Zpět na úvodní stranu sekce Další provozy

Jihlava

Popis :

Jihlava je krajským městem kraje Vysočina . Počet obyvatel činí přibližně 51 tisíc. Město se rozkládá po obou stranách stejnojmenné řeky Jihlavy.

Jihlava, jako osada existovala již ve 12.stoletím .S nálezem stříbra se osada přesunula na z levého na pravý břeh řeky Jihlavy . Nejvíce se stříbro těžilo v 13. a 14.století . Velký rozkvět města je datován na přelomu 16. a 17.století, kdy se město po mohutných požárech začalo rekonstruovat . Další rozvoj potkal město v 18.a 19. století, když se stalo druhým největším producentem sukna v habsburské monarchii . Rozvíjel se i průmysl . V současnosti je Jihlava střediskem strojírenského, textilního a potravinářského průmyslu .

Historické jádro Jihlavy bylo v roce 1982 vyhlášeno městskou památkovou rezervací . V Jihlavě z památek nalezneme např. kostelík sv. Jana Křtitele, Bránu Matky Boží či historické opevnění . Ze známých výrobků z Jihlavy jmenuji alespoň pivo Ježek.

V Jihlavě, se podobně jako v dalších městech objevovaly tramvaje . Tramvaj poprvé do jihlavských ulic vyjela v roce 1909 . První trať propojovala jihlavské nádraží se vzdáleným centrem města . Zajímavostí byl rozchod této tramvajové tratě, která byla úzkorozchodná ( 1000 mm ) . Tato trať se nikdy nedočkala rozšíření v podobě dalších odboček . Po druhé světové válce, konkrétně v roce 1948 vyjely tramvaje naposledy . Od roku 1948 je nahradily trolejbusy . První trolejbusová trasa byla téměř shodná s bývalou tramvajovou tratí . Postupně se trolejbusová síť rozšiřovala o další úseky, jako např. městský okruh či novou vozovnu v Brtnické ulici, kerá slouží dodnes. Poslední rozšíření jihlavské trolejbusové sítě proběhlo v roce 2000, kdy byly troleje nataženy až na sídliště Horní Kosov .

Dopravní podnik města Jihlavy ( DPMJ ) v současnosti provozuje 33 trolejbusů . Na to, jak je zdejší trolejbusový vozový park malý, je celkem pestrý, posuďte sami . 5 vozů typu 14 Tr ( 37, 38, 56, 59, 60 ) , 9 trolejbusů typu 21 Tr ( 48 – 50, 52 – 55, 58, 61 ), 6 vozů typu 24 Tr ( 62 – 67 ) a 13 vozů typu Škoda 26 Tr ( 68 – 80 ) . Vozů 14 Tr postupně ubývá, naopak 26 Tr jsou postupně dodávány nové . Více o dodávkách Škod 26 Tr pro Jihlavu naleznete ZDE . Autobusů je v Jihlavě provozováno celkem 28 ( 6-krát Karosa B 732, 2 kusy B 932, 6 vozů B 952 a 14 vozů Iveco CITELIS ) . Unifikovaný jihlavský nátěr je krémovo - červeno – šedý. I v tomto městě se objevují CVR. Odhadem je nalezneme, tak na čtvrtině vozového parku .

Jihlavská MHD má dvě zvláštnosti . První z nich je ta, že naprostá většina zastávek MHD v Jihlavě je na znamení . Další je označování trolejbusových linek písmeny . Díky reflexnímu označení linky na 14 Tr, je již zdálky vidět, co zrovna přijíždí za linku . Oproti tomuto značení má BUSE systém na novějších vozech přeci jen horší čitelnost . Ještě přidám takovou kuriozitku . Pakliže se dobře podíváte zdejší cedule na čelech 14 Tr, tak narazíte na trochu "opožděný" nápis Nádraží ČSD ( viz. foto ) .

V Jihlavě potkáme autobusy na 8 linkách, trolejbusy na 5 linkách . Jak jsem již psal trolejbusové linky, jsou narozdíl od autobusových, označeny písmeny (A - Dopravní podnik - Hlavní nádraží ČD ; B - Hlavní nádraží ČD - Hlavní nádraží ČD ; BI Hlavní nádraží ČD - Hlavní nádraží ČD ; C - Horní Kosov – Březinova a E - Motorpal - Dopravní podnik ) . Linky B a BI jsou linky okružní . Linky B a BI jedou po stejné trase . Rozdíl je v tom ,že linka B jede ve směru hodinových ručiček, linka BI naopak proti směru hodinových ručiček . Všechny trolejbusové linky v Jihlavě se sjíždí na Masarykovo náměstí .Toto náměstí je mimochodem jedno z největších ve střední Evropě, jedinou jeho chybičkou je obchodní dům Prior, který na tomto náměstí stojí .

I když je jihlavský provoz poměrně malý, je vskutku pestrý, jak dokazují i následující fotografie z prázdninového provozu z roku 2009 .

Fotogalerie ( 11.8.2009 ) :

Škoda 24 Tr ev.č. 62 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 37 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 52 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 44 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 odpočívá před nádražím spolu s 42 a 44. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 37 vjíždí do zastávky Hotel Jihlava. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 59 opouští zastávku Hotel Jihlava. - 11.8.2009 Pohled na jihlavský označník. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 63 v nástupní zastávce smyčky Hotel Jihlava. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 43 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Pohled na jihlavské jízdní řády. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 50 v zastávce Masarykovo náměstí horní. - 11.8.2009 Míjení Škod 14 Tr ev.č. 42 a 43 ve Znojemské ulici. - 11.8.2009  Škoda 14 Tr ev.č. 41 v Znojemské ulici. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 41 opouští Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Pohled na uchycení trolejí na Masarykově náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 44 vyjíždí ze zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009  Škoda 24 Tr ev.č. 62 v zastávce Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009  CITELIS ev.č. 202 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 42 vjíždí do zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 50 vyjíždí ze zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 spolu s 24 Tr ev.č. 63 v zastávce Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Karosa B 952E ev.č. 337 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 62 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 59 vjíždí do zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 213 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 212 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 43 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 208 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 48 vjíždí do zastávky Masarykovo náměstí dolní. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 66 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Karosa B 732 ev.č. 328 na Masarykovo náměstí. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 43 v zastávce Masarykovo náměstí horní. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 55 přijíždí na smyčku Dopravní podnik. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 48 v zastávce Dopravní podnik. - 11.8.2009 CITELIS ev.č. 214 vyjíždí z vozovny. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 46 v zastávce Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 46 brzdí do zastávky Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 52 stoupá k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 26 Tr ev.č. 68 stoupá k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 59 v zastávce Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 59 klesá k zastávce Jiřího z Poděbrad. - 11.8.2009  Škoda 21 Tr ev.č. 55 v Havlíčkově ulici. - 11.8.2009 Škoda 21 Tr ev.č. 49 v zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 24 Tr ev.č. 66 míří k zastávce Na Vyhlídce. - 11.8.2009 Škoda 14 Tr ev.č. 46 opustila zastávku Na Vyhlídce. - 11.8.2009  Škoda 21 Tr ev.č. 55 v Havlíčkově ulici. - 11.8.2009  Škoda 21 Tr ev.č. 48 v zajetí zeleně u nádraží. - 11.8.2009

Zpět do České republiky