Dne 26.12.2015 v cca 12:12 dochází při průjezdu vozu 536 křižovatkou Dobrovského x Edvarda Beneše k vyzkratování trolejí z důvodu závady na trolejovém vedení (přetržené svorky úchytů vedení). Bez proudu se ocitá napájecí úsek v ulici Edvarda Beneše. Místem projedou jen trolejbusy vybavené dieselagregátem. Ostatní spoje linky 16 musí stát a vyčkat na opravu závady. Provoz je plně obnoven po přibližně 25 minutách.
Od 8:00 3.12. do cca 15:00 4.12.2015 probíhá krátkodobý přesun trolejbusové zastávky Slovany pro linky 10 a 13 ve směru Čechurov. Zastávka je posunuta o cca 17 metrů zpět, do zastávky Slovany pro autobusové linky 23 a 31. Důvodem přesunu jsou vodárenské výkopové práce v prostoru chodníku resp. nástupiště.
Dne 20.11.2015 krátce před polednem je na policejní linku 158 nahlášen nález podezřelého kufříku v budově na Americké třídě č.p. 3. Vzhledem k možnému umístění bomby (v budově mj. sídlí i centrum pro podporu integrace cizinců) se rozjíždí velké policejní manévry, bezprostřední okolí budovy je uzavřeno (provoz po Americké je ponechán). Těsně u budovy se nachází i velmi frekventovaná trolejbusová zastávka U Práce (směr Tylova), ta musí být dočasně zrušena (cca od 12:15). Náhradou trolejbusy operativně zastavují pod dohledem dispečera v Tylově ulici (za křižovatkou U Práce), v místě dřívější trolejbusové zastávky U Práce, Tylova. Po více než třech hodinách, krátce po ohledání pyrotechnikem se na místo dostavil i majitel kufru, který jej zde zapomněl. Žádné nebezpečí tedy naštěstí nehrozilo. Po 15. hodině je tak zastávka opět zprovozněna.
Dne 17.9.2015 před 16. hodinou nahlásil anonym na tísňovou linku uložení bomby na hlavním vlakovém a autobusovém nádraží v Plzni. Policie obě místa obratem uzavírá, což pro cestující v odpolední špičce přináší značné komplikace. Provoz na vlakovém nádraží je relativně zachován, oproti tomu na autobusovém nádraží dochází ke komplikacím. Uzavřena jsou kromě haly i všechna nástupiště, příměstské a dálkové autobusy tak musí odbavovat operativně v okolí CAN. Využívána je především trolejbusová zastávka CAN Tylova. V zastávce jsou některé autobusy i krátkodobě odstavovány, proto trolejbusy odbavují operativně i ve vozovce. Už tak náročnou situaci ještě zkomplikoval porouchaný autobus ČSAD v Tylově ulici (ve směru k Husovo náměstí). Nepojízdný autobus trolejbusy objížděly s velkým vychýlením sběračů (příp. na dieselagregát), Trolejbusy linek 11 a 18 při zatáčení do Tylovy ulice musely projíždět kolem autobusu obzvlášť opatrně, pod dohledem dispečera. Kolem 17. hodiny je prostor autobusového nádraží prohledán s negativním výsledkem a prostory jsou opět zpřístupněny.
Během 13.11.2015 dochází hned dvakrát ke komplikacím trolejbusového provozu v centru města. Prvním problémem je střet dvou osobních vozů se zraněním v křižovatce U Práce ve 14:15 tj. na začátku odpolední špičky. Po dobu zásahu záchranných složek je silně omezen průjezd z Tylovy ulice na Americkou. Začíná se tvořit kolona trolejbusů... Po zaznamenání pozice havarovaného vozidla (cca 14:30) je místo s opatrností průjezdné. Za asistence dispečerů projíždí trolejbusy křižovatkou na dieselagregát, u trolejbusů bez dieselagregátu pak dochází k přendavání sběračů na protisměrnou stopu. Omezován je tak i provoz trolejbusů v opačném směru. Provoz je plně obnoven přibližně ve 14:50, zpoždění jednotlivých spojů přesahuje i 20 minut. Druhou komplikací se stala dopravní nehoda, a to po 20. hodině na Americké třídě v blízkosti zastávky Pařížská. Po dobu zásahu IZS (cca mezi 20:10-20:20) je provoz trolejbusů v obou směrech zastaven, následně je místo s opatrností průjezdné.
Dne 16.10.2015 kolem 15:30 došlo na Rokycanské ulici u hypermarketu Albert (za železničním viadutkem) ke střetu osobního automobilu s trolejbusem 27 Tr #528 na směně 16/18. Obě vozidla jela ve směru z centra města ke Stavebním strojům, řidič osobního automobilu těsně před křižovatkou přejížděl z pruhu do pruhu (už přes plnou čáru) a zde se střetl s trolejbusem. U trolejbusu došlo k poškození pravého předního rohu, automobil měl po nehodě promáčklé dveře na straně řidiče. Na první pohled se nehoda jevila dramatičtěji, kvůli značnému čelnímu poškození automobilu. Ttoto poškození však pochází z nehody, která se řidiči stala o den dříve. Po dobu vyšetřování nehody byl trolejbus, i osobní automobil, odstaven v zastávkovém zálivu Stavební stroje (směr Doubravka), aby nebránil provozu.
První říjnová sobota, 3.10., i v letošním roce patří svátku plzeňského piva, akci Pilsner Fest. V roce 2015 jsou připravena dvě pódia s hudebními produkcemi, jedno v areálu pivovaru, druhé na náměstí Republiky. Oproti předchozím ročníkům, kdy bylo kvůli druhému pódiu v ulici U Prazdroje nutné tuto ulici kompletně uzavřít a dopravu odklánět do mnohem méně propustné Šumavské ulice, je letos provoz v ulici U Prazdroje ponechán po celou dobu oslav. Pro větší bezpečnost návštěvníků dochází k záboru pravého jízdního pruhu komunikace ve směru jízdy do centra (provoz je sveden do levého pruhu). Prostor oslav je ohražen plotem. Za plotem se nachází stanice Prazdroj linek 13 a 28 ve směru do centra, kterou tak není možné obsluhovat. Zastávka je bez náhrady zrušena po celý den 3.10.2015. Vzhledem k tomu, že trolejbusům by při jízdě v levém pruhu ulice U Prazdroje nedosáhly sběrače na troleje, jedou spoje linky 13 mezi zastávkami Gambrinus a Anglické nábřeží (ve směru z Doubravky) na pomocný dieselagregátový pohon a se staženými sběrači. Kvůli zvýšené poptávce po cestování na tuto akci jsou v sobotu 3.10. na linku 16 vypraveny kloubové trolejbusy, na tramvajové linky 1 a 2 soupravy.
Od 1.10.2015 dochází k několika změnám v plzeňské MHD. U trolejbusů proběhla změna u stanice linek 15, 17, 18, N7 a 22 Karlov. Stanice je z režimu zastávky na znamení převedena do režimu stálé obsluhy. Už tak není nutné na trolejbus mávat, nebo při výstupu naopak ve vozidle mačkat tlačítko STOP. Ke změně bylo přistoupeno na základě vyhodnocení dat z provozu (zastávka rozhodně splní kritérium pro stálou zastávku: 75% zastavujících spojů s výměnou cestujících). V této stanici došlo k velkému nárůstu poptávky po cestování jednak kvůli nedalekým ubytovnám a především díky nové technické základně PMDP. Dalšími změnami od 1.10. je převedení autobusových stanic Nad Úhlavou, Podhájí a Kruhová z režimu stálé obsluhy do režimu na znamení a zahájení obsluhy autobusové zastávky Barvínková v Koterově.
V neděli 16.8.2015 po dlouhém období sucha se Plzní mezi 14. a 15. hodinou prohnala bouřka s přívalovým deštěm. Déšt byl velmi intenzivní, kanalizace jej nestíhala pojmout, navíc docházelo k zanášení listím a dalšími nečistotami. Výsledkem byla řada zatopených komunikací, z ulic se staly doslova řeky. Trolejbusový provoz komplikovalo zatopení ulic U Borského parku (linka 16), Němejcova (16), Folmavská (15) a Jateční (13+16). Kvůli zaplavené ulici U Borského parku byl provoz linky 16 zastaven na cca 15 minut (cca 14:20 - 14:35). Zaplaveným náměstím Českých bratří (Němejcovou ulicí) trolejbusy opatrně projížděly. Stejně tak zaplavenou Jateční ulicí u křižovatky se Stavebními stroji. Více než 45 minut stály trolejbusy linky 15 kvůli zaplavené Folmavské třídě na Borských polích, provoz byl obnoven cca v 15:30.
Během léta roku 2015 dochází k výměně sjezdové výhybky na Rokycanské třídě za křižovatkou Stavební stroje (ve směru do centra). Původní podvěsná výhybka spojující směry od Jateční a Rokycanské je nahrazena novou tahovou výhybkou od společnosti Elektroline. K výměnám podvěsných sjezdových výhybek za tahové dochází v plzeňské síti průběžně, například v dubnu 2015 byla nová výhybka osazena na rondel u Makra na Nové Hospodě. Po výměně rozjízdných výhybek v minulých letech se nyní investice soustředí právě na obnovu sjezdových výhybek.
Od ranní výpravy 15.6. do ukončení provozu 31.12.2015 probíhá přesun zastávky Tylova ve směru CAN Husova resp. CAN Tylova pro trolejbusové linky 11, 12 a autobusové 35, 57, N2 a N5. Důvodem přesunu jsou práce na domu (Tylova č. p. 38) v těsné blízkosti zastávky. Chodník je po nezbytně nutnou dobu prací uzavírán. Dočasná zastávka je zřízena o cca 50 metrů vpřed (blíže Husovu náměstí). Původně měl přesun zastávky skončit 31.8.2015, na konci této lhůty je prodloužen o 4 měsíce do 31.12.2015. Přesun zastávky se jeví jako zbytečně dlouhý, na domě moc viditelných prací neprobíhá. Přesun zastávky je ukončen 31.12.2015 (foto).
Od 18.5. do 2.8.2015 probíhá přesun zastávky Náměstí Českých bratří pro linku 16 ve směru do centra. Důvodem přesunu je oprava zastávkového zálivu. Dočasná zastávka je zřízena o cca 80 metrů vpřed v Němejcově ulici mezi křižovatkami s Borskou a se Zámečnickou ulicí. Dočasnou zastávku od 18.5. do 30.6. obsluhuje také autobusová linka 22, od 1.7. má kvůli odklonu zřízenou vlastní zastávku na jižní straně náměstí Českých bratří (u křižovatky se Schwarzovou). V lokalitě Jižního předměstí a Koperníkovy ulice se nejedná o jediný přesun zastávky MHD, cestující tak musí věnovat zvýšenou pozornost upozorněním na označnících. Zastávkový záliv, který byl ve špatném stavu a v minulosti prošel několika dočasnými opravami, je nově vybetonován a vydlážděn. Přilehlý úzký pruh vozovky má nový asfalt. Zastávka je po opravě zprovozněna 3.8.2015.
Od 1.6.2015 7:00 do ukončení prací (nejpozději 10.6.) dochází k přesunu zastávky linky 13 Černice ve směru NC Černice. Důvodem jsou práce v prostoru zastávky. Vozovka u nástupiště dostává nový asfaltový povrch. Zastávka je po dobu prací přeložena k dočasně vybudovanému nástupišti o cca 60 metrů vpřed (za křižovatku s ulicí Do Haček).
Od června 2015 do prosince 2016 probíhá přestavba dvojice mostů na Rokycanské třídě (silnice I/26) přes řeku Úslavu (nedaleko divadla Alfa). Původní mosty jsou komplet zbourány a staví se nové. Práce probíhají po etapách, provoz v obou směrech je sveden vždy na jednu z mostních konstrukcí (v roce 2015 na původní most ve směru jízdy do centra (resp. od Prahy), v roce 2016 na nový most ve směru jízdy z centra).
Mosty na Rokycanské byly poškozeny při povodních. Havarijní stav stavby byl zjištěn diagnostikou mostu. V nejhorším stavu jsou pilíře a opěry mostů. Je proto rozhodnuto o zbourání stávajících mostů a vystavění nových. Ředitelství silnic a dálnic ČR v lednu 2015 vyhlašuje výběrové řízení na stavbu I/26 Plzeň, mosty Letná - ev.č. 26-009..1,..2. Bude provedena demolice stávající nosné konstrukce a pilířů, s tím, že bude odhalen základový pas pilířů. Dojde k upravení opěr a vybudování nových pilířů. Oba mosty budou v provedení trvalé - nepohyblivé silniční mosty o třech polích s horní mostovkou. Nosná konstrukce každého z mostů - ocelobetonová, rošt z ocelových "I" nosníků se spřaženou železobetonovou deskou, spodní stavba bude železobetonová, tvořená dvěma opěrami a dvěma pilíři. V rámci stavby se provedou přeložky inženýrských sítí. Namísto původně odhadované ceny stavby téměř 90 milionů Kč (bez DPH) byla zakázka vysoutěžena za 62,292 milionů Kč (bez DPH). Vítězem, který nabídl nejnižší cenu, se stala společnost COLAS CZ, a.s. Stavbu financuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Dne 21.5.2015 byla stavba oficiálně zahájena symbolickým poklépáním na základní kámen zástupci Ředitelství silnic a dálnic, města Plzně a zhotovitele. Práce na rekonstrukci začínají o dva týdny později, v pondělí 8.6.2015, kdy startuje nultá etapa. V rámci prvních prací těžká technika buduje v travnatém dělicím pásu uprostřed komunikace přejezdy pro auta. Po dobu prací na mostě ve směru z centra (do Prahy) bude veškerý provoz sveden na most ve směru do centra. Před a za mostem je tak nutné vybudovat přejezdy do protisměru. Na mostě, kam bude provoz sveden, je odstraněn nevyužívaný chodník (na vnitřní straně). Místo chodníku zaujme další jízdní pruh, aby mohl být provoz veden v obousměrech ve dvou pruzích. Po dobu budování dočasné komunikace přes travnatý pás je provoz veden v jednom pruhu (pravém) v každém směru, nastává tak paradoxně větší omezení dopravy než při samotné rekonstrukci mostů. Nárazově se v místě tvoří kolony. Středisko horního vedení PMDP, a.s. na místě připravuje dočasné sloupy pro uchycení převěsů při převedení trolejí ve směru Pietas na druhý most.
První etapa prací startuje 19.6.2015. Most ve směru na Prahu (z centra) je uzavřen, provoz se mu vyhýbá přes protisměrný most. Provoz je zachován ve dvou pruzích v každém směru (levé pruhy zúženy na 2,2 metru). V noci z 18. na 19.6. jsou při napěťové výluce (po ukončení provozu linky 11) natahovány nové troleje (ve směru z centra) vedoucí po dočasné komunikaci přes středový pás a protisměrný most. Troleje ze starého mostu jsou sneseny. Provoz linky 15 je do čtvrtečního ukončení provozu zajišťován trolejbusy s dieselagregátem. Po přeložce trolejí a zahájení obousměrného provozu na mostu ve směru do centra/z Prahy není provoz trolejbusů komplikován, ani není potřeba trolejbusů s dieselagregátem. Provoz v místě je plynulý, netvoří se kolony.
Případné větší omezení provozu na mostech na Rokycanské by mohlo způsobit kolaps dopravy v celé Doubravce, sešlo se zde hned několika investičních akcí. Největší je rekonstrukce železničních mostů v rámci modernizace pražské trati. Neprůjezdné jsou mosty v Mohylové a Potoční ulici. Jako objízdná trasa se nabízí právě už tak velmi frekventovaná Rokycanská třída. Kvůli rekonstrukci je omezen také průjezd pod železničním mostem v ulici U Prazdroje, levé pruhy jsou zúžené. Od července začíná v rámci další investiční akce rekonstrukce části ulic Na Dlouhých, Ke Špitálskému lesu, Ke Kukačce. Několik měsíců je uzavřena také Partyzánská ulice. Policie proto věnuje Rokycanské třídě zvýšený dohled, aby v úsecích se zúženými jízdními pruhy nedocházelo k nehodám, které by snadno paralyzovaly hlavní tah na Prahu, ale i celou Doubravku.
Krátce po uzavření mostu začínají přípravné práce před bouráním mostovky. Také je zahájena výstavba dočasné podpěrné konstrukce (vpravo od bouraného mostu), kterou budou po dobu prací vedeny inženýrské sítě. Bourání mostu těžkou technikou začíná přibližně po týdnu od zahájení uzavírky. Most je zbourán po třech týdnech, cca v polovině července. Do listopadu 2015 má být vybudován nový most.
Stavba nového mostu nabírá oproti původnímu plánu zpoždění. Důvodem je pozdější dodání ocelové mostovky. Na začátku října 2015 už je vše připraveno k usazení mostovky, včetně pilířů. Z důvodu zvýšení investic na dopravní stavby a následné velké poptávky po ocelových konstrukcích v průběhu celého roku 2015, výrobci nestíhají dodávat v termínech. Usazení mostovky tak probíhá až v první polovině listopadu. Následně je nosná konstrukce armována a betonována. Pokládku asfaltu a další dokončovací práce je nutné provádět až při teplejším počasí, proto je odhad termínu zprovoznění mostu posunut z listopadu 2015 na duben 2016. Na celkový termín dokončení stavby (listopad 2016) by toto zpoždění nemělo mít vliv.
Nejvýznamnější stavbou, která se v roce 2015 dotkne plzeňského trolejbusového provozu je rekonstrukce Borské ulice. V úseku mezi křižovatkami Borská x Klatovská x U Trati a Borská x Chelčického proběhne v rámci rekonstrukce rozšíření komunikace na dva jízdní pruhy v každém směru. Rozšíření ulice umožní výstavbu trolejbusové tratě v úseku mezi křižovatkami U Trati x Na Belánce a Borská x Němejcova. V prostoru křižovatky Borská x Němejcova dojde ke kompletní výměně trolejových armatur a trolejí. Nově budou v křižovatce instalovány trolejové oblouky a spojky ve všech směrech vyjma směru Borská (Belánka) - náměstí Českých bratří (obousměrně). Trolejbusová trať v Borské ulici zkrátí vzdálenost, kterou musí trolejbusy absolvovat při vyjíždění z depa Karlov na linky 10, 13 a 14. Zhotovitelem rekonstrukce Borské ulice je společnost Eurovia CS, a.s., termín realizace je od března 2015 do května 2016. Celková cena rekonstrukce činí necelých 39 milionů Kč (včetně DPH) a jedná se o největší investiční akci odboru investic Magistrátu města Plzně v roce 2015.
Kompletní uzavírka Borské ulice v červenci a srpnu znamená odklony trolejbusových linek 15, 17 a 18 s využitím vozů s dieselagregátem a odklony přes Borská pole a Zátiší pro trolejbusy bez dieselagregátu při přesunech z vozovny na linku. V srpnu, po dobu prací na trolejovém vedení v křižovatce Borská x Němejcova, je provoz linky 16 doplňován autobusy. Podrobnosti o rekonstrukci Borské ulice a souvisejících opatřeních jsou na zvláštní stránce.
Od 7. května do poloviny června 2015 probíhá přesun zastávky linky 15 Sokolská ve směru do centra. Důvodem je výměna potrubí plynovodu probíhající v městské části Lobzy celé jaro a léto. V květnu práce obsadily Sokolskou ulici v jednosměrném úseku v mezi křižovatkou s ulicí Pod Vrchem a s Dlouhou. Pravá polovina vozovky je uzavřena a probíhají zde výkopové práce, levá část (využívaná běžně jako parkoviště) je vyblokována, a je do ní sveden provoz. Trolejbusy nemohou obsluhovat stanici v Sokolské ulici, proto je zřízena dočasná zastávka s provizorním nástupištěm o cca 60 metrů vpřed, v Dlouhé ulici za křižovatkou se Sokolskou.
V dubnu a květnu 2015 probíhá oprava povrchu zastávky Stavební stroje ve směru do centra. Zastávku obsluhují trolejbusové linky 13, 16 a 17 a autobusová linka 28. První etapa začíná 10.4.2015 v 7 hodin a zahrnuje opravu přední části zastávkového zálivu. Dočasná zastávka je zřízena o cca 15 metrů zpět v zadní části zálivu.
V následující etapě (od 7.5.2015 7:00) se práce přesunuly do zadní části zálivu. Vozidla MHD odbavují u dočasně zřízeného nástupiště o cca 30 metrů vpřed. Opravená zastávka je plně zprovozněna přibližně po dvou měsících, na přelomu května a června.
Dne 18.4.2015 v ranních a dopoledních hodinách probíhá výměna sjízdné výhybky na kruhovém objezdu na Domažlické u obchodního domu Makro. Mění se výhybka spojující troleje od obratiště Nová Hospoda a manipulační spojku po kruhovém objezdu. Původní podvěsná sjízdná výhybka je nahrazena výhybkou v tahovém provedení od společnosti Elektroline. Po dobu prací je v oblasti napěťová výluka, provoz linek 12 a 15 zajišťují trolejbusy s dieselagregátem. V sobotu 18.4. dochází na trase linky 15 ještě k další napěťové výluce, kvůli výkopu v Borské ulici na Karlově.
V období Velikonoc je již tradičně posílena linka 11 k Ústřednímu hřbitovu vypravením kloubových trolejbusů namísto sólo vozů. Letošní posila probíhá od soboty 4.4. do Velikonočního pondělí 6.4.2015.
Od března 2015 se na zastávkách a ve vozidlech plzeňské MHD objevuje schéma sítě v novém designovém pojetí. Barvami jsou odlišeny jednotlivé významné linky, tloušťka čar pak udává frekvenci spojů na lince. Především u nízkopodlažních trolejbusů je schéma sítě vylepeno na okně naproti prostředním dveřím, z druhé strany totiž schéma slouží jako reklama na cestování veřejnou dopravou (kampaň Máte hromadu důvodů).
Po téměř 15 letech od odstavení z provozu se trolejbus 15 Tr ev.č. 414 na jaře 2015 vrací do plzeňských ulic jako další přírůstek do flotily historických vozidel PMDP, a.s. Renovaci trolejbusu prováděla od října 2014 firma Bammer Trade, a.s. v depu Karlov.
Trolejbus typu 15 Tr 02/6 byl vyroben ve Škodě Ostrov v roce 1987, jako třetí prototyp nového typu kloubového trolejbusu 15 Tr. U výrobce měl tento vůz s výrobním číslem 9949 interní očíslování X12. V roce 1987 byl trolejbus převezen z Ostrova nad Ohří do Plzně, kde absolvovuje intenzivní testování (50 000 km). Plzeňské vozovky se trolejbus poprvé dotknul 2. září 1987. Vůz získal evidenční číslo 501 (číselná řáda vyhrazená pro zkoušené vozy). Pro Plzeňany ale trolejbus 15 Tr v ulicích nebyl až takovou novinkou, již v letech 1984-5 se zde testoval I. prototyp 15 Tr (ev.č. 500, výr.č. 8685, X10), který byl ve Škodě Ostrov vyroben v roce 1983. Vůz 500 nikdy do pravidelného provozu s cestujícími nezasáhl a ještě v 80. letech byl zlikvidován (obdobně jako II. prototyp 15 Tr). Třetí prototyp (#501) v ulicích Plzně jezdil ve zkušebním provozu bez cestujících až do 5.4.1988. Následně byl vrácen do Škody Ostrov nad Ohří.
Po repasi u výrobce byl trolejbus zakoupen Dopravními podniky města Plzně (DPMP) a dne 15.7.1988 trolejbus poprvé vyjíždí do provozu s cestujícími na nejvytíženější plzeňskou trolejbusovou linku 16 spojující sídliště Bory a Doubravka s centrem města. Trolejbus obdržel evidenční číslo z řady pro běžná vozidla - 414. Vůz 414 se stal vůbec prvním trolejbusem typu 15 Tr v pravidelném provozu s cestujícími a vzhledem ke šrotaci prvních dvou prototypů také nejstarším dochovaným zástupcem typu 15 Tr. V 90. letech nákup kloubových trolejbusů 15 Tr(M) do Plzně pokračuje dodáním celkem 18 vozů (461 - 478). Kloubové trolejbusy jsou nasazovány na velmi vytíženou linku 16, kde už sólo vozidla nezvládala uspokojovat přepravní nároky. Trolejbus 414 během své služby u dopravních podniků absolvoval jednu velku dílenskou prohlídku (včetně nového nátěru). Pozornější cestující vůz zaujal odlišnými sedačkami, zpívající tyristorovou elektrovýzbrojí a hlučnými nápravami Rába. U řidičů se tento vůz vzhledem k odlišnostem od sériových 15 Tr (příp. 14 Tr) netěšil velké oblibě. Trolejbus 414 byl nasazován na linku 16, velmi výjimečně obsluhoval také linku 11 či 12.
Po více než 12 letech náročné služby na nejvytíženější trolejbusové lince 16 je vůz 414 naposledy do služby vypraven dne 22.12.2000. Důvodem odstavení je špatný technický stav. Provádění rozsáhlých oprav s cílem udržet vozidlo v provozu se i vzhledem k atypičnosti prototypu nejevilo jako ekonomické. Trolejbus 414 si na svúj účet mohl připsat další primát, stal se prvním vyřazeným trolejbusem 15 Tr v pravidelném provozu v České republice. Hned od počátku ale bylo plánováno zachování trolejbusu pro další generace. Po odepsání zůstatkové hodnoty trolejbusu byl vůz 414 za symbolickou cenu odprodán podnikovému Muzeu Škoda. Dne 5.12.2001 proběhl přetah vozu z areálu vozovny Cukrovarská do krytého depozitáře škodováckého muzea v areálu Škody na Karlově (u V. brány). Trolejbusu chyběly trakční motory. Od prosince 2001 vůz 414 čekal spolu s dalšími vzácnými vozidly (3 Tr #119, vozidla Škoda-bus klubu) ve škodovácké budově č. 84 (v místech dnešních výrobních hal Škody Transportation,a.s.) na svůj další osud. Na podzim 2004 čekalo vozidla stěhování, původní budova musela ustoupit výstavbě nových výrobních hal. Vozidla našla nová útočiště v hale č. 55 (areál dnešní Techmanie). V této hale se 15 Tr kromě 3 Tr #119 setkala díky Škoda-bus klubu, také s 9 Tr #323, 14 Tr # 418, 14 Tr #429, ostravskou 17 Tr #3901 či mariánskolázeňskou 7 Tr #3. Po dalších letech nerušeného stání ve škodováckém muzeu přichází změna v roce 2010. Škoda během posledních let přehodnotila myšlenku podnikového muzea a místo toho investuje do populárně vědeckého centra Techmania. To zatím sdílelo část budovy 55 spolu s vozidly v depozitáři, nyní ale musí vozidla ustoupit dalšímu rozšiřování naučného centra. Trolejbus 15 Tr #414 je nabídnut k prodeji zpět PMDP, a.s., které nabídku akceptují a dne 15.3.2010 je trolejbus převezen zpět do vozovny Cukrovarská.
Vůz 414 je ve vozovně Cukrovarská umístěn v areálu Reo Depona (odstavná plocha pro autobusy po pravé straně Cukrovarské ulice). Zde trolejbus vystaven napospas větru a dešti chátrá až do května 2014, kdy je přetažen do nově vybudovaného depa Karlov (svým způsobem se opět vrací do areálu Škody). Přetah probíhá dne 27.5.2014 a to v opravdu zajímavé soupravě tahač Tatra 815 + 15 Tr + vlek PO1E. V depu Karlov chrání 414 před povětrnostními vlivy hala krytého odstavu. Trolejbus zde spolu s dalšími vozidly ve vlastnictví PMDP, a.s. (14 Tr #429, Karosa ŠL 11,...) čeká na finance k renovaci do vystavovatelného resp. provozního stavu. Snahy o zrenovování nejstaršího dochovaného trolejbusu 15 Tr ještě zintenzivněly po roce 2012, kdy se Plzeň rozloučila s posledním vozem 15 TrM v pravidelném provozu (rozlučková jízda proběhla 21.12.2012 s vozem 473). Z celkem 19 trolejbusů 15 Tr(M) (6 vozů 15 Tr (414, 461-465), 13 vozů modernějšího typu 15 TrM (466-478)) u plzeňských dopravních podniků zůstal právě jen vůz 414. Ostatní vozidla byla sešrotována, odprodána do dalších měst (Ústí nad Labem či i ukrajinský Ternopil) nebo uchována sběrateli pro muzejní účely (15 Tr #464 - Škoda-bus klub, 15 TrM #474 - sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů). Po Hradci Králové je Plzeň druhým českým městem, které se s trolejbusy 15 Tr(M) v pravidelném provozu rozloučilo.
Rozhodnutí o zahájení renovace trolejbusu 15 Tr ev.č. 414 do původního stavu přichází od PMDP, a.s. v říjnu 2014. Opravu provede společnost Bammer Trade, a.s. , která od roku 2013 zajišťuje údržbu veškerých vozidel plzeňské MHD. Oprava probíhá v depu Karlov (převážně v hale lehké opravny B). Do konce října je trolejbus odstrojen. Dne 7.11. je kostra vozidla převezena do areálu Movo na opískování. Po opískování je trolejbus dopraven zpět na Karlov. Během první poloviny prosince je vůz nově oplechován. V polovině prosince 2014 414 obdržela nový lak (klasické červeno-krémové schéma). Následně se ve vozu pokládá podlaha a instaluje boční obložení interiéru. Ani během vánočních svátků práce neustávají, na řadě je elektroinstalace. Během ledna 2015 jsou do vozidla vráceny zrenovované sedačky a dolaďuje se interiér.
V únoru 2015 je trolejbus schopen jet vlastní silou. Dne 11.2.2015 vůz 414 v areálu depa Karlov úspěšně absolvuje technicko-bezpečnostní zkoušku.
Po finálních úpravách a procesu schvalování získává 15 Tr #414 dne 22.4.2015 průkaz způsobilosti. O dva dny později, 24.4.2015, vyráží 414 po téměř 15 letech odstavení vlastní silou opět do plzeňských ulic. Z depa Karlov trolejbus směřuje na Borská pole, po vykonání klasického zkušebního kola Borská pole - Zátiší - centrum - Borská pole ještě trolejbus krátce po poledni zavítá na Doubravku. V ulicích Plzně trolejbus vyvolává velkou pozornost.
Vůz 414 je dalším přírůstkem do flotily zrenovovaných historických vozidel PMDP, která nyní čítá 2 trolejbusy (9 Tr č. 323, 15 Tr č. 414), 3 autobusy (Škoda 706 RTO č. 50, Karosa B 731 č. 348, Škoda 21 ab č. 445), 4 tramvaje (Křižík - Brožík č. 18, T1 č. 121, T2 č. 133 a T3 č. 192) a několik vozidel údržby. Vztah PMDP, a.s. k historickým vozidlům se v poslední době velmi zlepšil a už lze považovat za milou tradici, že takřka každý rok přibyde další veterán (2009 - T2, 21 ab; 2011 - T1, T3, 9 Tr; 2012 - B 731; 2013 - RTO; 2014 - technologická vozidla údržby a konečně 2015 - 15 Tr). V areálu depa Karlov na renovaci čekají další vozidla, například cedulový trolejbus 14 Tr #429, autobus Karosa ŠM 11 či vlek PO1E.
První příležitost prohlédnout si a svézt se zrenovovaným trolejbusem 15 Tr se naskýtá v sobotu 2.5.2015. PMDP, a.s. na tento den připravily v rámci Slavností svobody (70. výročí od osvobození Plzně) jízdy historických vozidel. Kromě 15 Tr vyjíždí také historický trolejbus 9 Tr, tramvaje Křižík - Brožík a T1 a autobus 706 RTO. Trasa trolejbusu 15 Tr #414 je stanovena ze zastávky Muzeum po Doudlevecké a Zborovské třídě k Tyršovu mostu a dále ulicí Edvarda Beneše na točnu Sídliště Bory. Na tuto konečnou zajížděla 414 v minulosti v běžném provozu. Při zpáteční cestě jede trolejbus po obdobné trase, projížďka je prodloužena jízdou přes most Milénia (kudy běžně trolejbusy nejezdí) a Mikulášské náměstí a otočkou ulicemi Šumavská a U Prazdroje. Premiérovou jízdu trolejbusu ve 12:45 od Muzea si nenechala ujít řada fanoušků městské dopravy, i z jiných měst. Trolejbus ostatní zastávky na trase projížděl, zastavoval jen na požádání. Na konečné Sídliště Bory byla naplánována pauza na prohlídku vozidla a možnost vyfocení se za volantem. Cestující kromě jízdenky získávají také leták s informacemi o typu 15 Tr a osudu vozu 414. Trolejbus jezdil celé sobotní odpoledne po 45 minutách. O projížďku historickými vozidly byl velký zájem, i z řad turistů, a tak 414 jezdila mírně zpožděná. Poslední odjezd od Muzea na Bory se uskutečnil v 18:45. Další jízdy historických vozidel budou následovat v létě. Do té doby na 414 proběhnou drobné úpravy (např. výměna lišt, úprava kardanu, doplnění štítku Škoda na přední čelo).
V úterý 31.3.2015 se na území města Plzně stala řada dopravních nehod, a to především kvůli deštivému počasí. Nejvíce provoz trolejbusů zkomplikovaly nehody na černickém rameni. Krátce před 14. hodinou došlo ke střetu osobního vozu a kamionu v křižovatce Zborovská x Samaritská. Provoz v místě nehody je řízen kyvadlově, vzhledem k začínající odpolední špičce a silnému provozu se tvoří kolony. Přibližně o hodinu později, v 15 hodin, dochází k další nehodě, na Nepomucké třídě ve směru do centra (na úrovni křižovatky s Plzeňskou cestou) se střetla dvě osobní auta. I zde je provoz řízen kyvadlově a i zde vznikají kolony. Spoje trolejbusových linek 10 a 13, jejichž trasa vede přes obě nehodová míst, rychle nabírají zpoždění. U linky 10 je situace komplikovanější tím, že je linka polookružní a zpoždění nabrané při jízdě do centra se automaticky přenáší i při jízdě do Černic. Na obou linkách dochází ke zpožďování spojů 15-20 minut. Není možné dodržovat proklad mezi oběma linkami a jízdní řády se stávají bezcennými. Během podvečera se provoz postupně vrací do normálu.
Na přelomu března a dubna 2015 projíždí Českou republikou konvoj americké vojenské techniky vracející se z cvičení v Pobaltí na svoji základnu v Bavorsku. Dne 31.3.2015 přijíždí zástupci konvoje do Plzně uctít památku padlých veteránů. Po setkání s občany na náměstí Republiky se kolem 13. hodiny skupina Američanů přesunula položit květiny k pomníku Díky Ameriko v blízkosti křižovatky U Práce. Pietnímu aktu přihlíželo několik stovek Plzeňanů. Vzhledem k velkému pohybu chodců i v prostoru zastávkového zálivu U Práce (směr Mrakodrap) a hrozícím střetům trolejbusů s chodci bylo přítomnými dispečery operativně rozhodnuto o stanicování trolejbusů v Tylově ulici v blízkosti vjezdu na tržiště. Nařízení o přesunu zastávky platilo od 13:00 do cca 13:40. Samotný konvoj americké techniky projel po dálnici D5 kolem Plzně o den později, ve středu 1.4.2015.
Dne 28.2.2015 vstupují v platnost nové grafikony na trolejbusových linkách 11, 15, 16, 17 a 18. Od stejného dne platí změněné jízdní řády i pro autobusové linky 33, 40, 41 a 53. U trolejbusových linek je důvodem změny snaha o lepší organizaci dopravy na Borská pole.
Změna grafikonů by měla ulehčit velmi vytíženým spojům linky 15 v období ranní a odpolední špičky. Například po 5. či 13. hodině je (před změnami) běžným jevem, že v zastávce Jižní Předměstí cestující na Borská pole raději nechají odjet spoj linky 15 a čekají na další, než by se do něj tlačili, či se už do vozidla jednoduše nevejdou (tato situace se týká i posilových spojů jedoucích jen od Mrakodrapu, i ty jsou už před Jižním předměstím zcela zaplněny). Kromě íků na Borská pole v této trase cestuje také řada řidičů PMDP do depa Karlov na nástup/konec směny, i ti se musí velmi nekomfortně tlačit v přeplněných trolejbusech. U spojů také často dochází ke zpožděním.
V rámci změn jsou ve všední dny na lince 15 přidány dva páry spojů v úseku Mrakodrap - Borská pole v ranní a odpolední špičce. Kolem 5. hodiny ranní přibyly spoje s odjezdy od Mrakodrapu (směr Borská pole) v 4:59 (služba 15/6) a 5:04 (15/10) - zajištěno úspíšením začátků směn 15/3 a 15/10. V odpolední špičce je nově zavedena služba 15/9 (původně jen ranní), která zařazuje v zastávce Techmania v 13:02 směr Lobzy, z Lobez odjíždí v 13:29, vykoná kolo na Borská pole (BP odjezd 14:17), a následně odjíždí z Lobez jako 15X do vozovny (14:54). Nová směna 15/9 umožnila uspíšit začátek služby 15/8, což zlepší cestování od Jižního předměstí na Borská pole v 13. hodin (15/8 vyjíždí z vozovny ve 12:43 (resp. Techmania 12:48) směr Mrakodrap, od Mrakodrapu na Borská pole spoj v 12:57, z Borských polí v 13:19 zkrácený spoj jen k Mrakodrapu a zpět v 13:36 od Mrakodrapu na Borská pole). Po zavedení odpolední části směny 15/9 činí výprava trolejbusů v pracovní dny 64 vozidel v ranní špičce a 68 v odpolední špičce (navýšení o 1 vůz). Zvýšení výpravy oddálilo plánované vyřazení trolejbusu 14 TrM ev.č. 451, který je kvůli změnám ponechán jako provozní. V období kolem 18. hodiny dochází naopak k redukci spojů. Ze dvou spojů linky 17 s odjezdy z Doubravky v 17:00 (směna 16/6) a 17:12 (16/18) je ponechán jeden - 17:12 (16/6). Z Nové Hospody následně odjíždí v 18:04. V tuto dobu už není dvou spojů vedených kloubovými vozidly potřeba. Pro nízkou vytíženost je také zrušen spoj linky 18, s odjezdem 17:26 od CAN (vůz ze směny 18/2 čekal po příjezdu z linky 11 od Ústředního hřbitova ve stanici CAN Husova od 16:51 do 17:26, aby vykonal (minimálně vytížený) spoj na Borská pole, odkud pak odjel jako 18X do depa). Nyní do depa odjíždí rovnou z Ústředního hřbitova jako 11X v 16:31. Při změně grafikonů dochází také k drobným úpravám časových poloh spojů v pracovní dny na linkách 11 a 16 a o sobotách a nedělích na 15. Celkově změny znamenají drobné navýšení počtu ujetých vozokilometrů, toto navýšení ale vykompenzují úspory při přesunech z/do vozovny po otevření trolejbusové tratě v ulici U Trati a Borské (od září 2015).
Z důvodu nedostatku provozuschopných kloubových trolejbusů je ve čtvrtek 19.2.2015 na odpolední směnu 16/18 (linka 16) vypraven 12-metrový trolejbus 24 Tr č. 519. Tato směna vykonává po 17. hodině i jízdu jako linka 17 (Doubravka - Nová Hospoda a zpět, odjezd z Doubravky 17:12). Na dělnickou linku 17 jsou vypravovány výhradně kloubové trolejbusy (vyjma spoje v sobotu ráno a v neděli večer), sólo vůz ve všední den je tak mimořádností.
Vozovnu Cukrovarská opustily trolejbusy v srpnu 2014, kdy probíhalo stěhování do nového depa Karlov. Před předáním areálu vozovny z vlastnictví PMDP do Správy veřejného statku města Plzně (resp. statutárnímu městu Plzeň) k 30.9.2014 mělo být z areálu sneseno trolejové vedení. Demontáž trolejového vedení ale byla odložena. Troleje zůstávají funkční a pod napětím. Dne 28.10.2014 využil trolejové vedení v areálu vozovny Cukrovarská historický trolejbus 9 Tr při veřejných jízdách, které byly trasovány právě přes opuštěnou vozovnu. Trolejbus 9 Tr #323 se stal definitivně posledním trolejbusem v areálu vozovny. Po vypracování projektu začíná odstraňování trolejí v lednu 2015. Trolejová síť plzeňských trolejbusů byla bez obnovy naposledy likvidována téměř před 12 lety (v Masarykově ulici mezi křižovatkami s Rokycanskou a Těšínskou v listopadu 2003).
Troleje z odstavné plochy zmizí kompletně, z celého areálu vozovny budou troleje ponechány jen v hale lehké údržby, o které se v budoucnu uvažuje jako o prostoru pro muzeum MHD. Zredukování se nevyhnou ani troleje v ulicích v okolí vozovny. Pro zachování možnosti otáčení v blokové smyčce zůstane jednostopá trať v ulicích Presslova, Černická a Cukrovarská. Aby byla točka využitelná z obou směrů, zůstanou obě původní spojky Doudlevecká - Presslova, v Cukrovarské ulici bude nově vybudován oblouk doprava do Doudlevecké (směrem do centra), nyní je zde odbočka jen doleva (směr Doudlevce). V křižovatce Doudlevecká x Cukrovarská budou vyměněny trolejové armatury. V Černické ulici mezi křižovatkami s Heldovou a Cukrovarskou bude ponechán druhý pár trolejí (uzavřený okruh do haly lehké údržby). Oba páry trolejí nebudou propojeny, výhybky by zbytečně komplikovaly průjezd a zdražovaly údržbu. V případě potřeby využití trolejí do haly (v dohledných letech neplánované) by muselo dojít k přendání sběračů na vedlejší stopu. Druhá stopa v hale lehké údržby bude kusá (opět bude nutné přendavat sběrače). Kompletně bude snesena trať v Heldově ulici. Původní trolejovou situaci a finální stav po likvidaci zachycují následující schémata.
Přípravné práce před odstraněním trolejového vedení začínají v pondělí 26.1.2015. Připravují se objímky pro dočasné ukotvení trolejí (po snesení části vedení). S nadsázkou lze říci, že se stará vozovna brání, protože při montáži objímek se porouchala montážní plošina a práce musejí být odloženy. Nejintenzivnější práce na likvidaci probíhají dne 28.1. Během dopoledne pracují v areálu vozovny a blízkém okolí hned čtyři montážní plošiny PMDP s posádkami. V ulicích Presslova a Černická dochází k demontáži trolejových armatur (výhybky, křížení), během dopoledne je snesena spojka z Černické ulice do Cukrovarské (směrem k myčce). V samotném areálu vozovny na odstavné ploše je v průběhu dne ze sedmi párů trolejí odstraněno šest, poslední pár (nejblíže plotu) je ponechán pro napínání celé sítě. Po trolejích zůstavají na převěsech odstřižené závěsy. Odpoledne se z odstavné plochy sundavají napájecí kabely.
Dne 29.1.2015 je odstraněn zbývající pár trolejí z odstavné plochy. V celém areálu vozovny už zbývá jen několik posledních desítek metrů trolejí mezi horní vrátnicí a bývalým souběhem trolejí za myčkou. V okolních ulicích jsou troleje likvidovány také, v Cukrovarské ulici mizí troleje od Doudlevecké do myčky (dočasně ukotveny na úrovni křižovatky Cukrovarská x Plovární x Černická), v Presslově ulici jsou odstraněny troleje vycházející ze spodní vrátnice (troleje nyní začínají pod úrovní vjezdu do areálu údržby silnic).
Dne 30.1.2015 jsou z odstavné plochy odstraněny převěsy. Nejrozsáhlejší likvidace sítě už proběhla, následovat budou už jen menší úseky. V noci z 2. na 3.2.2015 je při napěťové výluce odstraněna trať z Doudlevecké ulice (ve směru od zastávky U Plynárny) doprava do Cukrovarské (směrem k myčce), a to včetně rozjezdové výhybky před zastávkou Zimní stadion. Další práce pokračují v noci z 4. na 5.2., kdy je snesena trať v Presslově ulici (ve směru od výjezdu z vozovny) až na Doudleveckou (včetně sjízdné výhybky), včetně odbočky do Černické ulice (před výhybku angličan). V noci z 10. na 11.2. probíhá odstraňování trati v Heldově ulici, včetně souvisejících výhybek na Doudlevecké. Vzhledem k odstranění původních podvěsných křížení je v prostoru křižovatky Heldova x Doudlevecká natažen nový trolejový drát pro přímou trolej Doudleveckou ulicí (směr od Doudlevec do centra). V dopoledních hodinách dne 11.2. se v Heldově ulici sundavaly výložníky ze sloupů. Během dopoledne 12.2. mizí trať v Cukrovarské ulici, ve směru od Doudlevecké (od centra) do vozovny. Sneseno je i pokračování trati ve vozovně, a to od horní vrátnice k dřívějšímu souběhu trolejí za myčkou. Kromě trolejí do haly lehké údržby už je tak areál vozovny Cukrovarská kompletně bez trolejí. Troleje v Cukrovarské ulici jsou ukončeny hned za křížením s trolejemi na Doudlevecké.
V dalších dnes jsou z odstavné plochy, Presslovy a Heldovy ulice odstraňovány trakční sloupy (ponechány budou jen sloupy s hlavicemi veřejného osvětlení). V noci z 18. na 19.2. získává trať v Černické ulici svoji finální podobu. Výhybka angličan a levý pár trolejí v blízkosti výhybky zmizely, tři páry trolejí v Černické (za křižovatkou s Heldovou) jsou zredukovány na dva. Jeden z párů trolejí z haly lehké údržby je slepě ukončen, druhý je přímo spojen s trolejemi v Černické ulici (nahrazuje levý pár trolejí od výhybky). Do haly lehké údržby už tak vede uzavřené kolečko trolejí. Vzhledem k odstranění křížů Heldova x Černická musí být v Černické natažen kus nových přímých trolejí. Nová trolej byla natažena i v Doudlevecké ulici (ve směru z centra) při odstraňování pozůstatků odbočky do Cukrovarské (snesena byla rozjezdová výhybka i křížení).
V týdnu od 23.2. se práce soustřeďují na křižovatku Doudlevecká x Cukrovarská x Štefánikovo náměstí. Probíhají přípravné práce před víkendovou instalací výhybek a křížení. Během nočních napětových výluk jsou natahovány nové nosné sítě v prostoru křižovatky. Troleje z Cukrovarské ulice doprava do Doudlevecké (směrem k plynárně) jsou dočasně odstraněny (v pátek budou nataženy nově). Důvodem pro odstranění byly především původní podvěsná křížení, která budou nově nahrazena elegantnějším tahovým. Do pátku jsou nataženy nové troleje Doudleveckou ulicí v přímém směru od plynárny do centra (tím byly odstraněny pozůstatky podvěsných armatur). Postupně se trolejové vedení uchycuje k novým převěsům, aby původní lana mohla být odstraněna. V Cukrovarské ulici za křižovatkou s Černickou je nově k uchycení vedení použit sloup s výložníkem.
Závěrečnou akcí v rámci úprav trolejového vedení v okolí vozovny Cukrovarská jsou práce na křižovatce Doudlevecká x Cukrovarská x Štefánikovo náměstí, které jsou naplánovány od pátku 27.2. do neděle 1.3.2015. Přípravné akce probíhají už od pondělí. V pátek práce startují po 19. hodině, kdy jsou vyzkratovány troleje a je zavedena napěťová výluka. Provoz linek 13 a 14 je zajištěn trolejbusy s dieselagregátem, které pomocný pohon využívají mezi stanicemi U Plynárny a Goethova/Prokopova. V pátečních večerních hodinách jsou natahovány troleje (oblouky z Cukrovarské ulice doleva i doprava do Doudlevecké). Na montáži s PMDP, a.s. spolupracuje pražská Elektroline a.s. V sobotu jsou osazeny výhybky a nové troleje jsou finálně uchycovány. Během nedělního dopoledne práce vrcholí montáží křížení. Použito je tahové křížení (místo původního podvěsného), které je nejen elegantnější, ale umožňuje také průjezd vyšší rychlostí. Krátce po nedělní 12. hodině provádí 24 Tr #497 zkušební jízdu přes nově osazené armatury, následně jsou práce ukončeny a na lince 13 je obnoven běžný provoz.
V první březnový den je trolejové vedení ve vozovně Cukrovarská a v jejím okolí doděláno do finálního stavu dle projektu. Pro případ mimořádností nyní plně slouží bloková smyčka ulicemi Presslova - Černická - Cukrovarská (možnost otočení z obou směrů: jak z centra, tak od Doudlevec). Troleje do haly lehké údržby čekají na další využití, které by mělo přinést plánované muzeum MHD.
Automobily stojící v zastávkových zálivech MHD jsou v poslední době velkým problémem. Řidiči autobusů a trolejbusů kvůli nim nemohou najet až k nástupní hraně nebo zastavit u označníku. Řidiči z osobních automobilů jsou často i agresivní, když je vůz MHD ze zastávky vytroubí. Problém aut v zastávkách by měla řešit Městská policie, která se ale k řešení moc nemá. Než hlídka dorazí na místo, je vůz často ze zastávky pryč. V lednu 2015 nastává ale situace trochu odlišná. Při zásahu Policie ČR v noci z 22. na 23.1. je automobilu znemožněna další jízda nasazením botičky v prostoru zastávkového zálivu Mikulášská. Automobil, který měl být z prostoru zastávky spíše odstraněn (odstaven na jiném vhodnějším místě) a ne naopak uzamčen botičkou, komplikuje výjezd trolejbusů ze zastávky Mikulášská (směr Božkov). Automobil v zastávce byl všímavými občany nahlášen i městské policii, ta ale s vozidlem uzamčeným Policií ČR nemůže nic dělat. Vrak byl policií z prostoru zastávky odstraněn až po více než 3 dnech, v podvečer dne 26.1.2015.
V roce 2015 se město Plzeň může pyšnit titulem Evropské hlavní město kultury. Slavnostní zahájení tohoto projektu probíhá v sobotu 17.1.2015 v centru města. Tato významná kulturní akce zasahuje i do provozu městské dopravy. Již od začátku ledna je kvůli přípravám pro veřejnost uzavřena plocha náměstí Republiky. Během večera 16.1. probíhá zkouška ceremoniálu. Náměstí Republiky je pro MHD uzavřeno, autobusy jsou odkloněny přes Sady Pětatřicátníků, provoz tramvají je rozdělen na dva samostatné úseky, mezi Sady 35 a Hlavním nádražím je zajištěna náhradní autobusová doprava 1/2A (obdobně jako při listopadové výluce kvůli připojování rekonstruované tramvajové trati v Pražské ulici). Totožně je provoz autobusů a tramvají organizován i při samotném zahájení.
V sobotu 17.1. dochází k navýšení přepravní kapacity vypravením kloubových vozů namísto 12-metrových (resp. souprav tramvají namísto sólo vozů). Takto posíleny jsou tramvajové linky 1,2,4, trolejbusové 11 a 16, a autobusové 27 a 33. Kromě páteřní trolejbusové linky 16 je posílena i linka 11, protože parkoviště u ústředního hřbitova (resp. OC Berounka) je doporučeno jako záchytné pro návštěvníky směřující na zahájení od Prahy. V centru města je velmi silně omezeno parkování a tak byla pro každý směr doporučena záchytná parkoviště na okraji města, odkud návštěvníci do centra dojedou MHD. Provoz linky 11 je v sobotu mimořádně prodloužen až do 24 hodin (obvykle ukončen po 19. hodině) a to v intervalu 20 minut. Je škoda, že po skončení slavnostního aktu nebyl provoz linky 11 řízen operativně například vypravením posilových spojů, ale až do půlnoci byl stanoven pevný interval 20 minut (především v pozdějších nočních hodinách už spoje jezdily spíše prázdné).
Centrum města je pro motoristy během soboty uzavřeno. Průjezd po Wilsonově mostě je povolen jen MHD. Kvůli většímu pohybu lidí, kteří mohou sledovat slavnostní akt na velkoplošných obrazovkách v sadovém okruhu, jsou pro dopravu uzavřeny také Kopeckého sady. Linka 13 je celodenně vedena po odklonové trase ulicemi Americká a Šumavská, s odbavováním ve stanicích Prokopova (zastávka dočasně zřízena i ve směru z Černic), Pařížská, Hlavní nádraží a Železniční poliklinika, náhradou za zrušené stanice Goethova, Anglické nábřeží, Prazdroj.
První částí slavnostního zahájení jsou čtyři průvody, nazvané Prameny, které symbolizují plzeňské řeky a jsou nejlepší možností, jak se návštěvníci mohou dostat na náměstí Republiky. Průvody vycházejí z jednotlivých shromaždišť (pivovar resp. ulice U Prazdroje, lokalita U Ježíška, parkoviště u Kauflandu na Lochotínské, náměstí T. G. Masaryka) v 16. hodin. Po dobu průchodu průvodů je krátkodobě zastavována doprava na trase. Trolejbusového provozu se dotkly dva průvody, průvod z místa U Ježíška omezil provoz na křižovatce Americká x Denisovo nábřeží resp. Wilsonově mostě, průvod z Masarykova náměstí pak zastavil provoz na křižovatce U Práce (Americká x Klatovská x Tylova). Krátce po 16. hodině je zastaven provoz trolejbusů ve směru od Jižního předměstí a CAN v Tylově ulici, před křižovatkou U Práce. V opačném směru se zastavuje MHD v cca 16:15 na Americké třídě před křižovatkou s Denisovo nábřežím. Několik vozidel zůstalo v úseku mezi oběma průvody, spoj linky 15 od Borských polí je u mrakodrapu operativně otočen, aby po obnovení provozu lépe vyrovnal mezeru. V 16:36 je provoz v křižovatce U Práce obnoven, ve stejný čas je také umožněn průjezd přes Wilsonův most. Zpoždění spojů nepřesahuje 30 minut.
Druhá část programu, nazvaná Symfonie zvonů, probíhá od 17:30. Na náměstí Republiky a v okolí program sleduje přes 25 tisíc lidí. Součástí akce je vystoupení provazochodce, který prochází po laně ve výšce 40 metrů nad náměstím, dosud největší videomapping v České republice, první rozezvonění nových zvonů v katedrále či několik hudebních vystoupení. Večer program zahájení pokračuje v galeriích, kulturních sálech a klubech.