Banská Bystrica, krajské město Banskobystrického kraje leží na středním Slovensku. Počet obyvatel činí 79 000. Město leží v Zvolenské kotlině, na řece Hron, na úpatí Kremnických vrchů.
První písemná zmínka o městě pochází z roku 1255. Do Banské Bystrice se díky těžbě surovin stěhovali nejen řemeslníci a město vzkvétalo. Byla zde jedna z největších těžebních společností ve světe. Po vyčerpání zásob mědi se v Banské Bystrici začala více rozvíjet výroba papíru a zpracování dřeva. Z novodobých dějin stojí za zmínku především Slovenské národní povstání při druhé světové válce. Banská Bystrica byla totiž centrem povstání.
Banská Bystrica je díky výhodné nedaleko Nízkých Tater vyhledávaným místem turistů, ať již v létě pro turistiku či v zimě pro lyžování apod. Dále stojí za návštěvu i historické centrum města, které bylo již v roce 1955 vyhlášeno za městskou památkovou rezervaci. V centru města nalezneme např. Městský hrad, kostel Nanebevzetí Panny Marie, katedrálu svatého Františka Xaverského, nově zrekonstruovanou radnici i domy bohatých měšťanů. V blízkosti centra města se také nachází Památník SNP, který jistě zaujme svým vzhledem.
Historie MHD v Banské Bystrici se začíná psát roku 1949, kdy byl založen podnik „Hostiteľské závody mesta Banskej Bystrice“. Ten však provozoval pouze autobusy. Sice se v Banské Bystrici uvažovalo o trolejbusech již od roku 1935 (bylo uvažováno i meziměstské trati), Banská Bystrica se však trolejbusů dočkala až v roce 1989. Tehdy ji zavedlo ČSAD Banská Bystrica. Konkrétně první trolejbus s cestujícími vyjel do ulic Banské Bystrice dne 24.8.1989. I přes snížení dotací i nadále pokračovala výstavba trolejbusových tratí. Již od 1.3.1994 byl v Banské Bystrici zaveden nástup předními dveřmi, který zůstal dodnes. Po roce 2000 postupně začaly klesat ujeté výkony městské dopravy. V Banské Bystrici byl již několikrát provoz trolejbus "na hraně." Asi nejdelší období bez trolejbusů bylo od 1.1.2006 do 10.11.2007. Důvodem bylo převedení veřejné dopravy v Banské Bystrici na SAD Zvolen (Slovenská autobusová doprava Zvolen). Ta začala provozovat MHD v BB právě od 1.1.2006. Do 31.12.2005 byla provozovatelem trolejbusů v Bystrici firma SAD BBDS (Banskobystrická dopravní společnost). Posledním dnem trolejbusů tak byl 31.12.2005, kdy fandové uspořádali i rozlučkovou jízdu s trolejbusy. Zrušení trolejbusů se však setkalo s ostrým nesouhlasem nejen odborníků, a tak vznikla petice s několika tisíci podpisů za obnovení trolejbusového provozu. V roce 2007 si firma MHDBB pronajala od SAD Zvolen trolejbusy a trolejbusové tratě. Jednalo se o trolejbusy ev.č. 1001, 1003 - 1007 (typ 14 Tr - celkem 6 vozů) a ev.č. 1501 - 1503, 1505 - 1507, 1509, 1510, 1512, 1514 - 1516, 1518, 1520 - 1524, 1527 (15 Tr - celkem 19 vozů). A od 10.11.2007 opět trolejbusy vyjíždí do ulic Banské Bystrice. Provoz nebyl obnoven ještě na všech linkách (trolejbusy jezdily zpočátku pouze na dvou linkách, postupně byly však v prosinci 2007 obnoveny i zbývající linky). Dne 1.7.2009 pak byla zavedena ještě linka 8. Stále však není vyhráno, poněvadž plynové autobusy Citelis, které jsou nakupovány, se trolejbusům téměř vyrovnají i z ekologického hlediska. V roce 2010 bylo firmou MHDBB od SAD BBDS odkoupeno 25 trolejbusů a trolejbusové tratě.
K 1.8.2010 je v Banské Bystrici provozováno celkem 27 trolejbusů (6 vozů 14 Tr 1001, 1003 - 1007; 19 vozů 15 Tr ev.č. 1501 - 1503, 1505 - 1507, 1509, 1510, 1512, 1514 - 1516, 1518, 1520 - 1524, 1527; 2 vozy 15 TrM ev.č. 1528 a 1529). V roce 2011 je postupně doplňují také zbrusu nové trolejbusy 30 Tr. Nejprve v počtu dvou kusů (ev.č. 3001 a 3003) ve zkušebním provozu. Trolejbusy Škoda 30 Tr jsou krom prototypu montovány externě přímo v B. Bystrici (více na stránce dodávky 30 Tr pro BB). Na jaře roku 2010 byl v Banské Bystrici na předváděcích jízdách trolejbus SOR CITY TNB 12. Tento trolejbus je krom výzbroje téměř stejný jako právě dodávané 30 Tr. Všech 19 nových trolejbusů 30 Tr bylo představeno dne 30.6.2011. Trolejbusy byly seřazeny v areálu vozovny Krennička (viz foto 1, foto 2). V provozu s cestujícími se pak všech devatenáct trolejbusů objevilo dne 1.7.2011. V ten den již do banskobystrických ulic nevyjel žádný starý trolejbus 14 Tr nebo 15 Tr(M). Trolejbusy 14 Tr slouží především jako zálohy v případě neprovozuschopnosti 30 Tr, trolejbusy 15 Tr(M) pak v školním roce v době přepravní špičky doplňují na třech kurzech flotilu devatenácti trolejbusů 30 Tr (mimo školní rok trolejbusy 30 Tr se svými devatenácti vozy pokryjí potřebu vypravených vozů samy). Po zařazení nových trolejbusů je stav vozového parku následující: 4x 14 Tr (ev.č. 1001, 1003, 1005, 1007), 4x 15 Tr (1501, 1512, 1518, 1523), 2x 15 TrM (1528, 1529) a 19x 30 Tr (ev.č. 3001 - 3019), celkem tedy 29 vozů. Jak vidno, za 19 nových 30 Tr byly vyřazeny 2 14 Tr (ev.č. 1004, 1006) a 15 vozů 15 Tr (1502, 1503, 1505 - 1507, 1509, 1510, 1514 - 1516, 1520 - 1522, 1524, 1527).
V Banské Bystrici je provozováno i mnoho autobusů, s výraznou převahou vedou vozy Karosa (typy B 732 - B 961), které jsou doplněny plynovými autobusy Irisbus Citelis (v variantách 10,5; 12 a 18) a také několika minibusy Iveco. Zdejší unifikovaný nátěr, kterým je opatřena naprostá většina vozidel, je červeno-bílý (u trolejbusů 14 Tr a 15 Tr s lomeným pruhem).
Trolejbusy jsou provozovány na osmi linkách (1 - Železničná stanica - Rooseveltova nemocnica; 2 - Železničná stanica - Vozovňa Kremnička; 3 - Vozovňa Kremnička - Rooseveltova nemocnica; 4 - Železničná stanica - TESCO hypermarket; 5 - TESCO hypermarket - Rooseveltova nemocnica; 6 - Železničná stanica - Tulská - Železničná stanica (polokružní linka); 7 - Železničná stanica - Internátna; 8 - Železničná stanica - Tulská - Železničná stanica (polokružní linka)). Jak vyplývá z linkového vedení, tak většina linek začíná na Železniční stanici. Za zmínku stojí i linky o totožné trase provozované autobusy, které mají před označením trolejbusové linky ještě číslo 1 (tudíž linky 11 - 18). Tyto linky byly provozovány především o víkendech, kdy nebyly vypravovány trolejbusy.
V banskobystrické MHD je odbavovací systém stále založen na vstupu předním dveřmi, kde je umístěna pokladna. Obyvatelům B. Bystrice s čipovou kartou je pak nástup umožněn i dalšími dveřmi, přesto většina lidí nastupuje předními dveřmi, čímž je MHD trochu zpomalována.
Úvahy o konci trolejbusů v Banské Bystrici se objevují stále, doufejme však, že i díky novým trolejbusům 30 Tr je provoz trolejbusů v Banské Bystrici opět na několik desítek let uchráněn.
V srpnu 2011 již trolejbusový provoz zajišťují téměř výhradně nové 30 Tr. Trolejbusy 14 Tr se dostanou ke slovu v případě poruchy či dílenské prohlídky 30 Tr. Ve školním roce v přepravních špičkách jsou vypravovány ještě tři kloubové 15 Tr(M). Starých trolejbusů rapidně ubylo, za 19 nových 30 Tr byly vyřazeny 2 14 Tr a 15 vozů 15 Tr. Vozový park trolejbusů od 1.7.2011 je tak tento: 4x 14 Tr (ev.č. 1001, 1003, 1005, 1007), 4x 15 Tr (1501, 1512, 1518, 1523), 2x 15 TrM (1528, 1529) a 19x 30 Tr (ev.č. 3001 - 3019), celkem 29. S novými trolejbusy 30 Tr je zavedena ještě jedna novinka, poptávkové otevírání dveří. Nástup všemi dveřmi je ale umožněn jen cestujícím s čipovou kartou, lidé bez jízdenky si ji musí koupit u řidiče při nástupu prvními dveřmi. Změnou oproti dřívějšku je také vypravování trolejbusů i o víkendech. Autobusy za trolejbusy nyní nevyjíždí vůbec.
Při první návštěvě v červenci 2010 jsou trolejbusy často nahrazovány autobusy. O víkendu trolejbusy do ulic nevyjíždí vůbec, ve všední dny je již situace lepší, přesto ale ani prázdninovou výpravu všechny provozní trolejbusy nepokryjí a musí vyjíždět autobusy. Nejčastěji se jedná o typy Karosa B932 či B952. Autobusové linky nahrazující trolejbusy mají shodnou trasu, jen mají v názvu ještě 1 (tedy linky 11 - 18). Ve vozovém parku je v létě 2010 vedeno 27 trolejbusů (6 vozů 14 Tr 1001, 1003 - 1007; 19 vozů 15 Tr ev.č. 1501 - 1503, 1505 - 1507, 1509, 1510, 1512, 1514 - 1516, 1518, 1520 - 1524, 1527; 2 vozy 15 TrM ev.č. 1528 a 1529).