Chomutov a Jirkov, dvě města ležící na severozápadě Čech v Ústeckém kraji. Chomutov má přibližně 50 000 obyvatel, Jirkov 21 000. Chomutov je centrem hornictví a těžkého průmyslu.
První zmínka o Chomutově pochází z roku 1252. U Jirkova se jedná přibližně o stejné období. Chomutov je znám, především jako město těžby. Vždyť již od 16. do 18. století se v blízkosti Chomutova těžil kamenec, pozůstatkem tohoto dolování je nynější Kamencové jezero na východním okraji města.
V současnosti se mimo dolů v blízkosti Chomutova nacházejí také čtyři velké uhelné elektrárny. Města Chomutov a Jirkov byla propojena vzájemnou výstavbou sídlišť na okrajích obou měst. Turisticky atraktivním místem Chomutova je kromě historického jádra i zdejší Podkrušnohorský zoopark, či již zmiňované Kamencové jezero.
Historie MHD v Chomutově je celkem krátká. Již od 80.let minulého století se mluvilo o projektu rychlodrážní tramvaje, která by spojila obě města. Důvodem byla nedostatečná kapacita autobusů pro nově postavená sídliště, navíc v kopcovitém terénu. Projekt tramvaje se realizace nedočkal, jediné, co ho připomíná, je několika set metrový pás panelů pro drážní těleso v Jirkově. Na řadu, se tedy dostaly trolejbusy. Ty do ulic poprvé vyjely v červnu roku 1995. Trolejbusové tratě byly postupně rozšiřovány i do dalších částí měst. Nové úseky tratí vedly např. k chomutovskému nádraží, k železárnám, k poliklinice. Vozovna byla postavena blízko železniční stanice Jirkov zastávka. Zatím posledním novým úsekem se stala odbočka k chomutovskému autobusovému nádraží v roce 2000.
Zajímavostí zdejšího provozu je odbavovací systém. Tím jsou pokladny, umístěné u předních dveří, kam se hodí určená částka. Nástup je tak možný pouze předními dveřmi, čímž je MHD trochu zpomalována.
První návštěva tohoto města proběhla v červenci 2009. V provozu se objevují trolejbusy 15 Tr doplněné nízkopodlažními Trolliny. Nízkopodlažní vozy jsou vypravovány především na linky 20 a 33 vedoucí k chomutovské poliklinice. Celkem Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ) provozuje 24 trolejbusů. Jedná se o 19 trolejbusů typu Škoda 15 Tr (001 – 014, 016, 017, 020, 023, 025) a 5 trolejbusů typu Solaris Trollino 12 (101 – 105). Některé 15 Tr jsou v provozu ještě v původním městském modro-bílém nátěru (vycházejícím ze znaku města). Nově dodané vozy a trolejbusy po opravách jsou vyvedeny v bílém nátěru. Trolejbusy 15 Tr ev.č. 015, 018, 019, 021, 022, 024 byly vyřazeny převážně v roce 2008. Některé vozy byly prodány na Slovensku, některé i sešrotovány. Provozní trolejbusy 15 Tr procházejí opravami u DP Mostu a ve Zlineru Zlín. Autobusů je provozováno 37 v městské dopravě (počínaje Karosami B 731 přes Karosy B 941, Citybusy až po Solarisy URBINA) a 57 v linkové dopravě (od Karos C 734 přes Bovu FHD 15 až po Crosswaye).
Trolejbusy potkáme v Chomutově a Jirkově na celkem 7 linkách, autobusy na linkách 15. Trolejbusové linky inky byly roce 2000 přečíslovány – 2X pro městské linky v Chomutově, 3X pro meziměstské linky. Současný stav je následující: 20 - Písečná - Poliklinika; 22 - Písečná - Vodní; 25 - Písečná - Železárny; 30 - Jirkov, Horník - Vodní; 31 - Jirkov, aut. nádraží - Vodní; 33 - Jirkov, aut. nádraží - Poliklinika a 34 - Jirkov, aut. nádraží - Chomutov, aut. nádraží. I když se zdá, že trolejbusových linek je hodně, tak je důležité zmínit, že většina linek jezdí, průměrně jednou za hodinu. Protože, ale většina linek jede z Chomutova do Jirkova či naopak, tak se přeci jen vytváří určitý proklad. Většina trolejbusových linek se sjíždí v zastávce Kamenná.
Další návštěva nám přibližuje Chomutov a Jirkov v roce 2013. Počet 15 Tr se snížil na 12 (ev.č. 001, 002, 004, 005, 008, 011, 013, 014, 016, 017, 020, 025). Flotilu pěti nízkopodlažních trolejbusů Solaris Trollino 12 obohatil na konci roku 2009 trolejbus Škoda 25 Tr. Vůz obdržel ev.č. 026. O zkoušení trolejbusu v Plzni je psáno ZDE. Celkově Dopravní podnik Chomutova a Jirkova vlastní 18 trolejbusů. Trolejbusy 15 Tr budou pravděpodobně i nadále vyřazovány, jako kandidáti se nyní jeví vozy 004, 014 a 016. V městské dopravě jsou provozovány autobusy Karosa B 932, B 941, B 952, Citybus, dále Irisbus Citelis 12 a 18, Solaris Urbino 12 a 18 a minibusy Iveco Daily Stratos LF37. Vozový park linkové dopravy DPCHJ zahrnuje linkové Karosy C 934, 954 a 956, minibusy Iveco, různé varianty autobusů Crossway a také několik vozů Sor CN 9.5
Linkové vedení trolejbusů je v době návštěvy ovlivněno uzavírkou Beethovenovy ulice. Tuto ulici využívají linky 20, 23, 25 a 33 (linky k Poliklinice a k Železárnám). Tyto linky jsou nyní ukončeny na obratišti Vodní, odkud je zřízena náhradní autobusová linka 18 k Poliklinice. Na obratišti Vodní se při výluce využívají i některé běžně nepoužívané troleje (z Vinohradské do točny). Výluka trvá od poloviny srpna do poloviny listopadu 2013. V linkovém vedení nastane velká změna 15.12.2013, kdy budou trolejbusové linky přečíslovány, přetrasovány a jejich jízdní řády upraveny tak, aby vznikl vzájemný proklad. Trolejbusy nebudou nově obsluhovat konečnou Železárny a zastávky Zoopark a U lávky. Všechny spoje budou vedeny přes sídliště Březenckou ulicí, čím se zlepší obsluha tohoto sídliště. Linkové vedení bude následující: 40: Jirkov, aut.nádr. – Jirkov, Horník – Zahradní TIP – Poliklinika a zpět; 41: Jirkov, Horník – Jirkov, aut.nádr. – Zahradní TIP – Vodní – Zahradní TIP – Jirkov, aut.nádr. – Jirkov, Horník (polookružní); 50: Písečná – Zahradní TIP – Poliklinika a zpět; 51: Písečná – Zahradní TIP – Chomutov, žel.zast. – Čelakovského – Vodní – Chomutov, aut.nádr. a zpět; 52: Písečná – Zahradní I – Poliklinika a zpět; 53: Písečná – Zahradní I – Chomutov, žel.zast. – Vodní – Chomutov, aut.nádr. a zpět. První číslo v označení linky značí výchozí a konečnou stanici (4 - Jirkov - Chomutov, 5 - Písečná - Chomutov), druhá číslovka upřesňuje trasu (0,1 přes Písečná zdrav. stř.; 2,3 přes Zahradní I, II; liché směr Vodní; sudé směr Poliklinika).
Ve fotogalerii naleznete kromě dokumentace běžného provozu, také snímky budovy dopravního podniku, která je vyvedena v nátěru připomínajícím trolejbus 15 Tr. Zachyceny jsou také pozůstatky po výstavbě tramvajové rychlodráhy v Jirkově, u zastávky Dvořákova.