Košice, druhé největší město Slovenska, nalezneme na východním Slovensku. Počet obyvatel činí 235 000. Město je krajským městem stejnojmenného Košického kraje. Město leží v severní části Košické kotliny na řece Hornád.
První zmínka o Košicích pochází z roku 1230. Městská práva Košice získalo kolem roku 1241. V 16.stoletím začal význam Uher, tedy i Košic upadat . V 19.stoletím se město opět pozvedlo, rozšířil se průmysl, který ve městě ve větší či menší míře vydržel do dnešních dnů. V 60.letech minulého století byly vybudovány Východoslovenské železárny. Nová pracovní místa v železárnách si vyžádala výstavbu nových, rozsáhlých sídlišť.
Košice jsou v současnosti častým cílem turistů především díky historickému centra města, které bylo zrekonstruováno . V centru města nalezneme mimo nepoužívaných tramvajových kolejí třeba také Dóm svaté Alžběty, Kapli svatého Michala, košickou zpívající fontánu a Urbanovu věž. Město je také významnou dopravní křižovatku, mimo velkého vlakového a autobusové nádraží zde najdeme i mezinárodní letiště . V Košicích je nejvíce zastoupen hutnický a strojařský průmysl, především díky Východoslovenské železárny, ke kterým mimochodem vede i tramvajová rychlodráha.
Historie MHD v Košicích se začíná psát roku 1891, kdy v Košicích vyjela koněspřežná tramvaj. Košická MHD je tak nejstarší na Slovensku . Již o dva roky později, v roce 1893, vyjela do košických ulic parní tramvaj. Provoz jak koněspřežné, tak parní tramvaje byl ukončen roku 1914. Elektrické tramvaje se v Košicích poprvé objevily roku 1913 . Jednalo se však o tramvaje nákladní . O rok později vyjely i tramvaje osobní. Tramvajová doprava se nadále vyvíjela, stavěly se nové tratě, až dosáhl tramvajový provoz do dnešní podoby. Trolejbusy vyjely do košických ulic až roku 1993. Výstavbou trolejbusových tratí se reagovalo na velký podíl autobusové dopravy, který bylo nutné snížit . Postupně byly vybudovány trolejbusové tratě, které zůstaly do dnešní podoby a nová vozovna v, příznačně pojmenované, Trolejbusové ulici. Tato vozovna slouží dodnes.
Dopravný podnik mesta Košice ( DPMK ) provozuje v současnosti 27 trolejbusů .Jedná se o 7 trolejbusů typu 14 TrM ( 2001 – 2007 ) a 20 trolejbusů typu Škoda 15 Tr(M) ( 1001 – 1020 ). Autobusů je v současnosti provozováno 345 počínaje Karosami B 732 přes Ikarus, Novoplany a konče Solarisy Urbiny a plynovými Tedomy. Tramvají je provozováno 118 . Jedná se o vozy T3 v různých modifikacích, KT8D5 a T6A5. Košický unifikovaný nátěr je zeleno-bílý ( autobusy + některé tramvaje ) nebo červeno-bílý ( trolejbusy + některé tramvaje ) . I na zdejších vozech však nalezneme CVR.
Trolejbusy potkáme v Košicích pouze na dvou linkách : 71 – Lingov - KVP, kláštor ; 72 – Lingov – Grunt. Zapomněl jsem ještě zmínit noční trolejbusovou linku N71 jedoucí po stejné trase jako linka 71 . Tramvaje jsou provozovány na 15 linkách, autobusových linek je 40. Trolejbusové linky jedou ve vzájemném prokladu ve většině tras obou linek – Lingov – Diamantová.
Vzhledem k absenci nízkopodlažních trolejbusů se na trolejbusových linkách pravidelně setkáváme s autobusy na garantovaných nízkopodlažních spojích . Vzhledem k tomu, že v nejbližší době košický DP neplánuje nákup nových, nízkopodlažních trolejbusů, je budoucnost zdejšího provozu nejistá. Trolejbusy se totiž na celkové přepravě cestujících podílejí jen z 6%. Nejčastěji je jako rok konce košických trolejbusů zmiňován rok 2013, kdy končí práh životnosti vozů 14 Tr a 15 Tr(M). Podobný problém řeší i Žilina. Následující fotografie zachycují provoz v Košicích v sprnu roku 2010 a 2009 .