Opava je statutární město ležící nedaleko Ostravy v Moravskoslezském kraji. Lze-ho považovat za centrum Slezska. Počet obyvatel je přibližně 60 000. Město leží na řece Opavě.
První zmínky o městě pocházejí z roku 1195, první pozůstatky osídlení jsou však značně starší ( již z doby kamenné ). Město poblíž Jantarové stezky získalo městská práva v roce 1234. V roce 1689 Opavu zasáhl velký požár. Do roku 1928 byla Opava hlavním městem československého Slezska. Za husitských válek bylo město dobyto a vypáleno. Při druhé světové válce bylo město osvobozeno v dubnu 1945, a však s velkými škodami. Téměř jedna třetina města byla zničena.
V Opavě je zastoupen například strojírenský ( Ostroj Opava ), textilní, potravinářský ( Opavia Opava ),či papírenský průmysl . Nejvíce památek ve městě nalezneme v centru města na Horním a Dolním náměstí. Jmenujme například Konkatedrálu Nanebevzetí Panny Marie, kostel sv. Vojtěcha či Slezské divadlo.
Počátky pravidelné městské dopravy v Opavě sahají do roku 1905, kdy zde byla po několika letech vybudována jako v jednom z posledních českých měst tramvajová síť. Základní trať vedla z Východního nádraží k Nemocnici, v centru města se tratě dále dělily například do Kateřinek či k městskému hřbitovu. Od nádraží k vozovně byla provozována i nákladní doprava. Po druhé světové válce, kdy byla poškozena tramvajová síť docházelo k postupnému útlumu dopravy. V roce 1950 bylo rozhodnuto o nahrazení opavských tramvají trolejbusy. Poslední tramvaj vyjela do opavských ulic v roce 1956. První trolejbusy vyjely stejně jako tramvaje po trase Východní nádraží - Nemocnice. V dalších letech následovalo rozšíření sítě do Jaktaře či Kateřinek. V 70. letech bylo vlivem rekonstrukcí dočasně zastavováno obsluhování některých čtvrtí trolejbusy. Mezi relativně nové stavbypatří točka Bílovecká nebo také nová vozovna v Kylešovicích, která nahradila původní tramvajovou vozovnu v Krnovské ulici. Nejnovějším rozšířením trolejbusové sítě v Opavě bylo krátké prodloužení k Hypernově nebo také z točky Ostroj ke Globusu. Plánována byla i další prodloužení, za zmínku stojí především meziměstská trať do Hradce nad Moravicí.
Městský dopravní podnik Opava ( MDPO ) provozuje v současnosti 34 trolejbusů. Jedná se o jeden vůz 14 Tr ( ev.č. 52 ), deset vozů 14 TrM ( ev.č. 73 - 82 ), jeden vůz 21 Tr ( ev.č. 83 ), šestnáct vozů Solaris Trollino 12 ( ev.č. 84 - 99 ) a šest vozů Škoda 26 Tr ( ev.č. 301 - 306 ). O zkoušení trolejbusů 26 Tr pro Opavu v Plzni naleznete více ZDE. Autobusů je v Opavě provozováno 33. Zastoupeny jsou typy Karosa B 731/732, B 931; Sor B 9.5, B 10,5, Renault Citybus 12, Solaris Urbino 12 a v roce 2011 také nově dodané autobusy Irisbus Citelis. Opavský unifikovaný nátěr je červeno-bílý, naprostá většina trolejbusů 14 TrM však nese barevný lak jako pozůstatek celovozových reklam.
V Opava potkáme trolejbusy na celkem 11 linkách : 201 - Bílovecká - Městský hřbitov; 202 - Globus – Kateřinky; 203 - Jaktař - Globus ; 204 - Bílovecká – Hypernova; 205 - Kateřinky – Jaktař; 206 - Jaktař - Bílovecká ; 207 - Bílovecká – Kateřinky; 208 - Kateřinky – Englišova; 209 - Globus - Městský hřbitov; 210 - Globus - Bílovecká ; 221 - Kylešovice škola – Hypernova. Linka 221 vybočuje z souvislé číselné řady, poněvadž se jednalo o původně autobusovou linku, která byla převedena na trolejbusovou využitím trolejbusů s dieselagregátem ( Solaris Trollino 12, Škoda 26 Tr ). Trolejbusy dieselagregát využívají v úsecích Kylešovice škola - Bílovecká a Ratibořská - U Cukrovaru - Divadlo.
Zajímavostí zdejšího provozu je odbavovací systém. Tím je pokladna, umístěná u předních dveří kam se hodí určená částka. Nástup je tak možný pouze předními dveřmi, čímž je MHD trochu zpomalována.