Zpět na úvodní stranu sekce Další provozy

Chomutov a Jirkov

Chomutov a Jirkov, dvě města ležící na severozápadě Čech v Ústeckém kraji. Chomutov má přibližně 50 000 obyvatel, Jirkov 21 000. Chomutov je centrem hornictví a těžkého průmyslu.

První zmínka o Chomutově pochází z roku 1252. U Jirkova se jedná přibližně o stejné období. Chomutov je znám, především jako město těžby. Vždyť již od 16. do 18. století se v blízkosti Chomutova těžil kamenec, pozůstatkem tohoto dolování je nynější Kamencové jezero na východním okraji města.

V současnosti se mimo dolů v blízkosti Chomutova nacházejí také čtyři velké uhelné elektrárny. Města Chomutov a Jirkov byla propojena vzájemnou výstavbou sídlišť na okrajích obou měst. Turisticky atraktivním místem Chomutova je kromě historického jádra i zdejší Podkrušnohorský zoopark, či již zmiňované Kamencové jezero.

Historie MHD v Chomutově je celkem krátká. Již od 80.let minulého století se mluvilo o projektu rychlodrážní tramvaje, která by spojila obě města. Důvodem byla nedostatečná kapacita autobusů pro nově postavená sídliště, navíc v kopcovitém terénu. Projekt tramvaje se realizace nedočkal, jediné, co ho připomíná, je několika set metrový pás panelů pro drážní těleso v Jirkově. Na řadu, se tedy dostaly trolejbusy. Ty do ulic poprvé vyjely v červnu roku 1995. Trolejbusové tratě byly postupně rozšiřovány i do dalších částí měst. Nové úseky tratí vedly např. k chomutovskému nádraží, k železárnám, k poliklinice. Vozovna byla postavena blízko železniční stanice Jirkov zastávka. Zatím posledním novým úsekem se stala odbočka k chomutovskému autobusovému nádraží v roce 2000.

Zajímavostí zdejšího provozu je odbavovací systém. Tím jsou pokladny, umístěné u předních dveří, kam se hodí určená částka. Nástup je tak možný pouze předními dveřmi, čímž je MHD trochu zpomalována.

Fotogalerie (29.7.2009):

První návštěva tohoto města proběhla v červenci 2009. V provozu se objevují trolejbusy 15 Tr doplněné nízkopodlažními Trolliny. Nízkopodlažní vozy jsou vypravovány především na linky 20 a 33 vedoucí k chomutovské poliklinice. Celkem Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ) provozuje 24 trolejbusů. Jedná se o 19 trolejbusů typu Škoda 15 Tr (001 – 014, 016, 017, 020, 023, 025) a 5 trolejbusů typu Solaris Trollino 12 (101 – 105). Některé 15 Tr jsou v provozu ještě v původním městském modro-bílém nátěru (vycházejícím ze znaku města). Nově dodané vozy a trolejbusy po opravách jsou vyvedeny v bílém nátěru. Trolejbusy 15 Tr ev.č. 015, 018, 019, 021, 022, 024 byly vyřazeny převážně v roce 2008. Některé vozy byly prodány na Slovensku, některé i sešrotovány. Provozní trolejbusy 15 Tr procházejí opravami u DP Mostu a ve Zlineru Zlín. Autobusů je provozováno 37 v městské dopravě (počínaje Karosami B 731 přes Karosy B 941, Citybusy až po Solarisy URBINA) a 57 v linkové dopravě (od Karos C 734 přes Bovu FHD 15 až po Crosswaye).

Trolejbusy potkáme v Chomutově a Jirkově na celkem 7 linkách, autobusy na linkách 15. Trolejbusové linky inky byly roce 2000 přečíslovány – 2X pro městské linky v Chomutově, 3X pro meziměstské linky. Současný stav je následující: 20 - Písečná - Poliklinika; 22 - Písečná - Vodní; 25 - Písečná - Železárny; 30 - Jirkov, Horník - Vodní; 31 - Jirkov, aut. nádraží - Vodní; 33 - Jirkov, aut. nádraží - Poliklinika a 34 - Jirkov, aut. nádraží - Chomutov, aut. nádraží. I když se zdá, že trolejbusových linek je hodně, tak je důležité zmínit, že většina linek jezdí, průměrně jednou za hodinu. Protože, ale většina linek jede z Chomutova do Jirkova či naopak, tak se přeci jen vytváří určitý proklad. Většina trolejbusových linek se sjíždí v zastávce Kamenná.

Škoda 15 Tr ev.č. 002 v nástupní zastávce na chomutovském autobusovém nádraží. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 002 opouští nástupní zastávku na chomutovském autobusovém nádraží. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 010 v Palackého ulici. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 014 v zastávce Palackého. - 29.7.2009 Pohled na uchycení trolejí v Palackého ulici. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 003 opustila zastávku Palackého. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 016 na křižovatce ulic Pražská, Riegrova, Palackého a Beethovenovova. - 29.7.2009 CROSSWAY na pomezí ulic Palackého a Pražská. - 29.7.2009 Solaris URBINO 12 ev.č. 247 v zastávce U Pekárny. - 29.7.2009  Pohled na rozjezdovou výhybku u smyčky Vodní. - 29.7.2009  Pohled na výhybku na smyčce Vodní. - 29.7.2009 Pohled na chomutovské jízdní řády. - 29.7.2009 Pohled na chomutovský označník. - 29.7.2009  Irisbus Citybus ev.č. 236 odpočívá na smyčce Vodní. - 29.7.2009   Škody 15 Tr ev.č. 010 a 017 odpočívají na smyčce Vodní. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 017 opouští smyčku Vodní. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 017 zatáčí do nástupní zastávky smyčky Vodní. - 29.7.2009 Karosa B932E ev.č. 228 v zastávce Vodní. - 29.7.2009  Solaris Trollino ev.č. 101 míří k zastávce Vodní. - 29.7.2009   Solaris URBINO 12 ev.č. 247 v zastávce Palackého. - 29.7.2009  Solaris Trollino ev.č. 101 míří k zastávce Poliklinika. - 29.7.2009 Solaris Trollino ev.č. 104 míří k zastávce Poliklinika. - 29.7.2009 Karosa B741 ev.č. 315 odpočívá na jirkovském autobusáku. - 29.7.2009 Solaris Trollino ev.č. 105 odpočívá na jirkovském autobusovém nádraží. - 29.7.2009  Solaris Trollino ev.č. 105 odpočívá na jirkovském autobusovém nádraží. - 29.7.2009  Škody 15 Tr ev.č. 014 a 016 na jirkovském autobusovém nádraží (všimněte si, že sběrače proudu u vozu 014 jsou mimo vedení, protože vůz předjíždí vůz 016 ). - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 014 odpočívá na jirkovském autobusovém nádraží. - 29.7.2009 Karosa B941 ev.č. 317 na jirkovském autobusovém nádraží. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 004 přijíždí na jirkovské autobusové nádraží. - 29.7.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 003 přijíždí na jirkovské autobusové nádraží. - 29.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 004 odpočívá v zastávce Jirkov, autobusové nádraží (všimněte si ,že sběrače proudu jsou mimo vedení, protože vůz předjede tbus na jiné lince). - 29.7.2009  Škody 15 Tr ev.č. 002 a 004 odpočívají na jirkovském autobusovém nádraží (všimněte si, že sběrače proudu u vozu 004 jsou mimo vedení, protože vůz předjede vůz 002). - 29.7.2009

Fotogalerie (20.8.2013):

Další návštěva nám přibližuje Chomutov a Jirkov v roce 2013. Počet 15 Tr se snížil na 12 (ev.č. 001, 002, 004, 005, 008, 011, 013, 014, 016, 017, 020, 025). Flotilu pěti nízkopodlažních trolejbusů Solaris Trollino 12 obohatil na konci roku 2009 trolejbus Škoda 25 Tr. Vůz obdržel ev.č. 026. O zkoušení trolejbusu v Plzni je psáno ZDE. Celkově Dopravní podnik Chomutova a Jirkova vlastní 18 trolejbusů. Trolejbusy 15 Tr budou pravděpodobně i nadále vyřazovány, jako kandidáti se nyní jeví vozy 004, 014 a 016. V městské dopravě jsou provozovány autobusy Karosa B 932, B 941, B 952, Citybus, dále Irisbus Citelis 12 a 18, Solaris Urbino 12 a 18 a minibusy Iveco Daily Stratos LF37. Vozový park linkové dopravy DPCHJ zahrnuje linkové Karosy C 934, 954 a 956, minibusy Iveco, různé varianty autobusů Crossway a také několik vozů Sor CN 9.5

Linkové vedení trolejbusů je v době návštěvy ovlivněno uzavírkou Beethovenovy ulice. Tuto ulici využívají linky 20, 23, 25 a 33 (linky k Poliklinice a k Železárnám). Tyto linky jsou nyní ukončeny na obratišti Vodní, odkud je zřízena náhradní autobusová linka 18 k Poliklinice. Na obratišti Vodní se při výluce využívají i některé běžně nepoužívané troleje (z Vinohradské do točny). Výluka trvá od poloviny srpna do poloviny listopadu 2013. V linkovém vedení nastane velká změna 15.12.2013, kdy budou trolejbusové linky přečíslovány, přetrasovány a jejich jízdní řády upraveny tak, aby vznikl vzájemný proklad. Trolejbusy nebudou nově obsluhovat konečnou Železárny a zastávky Zoopark a U lávky. Všechny spoje budou vedeny přes sídliště Březenckou ulicí, čím se zlepší obsluha tohoto sídliště. Linkové vedení bude následující: 40: Jirkov, aut.nádr. – Jirkov, Horník – Zahradní TIP – Poliklinika a zpět; 41: Jirkov, Horník – Jirkov, aut.nádr. – Zahradní TIP – Vodní – Zahradní TIP – Jirkov, aut.nádr. – Jirkov, Horník (polookružní); 50: Písečná – Zahradní TIP – Poliklinika a zpět; 51: Písečná – Zahradní TIP – Chomutov, žel.zast. – Čelakovského – Vodní – Chomutov, aut.nádr. a zpět; 52: Písečná – Zahradní I – Poliklinika a zpět; 53: Písečná – Zahradní I – Chomutov, žel.zast. – Vodní – Chomutov, aut.nádr. a zpět. První číslo v označení linky značí výchozí a konečnou stanici (4 - Jirkov - Chomutov, 5 - Písečná - Chomutov), druhá číslovka upřesňuje trasu (0,1 přes Písečná zdrav. stř.; 2,3 přes Zahradní I, II; liché směr Vodní; sudé směr Poliklinika).

Ve fotogalerii naleznete kromě dokumentace běžného provozu, také snímky budovy dopravního podniku, která je vyvedena v nátěru připomínajícím trolejbus 15 Tr. Zachyceny jsou také pozůstatky po výstavbě tramvajové rychlodráhy v Jirkově, u zastávky Dvořákova.

Vůz 014 na lince 25 ukončené kvůli výluce na točně Vodní. - 20.8.2013 Karosa B 932 ev.č. 228 na konečné Vodní. - 20.8.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 026 přijíždí na konečnou Vodní. - 20.8.2013 Jediná chomutovská 25 Tr, ev.č. 026, odpočívá na konečné Vodní. - 20.8.2013 Jediná chomutovská 25 Tr, ev.č. 026, odpočívá na konečné Vodní. - 20.8.2013 Vůz 014 na lince 25 končí kvůli výluce místo u Železáren na Vodní. Cedule na čele vozu, ale informuje stále o konečné Železárny. - 20.8.2013 Vůz 014 na lince 25 končí kvůli výluce místo u Železáren na Vodní. Cedule na čele vozu, ale informuje stále o konečné Železárny. - 20.8.2013 104 na lince 20 přijíždí do stanice Vodní, ve které kvůli výluce končí. - 20.8.2013 Solaris Trollino ev.č. 104 odstavený na točce Vodní. - 20.8.2013 Solaris Trollino ev.č. 104 odstavený na točce Vodní. - 20.8.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 026 odpočívá na obratišti Vodní. - 20.8.2013 Objížďkový jízdní řád linky 33, která místo na točně Poliklinika končí na Vodní. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č 025 projíždí Křivou ulicí. - 20.8.2013 Vůz 026 v Křivé ulici. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 001 obsluhuje zastávku Křivá. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 001 projíždí Křivou ulicí. - 20.8.2013 Vůz 002 přijíždí do zastávky Vodní. - 20.8.2013 Na obratišti Vodní se setkaly vozy 001 a 025. - 20.8.2013 Uzavřená Beethovena ulice je důvodem odklonu několika linek. - 20.8.2013 Jeden ze mála chomutovských Citybusů, ev.č. 209, odpočívá na autobusovém nádraží v Chomutově. - 20.8.2013 Solaris Urbino 12 ev.č. 249 odpočívá na chomutovském autobusovém nádraží. - 20.8.2013 Solaris Urbino 12 ev.č. 249 odpočívá na chomutovském autobusovém nádraží. - 20.8.2013 Vůz 002 v nástupní zastávce na chomutovském autobusovém nádraží. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 002 opouští zastávku Chomutov, Autobusové nádraží. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 002 opouští chomutovské autobusové nádraží. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 016 na kruhovém objezdu směřuje k autobusovému nádraží. - 20.8.2013 První chomutovská 15 Tr přijela do zastávky Zimní stadion. - 20.8.2013 Vůz 011 na lince 30 obsluhuje zastávku Kundratická. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 014 projíždí Březeneckou ulicí. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 014 projíždí Březeneckou ulicí. - 20.8.2013 Solaris Urbino 18 ev.č. 319 zachycen v zastávce Kundratická. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 013 zachycena v Březenecké ulici. - 20.8.2013 Vůz 013 v zastávce Kundratická. - 20.8.2013 Budova chomutovského a jirkovského DP je vyvedena v barevném nátěru připomínajícím 15 Tr. - 20.8.2013 Budova chomutovského a jirkovského DP je vyvedena v barevném nátěru připomínajícím 15 Tr. - 20.8.2013 Odstavený vůz 004 ve vozovně. - 20.8.2013 Odstavený vůz 004 ve vozovně. - 20.8.2013 Solaris Trollino 12 ev.č. 101 na odstavné ploše chomutovské vozovny. - 20.8.2013 Pohled na „bondovku“ odstavenou ve vozovně. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr #017 v chomutovské vozovně. - 20.8.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 026 opouští sídliště Zahradní. - 20.8.2013  Škoda 25 Tr ev.č. 026 směřuje na hlavní silnici mezi Jirkovem a Chomutovem. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 011 projíždí Písečnou ulicí. - 20.8.2013 Solaris Trollino 12 ev.č. 102 projíždí Písečnou ulicí. - 20.8.2013 Solaris Trollino 12 ev.č. 102 projíždí Písečnou ulicí. - 20.8.2013 Vůz 102 opatřený celovozovou reklamou zachycen v zastávce Zahradní, TIP. - 20.8.2013 Solaris Trollino 12 ev.č. 102 obsluhuje zastávku Zahradní, TIP. - 20.8.2013 Vůz 001 zatáčí na obratiště Písečná. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 001 odpočívá na konečné Písečná. - 20.8.2013 Vůz 011 odpočívá na konečné Jirkov, Horník. - 20.8.2013 Celkový pohled na točnu Jirkov, Horník. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 011 obsluhuje zastávku Jirkov, Horník. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 011 obsluhuje zastávku Jirkov, Horník. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 011 ve Studentské ulici. - 20.8.2013 K jirkovskému autobusovému nádraží přijíždí jediná chomutovská 25 Tr. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 016 odstavená na autobusovém nádraží v Jirkově. - 20.8.2013 Na točně Jirkov, Autobusové nádraží se setkaly vozy 016 a 026. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 016 opouští jirkovské autobusové nádraží. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 016 opouští jirkovské autobusové nádraží. - 20.8.2013 Karosa B 941 ev.č. 317 vjíždí do zastávky Jirkov, Dvořákova. - 20.8.2013 V Dvořákově ulici nalezneme panelový pás jako upomínku na nedokončený projekt rychlotramvaje mezi Chomutovem a Jirkovem. - 20.8.2013 Vůz 025 projíždí kolem pozůstatků stavby tramvajové rychlodráhy mezi Chomutovem a Jirkovem. - 20.8.2013 Vůz 025 projíždí kolem pozůstatků stavby tramvajové rychlodráhy mezi Chomutovem a Jirkovem. Tento panelový pás zůstal u stanice Jirkov, Dvořákova. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 025 v zastávce Jirkov, Dvořákova. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr #005 opouští zastávku Vodní. - 20.8.2013 Kvůli uzavření Beethovenovy ulice se na točně Vodní využívají i jinak nepoužívané troleje pro odbočení od Vinohradské na točnu. Na snímku takto zatáčí vůz 104. - 20.8.2013 Vůz 104 je po vypadnutí sběračů přebidlovaný na troleje z Křivé. - 20.8.2013 Na točce Vodní se setkaly vozy 102 a 104. - 20.8.2013 Solaris Urbino 12 ev.č. 244 na náhradní lince 18 od Vodní k Poliklinice. - 20.8.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 025 na konečné Vodní. - 20.8.2013 Pohled do interiéru vozu 025. - 20.8.2013 Solaris Trollino 12 ev.č. 102 odpočívá na konečné Vodní. - 20.8.2013

Zpět do České republiky