 517 stanicuje na nově vybudované trolejbusové trati v zastávce Hlavní nádraží. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 517 opouští zastávku Hlavní nádraží. - 31.5.2011 Škoda 25 Tr ev.č. 608 míří po nové trolejbusové trati k zastávce Hlavní nádraží. - 31.5.2011 Škoda 25 Tr ev.č. 608 stanicuje v zastávce Hlavní nádraží. - 31.5.2011 Tedom C12 D ev.č. 58 v Malé hradební. - 31.5.2011 Renault Citybus 12M ev.č. 25 v Malé hradební. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 539 na nové trolejbusové trati v Malé hradební. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 539 stanicuje v zastávce Malá hradební. Vpravo nahoře si všimněte nástupní stanice lanovky na Větruši. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 539 po nové trolejbusové trati sjíždí k hlavnímu nádraží. - 31.5.2011 Pohled na ústeckou novinku - lanovou dráhu na Větruši provozovanou DPMÚL. - 31.5.2011 Pohled na vzpomínku na ústecké tramvaje. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 558 při manipulačním přesunu zachycena v Revoluční ulici. - 31.5.2011 Míjení vozů 517 a 558 na Mírovém náměstí. - 31.5.2011 Škoda 25 Tr ev.č. 604 na Mírovém náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 562 v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 ( ex PMDP 477 ) vyjíždí ze zastávky Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 ( ex PMDP 477 ) opouští zastávku Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 v Hrnčířské ulici. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 566 v začínající odpolední špičce stanicuje v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 530 s oranžovým nátěrem jako pozůstatkem po CVR přijíždí do zastávky Mírové náměstí. - 31.5.2011 Červeno-oranžovo-bílá 530 v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Pestrobarevná 530 opouští Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 524 v pozadí s vozem 567 v Hrnčířské ulici. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 567 po GO ve Zlineru vjíždí do zastávky Mírové náměstí. - 31.5.2011 První ústecká 15 Tr ( ev.č. 501 ) v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 542 s pěknou CVR  stanicuje v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Tedom C12 D ev.č. 58 stanicuje v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 25 Tr ev.č. 606 na zkušební jízdě v Hrnčířské ulici. - 31.5.2011 Škoda 25 Tr ev.č. 605 s vyvedenou CVR stanicuje v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 14 Tr ev.č. 403 vyjíždí ze zastávky Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr s nepřehlédnutelným ev.č. 551 vjíždí do zastávky Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 548 stanicuje v zastávce Mírové náměstí. Všimněte si nejednotnosti fontu a stylu evidenčních čísel na tomto trolejbusu v porovnání s trolejbusy na dalších fotografiích. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 532 vjíždí do zastávky Mírové náměstí. - 31.5.2011 Karosa B 961 ev.č. 378 spolu s Tedomem C12 ev.č. 54 v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 530 s pozůstatkem po CVR přijíždí do zastávky Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 ( ex PMDP 477 ) stanicuje v zastávce Mírové náměstí. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 v Hrnčířské ulici. - 31.5.2011 V zastávce Divadlo se sjely tři trolejbusy 15 Tr. - 31.5.2011 Pohled do interiéru 15 TrM ev.č. 571 ( ex PMDP 477 ).  Vpravo nahoře si všimněte přelepeného nepoužívaného tlačítka poptávkového otevírání dveří. - 31.5.2011 Pohled do zadní části trolejbusu 15 TrM ev.č. 571 ( ex PMDP 477 ). - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 531 přijela na obratiště Severní terasa. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 ( ex PMDP 477 ) odpočívá na obratišti Severní terasa. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 ( ex PMDP 477 ) odpočívá na obratišti Severní terasa. - 31.5.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 519 odstavená na Severní terase. - 31.5.2011 Setkání vozů 571 a 531 na obratišti Severní terasa. Na podzim 2011 byl vůz 531 vyřazen a modro-bílou CVR po něm převzal právě vůz 571. - 31.5.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 571 ( bývalé plzeňské ev.č. 477 ) odpočívá na obratišti Severní Terasa. - 31.5.2011  Obratiště Severní terasa s vozy 571, 531 a 519. - 31.5.2011 Vytrolejená 15 Tr ev.č. 512 v zastávce Severní terasa. - 31.5.2011

Fotogalerie ( 18.8.2009 ) :

Mercedes - Benz CITARO ev.č. 52 odobučuje k mostu Edvarda Beneše. - 18.8.2009 CITYBUS ev.č. 15 odobučuje k mostu Edvarda Beneše. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 521 odobučuje k mostu Edvarda Beneše. - 18.8.2009 Škody 15 Tr ev.č. 537 a 528 čekají na zelenou v Hrnčířské ulici. - 18.8.2009 Škody 15 Tr ev.č. 537 a 528 spolu s 25 Tr ev.č. 608 v Hrnčířské ulici. - 18.8.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 537 na Předmostí. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 528 zatáčí z Hrnčířské ulice. - 18.8.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 545 zatáčí z Hrnčířské ulice. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 522 na Předmostí. - 18.8.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 562 v Hrnčířské ulici. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 553 v Hrnčířské ulici. - 18.8.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 532 opustila zastávku Mojžíř, sídliště. - 18.8.2009  Detail uchycení trolejového vedení. - 18.8.2009  Škoda 15 TrM ev.č. 562 předjídí 15 Tr ev.č. 540 v zastávce Mírové náměstí. - 18.8.2009  Škody 15 Tr ev.č. 553 a 535 v zastávce Mírové náměstí  ( všimněte si křížení trolejí k předjíždění tbusů stojících v zastávce ). - 18.8.2009 Detail uchycení trolejového vedení. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 545 míří k zastávce Novosedlické náměstí. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 524 v zastávce Novosedlické náměstí. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 524 přijíždí do zastávky Novosedlické náměstí. - 18.8.2009 Škoda 22 Tr ev.č. 602 v Děčínské ulici mezi zastávkami ZPA a Kamenný vrch, Škola. - 18.8.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 609 v Děčínské ulici mezi zastávkami ZPA a Kamenný vrch, Škola. - 18.8.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 608 v Děčínské ulici mezi zastávkami ZPA a Kamenný vrch, Škola ( v pozadí Mariánský most ). - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 521 vjíždí do zastávky Krajský soud. - 18.8.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 608 na mostě Edvarda Beneše. - 18.8.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 538 v zastávce Krajský soud. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 545 na mostě Edvarda Beneše. - 18.8.2009 CITYBUS 18 ev.č. 703 vjíždí na most Edvarda Beneše. - 18.8.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 563 opouští smyčku Všebořice. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 505 vjíždí do zastávky Všebořice. - 18.8.2009 Střídání stráží na lince 54 aneb Škody 15 Tr ev.č. 528 a 505 na smyčce Všebořice. - 18.8.2009 CITYBUS ev.č. 23 vyjíždějící z vozovny v prostoru smyčky Všebořice. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 548 opouští smyčku Všebořice ( všimněte si, že vůz zatím nemá nalepenená evidenční čísla ani znaky DPMŮL ). - 18.8.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 564 na Mírovém náměstí. - 18.8.2009 Pohled na ústecké jízdní řády. - 18.8.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 561 na výstupní zastávce smyčky Severní Terasa. - 18.8.2009 Škoda 22 Tr ev.č. 602 vjíždí do zastávky Severní Terasa. - 18.8.2009 Škoda 22 Tr ev.č. 602 opouští zastávku Severní Terasa. - 18.8.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 608 opouští smyčku Mírová. - 18.8.2009 Řada odpočívajicích trolejbusů ( krom, vpravo, za křovím vykukující 22 Tr jsou zde samé 15 Tr ) na smyčce Mírová. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 547 na konečné Mírová. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 538 skončila odpočinek na konečné Mírová a jede opět na trať. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 535 odjíždí z konečné Mírová. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 519 vjíždí do zastávky Mírová. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 523 opouští smyčku Mírová. - 18.8.2009  Škoda 15 TrM ev.č. 562 odpočívá na konečné Mírová. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 501 spolu s 22 Tr ev.č. 601 odpočívají na konečné Mírová ( aneb setkání 01 ). - 18.8.2009 Pohled na rozjezdovou výhybku  u smyčky Mírová. - 18.8.2009 Leyland National ev.č. 23 u zastávky Divadlo  ( ne nebojte se, nejsme v Anglii, idkyž dveře tomu nasvědčují, tento historický autobus informoval ( každý den na Mírovém náměstí ) cestující o velkých změnách od 1.9.2009 ). - 18.8.2009 Míjení CITYBUSŮ ev.č. 27 a 11 u zastávky Divadlo. - 18.8.2009  Škoda 25 Tr ev.č. 608 míjí CITYBUS 27 u zastávky Divadlo. - 18.8.2009  Škoda 15 TrM ev.č. 564 míjí CITYBUS 27 u zastávky Divadlo. - 18.8.2009 Škody 15 Tr ev.č. 547 a 519 v zastávce Divadlo. - 18.8.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 566 v Revoluční ulici. - 18.8.2009 Mercedes - BENZ Citaro ev.č. 52 v Revoluční ulici. - 18.8.2009  Škody 15 Tr ev.č. 537 a 528 v zastávce Revoluční. - 18.8.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 523 na Mírovém náměstí. - 18.8.2009

Zpět do České republiky