Typ : | BredaMenarinibus AVANCITY +SF |
Pro město (stát) : | Řím (Itálie) |
Termíny dodávek : | 06/2010, 2.9.2010, 04/2011 - ... |
Celkem vozů dodáno : | 35 |
Nátěr: | šedý (resp. stříbrný) |
Poznámky : |
BredaMenarinibus AVANCITY +SF je kloubový trolejbus, na kterém se podílejí společnosti Škoda a italská firma BredaMenarinibus .Výroba probíhá tak, že BredaMenarinibus v Bologni v Itálii vyrobí karoserii (typ AVANCITY +S), která putuje do Plzně, kde do ní Škoda instaluje elektrovýzbroj. Škoda Electric měla s firmou BredaMenarinibus navázanou spolupráci již z minulosti.
Čtyřdveřové trolejbusy pojmou 146 cestujících, z toho 28 sedících a zbytek, neboli 118 stojících. Plně nízkopodlažní vozy mají v druhých dveřích elektronicky výsuvnou plošinu pro vozíčkáře. Zajímavostí je otevírání dveří, zatímco první dveře se otvírají dovnitř, ostatní se otvírají ven. Další zajímavostí je usměrňování výměny cestujících, kdy nástup je povolen pouze prvními a posledními dveřmi a naopak výstup je umožněn pouze druhými a třetími dveřmi (podobně jako u trolejbusů Solaris Trollino 12 pro Cagliari). Vozy jsou vybaveny velkými, šoupacími okny. Mimo to jsou vozy vybaveny i klimatizací ThermoKING (klimatizován je i salon pro cestující). Trolejbusy jsou vybaveny informačním systémem (obdobně jako Buse či EM-Test). Přibližně od 25. vyrobeného trolejbusu se v interiéru trolejbusu také objevují informační (příp. reklamní) obrazovky. Trolejbusy mají sběrače proudu LEKOV. Maximální rychlost je 55 km/h. Šířka činí 2, 5 metru, délka necelých 18 metrů. Hmotnost vozu dosahuje 20 tun. Hmotnost je včetně dieselagregátu, kterým jsou trolejbusy pro Řím vybaveny. Tento dieselagregát, zabral přibližně čtvrtinu až polovinu délky zadního článku vozu (viz foto). Mimo dieselagregátu je BredaMenarinibus AVANCITY + SF vybavena tzv. superkapacitory. Tato zařízení shromažďují energii při brzdění. Tato energie je pak využívána při rozjezdu vozidla, což výrazně ušetří odebíranou energii. Trolejbus tak díky superkacaitorům může krátkodobě vyjet i mimo trolejové vedení (nebo např. při výpadku proudu dojet do nejbližší zastávky). Jak dieselagregát, tak superkapacitory tak již trolejbus téměř oprošťují od nutnosti trolejového vedení .
První prototyp trolejbusu BredaMenarinibus AVANCITY +SF vyjel na své první zkušební jízdy v únoru 2010. V ulicích Plzně vzbudil tento vůz svým designem celkem rozruch. Tento vůz byl v Plzni zkoušen až do konce dubna 2010. Z Plzně byl první prototyp odvezen ve středu 28.4.2010. Vůz však nemířil do Říma, jak by se mohlo zdát, nýbrž do Českých Budějovic, kde tento vůz musí vykonat ještě nějaké zkoušky. Ptáte-li se proč tyto zkoušky nemohl vůz absolvovat v Plzni, odpověď je snadná. V Plzni je napětí v trolejích 600 Vss. V Římě je, ale napětí 750 Vss. Aby bylo zjištěno, jak se trolejbus bude chovat pod "římským" napětím a mohly být doladěny ještě nějaké "mouchy," byl převezen do již zmiňovaných Českých Budějovic, kde je napětí právě 750 Vss. Po několikatýdenním testování v tomto jihočeském městě byl vůz odvezen zpět do Plzně dne 21.5.2010, kde sme se s ním i nadále mohli setkat na zkušebních jízdách. V současnosti by první vůz měl být v Itálii, kam byl odvezen v červnu 2010. Vůz však nebyl dovezen přímo do Říma, ale k výrobci karoserie do Bologne.
V květnu 2010 na zkušební jízdy po Plzni vyjel také druhý prototyp, který se od prvního vozu rozlišuje např. piktogramy vozíčkáře na čelech či dalšími samolepkami, např. na dveřích. Dle vizualizace na stránkách výrobce karoserie se dá předpokládat, že monotónní šedou barvu "Bredy" oživí před uvedením do provozu v Římě červený pruh pod okny, tak se necháme překvapit. V blízké době (zima 2010) se začnou vyrábět další vozy z celkem 45-kusové dodávky. Dne 2.9.2010 byl do Itálie odvezen i druhý vůz. I když v Římě ještě tyto trolejbusy s cestujícími nejezdí, druhý vyrobený vůz už slouží i jako předváděcí vozidlo. Ke konci října 2010 se totiž vůz objevil v rámci předváděcích jízd v italském městě Parma, které uvažuje o nákupu sedmi nových kloubových trolejbusů. Je tak možné, že se dočkáme i "Bred" dodávaných pro Parmu. Po říjnových předváděčkách Bredy v Parmě následovaly od prosince 2010 do ledna 2011 předváděcí jízdy BredyMenarinibusu Avancity +SF v italském městě Ancona. Dne 8.12.2010 do Plzně dorazila na trajleru další, v pořadí třetí, karoserie Bredy pro Řím. Kvůli problémům s vjezdem způsobených nahrnutým sněhem zajel kamion do Škody Electric až v nočních hodinách. Dne 21.12.2010 byla do Škody Electric přivezena další kastle.
Další karoserie (pravděpodobně pátá) byla dovezena dne 4.1.2011. V polovině března 2011 je již dokončen třetí vůz a na čtvrtém a pátem voze se pracuje. Krom toho jsou do Škody Electric přiváženy další kastle vozů pro Řím a dodávka se tak naplno rozbíhá. Postupně jsou také odváženy již hotové trolejbusy, jako tomu bylo dne 26.5.2011 či 31.5.2011, kdy byly najednou na trajlerech odvezeny minimálně tři trolejbusy. Dne 15.6.2011 byly z Plzně odvezeny další dva hotové trolejbusy, které do Říma putovaly na trajlerech nezvykle "oklikou" přes České Budějovice. Dodávka průběžně pokračuje, například v červenci 2011 je dokončen 12.,13. či 16. trolejbus. V říjnu 2011 je pak dokončeno dalších 5 trolejbusů (například 19. vůz). Za zmínku stojí, že jeden z plechu na dokončeném trolejbusů je na straně bez dveří v přední části dole mírně promáčknutý (viz foto). Pro připomenutí do Říma bude dodáno celkem 45 vozů, z toho do října 2011 je vyrobeno 20 vozů. V listopadu a prosinci 2011 je dokončeno dalších pět trolejbusů (Řím č. 21 - 25). Přibližně od 25. vyrobeného trolejbusu se v interiéru trolejbusu objevují informační (příp. reklamní) obrazovky. V lednu 2012 je vyrobeno dalších pět vozů (č. 26 - 30). Zajímavostí je, že třicátý vůz se na zkušebních jízdách objevuje s předním čelem zakrytým ochrannou fólií (viz foto). V první polovině února 2012 jsou dokončeny ještě trolejbusy Řím č. 31 a 32. Výroba dalších vozů probíhá od první poloviny března do poloviny května 2012, kdy je vyrobeno dalších osm trolejbusů (č. 33 - 40). Dodávka pro Řím se tak již pomalu chýli ke konci (vyrobeno je již 40 trolejbusů z 45). Na konci června 2012 se na zkušebních jízdách objevují první trolejbusy z poslední pětice, trolejbusy Řím 41 a Řím 42. Některé trolejbusy jsou opět oblepeny ochrannými páskami (boční kryty, dieselagregát). V polovině července 2012 zkušební jízdy podstupují poslední vozy Řím 43-45. Zatím nejsou odváženy ani dříve vyrobené trolejbusy, například Řím č. 40 je v Škodě Electric ještě i v polovině července 2012. Ač se to zdá neuvěřitelné, i když byly trolejbusy odzkoušeny v červenci, ještě v říjnu 2012 jsou poslední trolejbusy Breda v Škodě Electric Plzni. Trolejbusy se občas objeví i na zkušební jízdě jako například dne 9.10.2012 vůz Řím 41.