Léčivé účinky zdejších pramenů jsou známy již od 16.století. O vznik a rozvoj lázní se nejvíce zasloužil Josef Jan Nehr. Město Mariánské Lázně založil Karel Kašpar Reitenberger roku 1812. Roku 1818 bylo město vyhlášeno za veřejné lázně. Po otevření železniční tratě Plzeň – Mariánské Lázně – Cheb byly lázně ještě známější. Po odsunu německých obyvatel po druhé světové válce a po výměně obyvatelstva se Mariánské Lázně staly chátrajícím městem. Obrat však nastal v roce 1989 a za posledních 15 let došlo k velkému pokroku.
Mariánské Lázně dnes žijí především cestovním ruchem a lázeňstvím .Dalšími ekonomickými odvětvími jsou např.. zemědělství, či potravinářství. V Mariánských Lázních nalezneme mnoho parků, které městu přisoudily post jednoho z nejhezčích zahradních měst Evropy. Z památek nesmím zapomenout na kolonádu a zpívající fontánu.
Historie městské dopravy se začíná psát v květnu 1902, kdy do ulic vyjíždí první tramvaje spojující vzdálené nádraží s centrem města. Stejně jako další malé tramvajové provozy byl i zde zvolen rozchod 1000 mm. K tramvajím se mezi válkami připojují i autobusy. Po skončení druhé světové války se uvažovalo o nahrazení tramvají modernějšími trolejbusy. V dubnu 1952 nastává zlom, zastaralé tramvaje jsou nahrazeny trolejbusy. Ty poprvé vyjely 27.4.1952. Trolejbusová trať kopírovala tramvajovou, ale byla prodloužena až ke Kolonádě. Dokonce i původní tramvajová vozovna byla využívána jako trolejbusová vozovna. Dopravu zahajovaly trolejbusy 7 Tr (ev.č. 1-5) resp. později přestavěné na 8 Tr. Další 8 Tr nesou čísla 6-10. Od roku 1962 se v Mariánských Lázních objevují trolejbusy 9 Tr (ev.č. 11-21, 24-32). Zajímavostí je vůz 32, který před provozem v ML krátkodobě jezdil v Plzni pod ev.č. 313. Trolejbusová síť je rozšířena do Úšovic, v 80. letech pak na Panská pole a do nedaleké Velké Hleďsebe. Trolejbusy tak obsluhují téměř celé Mariánské Lázně. V 70. letech se v ML testovaly prototypy 14 Tr (ev.č. 22, 23). Další, později dodané, trolejbusy 14 Tr nesou čísla 33-50 (zajímavostí jsou druhá obsazení ev.č. 47 a 48, což jsou bývalé plzeňské 14 TrM ev.č. 417 (47) a 439 (48), které sem byly z Plzně odprodány na konci roku 2011). Po listopadu 1989 a ukončení odborářských rekreací nastává útlum MHD, v následujících letech až do přelomu tisíciletí byly nakupovány jen nové autobusy. Začalo se vážně uvažovat o zrušení mariánskolázeňských trolejbusů. Od roku 1996 nebyla obsluhována trolejbusová točka Lesní pramen (odpojené troleje ale stále v Třebízského ulici byly, sneseny byly až v červenci 2012). Obavy nad budoucností mariánskolázeňského provozu rozptýlily nové trolejbusy 24 Tr (ev.č. 51-57) nakoupené v letech 2004-2006. Od roku 2006 je provozovatelem MHD v Mariánských Lázních společnost MDML s.r.o.
Dopravní Podnik Mariánské Lázně (DPML) k 27.7.2010 provozoval 9 trolejbusů. Jedná se o 2 záložní trolejbusy 14 Tr (45, 49) a 7 nových trolejbusů 24 Tr (51 – 57). Vůz ev.č. 51 byl prototyp trolejbusu 24 Tr, vůz 52 původem zlínský vůz. Zbývajících 5 vozů s karoserií Citelis byl dodáno Škodou ELECTRIC v roce 2006 přímo na objednávku Mariánských Lázní. Z dodávky pěti vozů jsou tři dodány s dieselagregátem (53, 55, 56). Autobusy jsou provozovány 4 (Karosa B932 ev.č. 30; Citybusy ev.č. 31 a 32; Sor B 10.5 ev.č. 33). Trolejbusy jsou krom vozů 51 a 52 v unifikovaném, modro-bílo-žlutém nátěru.
Změna vozového parku nastává v prosinci 2011, kdy jsou vyřazeny trolejbusy 14 Tr ev.č. 45 a 49. Náhradou za ně jsou zařazeny bývalé plzeňské trolejbusy 417 a 439, které jsou v ML označeny 47 (ex 417) a 48 (ex 439). U trolejbusů proběhly před zařazením do provozu i úpravy, například odstranění přepážky v prvních dveřích mezi kabinou řidiče a salonem pro cestující.
Trolejbusy jsou provozovány na čtyřech linkách. Jedná se o polokružní linky 3 - Antoníčkův pramen - Kolonáda - Antoníčkův pramen ; 5 - Panská Pole - Kolonáda - Panská Pole; 6 - City service - Velká Hleďsebe - Klimentov - Centrum a 7 - Antoníčkův pramen - Kolonáda - Antoníčkův pramen. Linky 6 a 7 pojíždí část své trasy (u zastávky Kaufland a Tesco) na pomocný dieselagregát. Autobusy jsou provozovány na celkem 3 linkách. Mariánskolázeňský provoz se pyšní hned několika nej (například nejmenší či nejvýše položený trolejbusový provoz v ČR.
Zajímavostí zdejšího provozu je odbavovací systém. Tím je pokladna, umístěná u předních dveří, kam se hodí určená částka. Nástup je tak možný pouze předními dveřmi, čímž je MHD trochu zpomalována. Další zajímavostí jsou v současnosti již „muzejní“ stále používané armatury výhybek i úchytů trolejí, které se zde nacházejí od zahájení provozu.
Během návštěvy v poslední únorový den roku 2013 se povedlo zdokumentovat provoz bývalé plzeňské 14 TrM ev.č. 417 (v Mariánských Lázních jezdící pod ev.č. 47). Trolejbus byl vypraven na linku 5 (Panská pole - Kolonáda a zpět). Bývalé plzeňské vozy 14 TrM slouží jako záložní, nejčastěji se v provozu objevují právě v zimním období (náhrada za porouchané 24Tr, lepší jízdní vlastnosti při námraze (na trolejích)). Krom linky 3 se „čtrnáctky“ mohou objevit ještě na lince 5. Ostatní linky jsou pro ně zapovězeny kvůli nutnosti využívat dieselagregát. 14 TrM se tak nejčastěji objevují na dělené směně linky 3, protože je snaha, aby staré vozy „strašily“ v ulicích lázeňského města co nejméně. V fotogalerii je také podrobněji zachyceno trvalé „dočasné“ řešení otáčení trolejbusů na ploše pro zásobování za obchodním domem Tesco.
Mariánské Lázně byly na konci listopadu 2012 již pod sněhem. V následujícím pozdravu z Mariánských Lázní od spolupracovníka nalezneme fotografii i nejnovější změny v mariánskolázeňské MHD, totiž zajíždění linek 6, 7,10 a 16 k obchodnímu domu Tesco od 17.11.2011. Prostor pro otáčení vozů MHD u Tesca má spíše dočasný charakter. Jedná se totiž primárně o plochu určenou pro zásobování obchodního domu.
V sobotu 29.9.2012 se v Mariánských Lázních konají oslavy 110 let MHD a 60 let trolejbusů. Ačkoliv výročí zahájení provozu tramvají i trolejbusů připadá na jarní měsíce (trolejbusy duben, tramvaje květen) uskutečnily se oslavy až v září. Zapůjčeny jsou krom plzeňské 9 Tr (ev.č. 323 (více o 9 Tr v Mariánských Lázních v sekci Aktuálně)) ještě sokolovské RTO a z Škoda-bus klubu přijela Karosa ŠL 11 (plzeňské ev.č. 282) s montážní věžkou Praga V3S, kterou ŠBK získal právě z Mariánských Lázních (a to nedávno, na konci roku 2011). 9 Tr ev.č. 323 se ve městě objevila již v pátek v rámci VIP jízd pro hosty Dne železnice, nakonec se ale, pro velký zájem, jezdilo i s cestujícími. Centrum sobotních oslav je zrekonstruovaný terminál před nádražím. Zde jsou vystaveny některé panely z výstavy k 70. letům plzeňských trolejbusů (z května 2012), "pragovka" a dle vytíženosti i ŠL. ŠL se totiž spolu s RTO střídala na historické lince 2 (Nádraží - Centrum - Kolonáda - Krakonoš - City service - Nádraží). Na Krakonoši v tento den probíhal V. ročník svatováclavského setkání lidí dobré vůle, což znamenalo zvýšené přepravní nároky ke Krakonoši. Mimo historických a běžných spojů (linka 13) byla zavedena posilová linka 7X z velké části kopírující trasu linky 7, ale pokračující dále na Krakonoš. Ale zpět k 9 Tr. Ta jezdila na mimořádné lince č. 1 po trase Nádraží - Centrum - Kolonáda - Velká Hleďsebe - City service - Panská pole - Nádraží. Cestující tak kromě ramene k Antoníčkovu prameni projeli za jedno kolo celou mariánskolázeňskou síť. Trolejbus zastavoval ve všech zastávkách po trase. Linka 1 dříve v ML znamenala linku Nádraží - (dnešní) Goethovo náměstí, nyní linku 1 již v Mariánských Lázních nenajdeme. Jízdné v historickém trolejbusu a autobusu bylo oproti klasickému tarifu (12 Kč resp. snížené 6 Kč) zvýšeno na 30 Kč. Výjimku tvořili cestující do 10 let, ti měli jízdu historickými vozy zdarma. Jízdenku bylo možné použít do obou historických vozů (přípoje v zastávce City service) a ke každé jízdence navíc cestující obdržel drobný dárek (propisku, letáček o historii MHD v Mariánských Lázních, případně i jízdní řády MDML). První spoj historické linky 1 s 9Tr vyjížděl od nádraží v 9:30, další spoje po 60 minutách, poslední v 17:30 (výjimka v 12:30, kdy byla hodinová polední pauza u nádraží, celkem tedy 9 Tr vykonala osm spojů). Jízda po zmiňované trase od nádraží ke Kolonádě, do Velké Hleďsebe a přes City service zpět na Panská pole (resp. nádraží) zabrala přibližně 55 minut, takže u nádraží vycházela přestávka přibližně 5 minut. Po 18:30 trolejbus zatáhl od nádraží do úšovické vozovny. U příležitosti oslav bylo vytvořeno i logo, v kterém byla hlavním motivem právě 9 Tr. Informovanost cestujících o oslavách byla dobrá. Celkově si oslavy zaslouží kladné hodnocení. Oslavy do Mariánských Lázní přilákali i množství zájemců o dopravu, ať již z Plzně, severních Čech, ale i z Německa.
Následující fotografie přibližují víkendový provoz v Mariánských Lázních, který je zajišťován jen dvěma trolejbusy s dieselagregátem na lince 7 a několika autobusy. V sobotu 29.9.2012 byl provoz, jak již bylo psáno, ozvláštněn historickými linkami a posilovou linkou X7 na Krakonoš. Krom toho jsou zde zveřejněny také fotografie z úšovické vozovny, kde jsou zachyceny mimo jiné i oba bývalé plzeňské trolejbusy (ev.č. 417 a 439 resp. 47 a 48) a také 14 Tr č. 45 a 49, které byly právě s příchodem bývalých plzeňských vozů definitivně vyřazeny a odstaveny v areálu vozovny. Nově je také zdokumentován zrekonstruovaný přednádražní prostor, se zajímavými výložníky trolejového vedení. Zajímavostí je, že na natahování nových trolejích před nádražím se podílely i montážní věžky PMDP. Další novinkou v Mariánských Lázních je zajíždění linek 6, 7,10 a 16 k obchodnímu domu Tesco (nedaleko Kauflandu, kam také zajíždějí vybrané spoje MHD) od 17.11.2011. Dotčené trolejbusové spoje k Tescu zajíždějí na pomocný dieselagregát. Poslední mariánskolázeňskou novinkou je snesené trolejové vedení v Třebízského ulici k smyčce Lesní pramen, které bylo sneseno v červenci 2012.
Při návštěvě na konci června 2012 je hlavním cílem bývalý plzeňský vůz 439, který v Mariánských Lázních slouží pod číslem 48. Krom 439 MDML v prosinci 2011 odkoupilo i plzeňskou 14 TrM č. 417, která obdržela ev.č. 47. U trolejbusů došlo před zařazením do provozu k úpravě kabiny. Polovina dveří by pro celodenní nástup předními dveřmi nebyla dostačující, proto je přepážka mezi kabinou řidiče a salonem pro cestující odstraněna. Trolejbusy 14 Tr slouží převážně jako záloha v případě neschopnosti provozu 24 Tr. Vypraveny mohou být jen na linky 3 nebo 5. Na první jmenovanou linku, tj. 3, byl vůz 48 vypraven i 25.6.2012. Na lince 3 v ten den sloužil i autobus ev.č. 32 jako náhradní doprava za trolejbus. Tento vůz je jako jediný mariánskolázeňský prostředek MHD opatřen celovozovou reklamou. V galerii je zachycen i zrekonstruovaný přednádražní prostor či autobus Karosa B 932 ev.č. 30, který v roce 2011 prošel větší opravou.
Při návštěvě v červnu 2011 je hlavním cílem 14 Tr č. 45. V Mariánských Lázních jsou ve stavu MDML vedeny už jen dva vozy 14 Tr (ev.č. 45 a 49). Vůz 49 je pro špatný technický stav od konce roku 2010 odstaven. 45 plní funkci záložního vozu a vyjíždí jen v případě poruch trolejbusů 24 Tr. Nejčastěji je v provozu v zimním období. Čas od času je 14 Tr č. 45 vypravena i v létě, jako dne 27.6.2011, kdy je vůz vypraven na dělenou směnu linky 3 (5:11 - 8:18, 13:20 - 17:02). Na tomto pořadí se 14 Tr objevuje nejčastěji. U mariánskolázeňských 14 Tr stojí za povšimnutí netypické umístění linkové orientace na předním čele, původní interiér s koženkovými sedačkami či upravená kabina řidiče (dosazené malé dveře). Krom 14 Tr ev.č. 45 dokumentuje tato galerie ještě původní stav Nádražního náměstí, které prochází od konce října 2011 rekonstrukcí. Vůz 45 v provozu vydržel už jen půl roku, v prosinci 2011 byl pro závadu brzd vyřazen. Končí tak éra cedulových trolejbusů v Mariánských Lázních. Jako náhrada za vozy 45 a 49 byly v prosinci 2011 zakoupeny bývalé plzeňské 14 TrM ev.č. 417 (nyní ev.č. 47) a 439 (48).
Fotografie pocházející z července 2010 zachycují místa, která nebyla zaznamenána při návštěvě v roce 2009 (například Panská pole, Husova ulice, trať do Velké Hleďsebe). Vyfoceno je také trolejové vedení v Třebízského ulici (k smyčce Lesní pramen), které je sice už od roku 1996 nepoužívané, odpojené od ostatní sítě, ale troleje a převěsy zde stále fyzicky jsou.
Následující fotografie zachycují provoz všedního dne v červenci 2009. Všechny výkony trolejbusových linek jsou zajišťovány vozy 24 Tr, krom linky 6, na které je nasazen autobus Citybus č. 32 jako náhrada za porouchanou 24 Tr s dieselagregátem.