Zpět na úvodní stranu

Rekonstrukce Americké třídy

Průběh rekonstrukce :

Po kliknutí na název každé události se o dané události dozvíte více.

  • 08/2012 - Záruční opravy zastávek 2012
  • 20.4.2012 - Inteligentní zastávky na Americké
  • 07/2010 - Záruční opravy zastávek 2010
  • --.3. - --.9.2010 - Druhá etapa rekonstrukce Americké
  • 30.3.2009 - Plný provoz na Americké (včetně aut ) + Americká s odstupem času
  • 22.12.2008 - Vrácení tbusových a abusových linek na Americkou třídu
  • 21.12.2008 - Zkušební jízdy po Americké
  • 20.12. - 21.12.2008 - Nahrazení tbusů na l. 10, 11 a 16 abusy
  • --.7. - --.11.2008 - Fotografie z pokračujících odklonů
  • 13.9. - 14.9., 20.9 - 21.9.2008 - Nahrazení trolejbusů na l. 10, 11 a 16 autobusy
  • 13.8.2008 - Vrácení 13 a 16 na svoji původní trasu přes kruhový objezd
  • 2.8. - 12.8.2008 - Nahrazení tbusů na 13 a 16 abusy přes most Milenia
  • 1.8.2008 - Poslední den provozu "středem průjezdného kruháče"
  • 12.5. - 31.7.2008 - Fotky z průběhu pokračující rekonstrukce
  • 10.5. - 11.5.2008 - Nahrazení trolejbusů na l. 10, 11 a 16 autobusy
  • 22.4. - 7.5.2008 - První dny rekonstrukce Americké
  • 21.4.2008 - "Velký třesk" - start rekonstrukce Americké
  • 19.4. - 20.4.2008 - Částečné nahrazení trolejbusů autobusy
  • --.3.2008 - Fotky před zahájením rekonstrukce
  • Záruční opravy zastávek 2012

    Po dalších dvou letech od poslední opravy zálivů na Americké v červenci 2010 se zálivy opravují v srpnu 2012. Konkrétně probíhají opravy zastávkových zálivů Mrakodrap a U Práce, Americká od 11.8. do 24.8.2012. Ačkoliv se může na první pohled zdát, že se jedná o špatně provedenou práci firmy skutečnost je jiná. Zastávky na Americké jsou extrémně zatěžované, dokonce nejzatíženější v celé republice. Navíc trolejbusy jsou těžší než autobusy, takže dávají zastávce ještě více zabrat. Při rozjíždění a brzdění vozidel z/do zastávky působí na povrch zastávky velmi intenzivní síly, které povrch samozřejmě ničí. Při opravě byly "koleje" z propadnutých kostek, podsypány a znovu vydlážděny. Práce byly prováděny v rámci záruky. Práce se prováděly vždy v polovině zastávkového zálivu, vozy MHD využívaly druhou polovinu (nejprve ve směru Tylova přední polovinu zálivu, ve směru Hl. nádraží ČD, Americká zadní polovinu, po cca 17.8. opačně, jen zastávkový záliv Mrakodrap směr nádraží byl po 17.8. již zcela otevřen). Vzhledem k tomu, že obě zastávky jsou nejfrekventovanější plzeňské zastávky MHD (ve špice trolejbusy po Americké průměrně každých 38 vteřin (tzn. celkem denně cca 1410 průjezdů)), vznikaly krátkodobě i kolony, volná polovina zastávky někdy prostě všem vozidlům nestačila. Povrch zastávkových zálivů by měl vydržet opět přibližně dva roky.

    Škoda 27 Tr ev.č. 528 vyjíždí z volné poloviny zastávky Mrakodrap. - 14.8.2012 Škoda 14 TrM ev.č. 443 stanicuje ve volné polovině zastávky U Práce, Americká. - 16.8.2012 Škoda 14 TrM ev.č. 435 stanicuje v volné části zastávky U Práce, Americká. - 21.8.2012 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 487 projíždí uzavřenou část zastávky U Práce, Americká. - 21.8.2012 Škoda 24 Tr ev.č. 519 projíždí přední části zastávky U Práce, Americká. - 21.8.2012 Pohled na uzavřenou část zastávky U Práce, Americká (směr Tylova). - 21.8.2012 Škoda 27 Tr ev.č. 540 objíždí uzavřenou část zastávky U Práce, Americká. - 21.8.2012 Volná polovina zastávky někdy všem vozům nestačila a tak čas od času vznikaly i krátké kolony. - 21.8.2012 Pohled na uzavřenou část zastávky U Práce, Americká (směr Mrakodrap). - 21.8.2012 Škoda 24 Tr ev.č. 501 objíždí uzavřenou část zastávky U Práce, Americká. - 23.8.2012 Pohled na zastávkový záliv Mrakodrap směr Hl. nádr. ČD, Americká, který byl po opravě jedné poloviny opět celý otevřený. - 23.8.2012 Škoda 24 Tr ev.č. 501 stanicuje v volné části zastávky Mrakodrap. - 24.8.2012 Škoda 27 Tr ev.č. 542 vyjíždí z volné části zastávkového zálivu Mrakodrap. - 24.8.2012 Pohled na opravovanou část zastávky Mrakodrap. - 24.8.2012

    nahoru

    Inteligentní zastávky na Americké

    Při rekonstrukci Americké třídy byly v zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká připraveny základy (vývody napájení) pro panely inteligentní zastávek. Pořízení zastávek bylo opožděno o dva roky kvůli nejasnému přerozdělování dotací z EU. Na Americké byly panely nainstalovány dne 20.4.2012. Již od poloviny března 2012 však byl v zastávce Mrakodrap (směr U Práce) připraven sloupek pro panel inteligentní zastávky. V ostatních zastávkách panely využívají stávajících sloupů veřejného osvětlení. Spuštění inteligentních zastávek na Americké komplikovalo umístění zastávek mezi vysokými domy (v signálním stínu). Zastávky byly nakonec spuštěny ve dnech 26.4.2012 (zastávka Mrakodrap) a 3.5.2012 (zastávka U Práce, Americká). Do konce června 2012 budou inteligentní zastávky ve zkušebním provozu, poté budou schopny zobrazovat i informace o mimořádnostech. Více o inteligentních zastávkách na této stránce.

    Škoda 24 Tr ev.č. 513 stanicuje v zastávce Mrakodrap s již funkčním panelem inteligentní zastávky. - 27.4.2012  Škoda 26 Tr ev.č. 534 vjíždí do zastávky Mrakodrap s již ukazujícím panelem inteligentní zastávky. - 29.4.2012 Pohled na zastávku Mrakodrap s již funkčním inteligentním panelem. - 29.4.2012  Již ukazující panel inteligentní zastávky v stanici Mrakodrap směr U Práce. - 29.4.2012  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 481 vjíždí do zastávky U Práce, Americká s již fungujícím panelem inteligentní zastávky. - 5.5.2012 Pohled na zastávku U Práce, Americká směr Mrakodrap s již ukazujícím panelem inteligentní zastávky. - 5.5.2012  Pohled na již funkční panel inteligentní zastávky U Práce, Americká. - 5.5.2012 Pohled na již nainstalovaný panel inteligentní zastávky v zastávce Mrakodrap směr Hl. nádr. ČD, Americká. - 20.4.2012 Škoda 21 Tr ev.č. 484 vjíždí do zastávky Mrakodrap s již osazeným panelem inteligentní zastávky. - 20.4.2012 Montáž nové inteligentní zastávky v zastávce U Práce, Americká směr Mrakodrap. Vpravo dole si všimněte připravených dalších panelů. - 20.4.2012 Pohled na nový sloupek připravený pro panel inteligentní zastávky v stanici Mrakodrap. - 16.3.2012 Pohled na zastávku Mrakodrap s novým sloupkem připraveným pro inteligentní zastávku. - 16.3.2012

    nahoru

    Záruční opravy zastávek 2010

    Od 3.7.2010 po dobu cca jednoho týdne probíhaly záruční opravy na Americké třídě. Jednalo se o výměny dlažebních kostek v zastávkových zálivech, výměny poklopů v kanálech apod. Špatný stav zastávek na nedávno rekonstruované Americké třídě není způsoben lajdáctvím firmy, ale extrémně zatěžovanými zastávkami. Trolejbusové zastávky na Americké jsou nejzatíženější v celé republice. Navíc trolejbusy jsou těžší než autobusy, takže dávají zastávce ještě více zabrat. Při rozjíždění a brždění vozidel z/do zastávky působí na povrch zastávky velmi intenzivní síly, které povrch samozřejmě ničí.

    Oprava zastávky U Práce, Americká si vyžádala ve dnech 3.7. - 12.7.2010 zřízení provizorních zastávek. Provizorní zastávka pro linku 39 a některé noční linky byla zřízena pod úrovní zastávky U Práce, Americká blízko křižovatky s ulicí V Šipce. Provizorní zastávky pro zbývající linky (11, 12, 15, 16, 20, 33, N2, N5 a 72) byly umístěny v Tylově ulici v blízkosti prodejny PMDP. Zmíním, že v Tylově ulici v těchto místech nejsou zastávky MHD poprvé. Před rekonstrukcí Americké třídy roku 2008 zde byla stálá zastávka U Práce, Tylova (směr CAN). Při rekonstrukci Americké třídy v roce 2008 zde byla zřízena dočasná zastávka U Práce, Americká (směr Náměstí Republiky).

    Od 3.7. po dobu cca 5 dnů probíhaly i opravy v zastávkovém zálivu stanice Mrakodrap ve směru U Práce, Americká. Trolejbusy v zastávce Mrakodrap stanicovaly vždy ve volné polovině nástupiště. Nejprve byla opravována spodní část zálivu, následně horní. O opravách zastávek Mrakodrap a U Práce, Americká naleznete informace také v sekci Aktuálně.

    Škoda 14 TrM ev.č. 404 stanicuje v provizorní zastávce U Práce, Americká. -  5.7.2010 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 488 stanicuje v provizorní zastávce U Práce, Americká. -  5.7.2010 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 484 stanicuje v provizorní zastávce U Práce, Americká. -  5.7.2010 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 491 projíždí zastávku U Práce, Americká. -  5.7.2010 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 486 projíždí zastávku U Práce, Americká. -  5.7.2010 Pohled na uzavřený zastávkový záliv stanice U Práce, Americká. -  5.7.2010 Pohled na uzavřené zastávkové zálivy stanice U Práce, Americká. -  5.7.2010 Pohled na uzavřený zastávkový záliv stanice U Práce, Americká. -  5.7.2010
    Škoda 24 Tr ev.č. 507 stanicuje v provizorní zastávce U Práce, Americká. - 4.7.2010 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 495 projíždí zastávku U Práce, Americká. - 4.7.2010  Škoda 14 TrM ev.č. 445 projíždí zastávku U Práce, Americká. - 4.7.2010  Pohled na provizorní nástupiště zastávky U Práce, Americká pro linky 39, N1, N3, N4 a N6. - 4.7.2010 Pohled na upozornění o přesunu zastávky U Práce, Americká. - 4.7.2010 Škoda 14 TrM ev.č. 454 vjíždí do volné poloviny zastávky Mrakodrap. -  5.7.2010 Pohled na zpoloviny uzavřený zastávkový záliv stanice Mrakodrap. -   5.7.2010 Pohled na zpoloviny uzavřený zastávkový záliv stanice Mrakodrap. -   5.7.2010 Pohled na zpoloviny uzavřený zastávkový záliv stanice Mrakodrap. -   4.7.2010

    nahoru

    Druhá etapa rekonstrukce Americké

    V roce 2010 probíhala další etapa rekonstrukce Americké a okolí. Ta však provoz MHD nijak neomezila. Jednalo se totiž o rekonstrukci Martinské ulice (jedna z kolmých ulic k Americké). Rekonstrukce probíhala od března do září 2010. Při rekonstrukci byla tato dříve automobily využívaná ulice změněna na pěší zonu.

    Pohled na pokračující rekonstrukci Martinské ulice. - 3.9.2010 Rekonstrukce Martinské ulice je II.etapou rekonstrukce Americké třídy a okolí. - 9.4.2010 Pohled na tabuli informující o Rekonstrukci Martinské ulice. - 9.4.2010

    nahoru

    Plný provoz na Americké + Americká s odstupem času

    Dne 30.3.2009 nastal další významný den v historii rekonstrukce Americké třídy. Od tohoto dne totiž mohou po Americké opět projíždět automobily. Auta jezdila po Americké i před rekonstrukcí. Dle různých počítání před rekonstrukcí projelo po Americké v pracovní den i 13000 aut. Od vrácení linek MHD na Americkou dne 22.12.2008 byl na Americkou v části Mrakodrap - U Práce povolen vjezd pouze MHD, zásobování a IZS. S Americkou třídou se totiž (i v projektu) počítalo spíše jako s pěší zonou, na které bude dovolena pouze již zmiňovaná MHD, zásobování a IZS. I přes různé sliby politiků o Americké bez aut (které slýcháme stále, i nyní v roce 2010) se však na Americkou dne 30.3.2009 vrátil i automobilový provoz. Vrácení aut bylo pouze na zkušební dobu, ale provoz aut se zřejmě osvědčil, takže provoz na Americké zůstává stále. Na Americké po rekonstrukci nebylo počítáno s takovým provozem, takže se především ve špičkách tvoří kolony aut, v kterých trolejbusy nabírají zpoždění někdy i v řádů desítek minut. A to byla naopak při rekonstrukci snaha MHD zryhlit (např. na třech výjezdech z kruhového objezdu (v obou směrech Americkou a na odbočce do Goethovy ulice) není namalována "zebra," ale jedná se o místo pro přecházení, kde řidiči nemusí pouštět chodce; dalším důvodem tohoto místa pro přecházení je to, aby trolejbus nezůstal při pouštění chodůc stát na "mrtvém úseku" na výhybce). Změna pro řidiče je také z původně dvou pruhů v každém směru na jeden pruh v každém směru a v blízkosti zastávky Mrakodrap také ostrůvky pro přecházení. Nově jsou řešeny také parkovací místa, na rozšířených chodnících, namísto původně parkujících aut všude kde se dalo.

    Již při provozu trolejbusů bez aut od prosince 2008 do března 2009 docházelo na poměrně složité síti výhybek na kruhovém objezdu k poměrně častým výpadkům sběračů proudu z trolejí, zastavení trolejbusu na kruhovém objezdu a zdržování provozu. Tento problém byl částečně vyřešen v únoru (konkrétně někdy mezi 10. - 13.2.2009), kdy byla na kruhovém objezdu instalována vnitřní pomocná stopa (nepropojená s ostatními trolejemi výhybkami, ale samozřejmě napájená). Tato stopa slouží při vypadnutí sběračů k jejich přendání na tuto trolej, aby trolejbus nestál pod výhybkou. Tato pomocná stopa se osvědčila jako dobrý nápad, poněvadž drobné výpadky sběračů se na kruhovém objezdu stále v menší míře opakují.

    Nyní bych se rád podíval na rekonstrukci Americké, především "vypuštění aut" na Americkou s jistým odstupem času. Osobně z provozu IAD (Individuální Automobilové Dopravy) po Americké moc nadšený nejsem, protože jak je již psáno výše, především ve špičkách se tvoří kolony, v nichž spoje MHD čekají a nabírají někdy i desítky minut zpoždění. Kapitola sama pro sebe jsou pak různé problémy, nehody, přetržená lana apod., která dá se říct paralizují trolejbusovou dopravu v Plzni. A vzhledem k tomu, že ve špičce projíždí trolejbusy po Americké průměrně každých 38 vteřin (celkem denně cca 1410 průjezdů), mohou problémy nastat celkem snadno. Díky stojícím trolejbusů bez proudi je pak obtížný i provoz ostatní dopravy. Problémy na Americké se odehrály např. ve dnech 25.3.2009, 1.7.2009, 14.5.2010 či 1.12.2010. Několik fotek naleznete pod tímto příspěvkem, více o jednotlivých problémech také v rubrice Aktuálně. V současnosti se však již začíná pracovat na objízdné trase Americké v případě problémů - na trolejbusové trati v ulici U Trati. Více ZDE. Na konci března 2012 se opět ukázalo, že stačí prasklá voda v Mikulášské ulici, aby bylo centrum města (včetně Americké třídy) kompletně zablokované.

    Trolejbus zatáčí doleva, sběrače doprava. Na kruhovém objezdu na Americké se jedná o relativně běžnou záležitost. - 23.8.2012 Škoda 14 TrM ev.č. 446 při přendavání sběračů na správnou trolej na kruhovém objezdu na Americké. - 12.7.2012 Škoda 24 Tr ev.č. 503 na lince 12 ukončené v zastávce Mrakodrap stanicuje právě v konečné zastávce Mrakodrap přesunuté nyní k výjezdu z kruhového objezdu na Americké. - 5.5.2012 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 492 končící v zastávce Mrakodrap se otáčí na kruhovém objezdu na Americké. - 5.5.2012   Škoda 21 Tr ACI ev.č. 492 stanicuje v přesunuté zastávce Mrakodrap. - 5.5.2012 Po obnovení provozu na Americké třídě jsou zde zachyceny vozy 523 a 486. - 5.5.2012  Ještě takto dlouhá kolona se na Americké tvořila po 18. hodině. - 26.3.2012 Škoda 27 Tr ev.č. 535 se bez cestujících otáčí na kruhovém objezdu na Americké. Všimněte si, že vůz má zatím ještě špatný cíl na informačním panelu. - 15.3.2012

    Škoda 21 Tr ACI ev.č. 492 přijíždí po stání v koloně i v dopoledních hodinách na kruhový objezd na Americké. - 22.12.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 465 uvízla na kruhovém objezdu na Americké. - 9.12.2011 Škoda 15 Tr ev.č. 465 uvízla na kruhovém objezdu na Americké. - 9.12.2011 Škoda 14 TrM ev.č. 448 popojíždí v koloně na Americké třídě. - 2.12.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 473 projíždí kolem plošiny instalující vánoční ozdoby na kruhovém objezdu na Americké. - 18.11.2011 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 492 projíždí kolem plošiny instalující vánoční ozdoby na kruhovém objezdu na Americké. - 18.11.2011 Škoda 9 Tr ev.č. 323 přijíždí na kruhový objezd na Americké. - 27.8.2011 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 496 na Americké. - 21.6.2011 Škoda 9 Tr ev.č. 323 na kruhovém objezdu na Americké. - 12.6.2011 Škoda 14 TrM ev.č. 439 vyjíždí z kruhového objezdu na Americké. - 11.6.2011 Škoda 27 Tr ev.č. 527 na podvečení Americké. - 6.5.2011 Škoda 24 Tr ev.č. 500 sjíždí po Americké od křižovatky U Práce, v pozadí je již patrný připravený stan pro pietní akt u památníku Díky Ameriko. - 6.5.2011 Pohled na kolony na Americké. - 6.5.2011 Jedenáctý Solaris Trollino 12 pro Lublin vjíždí na kruhový objezd na Americké. - 5.5.2011 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 480 v čele odstavených vozů v zastávce Mrakodrap. - 17.3.2011 Pohled na odstavené trolejbusy na Americké. - 17.3.2011 Vůz 435 před místem střetu na Americké. - 17.3.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 469 uvízla na Americké. - 17.3.2011 Nabouraný vůz 526 na Americké. - 17.3.2011 Škoda 27 Tr ev.č. 526 po střetu s chodcem na Americké. - 17.3.2011 Pohled na místo nehody. - 17.3.2011 Škoda 27 Tr ev.č. 526 odstavená po nehodě na Americké. - 17.3.2011 Škoda 15 TM ev.č. 468 na pomocné troleji na kruhovém objezdu na Americké. - 11.2.2011 Škoda 15 TrM ev.č. 468 uvízla na kruhovém objezdu na Americké. - 11.2.2011

    Pohled na zakončení odbočné stopy na Anglickém nábřeží. - 18.12.2010 Pohled na zakončení odbočné stopy na Anglickém nábřeží. - 18.12.2010 Pohled na zakončení odbočné stopy na Anglickém nábřeží. - 18.12.2010 Trolejbus, který za to může - 411 uvíznul na kruhovém objezdu na Americké. - 1.12.2010 Montážní plošina PMDP při spravování přetrženého lana na kruhovém objezdu na Americké. - 1.12.2010 Prototyp Škody 30 Tr vjíždí na kruhový objezd na Americké. - 18.11.2010 Škoda 15 TrM ev.č. 475 na pomocné troleji na kruhovém objezdu na Americké.  18.11.2010 Škoda 15 TrM ev.č. 475 na pomocné troleji na kruhovém objezdu na Americké.  18.11.2010 Obyčejný pracovní den, odpolední špička. Nemusí být ani žádná nehoda a na Americké se stejně tvoří velké fronty jako i zde, na Wilsonově mostě. V frontě napočítáme 6 trolejbusů, snad od každé linky přes Americkou - dvě 12, dvě 15 a po jedné jsou zde zastoupeny 11, 15 a 16. - 18.11.2010 Pohled na trolejovou výhybku angličana spolu s pomocnou trolejí vpravo a v pozadí na sloupu umístěným ukazatel směru výhybky. - 23.10.2010 Škoda 24 Tr ev.č. 516 na pomocné troleji na kruhovém objezdu na Americké. - 17.6.2010 Škoda 24 Tr ev.č. 516 na pomocné troleji na kruhovém objezdu na Americké. - 17.6.2010 Škoda 24 Tr ev.č. 509 objíždí uvízlou 403 na kruhovém objezdu na Americké. - 14.5.2010 Škoda 25 Tr ev.č. 524 objíždějící uvízlé trolejbusy na Americké. - 14.5.2010 Pracovnící na montážní plošině spravují troleje na kruhovém objezdu na Americké.  - 14.5.2010 Ani lavičkám na Americké se nevyhnuly útoky vandalů. - 11.3.2010 Škoda 14 TrM ev.č. 434 stanicuje v zastávce Mrakodrap. - 5.3.2010  Pohled na poloprázdnou zastávku Mrakodrap ve špičce. - 5.3.2010 Pohled na Americkou. - 5.3.2010 Pohled na desku s informacemi o rekonstrucki Americké. - 5.3.2010 Pohled na troleje na kruhovém objezdu na Americké . Všimněte si levé pomocné troleje. - 5.3.2010 Škoda 25 Tr ev.č. 521 na Americké. - 15.1.2010

    Kolona trolejbusů v čele s 14 TrM ev.č. 435 způsobena zaseknutím kruhového objezdu na Americké. - 1.7.2009 Kolona Škod 14 TrM způsobená komplikacemi ( zkratem) na kruhovém objezdu na Americké. - 25.3.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 435 na kruhovém objezdu na Americké. - 2.4.2009 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 491 na kruhovém objezdu na Americké. - 30.3.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 412 na Americké v první den provozu Americké i s auty. - 30.3.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 450 na Americké. - 30.3.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 458 na Americké v první den plného provozu Americké  (s auty) . - 30.3.2009

    nahoru

    Vrácení trolejbusových a autobusových linek na Americkou třídu

    V pondělí 22.12.2008 byly na Americkou třídu vráceny všechny trolejbusové a autobusové linky jako před rekonstrukcí, nebo-li takto :

    Linkové vedení trolejbusů před (a po) rekonstrukci Americké :

    10 - Doubravka, Na Dlouhých - Anglické nábřeží - CAN, Husova - (Skvrňany , Škoda VII. brána) a zpět

    11 - Ústřední Hřbitov - Hlavní nádraží ČD, Americká - CAN, Husova a zpět

    12 - Letkov - Božkov - Sladkovského, HOSPIC - Hl . nádraží ČD, Americká - Zátiší, Línská - Nová Hospoda a zpět

    13 - Lobzy, Pod vrchem - Hl . nádraží ČD, Americká - Čechurov - Černice - Černice, K Cihelnám - Černice, nákupní zona a zpět

    14 - Goethova - Tyršův most - Bory, Heyrovského a zpět

    16 - Doubravka, Zábělská - Hl . nádraží ČD, Americká - Jižní předměstí - Bory, Heyrovského (a zpět)

    Trasy autobusových linek, které jezdily po Americké před rekonstrukcí (20, 33, 34, 39, 71, 72, N1, N2 a N3) byly zbaveny objížděk (např. přes náměstí Republiky) a byly vráceny na Americkou třídu.

    Jak je vidět, tak přes Americkou třídu jezdí celkem 15 linek MHD (10, 11, 12, 13, 14, 16, 20, 33, 34, 39, 71, 72, N1, N2 a N3), z toho 13 se jich sjíždí v zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká (10, 11, 12, 16, 20, 33, 34, 39, 71, 72, N1, N2 a N3). Na takovéto množství linek a jejich jízdních řádů nebyly v Plzni připravené označníky, takže se po rekonstrukci Americké v zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká objevily "maxioznačníky, " které mají řádky na 12 linek. Tyto označníky vypadají jako obyčejné městské označníky, ale prostor pro linky a pro jízní řády je rozšířen (viz foto níže). Do budoucna se také na zastávkách Mrakodrap a U Práce, Americká mluví o možnosti zavedení světelných tabulí informujících o odjezdech, jak tomu je i v jiných městěch (namátkou např. Pardubice, Hradec Králové či Žilina). Drobným, i když pro cestující dost závažným, nedostatkem zastávek U Práce, Americká a Mrakodrap jsou však poměrně malé čekárny, které navíc nejsou z boků chráněny, takže v nich profukuje a při bočním větru i prší či sněží. Na závěr se sluší úvést celkovou cenu rekonstrukce která činí přibližně 195 milionů Kč.

    Je důležité zmínit, že i přes vrácení linek MHD na Americkou třídu, je jinak na Americké (v úseku Mrakodrap - U Práce) povolen vjezd pouze zásobování a IZS. To se však změnilo dne 30.3.2009, kdy byl na Americké umožněn provoz i individuální automobilové dopravě. O tom však již povídání výše.

    Škoda 24 Tr ev.č. 510 na kruhovém objezdu na Americké. - 2.1.2009 Karosa B 931 ev.č. 436 na lince 39 na kruhovém objezdu na Americké. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 443 na kruhovém objezdu na Americké. - 2.1.2009 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 485 na kruhovém objezdu na Americké. - 2.1.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 478 na kruhovém objezdu na Americké. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 454 na Americké. - 2.1.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 475 na Americké. - 2.1.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 477 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 512 opustila kruhový objezd na Americké. - 2.1.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 506 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 465 zastavila v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Pohled na již zprovozněnou Americkou třídu s trolejbusy, ale bez aut. Škoda, že to nevydrželo......... - 2.1.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 468 na Americké. - 2.1.2009 Pohled na zastávku Mrakodrap s 409. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 409 na prázdné Americké. - 2.1.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 476 sjíždí po Americké k zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 434 spolu s trejsinou v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Americká třída v zajetí trolejbusů. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 451 vjíždí do zastávky Mrakodrap . - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 451 vjíždí do zastávky Mrakodrap následovaná 511 na 33. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 451 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Solaris Urbino 18 ev.č. 511 stanicuje v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 455 objíždí 511 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 444 vjíždí do zastávky Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 504 na Americké. - 2.1.2009 Karosa B 731 ev.č. 414 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Karosa B 732 ev.č. 425 na Americké třídě bez aut. - 2.1.2009 Maxioznačník spolu s 470 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 21 ab ev.č. 474 projíždí zastávku Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 407 vjíždí do zastávky Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 439 vjíždí do zastávky Mrakodrap. - 2.1.2009 Vozy 451 a 439 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 471 vyjíždí z zastávky Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 475 v zastávce Mrakodrap. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 445 vjíždí do zastávky Mrakodrap. - 2.1.2009 Zastávka Mrakodrap je poměrně vytížená i mimo dopravní špičku. - 2.1.2009 Škoda 14 TrM ev.č. 444 vyjíždí ze zastávky Mrakodrap po VP již v provozu. - 2.1.2009 Dokumentační fotka zachycuje vůz 471 v zastávce Mrakodrap v první den vrácení trolejbusů na Americkou. - 22.12.2008

    nahoru

    Zkušební jízdy po Americké

    Škoda 14 TrM ev.č. 454 během zkušebních jízd po kruhovém objezdu na Americké. - 21.12.2008 Dne 21.12.2010 probíhaly zkušební jízdy po Americké. Účelem bylo především vyzkoušení průjezdnosti kruhového objezdu ve všech směrech a také kontrola upevnění a funkčnosti trolejí apod. Na zkušební jízdy byl nasazen trolejbus Škoda 14 TrM ev.č. 454.

    nahoru

    Nahrazení tbusů na l. 10, 11 a 16 abusy - dodělávací práce na Americké

    O víkendu 20. - 21.12.2008 probíhalo poslední nahrazení trolejbusů autobusy kvůli rekonstrukci Americké třídy. Autobusy se objevily na linkách 10, 11 a 16, na zbývajících linkách (12, 13) byly nasazeny trolejbusy s dieselagregátem. Zbývající trolejbusová linka 15 přes Americkou nejezdí, takže se jí výluka nedotkla. Důvodem výluky byla úprava trolejí na křižovatce Americká x Anglické nábřeží. Asi nejdůležitější přidané troleje vedou po Americké (ve směru od kruhovému objezdu k nádraží a zpět). Přidána byla také odbočná stopa z Americké (ve směru od kruhového objezdu) na Anglické nábřeží (směr k muzeu) a zpět. Naopak odstraněna byla odbočná stopa z Americké (ve směru od nádraží) na Anglické nábřeží (k muzeu) a zpět. Poslední změna v trolejích proběhla na křižovatce Anglické nábřeží x Kopeckého sady. Zde byla odbočné stopě z Anglického nábřeží (od křižovatky s Americkou) do Kopeckého sadů (k zastávce Muzeum) odebrána rozjezdová výhybka s přímou trolejí po Anglickém nábřeží. Stopa však zůstala, a tak byl na Anglickém nábřeží zřízen trolejový šturc (viz foto. výše).

    Karosa Citybus ev.č. 456 jako linka 10 na Anglickém nábřeží. - 20.12.2008 Karosa B 732 ev.č. 417 jako šestnáctka odpočívá na smyčce Doubravka, Zábělská. - 20.12.2008 Karosa ev.č. 420 na 16 stanicuje v zastávce Muzeum (všimněte si, že je již odstraněno trolejové vedení v našeho pohledu v pravém odbočovacím pruhu) . - 20.12.2008 Karosa B 732 ev.č. 425 vjíždí do zastávky Těšínská. - 20.12.2008 Karosy 427 a 401 odpočívají na smyčce Doubravka, Na Dlouhých. - 21.12.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 443 ve společnosti Karosy 420 na smyčce Bory, Heyrovského. - 21.12.2008 Karosa B 731 ev.č. 392 odpočívá na smyčce Ústřední hřbitov. - 21.12.2008 Karosa B 731 ev.č. 392 na smyčce Ústřední hřbitov. - 21.12.2008

    nahoru

    Fotografie z pokračujících odklonů

    Následující fotografie zachycují obyvklý provoz odkloněných trolejbusových linek v druhé polovině roku 2008.

    Škoda 24 Tr ev.č. 497 v zastávce CAN , Husova. - 21.11.2008   Škoda 14 TrM ev.č. 433 na lince 15  v zastávce CAN , Husova. - 21.11.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 506 opustila zastávku Smetanovy sady. - 16.11.2008   Škoda 24 Tr ev.č. 501 projíždí Koperníkovo ulicí, aby zabočila do Husovy. - 16.11.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 501 na odkloněné lince 12  zatáčí do Husovy ulice. - 16.11.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 502 objíždí vůz 497 na výlukové lince. - 7.11.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 499 na náměstí Republiky. - 5.11.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 467 v zastávce Muzeum. - 2.11.2008 Škoda 15 Tr ev.č. 464 vjíždí do zastávky Anglické nábřeží . - 2.11.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 470 projíždí kolem pivovaru. - 2.11.2008   Škoda 15 Tr ev.č. 465 na mostě U Jána . - 2.11.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 456 na Anglickém nábřeží . - 31.10.2008   Škoda 15 Tr ev.č. 465 v zastávce Muzeum. - 29.10.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 424 v zastávce Muzeum .  - 29.10.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 442 jako šejdr najíždějící na linku 11 zatáčí k zastávce Muzeum. - 29.10.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 482 na lince 13 v zastávce Muzeum. - 29.10.2008 Posilová linka 17 v podání 448 v zastávce Muzeum. - 29.10.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 440 jako polookružní linka 10 zastavila v zástavce Muzeum. - 29.10.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 508 na lince 12 stanicuje v zastávce Muzeum. - 29.10.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 514 na lince 11 přijíždí do zastávky Muzem. - 29.10.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 469 stanicuje v zastávce Muzeum. - 29.10.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 477 míří k zastávce Prokopova. - 29.10.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 430 na Anglickém nábřeží. - 29.10.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 503 v zastávce Muzeum. - 29.10.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 500 na lince 12 v zastávce Náměstí Republiky. - 28.10.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 471 na odkloněné lince 16 opouští zastávku Tyršův most. - 24.10.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 512 přijždí k zastávce Muzeum stahujíce tykadla . - 24.10.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 424 jako linka 13 míří k zastávce U Plynárny. - 19.10.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 474 na odkloněné lince 16 opustila zastávku U Plynárny. - 19.10.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 478 v Goethově ulici. - 15.10.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 446 na lince 15  v zastávce Bory , Heyrovského. - 13.10.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 439 na lince 15 v zastávce Bory , Heyrovského. - 13.10.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 516 na lince 17 přijíždí k zastávce Muzeum. - 9.10.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 417 na lince 17 vjíždí do zastávky Doubravka , Zábělská. - 9.10.2008 Škoda 15 Tr ev.č. 465 na smyčce Doubravka , Zábělská . - 9.10.2008 Škoda 15 Tr ev.č. 463 v zastávce Muzeum. - 9.10.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 480 míří k zastávce Gigant. - 4.10.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 474 míří k zastávce Gigant . - 4.10.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 468 míří k zastávce U Teplárny . - 4.10.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 480 míří k zastávce Gigant. - 4.10.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 500 na lince 12 projíždí na dieselagregát Kopeckého sady. - 4.10.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 468 na lince 16 stanicuje v zastávce Zimní stadion. - 11.9.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 467  na lince 15 přijíždí k zastávce U Teplárny . - 6.9.2008   Škoda 15 TrM ev.č. 470 jako linka 15 přijíždí k zastávce U Teplárny. - 6.9.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 435 na lince 15 opouští zastávku Jižní předměstí. - 2.9.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 459 jako linka 11 na mostě U Jána. - 31.8.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 500 na agregát přijíždí k zastávce Muzeum. - 31.8.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 500 stanicuje v zastávce Muzeum. - 31.8.2008 Pohled na kruhový objezd na Americké. - 31.8.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 475 na lince 16 na kruhovém objezdu na Americké. - 31.8.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 430 stanicuje v zastávce Prokopova. - 31.8.2008   Škoda 15 TrM ev.č. 476 na lince 15 na smyčce Nová Hospoda. - 21.7.2008

    nahoru

    Nahrazení trolejbusů na l. 10, 11 a 16 autobusy

    O víkendech 13. - 14.9. a 20. - 21.9.2008 probíhala další nahrazení trolejbusů autobusy. Jednalo se o nahrazení na linkách 10, 11 a 16. Na linkách 12 a 13 byly nasazeny trolejbusy s dieselagregátem. Důvodem byly práce na Wilsonově mostě, které si vyžádaly uzavření jednoho pruhu a také další práce na Americké. Na náhradní autobusové dopravě se jak je zvykem, objevily samé "výběrové kousky, " např. v podobě 381, 419 či garantovaných nízkopodlažních Škod 21 ab.

    Karosa B 732 ev.č. 426 na Wilsonově mostě. - 21.9.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 499 na Wilsonově mostě . - 21.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 392 na Wilsonově mostě. - 21.9.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 512 jede po Wilsonově mostě. - 21.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 402 na Wilsonově mostě. - 21.9.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 505 na Americké. - 21.9.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 502 si najíždí k odbočení na Anglické nábřeží . - 21.9.2008 Škoda 21 ab ev.č. 465 opustila zastávku Muzeum. - 21.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 409 opustila zastávku Muzeum. - 21.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 408 vjíždí do zastávky Hlavní nádraží ČD, Americká. - 21.9.2008 Pohled na zastávku Hlavní nádraží ČD, Americká v čele s 471 . - 21.9.2008 Škoda 21 ab ev.č. 471 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká . - 21.9.2008 Karosa B 732 ev.č. 426 míří k zastávce U Plynárny. - 21.9.2008 Citelis ev.č. 520 na Rokycanské. - 20.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 na konečné Doubravka, Na Dlouhých. - 20.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 na konečné Doubravka, Na Dlouhých. - 20.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 419 odpočívá na smyčce Doubravka, Zábělská. - 13.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 410 na mostě U Jána. - 13.9.2008 Karosa B 732 ev.č. 418 vjíždí do zastávky Muzem. - 13.9.2008 Karosa B 731 ev.č. 402 v zastávce Ulice Družby. - 13.9.2008

    nahoru

    Vrácení linek 13 a 16 na svoji původní odklonovou trasu přes již dokončený kruhový objezd

    Dne 13.8.2008 vyjely trolejbusy konečně po novém kruhovém objezdu na Americké. Průjezdný byl zatím pouze směr Goethova - Prokopova (a zpět). Kruhový objezd na Americké je zajímavý svými výhybkami. Ty jsou z produkce firmy Elektroline. Jedná se o typ výhybky "anličan" - tvar do X. Výhybky jsou ovládané z trolejbusu systémem VETRA. V trolejbusu se nachází drobné zařízení, kam se zadá speciální kod (obsahující linku a směr) a toto zařízení již samo přehodí blížícímu se trolejbusu výhybky do správného směru. Tento systém je v Plzni použit poprvé. Nejprve je jím vybaven pouze kruhový objezd na Americké, postupem času se však již tento systém objevuje i na dalších trolejbusových výhybkách po Plzni. Dle všeho je také kruhový objezd na Americké (přinejmenším evropský) nejmenší kruhový objezd, na němž je trolejbusům díky výhybkám umožněno jezdit do všech čtyř směrů (jedná se i o jednu z nejmenších a nejkomplikovanějších křižovatek pro trolejbusy ve světě). Zajímavostí je také umístění ukazatelů směru výhybky až za prostor samotné výhybky, aby bylo v poměrně malém prostoru kruhového objezdu dobře vidět na směr výhybky. Zajímavostí je, že kromě nových výhybek na Americké byla součastí projetku také dodávka neizolovaného křížení tramvajových a trolejbusových trolejí (umístěné na Mikulášském náměstí). První zkušební jízda po novém kruhovém objezdu i s výhybkami se uskutečnila dne 8.8.2008, od 13.8.2008 je pak, jak je již psáno výše, kruhový objezd používán trolejbusy v pravidelném provozu.

     Škoda 14 TrM ev.č. 448 opustila zastávku Muzeum. - 13.8.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 503 opustila zastávku Muzeum. - 13.8.2008  Škoda 15 Tr ev.č. 465 opouští kruhový objezd na Americké. - 13.8.2008  Škoda 15 Tr ev.č. 465 opouští kruhový objezd na Americké. - 13.8.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 504 zatočila do Prokopovy ulice. - 13.8.2008   Škoda 14 TrM ev.č. 439 zatáčí do Prokopovy ulice. - 13.8.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 453 na kruhovém objezdu na Americké. - 13.8.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 434 na kruháči na Americké . - 13.8.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 447 zatáčí do Goethovy ulice. - 13.8.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 499 na kruhovém objezdu na Americké. - 13.8.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 482 projíždí kruhovým objezdem na Americké. - 13.8.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 482 na kruhovém objezdu na Americké. - 13.8.2008 Pohled na jednu z výhybek na kruhovém objezdu na Americké. - 13.8.2008 Pohled na jednu z výhybek na kruhovém objezdu na Americké. - 13.8.2008 Pohled na jednu z výhybek na kruhovém objezdu na Americké. - 13.8.2008 Upozornění o vrácení linek 13 a 16 na svou původní odklonovou trasu. - 13.8.2008

    nahoru

    Nahrazení trolejbusů na 13 a 16 autobusy - odklon ulicí U Trati - přes most Milenia

    Od soboty 2.8. do úterý 12.8.2008 probíhalo největší (nejdelší) nahrazení trolejbusů autobusy v souvislosti s rekonstrukcí Americké třídy. Autobusy místo trolejbusů vyjely na linkách 13 a 16. Na linkách 10, 11, 12 a 17 byly nasazeny výhradně trolejbusy s dieselagregátem. Jak vidno, tak všechny 14 TrM a 15 Tr(M) tak zbývaly k provozu na lince 15. A protože se již na lince 15 vozy 15 TrM několikrát objevily, bylo přistoupeno ke kroku, kdy na linku 15 vyjely výhradně kloubové trolejbusy 15 Tr(M), které na garantovaných spojích doplňovaly dvanáctimetrové trolejbusy (nejvíce asi 24 Tr bez dieselagregátu). Do ulic, tak nevyjela žádná 14 TrM. Ale zpět k výluce. Důvodem výluky byly práce na kruhovém objezdu na Americké. Krom pokládání asfaltového koberce se muselo také natáhnout trolejové vedení. Nebylo jisté, jak dlouho budou tyto práce trvat, proto tato výluka neměla pevný konec, ale práce se nakonec stihly do naplánovaného termínu (do 12.8.2008).Americká (včetně dříve pro trolejbusy průjezdné části) tak byla uzavřena a tak byly linky 13, 16 spolu s nájezdy/zátahy do/z vozovny vedeny odklonem ulicí U Trati po mostu Milénia. Pro připomenutí v ulici U Trati i přes most Milénia se plánuje výstavba trolejbusové trati, takže se zde poprvé objevily trolejbusy, i když je pravdou, že na agregát. V rámci této výluky platily výlukové jízní řády (oproti klasickému provozu zkráceny jízdní doby). Také při této výluce vznikly dvě nové zastávky a to Hlavní nádraží ČD, U Ježíška (v ulici U Trati) a Hlavní nádraží ČD, Šumavská (u soudu). Především druhá jmenovaná zastávka by se dle mého názoru osvědčila i v klasickém provozu. K této výluce bylo dokonce namluveno i hlášení informující o odklonu. Toto hlášení si můžete poslechnout (resp. stáhnout) tímto odkazem. Na náhradní autobusovou dopravu byly při této nasazeny sáme "perly, " v podobě např. Karos 367, 381, 387, 392 či "nízkopodlažních rezavějících vraků" typu Škoda 21 ab.

    Karosa B 931 ev.č. 436 v poslední den nahrazení trolejbusů autobusy na náměstí Milady Horákové. - 12.8.2008 Karosa B 931 ev.č. 441 opustila zastávku Hlavní nádraží ČD, Šumavská. - 12.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 odpočívá na smyčce Lobzy, Pod Vrchem. - 12.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 405 v zastávce Lobzy, Pod Vrchem. - 12.8.2008 Karosa B 931 ev.č. 436 v Lobzích. - 12.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 400 opouští zastávku Sokolská. - 12.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 387 míří k zastávce Šumavská. - 12.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 409 odpočívá na smyčce Čechurov, rozcestí. - 11.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 367 jako MIMO PROVOZ na Čechurově. - 11.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 468 odpočívá na smyčce Čechurov, rozcestí. - 11.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 387 stanicuje v zastávce Doudlevce. - 11.8.2008 Karosa B 732 ev.č. 425 opustila zastávku U Teplárny. - 11.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 470 zatáčí na konečnou Lobzy, Pod Vrchem. - 10.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 401 odpočívá na smyčce Lobzy, Pod Vrchem, aby se za chvíli vydala směr Černice, nákupní zona. - 10.8.2008 Karosa B 732 ev.č. 421 projíždí zastávku Gigant. - 8.8.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 489 v blízkosti zastávky Gigant. - 8.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 471 v ulici Edvarda Beneše. - 8.8.2008 Záložní Škoda 21 ab ev.č. 473 čeká na nájezd na linku 13 na náměstí Milady Horákové. - 8.8.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 503 stanicuje pod plzeňským soudem. - 8.8.2008 Karosa B 732 ev.č. 431 odpočívá na smyčce Černice. - 7.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 419 ve výstupní zastávce smyčky Čechurov, rozcestí. - 7.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 467 opouští zastávku Hlavní nádraží ČD, Šumavská. - 6.8.2008 Karosa B 732 ev.č. 415 opouští zastávku Ulice U Školky. - 5.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 466 na Nepomucké. - 5.8.2008   Škoda 24 Tr ev.č. 503 zatahující do vozovny projíždí kolem hlavního vlakového nádraží. - 4.8.2008 Karosa B 732 ev.č. 429 přijíždí k zastávce Hlavní nádraží ČD, U Ježíška. -  4.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 471 vjíždí do zastávky Ulice U Školky. - 4.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 odpočívá na smyčce Doubravka, Zábělská. - 3.8.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 456 odpočívá na smyčce Doubravka, Zábělská. - 3.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 466 stanicuje v zastávce Doubravka, Zábělská. - 3.8.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 510 nezvykle na lince 11 přijíždí do zastávky Šumavská . - 3.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 392 vjíždí do zastávky Gambrinus. - 2.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 projíždí podvečerním sídlištěm Bory. - 2.8.2008  Trejsina ev.č. 483 projíždí kolem vlakového nádraží. - 2.8.2008 Goethova ulice - stav k 2.8.2008 . Všimněte si ,že ikdyž je Americká uzavřena, semafory pro kyvadlovou dopravu stále fungují. Provizorně ukončené trolejové vedení v Goethově ulici. - 2.8.2008 Zatím nezatrolejovaný úsek Americké. - 2.8.2008 Provizorně nezatrolejovaná Prokopova ulice. - 2.8.2008 Provizorně ukončené trolejové vedení v Prokopově ulici. - 2.8.2008 Upozornění o několikadenním zrušení zastávky Prokopova. - 2.8.2008 Karosa B 732 ev.č. 421 vjíždí do zastávky Doudlevce ETZ. - 2.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 vjíždí na smyčku Bory, Heyrovského. - 2.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 466 čeká na odbočení do ulice U Trati. - 2.8.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 457 zatáčí do ulice U Trati. - 2.8.2008 Karosa B  731 ev.č. 404 v ulici U Trati. - 2.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 419 v zastávce Hlavní nádraží ČD, U Ježíška. - 2.8.2008 Karosa B 732 ev.č. 421 v zastávce Hlavní nádraží ČD, U Ježíška. - 2.8.2008 Stav JŘ v zastávce Hlavní nádraží ČD, U Ježíška první ! den výluky. - 2.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 410 v zastávce Hlavní nádraží ČD, U Ježíška. - 2.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 v zastávce Hlavní nádraží ČD, U Ježíška. - 2.8.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 455 zatáčí k hlavnímu vlakovému nádraží následovaný trejsinou 483 na 10. - 2.8.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 483 pod mostem Milenia. - 2.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 403 projíždí kolem hlavního vlakového nádraží. - 2.8.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 488 stanicuje v zastávce Hlavní nádraží ČD, Šumavská...... - 2.8.2008  ... a opouští zastávku. - 2.8.2008 Karosy jako NAD na 13 a 16 přijíždí k zastávce Hlavní nádraží ČD, Šumavská. Všimněte si, vzájemného prokladu linek - 12 minut nic nejede a pak 13 a 16 najednou .  - 2.8.2008 Škoda 21 ab ev.č. 466 vjíždí do zastávky Hlavní nádraží ČD, Šumavská. Všimněte si, vzájemného prokladu linek - 12 minut nic nejede a pak 13 a 16 najednou . - 2.8.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 457 vjíždí do zastávky Hlavní nádraží ČD, Šumavská. - 2.8.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 457 stanicuje v zastávce Hlavní nádraží ČD, Šumavská.- 2.8.2008 Karosa B 731 ev.č. 410 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Šumavská.- 2.8.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 487 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Šumavská. - 2.8.2008 Karosy 404 a 412 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Šumavská. Všimněte si, vzájemného prokladu linek - 12 minut nic nejede a pak 13 a 16 najednou . - 2.8.2008 Pohled na výlukové JŘ linky 13. - 2.8.2008 Upozornění o výluce. - 2.8.2008

    nahoru

    Poslední den provozu přes "středem průjezdný" kruhový objezd

    Pátek 1.8.2008 se stal posledním dnem provozu po středem průjezdného, ještě nedokončeného kruhovém objezdu na Americké . Část Americké v úseku od křižovatky s Anglickým nábřežím ke křižovatce Prokopova a Goethova byla z větší části hotova (zatím např. chyběly troleje a také se některé chodníky musely ještě vydláždit) . V části od křižovatky Americké s Prokopovou a Goethovou až ke křižovatce Americké s Martinskou a Resslovou nadále probíhaly práce . Dne 1.8.2008 to bylo např. pokládání asfaltového povrchu . Nad křižovatkou Americká, Martinská a Resslova probíhala pokládka potrubí a také další výkopové práce . Stav Americké k 1.8.2008 zachycují fotky níže . I na fotkách je zřetelné větší množství sloupů než před rekonstrukcí. Důvod je prostý. Majitelé domů prý už nesouhlasily s upevněním trolejí na domy, a tak musely být po celé Americké postaveny nové sloupy. Krom nových sloupů, však na Americké přibydou i nové stromy. Před rekonstrukcí nebyla na Americké téměř žádná zeleň, ale při rekonstrukci je do připravených míst v chodnících zasazeno celkem 43 stromů.

    Škoda 14 TrM ev.č. 405 projíždí středem budoucí kruhového objezdu na Americké. - 1.8.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 502 projíždí budoucím kruhovým objezdem na Americké. - 1.8.2008 Škoda 15 Tr ev.č. 465 projíždí budoucím kruhovým objezdem na Americké. - 1.8.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 471 opustila zastávku Prokopova. - 1.8.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 494 opouští budoucí kruhový objezd na Americké. - 1.8.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 436 opouští budoucí kruhový objezd na Americké. - 1.8.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 508 vjíždí do zastávky Muzem již na dieselagregát. - 1.8.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 507 přijíždí do zastávky Muzeum. - 1.8.2008 Škoda 15 Tr ev.č. 465 na lince 16 vjíždí do zastávky Muzem. - 1.8.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 404 stanicuje v zastávce Anglické nábřeží . Všimněte si stříšky na trolejích pro snadnější nasazování tykadel trolejbusů na lince 12 a také nasprejované čáry na vozovce pro přesné zastavení vozu pod stříškou. - 1.8.2008 Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Křižovatka u Mrakodrapu - stav  1.8.2008. Pohled k zastávce Prokopova. - 1.8.2008 Křižovatka u Mrakodrapu - stav  1.8.2008. Křižovatka u Mrakodrapu - stav  1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008. Americká - stav k 1.8.2008.

    nahoru

    Fotky z průběhu pokračující rekonstrukce

    Práce na Americké i nadále pokračují. V období květen - červenec 2008 jsou tyto práce především ve znamení rekonstrukce křižovatky "U Mraku" a přilehlé části Prokopovy ulice. Z tohoto důvodu byla také od 13.5.2008 zastávka linek 13 a 16 Prokopova ve směru Doudlevce přesunuta k provizornímu nástupišti zřízenému dále od křižovatky s Americkou. Zastávka byla přesunuta po dobu více než tří měsíců. Dalším omezením pro trolejbusovou dopravu bylo také zavedení kyvadlového provozu na průjezdné části skrz Americkou (z Prokopovy do Goethovy ulice a naopak). V zastávce Prokopova směr Muzeum a v nepoužívané zast. Muzem v Goethově ulici směr Doudlevce byly instalovány přenosné semafory s cca dvouminutovým cyklem. Důvodem kyvadlového provozu byl úzký zbytek dlažebních kostek, po kterém trolejbusy jezdily. Protijedoucí trolejbusy by se zde nevyhnuly a tak by musely jet nezpevněným povrchem. Jízdě po nezpevněném povrchu se však trolejbusy stejně nevyhnuly a to v červnu 2008 kdy zmizely i zbytky dlažebních kostek a trolejbusy tak jezdily částí Prokopovy ulice + křižovatkou "U Mraku" po nezpevněném povrchu. I nadále zůstal zachován kyvadlový provoz. Jízda trolejbusy po nezpevněném povrchu s výmoly je opravdu neobvyklý zážitek zvláště po dešti. Takového zážitku se cestující plzeňských trolejbusů asi opět dlouho nedočkají. V červenci se již nezpevněný povrch zpevňuje štěrkem v rámci přípravy podloží pro pokládání asfaltu, které je plánováno na výluku od 2.8.2010.

    Škoda 24 Tr ev.č. 505 zatáčí v Sadech Pětatřictáníků do Prešovské ulice. - 23.7.2008 Škody 14 TrM ev.č. 458 a 444 zatáčí k zastávce Muzeum. - 14.7.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 491 na náměstí Republiky. - 2.7.2008 Porouchaná Škoda 24 Tr ev.č. 504 blokuje dopravu na Anglickém nábřeží. - 2.7.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 455 projíždí kolem Komorního divadla. - 30.6.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 449 projíždí kolem Komorního divadla. - 30.6.2008   Škoda 24 Tr ev.č. 503 opustila náměstí Republiky. - 25.6.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 482 odbočuje ze zastávky Muzuem na Wilsonův most. - 23.6.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 474 projíždí kolem Komorního divadla. - 23.6.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 477 míří k zastávce Prokopova. - 23.6.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 487 projíždí kolem Komorního divadla. - 23.6.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 509 v zastávce Anglické nábřeží nasazauje tykadla . - 22.6.2008  Karosy 412 a 421 nasazené na lince 19 odpočívají v zastávce CAN, Husova . - 20.6.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 463 zatáčí k zastávce Muzeum . - 15.6.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 507 v zastávce Náměstí Republiky. - 15.6.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 502 opouští zastávku Kopeckého sady. - 9.6.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 502 v zastávce Smetanovy sady. - 9.6.2008 Nasazování tykadel na trejsině 488 v zastávce CAN, Husova - 9.6.2008 Karosa 402 vjíždí na Náměstí Republiky . Všimněte si nápisu na BUSE, kde tento spoj končí. - 30.5.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 474 v přesunuté zastávce Prokopova 
. - 14.5.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 474 v přesunuté zastávce Prokopova . - 14.5.2008 Pohled z Prokopovy na křižovatku s Americkou . Všimněte si semaforu pro kyvadlovou dopravu trolejbusů. - 14.5.2008  Pohled na pro trolejbusy průjezdnou část Americké třídy. - 14.5.2008  Pohled z Goethovy ulice na křižovatku s Americkou . V popředí semafor pro kyvadlovou dopravu trolejbusů .  - 14.5.2008

    nahoru

    Nahrazení trolejbusů na l. 10, 11 a 16 autobusy

    O víkendu 10. a 11.5 se konala další, v pořadí druhá, trolejbusová výluka v souvislostí s rekonstrukcí Americké třídy . Tentokrát se dotkla linek 10, 11 a 16 . Na těchto linkách byly trolejbusy nahrazeny autobusy . Na dalších dvou trolejbusových linkách (12 a 13) byly nasazeny výhradně trolejbusy s dieselagregátem . Zatímco na lince 12 jsou díky přejezdům Muzeum - CAN, Husova trolejbusy s dieselagregátem samozřejmostí, na lince 13 se tak stalo poprvé . Přesněji řečeno, na lince 13 by za normálních okolností byl agregátem vybaven každý druhý trolejbus, protože by zajížděl k Olympii v Černicích . Ale zpět k této výluce . Autobusy tvořící náhradu za trolejbusy byly nejčastěji Karosy B 731/ B 732, které na garantovaných nízkopodlažních spojích doplňovaly Karosy Citybus / Citelis . Výluka byla způsobena kompletním snesením trolejí z Americké od křižovatky s Anglickým nábřežím až ke křižovatce Americké s ulicemi Jungmannova a Škroupova . Odstraněna tak byla i jedna z nejsložitějších trolejových křižovatek v ČR na křižovatce U Mraku . Vzhledem k tomu ,že trolejbusový provoz byl po této výluce i nadále zachován, muselo být z Prokopovy do Goethoy ulice, kudy trolejbusy stále projížděly, nataženo provizorně trolejové vedení . Při "odtrolejování" Americké třídy musel být samozřejmě vypnut proud v trolejích, což byl hlavní důvod této výluky (resp. nahrazení trolejbusů na 10, 11 a 16 autobusy) . Trolejbusy na 13 (+ zatahující vozy z linky 12) tak při této výluce projížděly úsekem Muzeum - Prokopova na dieselagregát .

    Škoda 24 Tr ev.č. 503 v zastávce Muzeum. - 10.5.2008  Škoda 24 Tr ev..č 499 vjíždí do zastávky Muzeum na dieselagregát. - 10.5.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 496 zachycena v zastávce Muzeum při nasazování tykadel.  - 10.5.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 506 přijíždí na dieselagregát do zastávky Muzeum.   - 10.5.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č 487 vjíždí na Wilsonův most. - 10.5.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 510 jedoucí na dieselagregát na Anglickém nábřeží. - 10.5.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 476 zatočila na Anglické nábřeží.- 10.5.2008 Karosa B 731 ev.č. 409 vjíždí do zastávky Muzeum. - 10.5.2008 Karosa B 732 ev.č. 423 přijíždí do zastávky Muzeum. - 10.5.2008 Karosa CITELIS ev.č. 492 přijíždí do zastávky Muzeum.- 10.5.2008 Karosa B 731 ev.č. 404 zatáčí do zastávky Muzeum.- 10.5.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 455 v čele odpočívajích autobusů na konečné Ústřední hřbitov II. . - 10.5.2008 Karosa B 732 ev.č. 400 zatáčí na smyčku Ústřední hřbitov II. .  - 10.5.2008 Karosa B 732 ev.č. 400 vjíždí do zastávky Stavební stroje, Rokycanská. - 10.5.2008 Karosa B 732 ev.č. 420 vjíždí do zastávky Bory, Heyrovského. - 10.5.2008 Karosy 420, 403 a 404 odpočívají na konečné Bory, Heyrovského.  - 10.5.2008

    nahoru

    První dny rekonstrukce Americké

    První dny rekonstrukce Americké třídy v Plzni byly především pro cestující ve znamení hledání a učení nových tras linek, pro motoristy zase nové objízdné trasy po uzavření části Americké . Po prvním dnu se také ukázala, že linka 19 nebude využívána tolik, aby se na ní nasazovaly velkokapacitní vozy (SU 15, SU 18) . Od 22.4.2008 se tak na lince 19 objevují pouze krátké vozy . Nejčastěji se jedná o Karosy Citybus a Citelis . Sice je linka 19 okružní, ale pro bezpečnostní přestávky řidičů, musí mít linka stejně konečnou . Tou se stala zastávka CAN , Husova, kde odpočívají i autobusy z jiných linek (41, ...) . Někdy byl prostor zastávek CAN, Husova téměř plný, takže řidiči autobusů parkovaly i třeba v protisměrném zastávkovém zálivu (foto) . Ještě zde zmíním linku 15, která blya nově zavedena jako spojnice Bor, CAN a Nové Hospody jako náhrada za linky 12 a 16 . Ve všední dny se na lince 15 objevovaly klasické, krátké trolejbusy, zatímco o víkendech na linku 15 byly nasazovány i kloubové trolejbusy . A co se vlastně v první dny dělo přímo na Americké ? Probíhaly zde především práce na vyndávání dlažebních kostek, později i výkopové práce . Jediným místem, kde dlažební kostky zatím zůstaly (mimo neuzavřeného úseku od křižovatky U Práce ke křižovatce Martinská - Resslova) byla cesta, po které projížděly trolejbusy z Prokopovy do Goethovy a naopak .

    Stav Americké k 7.5.2008  Pohled na nepoužívaný označník zastávky Mrakodrap. - 7.5.2008 Pohled na nepoužívaný označník zastávky Muzeum. - 7.5.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 474 vyjíždí z Goethovy ulice. - 7.5.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 498 opustila zastávku Muzeum . - 7.5.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 465 projíždí Americkou. - 7.5.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 503  míří k zastávce Kopeckého sady. - 7.5.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 509 vjíždí, již na dieselagregát, na Wilsonův most.  - 5.5.2008 Stav Americké k 5.5.2008  Stav Americké k 5.5.2008  Stav Americké k 5.5.2008  Stav Americké k 5.5.2008  Stav Americké k 5.5.2008  Stav Americké k 5.5.2008  Stav Americké k 5.5.2008  CITYBUS ev.č. 487 v Prešovské ulici. - 4.5.2008 Cedule upozorňující na uzvaření Americké třídy. - 26.4.2008 Stav Americké k 26.4.2008  Stav Americké k 26.4.2008  Stav Americké k 26.4.2008  Stav Americké k 26.4.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 437 v zastávce Prokopova . - 26.4.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 434 v zastávce Tylova. - 26.4.2008 Škoda 15 Tr ev.č. 464 projíždí Americkou. - 26.4.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 448 projíždí Americkou při probíhající rekonstrukci. - 26.4.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 459 projíždí Americkou. - 26.4.2008  Porouchaná Škoda 24 Tr ev.č. 511 v Sadech Pětatřicátníků. - 26.4.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 450 v Průmyslové ulici . - 25.4.2008  Škoda 15 TrM ev.č. 468 přijíždí do zastávky Průmyslová. - 25.4.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 435 v Doudlevcích . - 25.4.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 472 v zastávce Doudlevce . - 25.4.2008 Škoda 15 Tr ev.č. 464 v zastávce Doudlevce .  - 25.4.2008 Při rekonstrukci Americké spojovala Novou Hospodu a sídliště Bory staronově zavedená linka 15 . - 25.4.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 511 na Klatovské třídě. - 25.4.2008 Díky nedostatku místa v Husově ulici před CAN parkovaly autobusy na lince 19 i tak, jak na této fotce stojí 462 a 462 . - 25.4.2008 Škoda 21 ab ev.č. 467 odpočívá v zastávce CAN, Husova . - 25.4.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 506 opustila zastávku Kopeckého sady. - 25.4.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 449 zatáčí do Husovy ulice. - 23.4.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 504 stanicuje v zastávce Kopeckého sady. - 23.4.2008 CITYBUS ev.č. 486 předjíždí vyčkávající 445 na šejdru u zastávky Kopeckého sady. - 23.4.2008 Karosa B 731 ev.č. 381 stanicuje v zastávce Kopeckého sady. - 23.4.2008 Autobusy ev.č. 455 s 496 čekají v blízkosti divadla J.K.Tyla . - 23.4.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 500 v Prešovské ulici. - 23.4.2008 Karosa CITYBUS ev.č. 455 v Prešovské ulici. - 23.4.2008 Škoda 24 Tr ev.č. 507 v zastávce Náměstí Republiky. - 23.4.2008 Citelis ev.č. 519 opouští zastávku Náměstí Republiky. - 23.4.2008 Karosa Citybus ev.č. 456 projíždí prostorem U Zvonu. - 23.4.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 479 zatáčí na Anglické nábřeží po polookružní lince 11. - 23.4.2008  Karosa CITYBUS ev.č. 455 v Pražské ulici. - 23.4.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 508 v Pražské ulici. - 23.4.2008

    nahoru

    "Velký třesk" - start rekonstrukce Americké

    Dne 21.4.2008 nastal v Plzni "velký třesk" v podobě začátku rekonstrukce Americké třídy . Nejprve byla uzavřena část od křižovatky s Anglickým nábřežím ke křižovatce s Prokopovou a Goethovou ulicí . Zde se již první den pilně pracovalo, především na vyndávání dlažebních kostek . Druhý uzavřený úsek Americké byl v úseku od křižovatky Americká, Prokopova a Goethova až ke křižovatce Americké s Martinskou a Resslovou ulicí (u dočasné zrušené zastávky Mrakodrap) . Trolejbusy tedy mohly Americkou třídou projíždět pouze v prostoru křižovatky "U Mraku" a to pouze z Prokopovy do Goethovy a naopak . Tímto úsekem byly vedeny linky 13 a 16 . Musím ještě dodat, že ostatní linky (11, 12, 17) tento úsek využívaly také a to k nájezdům/výjezdům z/do vozovny . V Goethově ulici byly také zrušeny zastávky Muzeum a Goethova, protože byly zřízena zastávka Muzeum o kus dále. Nyní se zaměříme na linkové vedení po dobu rekonstrukce Americké .

    Linkové vedení trolejbusů po dobu rekonstrukce Americké :

    10 - Doubravka, Na Dlouhých - Anglické nábřeží - Muzeum - Hlavní nádraží ČD, Americká - Doubravka, Na Dlouhých

    11 - Ústřední Hřbitov - Anglické nábřeží - Muzeum - Hlavní nádraží ČD, Americká - Ústřední Hřbitov

    12 - Letkov - Božkov - Sladkovského, HOSPIC - Hl . nádraží ČD, Americká - Kopeckého sady - CAN, Husova - Náměstí Republiky - Anglické nábřeží - Hlavní nádraží ČD, Americká - Sladkovského, HOSPIC - Božkov - Letkov

    13 - Lobzy - Hl . nádraží ČD, Americká - Muzeum - Čechurov - Černice - Černice, K Cihelnám - Černice, nákupní zona (a zpět)

    14 - DOČASNĚ ZRUŠENA

    15 - Bory, Heyrovského - CAN, Tylova / CAN, Husova - Zátiší, Línská - Nová Hospoda

    16 - Doubravka, Zábělská - Hl . nádraží ČD, Americká - Muzeum - Doudlevce ETZ - Bory, Heyrovského (a zpět)

    17 - Doubravka, Zábělská - Anglické nábřeží - Muzeum - Hlavní nádraží ČD, Americká - Doubravka, Zábělská

    Další důležitou linkou při rekonstrukci Americké byla nově zavedená autobusová okružní linka
    19 - CAN, Husova - U Práce, Americká - Náměstí Republiky - Hlavní nádraží ČD, Americká - Muzeum - Kopeckého sady - Husova - CAN, Husova .

    Jak jste si i z tohoto stručného přehledu mohli všimnout nastaly rekonstrukcí Americké velké změny v linkovém vedení trolejbusů a autobusů . Linky 10 a 11 nekončí již na své obvyklé konečné CAN, Husova (u linky 10 i Skvrňany, Škoda VII.brána), ale v zastávce Muzeum, odkud hned odjížděly opět zpět na svoji konečnou (10 - Doubravka, 11 - Ústřední hřbitov) . Linka 12 byla ukončena už v zastávce CAN, Husova . Na Novou Hospodu, kam dříve 12 jezdila, byla nově zavedená linka 15 . Linka 12 se spolu s autobusovou linkou 19 stala spojnicí několika hlavních přestupních bodů - CAN, Náměstí Republiky, Muzeum, Hlavní nádraží . Obě tyto linky, které by jinak jezdily po Americké byly vedeny odklonem . Ve směru CAN vedla odklonová trasa ulicemi Smetanovy sady a Husova . V opačném směru jezdily vozy od "Práce" po Karlovarské, poté Prešovskou na náměstí Republiky a dále Zbrojnickou . Na Anglickém nábřeží se trasa linek 12 a 19 rozdělila . Zatímco 12 pokračovala po Anglickém nábřeží k Muzeu a dále po neuzavřené části Americké k hlavnímu nádraží a dále směr Božkov, linka 19 pokračovala po mostě U Jána, poté Sirkovou ulicí do zastávky Hlavní nádraží ČD, Americká, odkud jela po neuzavřené části Americké do zastávky Muzeum . V první den provozu této linky, kdy se ještě nevědělo, jaká na lince bude frekvence, na ní byly nasazeny velkokapacitní autobusy (Solaris Urbino 15, Solaris Urbino 18) . Další dny se na lince 19 objevovaly výhradně "krátké" dvanáctimetrové autobusy (Karosa Citybus, ..) . Jak jste si mohly všimnout, linka 12 jezdila i ulicemi, ve kterých nejsou troleje . Například se tak díky lince 12 vrátily trolejbusy na náměstí Republiky . Proto byly na linku 12 nasazeny výhradně trolejbusy s dieselgaregátem . Ještě zmíním

    Linkové vedení autobusů po dobu rekonstrukce Americké :

    20 - vedena odklonem Bílá hora - náměstí Republiky - Kopeckého sady - Husova, opačný směr Tylova - Klatovská - náměstí Republiky

    33 - vedena odklonem Košutka - náměstí Republiky - Kopeckého sady - Husova, opačný směr Tylova - Klatovská - náměstí Republiky

    39 - vedena obousměrně odklonem Košutka - Otýlie Beníškové - náměstí Republiky - Kopeckého sady (resp. Muzeum)

    40 - vedena odklonem z náměstí Republiky Zbrojnickou, Pražskou a Anglickým nábřežím zpět na náměstí Republiky

    Spoje linek 20 a 33, které by byly ukončené u Muzea se otáčely po trase linky 40 . Autobusy zatahující do vozovny končily v zastávce Kopeckého sady (u finančího úřadu ve Františkánské ulici) .

    Bylo zvažováno více objízdných tras včetně například zatrolejování ulice U Trati nebo Kopeckých sadů, ale od nich se nakonec upustilo. I když je důležité zmínit, že v roce 2010 (2 roky po rekonstrukci) se s výstavbou trolejbusové trati v ulici U Trati skutečně začalo.

    První den rekonstrukce Americké se tvořily "nekonečné" kolony v ulici Smetanovy sady (kolem Muzea) na Anglickém nábřeží a částečně i na Americké u Wilsonova mostu . Po několika dnech si však již motoristé na nové dopravní omezení zvykli a provoz se vrátil "do normálu." Také cestující, kteří první dny tápali na ověšených označnících se po několika dnech "naučili" nové linkové vedení . Ještě musím zmínit ,že první den jsme na hlavních přestupních uzlech (Muzeum, .. ) mohli vídat dispečery PMDP, kteří radili zmateným cestujícím .

    Škoda 15 TrM ev.č. 476 zatáčí k zastávce Muzeum. - 21.4.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 499 zatáčí k zastávce Muzeum. - 21.4.2008   Škoda 21 Tr ACI ev.č. 491 v Goethově ulici.  - 21.4.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 504 opustila zastávku Muzeum. - 21.4.2008   Škoda 24 Tr ev.č. 508 přijíždí do zastávky Muzeum. - 21.4.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 509 v koloně míří k zastávce Muzeum. - 21.4.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 484 v zastávce Muzeum.  - 21.4.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 493 opouští zastávku Muzeum. - 21.4.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 493 opouští zastávku Muzeum. - 21.4.2008  Solaris URBINO 15 ev.č. 509 míří k zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká . - 21.4.2008  Solaris URBINO 15 ev.č. 504 vyjíždí ze zastávky Muzeum. - 21.4.2008  Solaris URBINO 15 ev.č. 504 na Wilsonově mostě (všimněte si, že na trolejovém vedení již není přímá trolej na Americkou) . - 21.4.2008  Solaris URBINO 15 ev.č. 484 na Americké . - 21.4.2008 Solaris URBINO 15 ev.č. 484 na Anglickém nábřeží  . - 21.4.2008  Solaris URBINO 15 ev.č. 484 na Anglickém nábřeží  . - 21.4.2008  Solaris URBINO 18 ev.č. 515 v zastávce Muzeum . - 21.4.2008 Rekonstrukce Americké změnila i trasu TESCOBUSu . Zde projíždí Františkánskou ulicí . - 21.4.2008 Stavební práce v první den rekonstrukce Americké . - 21.4.2008  Kolony aut u zastávky Muzeum v první den rekonstrukce Americké . - 21.4.2008   Ověšené zastávkové označníky v zastávce Muzeum . - 21.4.2008  Pohled na část uzavřené Americké . V pozadí zastávka Muzeum a kolony na Anglickém nábřeží. - 21.4.2008   První vytrhané dlažební kostky z Americké . - 21.4.2008  Pohled na zábrany u Americké . - 21.4.2008   Pohled na Americkou z Prokopovy ulice . - 21.4.2008

    nahoru

    Částečné nahrazení trolejbusů autobusy

    O víkendu 19. - 20.4.2008 probíhalo první z mnoha nahrazení trolejbusů autobusy z důvodu rekonstrukce Americké . Nahrazení se dotklo pouze některých linek jedoucích přes Americkou . Na linkách 12 a 13 byly totiž nasazeny trolejbusy s dieselagregátem (především Škoda 24 Tr) . Na zbývajících linkách přes Americkou (10, 11, 16) se objevovaly autobusy . Nejčastěji se jednalo o "historické" Karosy B 731 a B 732 (např. i 381, 387, ...) a na garantovaných nízkopodlažních spojích byly nasazeny Škody 21 ab nebo Karosy Citybus . Důvodem této výluky bylo částečné "odtrolejování" Americké v úseku křižovatka Americká - Prokopova - Goethova a Americká - Anglické nábřeží, aby v tomto úseku mohly již v pondělí 21.4.2008 začít stavební práce. V rámci příprav na rekonstrukci Americké byly také přidány troleje na křižovatkách u Západočeského muzea (křiž. ulic Anglické nábřeží a Kopeckého sady) a u Wilsonova mostu (Americká x Anglické nábr.), aby mohly trolejbusy na těchto křižovatkách jezdit v požadovaných směrech (z Americké od nádraží k Muzeu).

    Škoda 24 Tr ev.č. 498 zachycena v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká při stahování klacků .- 19.4.2008 Karosa B 732 ev.č. 425 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká na lince 16.- 19.4.2008 Karosy B 731 ev.č. 387 a 404 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká.- 19.4.2008   Karosa B 731 ev.č. 381 v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká jako 11X.- 19.4.2008

    nahoru

    Fotky před zahájením rekonstrukce

    Fotky níže vám přiblíží Americkou třídu před rekonstrukcí v roce 2008 . Stav Americké před rekonstrukcí nebyl zrovna nejšťastnější - povrch tvořený z dlažebních kostek, výmoly a "propadliny", všude možně parkující auta, nejsložitější trolejová křižovatka v Plzni, ... .Přesto byl provoz na Americké i ve špičkách celkem plynulý . A to se zde ve špičce o trolejbusy nebylo nouze, přibližně každou minutu projel trolejbus. Přes Americkou denně projede cca 1300 trolejbusů. Na horní části Americké se nacházely zastávky Mrakodrap a U Práce, Americká . Zastávka U Práce, Americká byla pouze ve směru Mrakodrap . Ve směru CAN / Bory zastávku nahrazovala zastávka U Práce, Tylova . Ta se nacházela až za křižovatkou s Klatovskou . Označníky obou zastávek byly "přeplněné" čísly linek . Linkové vedení před rekonstrukcí Americké třídy naleznete výše .

    Škody 14 TrM ev.č. 446 a 453 na Americké . - 6.3.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 430 na Americké u křižovatky Americká - Prokopova - Goethova . - 6.3.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 482 na Americké. - 6.3.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 475 na Americké . - 6.3.2008 Škoda 14 TrM ev.č. 435 na Americké. - 6.3.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 495 na Americké. - 6.3.2008  Škoda 15 Tr ev.č. 465 na Americké. - 6.3.2008   Škoda 24 Tr ev.č. 508 najíždějící na linku 16 vjíždí na Americkou. - 6.3.2008 Škoda 15 TrM ev.č. 469 na Americké. - 6.3.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 459 na Americké. - 6.3.2008 Škoda 21 Tr ACI ev.č. 483 v zastávce Mrakodrap. - 20.3.2008  Škoda 21 Tr ACI ev.č. 489 v zastávce Mrakodrap. - 6.3.2008  Škoda 14 TrM ev.č. 448 v zastávce Mrakodrap. - 20.3.2008  Škoda 24 Tr ev.č. 507 zatáčí z Americké do Prokopovy. - 6.3.2008  Pohled na ověšený označník zastávky Mrakodrap. - 6.3.2008 Pohled na trolejové křížení nad křižovatkou Americká - Prokopova - Goethova . - 6.3.2008

    nahoru

    Zpět do rubriky Tratě

    Zpět do rubriky Aktuálně