Zpět na úvodní stranu sekce Další provozy

Jihlava

Jihlava je krajským městem kraje Vysočina. Počet obyvatel činí přibližně 51 tisíc. Město se rozkládá po obou stranách stejnojmenné řeky Jihlavy.

Jihlava, jako osada existovala již ve 12.stoletím .S nálezem stříbra se osada přesunula na z levého na pravý břeh řeky Jihlavy. Nejvíce se stříbro těžilo v 13. a 14.století. Velký rozkvět města je datován na přelomu 16. a 17.století, kdy se město po mohutných požárech začalo rekonstruovat. Další rozvoj potkal město v 18.a 19. století, když se stalo druhým největším producentem sukna v habsburské monarchii. Rozvíjel se i průmysl. V současnosti je Jihlava střediskem strojírenského, textilního a potravinářského průmyslu.

Historické jádro Jihlavy bylo v roce 1982 vyhlášeno městskou památkovou rezervací. V Jihlavě z památek nalezneme např. kostelík sv. Jana Křtitele, Bránu Matky Boží či historické opevnění. Ze známých výrobků z Jihlavy jmenuji alespoň pivo Ježek.

V Jihlavě, se podobně jako v dalších městech objevovaly tramvaje. Tramvaj poprvé do jihlavských ulic vyjela v roce 1909. První trať propojovala jihlavské nádraží se vzdáleným centrem města. Zajímavostí byl rozchod této tramvajové tratě, která byla úzkorozchodná (1000 mm). Tato trať se nikdy nedočkala rozšíření v podobě dalších odboček. Po druhé světové válce, konkrétně v roce 1948 vyjely tramvaje naposledy. Od roku 1948 je nahradily trolejbusy. První trolejbusová trasa byla téměř shodná s bývalou tramvajovou tratí. Postupně se trolejbusová síť rozšiřovala o další úseky, jako např. městský okruh či novou vozovnu v Brtnické ulici, kerá slouží dodnes. Poslední rozšíření jihlavské trolejbusové sítě proběhlo v roce 2000, kdy byly troleje nataženy až na sídliště Horní Kosov.

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) v současnosti provozuje 33 trolejbusů. Na to, jak je zdejší trolejbusový vozový park malý, je celkem pestrý, posuďte sami. 5 vozů typu 14 Tr (37, 38, 56, 59, 60) , 9 trolejbusů typu 21 Tr (48 – 50, 52 – 55, 58, 61), 6 vozů typu 24 Tr (62 – 67) a 13 vozů typu Škoda 26 Tr (68 – 80). Vozů 14 Tr postupně ubývá, naopak 26 Tr jsou postupně dodávány nové. Více o dodávkách Škod 26 Tr pro Jihlavu naleznete ZDE . Autobusů je v Jihlavě provozováno celkem 28 (6-krát Karosa B 732, 2 kusy B 932, 6 vozů B 952 a 14 vozů Iveco CITELIS). Unifikovaný jihlavský nátěr je krémovo - červeno – šedý. I v tomto městě se objevují CVR. Odhadem je nalezneme, tak na čtvrtině vozového parku.

Jihlavská MHD má dvě zvláštnosti. První z nich je ta, že naprostá většina zastávek MHD v Jihlavě je na znamení. Další je označování trolejbusových linek písmeny. Díky reflexnímu označení linky na 14 Tr, je již zdálky vidět, co zrovna přijíždí za linku. Oproti tomuto značení má BUSE systém na novějších vozech přeci jen horší čitelnost. Ještě přidám takovou kuriozitku. Pakliže se dobře podíváte zdejší cedule na čelech 14 Tr, tak narazíte na trochu "opožděný" nápis Nádraží ČSD (viz foto).

V Jihlavě potkáme autobusy na 8 linkách, trolejbusy na 5 linkách. Jak jsem již psal trolejbusové linky, jsou narozdíl od autobusových, označeny písmeny (A - Dopravní podnik - Hlavní nádraží ČD ; B - Hlavní nádraží ČD - Hlavní nádraží ČD ; BI Hlavní nádraží ČD - Hlavní nádraží ČD ; C - Horní Kosov – Březinova a E - Motorpal - Dopravní podnik). Linky B a BI jsou linky okružní. Linky B a BI jedou po stejné trase. Rozdíl je v tom ,že linka B jede ve směru hodinových ručiček, linka BI naopak proti směru hodinových ručiček. Všechny trolejbusové linky v Jihlavě se sjíždí na Masarykovo náměstí .Toto náměstí je mimochodem jedno z největších ve střední Evropě, jedinou jeho chybičkou je obchodní dům Prior, který na tomto náměstí stojí.

I když je jihlavský provoz poměrně malý, je vskutku pestrý, jak dokazují i následující fotografie z prázdninového provozu z roku 2009.

Fotogalerie (11.8.2009) :

Škoda 21 Tr ev.č. 48 v zajetí zeleně u nádraží. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 55 v Havlíčkově ulici. - 11.8.2009  Škoda 14 Tr ev.č. 46 opustila zastávku Na Vyhlídce. - 11.8.2009  Škoda 24 Tr ev.č. 66 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 49 v zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 55 v Havlíčkově ulici. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 59 klesá k zastávce Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009  Škoda 14 Tr ev.č. 59 v zastávce Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 stoupá k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 52 stoupá k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 46 brzdí do zastávky Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 46 v zastávce Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 214 vyjíždí z vozovny. - 11.8.2009 Vůz 48 v modrém nátěru jako pozůstatku po CVR přijíždí na konečnou Dopravní podnik. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 48 v zastávce Dopravní podnik. - 11.8.2009 Karosa B 732 ev.č. 328 najíždějící na linku 4 opustila vozovnu. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 55 přijíždí na smyčku Dopravní podnik. - 11.8.2009 Odstavená Škoda 14 Tr ev.č. 45 zachycena ve vozovně. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 43 v zastávce Masarykovo náměstí horní. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 43 vyjíždí ze zastávky Masarykovo náměstí horní. - 11.8.2009 Karosa B 732 ev.č. 328 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 66 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 48 vjíždí do zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 208 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 43 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 212 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 213 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 62 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Dokumentační fotografie zachycuje 14 Tr ev.č. 47 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 51 přijíždí do zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 59 vjíždí do zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Karosa B 952E ev.č. 337 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 spolu s 24 Tr ev.č. 63 v zastávce Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 50 vyjíždí ze zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 42 vjíždí do zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Jihlavská cedule linky A. Všimněte si nápisu NÁDRAŽÍ ČSD. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 202 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 62 v zastávce Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009  Škoda 14 Tr ev.č. 44 vyjíždí ze zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009  Pohled na uchycení trolejí na Masarykově náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 37 přijíždí na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 41 opouští Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 41 v Znojemské ulici. - 11.8.2009 Míjení Škod 14 Tr ev.č. 42 a 43 ve Znojemské ulici. - 11.8.2009  Škoda 21 Tr ev.č. 50 v zastávce Masarykovo náměstí horní. - 11.8.2009 Pohled na jihlavské jízdní řády. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 43 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 63 v nástupní zastávce smyčky Hotel Jihlava. - 11.8.2009 Pohled na jihlavský označník. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 59 opouští zastávku Hotel Jihlava. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 37 vjíždí do zastávky Hotel Jihlava. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 odpočívá před nádražím spolu s 42 a 44. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 42 nasvícená podvečerním sluncem směřuje k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 44 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 52 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 37 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Vozy 62 a 49 opouštějí zastávku Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 62 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 49 na polookružní lince B opustila hlavní vlakové nádraží. - 11.8.2009

Zpět do České republiky