Jihlava je krajským městem kraje Vysočina. Počet obyvatel činí přibližně 51 tisíc. Město se rozkládá po obou stranách stejnojmenné řeky Jihlavy.
Jihlava, jako osada existovala již ve 12.stoletím .S nálezem stříbra se osada přesunula na z levého na pravý břeh řeky Jihlavy. Nejvíce se stříbro těžilo v 13. a 14.století. Velký rozkvět města je datován na přelomu 16. a 17.století, kdy se město po mohutných požárech začalo rekonstruovat. Další rozvoj potkal město v 18.a 19. století, když se stalo druhým největším producentem sukna v habsburské monarchii. Rozvíjel se i průmysl. V současnosti je Jihlava střediskem strojírenského, textilního a potravinářského průmyslu.
Historické jádro Jihlavy bylo v roce 1982 vyhlášeno městskou památkovou rezervací. V Jihlavě z památek nalezneme např. kostelík sv. Jana Křtitele, Bránu Matky Boží či historické opevnění. Ze známých výrobků z Jihlavy jmenuji alespoň pivo Ježek.
V Jihlavě, se podobně jako v dalších městech objevovaly tramvaje. Tramvaj poprvé do jihlavských ulic vyjela v roce 1909. První trať propojovala jihlavské nádraží se vzdáleným centrem města. Zajímavostí byl rozchod této tramvajové tratě, která byla úzkorozchodná (1000 mm). Tato trať se nikdy nedočkala rozšíření v podobě dalších odboček. Po druhé světové válce, konkrétně v roce 1948 vyjely tramvaje naposledy. Od roku 1948 je nahradily trolejbusy. První trolejbusová trasa byla téměř shodná s bývalou tramvajovou tratí. Postupně se trolejbusová síť rozšiřovala o další úseky, jako např. městský okruh či novou vozovnu v Brtnické ulici, kerá slouží dodnes. Poslední rozšíření jihlavské trolejbusové sítě proběhlo v roce 2000, kdy byly troleje nataženy až na sídliště Horní Kosov.
Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) v současnosti provozuje 33 trolejbusů. Na to, jak je zdejší trolejbusový vozový park malý, je celkem pestrý, posuďte sami. 5 vozů typu 14 Tr (37, 38, 56, 59, 60) , 9 trolejbusů typu 21 Tr (48 – 50, 52 – 55, 58, 61), 6 vozů typu 24 Tr (62 – 67) a 13 vozů typu Škoda 26 Tr (68 – 80). Vozů 14 Tr postupně ubývá, naopak 26 Tr jsou postupně dodávány nové. Více o dodávkách Škod 26 Tr pro Jihlavu naleznete ZDE . Autobusů je v Jihlavě provozováno celkem 28 (6-krát Karosa B 732, 2 kusy B 932, 6 vozů B 952 a 14 vozů Iveco CITELIS). Unifikovaný jihlavský nátěr je krémovo - červeno – šedý. I v tomto městě se objevují CVR. Odhadem je nalezneme, tak na čtvrtině vozového parku.
Jihlavská MHD má dvě zvláštnosti. První z nich je ta, že naprostá většina zastávek MHD v Jihlavě je na znamení. Další je označování trolejbusových linek písmeny. Díky reflexnímu označení linky na 14 Tr, je již zdálky vidět, co zrovna přijíždí za linku. Oproti tomuto značení má BUSE systém na novějších vozech přeci jen horší čitelnost. Ještě přidám takovou kuriozitku. Pakliže se dobře podíváte zdejší cedule na čelech 14 Tr, tak narazíte na trochu "opožděný" nápis Nádraží ČSD (viz foto).
V Jihlavě potkáme autobusy na 8 linkách, trolejbusy na 5 linkách. Jak jsem již psal trolejbusové linky, jsou narozdíl od autobusových, označeny písmeny (A - Dopravní podnik - Hlavní nádraží ČD ; B - Hlavní nádraží ČD - Hlavní nádraží ČD ; BI Hlavní nádraží ČD - Hlavní nádraží ČD ; C - Horní Kosov – Březinova a E - Motorpal - Dopravní podnik). Linky B a BI jsou linky okružní. Linky B a BI jedou po stejné trase. Rozdíl je v tom ,že linka B jede ve směru hodinových ručiček, linka BI naopak proti směru hodinových ručiček. Všechny trolejbusové linky v Jihlavě se sjíždí na Masarykovo náměstí .Toto náměstí je mimochodem jedno z největších ve střední Evropě, jedinou jeho chybičkou je obchodní dům Prior, který na tomto náměstí stojí.
I když je jihlavský provoz poměrně malý, je vskutku pestrý, jak dokazují i následující fotografie z prázdninového provozu z roku 2009.