Hradec Králové, krajské město stejnojmenného Královehradeckého kraje, leží na soutoku řek Labe a Orlice. Počet obyvatel činí 96 000 .
Hradec byl znám již v 10.století, jako osada. Roku 1225 se Hradec Králové stal svobodným královským městem. Ve 14.století prestiž města rostla.Roku 1762 vypukl v Hradci Králové požár, který zničil téměř polovinu města . Roku 1851 se Hradec stal samostatným městem. Rozvoj města přerušila až druhá světová válka .
Současný Hradec Králové je krajské město, velká dopravní křižovatka, sídlo mnoha úřadů a také univerzity. Turisté Hradec Králové navštěvují především díky historickému jádru, které bylo vyhlášenou městkou památkovou rezervací . Ve městě nalezneme významné architektonické památky od architektů Kotěry a Gočára. V neposlední řadě je také Hradec navštěvován díky mnoha cyklostezkám.
Historie hradecké MHD se začíná psát roku 1914 kdy byly na Pražském mostě položeny koleje budoucí tramvajové tratě . První světová válka, však stavbu tramvajové tratě zastavila . Opětovná výstavba již nezačala . Roku 1928 byly zavedeny první autobusové linky . Roku 1947 byl podán návrh na stavbu trolejbusové tratě . Návrh byl přijat a již o dva roky později, v roce 1949 vyjely do ulic Hradce Králové první trolejbusy. První trať vedla od nádraží do Nového Hradce. Postupem času byly zprovozňovány další tratě, až byl vytvořen obousměrný okruh kolem centra města. V 60. a 70.letech bylo rozhodnuto o zrušení trolejbusového provozu. Od zrušení se však naštěstí upustilo a trolejbusová síť se časem i nadále rozšiřovala, až do dnešní podoby. Poslední velkou investiční akcí se stala stavba Terminálu HD roku 2008, který nahradil dřívější nevyhovující terminál. Provozovatelem terminálu je hradecký DP. Na tomto terminálu byly v roce 2011 i představeny nové trolejbusy 31 Tr .
Dopravní podnik města Hradce Králové ( DPMHK ) k 26.5.2010 provozoval 34 trolejbusů. Jedná se o 4 vozy typu 14 Tr(M) (08 - vůz autoškoly, 28, 31, 32 ), 8 kloubových trolejbusů 15 Tr(M) ( 73, 77, 78, 83 – 86 ) a zbytek nebo-li 22 vozů, tvoří nejrozšířenější hradecký typ trolejbusu – Škoda 21 Tr ( AC / ACI ) ( 33 – 48, 51 – 55 ). Zajímavostí je, že vůz ev.č. 50 je původně plzeňský vůz 479. Autobusů bylo HK k 26.5.2010 v městské dopravě provozováno 92 počínaje Karosami B 941 přes Citybus / CITELIS 12, 18 až po SOR B 7,5. V zájezdové dopravě jsou provozovány další vozy značek Karosa, Man a Mercedes. Unifikovaný nátěr vozidel městské dopravy je červeno-žluto-bílý.
V roce 2011 byly do Hradce Králové dodávány trolejbusy 30 Tr a 31 Tr. S dodávkou nových trolejbusů logicky souvisí i vyřazování starších trolejbusů 14 Tr(M), 15 Tr(M) a 21 Tr. Stav hradeckých trolejbusů k 13.3.2012 je 1x 14 Tr ( 08 - vůz autoškoly ), 2x 14 Tr ( ev.č. 31, 32 ), 2x 15 Tr ( 77, 78 ), 12x 21 Tr ( ev.č. 33, 34, 37 - 40, 43 - 48 ), 1x 21 Tr ACI ( ev.č. 50 ), 5x 21 Tr AC ( ev.č. 51 - 55 ), 6x 30 Tr ( ev.č. 11 - 16 ) a 11x 30 Tr ( ev.č. 61 - 71 ), celkem tedy 40 vozů.
S trolejbusy se v Hradci Králové setkáme na 5 linkách : 1 – Terminál HD – Nový Hradec Králové – Kluky ; 2 - Terminál HD – Nový Hradec Králové ; 3 – Plačice – Slezské předměstí, Cihelna ; 6 - Terminál HD – Slezské předměstí, Cihelna a 7 - Terminál HD – Malšovice, U Čechů . Jak vidno čtyři z pěti linek startují v Terminálu HD a všech pět trolejbusových linek se setkává před hlavním vlakovým nádražím . Může se zdát, že linky 1 a 2 jezdí po stejné trase, ale každá linka obsluhuje jinou část města a ve společných úsecích jezdí ve vzájemném prokladu . Autobusových linek je 19 + 2 noční . Ještě zmíním zajímavost hradeckého DP. Tou je, že tento DP si vyrábí vlastní označníky i čekárny pro cestující . Ty jsou dokonce dodávány i do dalších měst ( včetně Plzně ) .
Ve hradeckém trolejbusovém provozu v současnosti není připravováno další rozšíření trolejbusové sítě . Naopak různé odbočky a objízdné trasy v centru města jsou postupně snášeny.