Zpět na úvodní stranu sekce Další provozy

České Budějovice

České Budějovice jsou správní, průmyslovou a kulturní metropolí jižních Čech. Počet obyvatel je přibližně 96 000. Město leží na soutoku řek Vltavy a Malše v Českobudějovické pánvi.

České Budějovice založil Přemysl Otakar II. v roce 1265. V době husitských válek město upadalo. K většímu rozvoji města došlo až v 16.století díky těžbě stříbra či příjmům z vaření piva. Další rozkvět pro město znamenala stavba koněspřežné železnice kolem roku 1825 v trase České Budějovice – Linec, především za účelem obchodu se solí. Ve 20.století do Českých Budějovic přesídlily úřady spravující kraj z Písku a Tábora. Z Českých Budějovic se tak začalo stávat nejen významné centrum kraje, ale třeba i významná železniční křižovatka.

V současnosti České Budějovice a jeho okolí oplývají mnoha historickými památkami, za kterými přijíždí mnoho turistů, například ze sousedního Rakouska. Nejvíce památek nalezneme v historické městské památkové rezervaci v centru města. Jedná se například o Piaristické náměstí, přilehlý dominikánský klášter s kostelem Obětování Panny Marie, Náměstí Přemysla Otakara II. se Samsonovou kašnou a radnicí či Černou věž. Mimo památek se ve městě daří i průmyslu. Ze známých firem zde nalezneme např. Koh-i-noor Hardtmuth, Madetu či pivovary Budějovický Budvar a Budějovický měšťanský pivovar.

Historie MHD v Českých Budějovicích je vcelku zajímavá. Posuďte sami. Vznik MHD v tomto městě se datuje v roce 1909, kdy byly vybudovány tramvajové tratě od nádraží na předměstí. Protože, byly zamítnuta žádost o stavbu tramvajové tratě k hřbitovu, byla vybudována první trolejbusová linka. V provozu byly pouze dva trolejbusy. Tato linka, však začátkem první světové války, zanikla. Ve druhé světové válce, kdy byla bombardováním poškozena elektrická dráha, se rozhodlo o nahrazení tramvají trolejbusy. Trolejbusy se tak v roce 1948 objevují v Českých Budějovicích podruhé. Tento provoz spojoval centrum města s předměstími Čtyři Dvory, Rožnov, Suché Vrbné a Rudolfov. Trolejbusy se také vrátily na trať ke hřbitovu. V době největšího rozkvětu tohoto provozu bylo provozováno 43 trolejbusů. I nyní však byl trolejbusový provoz zrušen. Stalo se tak v roce 1971. Od té doby zajišťovaly dopravu pouze autobusy. V 80.letech, v souvislosti s ropnou krizí, se o trolejbusech opět začalo uvažovat. V jednání byl dokonce i projekt trolejbusové trati z Českých Budějovic, k jaderné elektrárně Temelín. Ten však nakonec nebyl realizován. Opět, však byla vybudována trolejová síť ve městě České Budějovice. Stalo se tak v roce 1991. Od té doby trolejbusy v Českých Budějovicích vydržely dodnes. Posledním rozšířením trolejbusové sítě bylo zatrolejování ulic Milady Horákové a Evžena Rošického. Tato trať je v provozu od 1.4.2012.

Fotogalerie (16.7.2009):

Při první návštěvě v roce 2009 je stav vozového parku následující: 56 vozů - z toho 37 vozů typu 15 Tr(M) (01, 02, 06, 09, 16 – 42, 48 – 57) , 2 sólo trolejbusy Škoda 21 Tr (46, 47) a 17 vozů 25 Tr (ev.č. 58 – 74). Vozy Škoda 21 Tr do provozu nezasahují. O zkoušení trolejbusů 25 Tr pro České Budějovice v plzeňských ulicích naleznete více informací na této stránce. DPMČB se může pochlubit i historickým trolejbusem 9 Tr# 12. Tento vůz jezdil původně v Plzni pod ev.č. 339. Autobusy jsou zastoupeny v Českých Budějovicích vozy Karosa (B 731, B 732 a B 931) v počtu 18 kusů, dále 18 kloubových Karos B 741 a B 941, 22 nízkopodlažních autobusů Renault CITYBUS, 17 vozů Irisbus CITELIS, 6 vozů Solaris URBINO a nakonec 2 nové autobusy Irisbus Crossway LE. Celkem se tedy jedná o 83 autobusů. Městský nátěr vozů je bílý, velice často jsou zde totiž prostředky MHD využívány pro celovozové reklamy. Každý všední den vyjíždí do města 38 trolejbusů a 61 autobusů na 6 trolejbusových a 13 autobusových linek. Trolejbusové linky jsou: 2 - Rožnov – Borek; 3 - Máj, Antonína Barcala – Nádraží; 9 České Vrbné - Suché Vrbné; 14 Papírenská - Vltava; 17 Máj, Antonína Barcala – Nádraží a 50 Máj, Antonína Barcala - Náměstí Bratří Čapků. Téměř všechny trolejbusové linky se sjíždí ve stanici Nádraží a také u Senovážného náměstí.

Solaris URBINO 15 ev.č. 155 zatáčí k nádraží. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 25 čeká na odbočení k nádraží. -  16.7.2009 Irisbus CITELIS ev.č. 157 zatáčí k nádraží. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 61 v Průmyslové ulici. -  16.7.2009 Karosa CITYBUS ev.č. 212 v Průmyslové ulici. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 57 odjíždí od nádraží. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 64 v Průmyslové ulici. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr  ev.č. 40 v Průmyslové ulici. -  16.7.2009 Rakev ev.č. 163 v Novohradské ulici:-). -  16.7.2009 Irisbus Citelis ev.č. 161 v Novohradské ulici. -  16.7.2009 Citelis ev.č. 169 v Novohradské ulici. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 34 v Novohradské ulici. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 17 na Žižkovo třídě. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 56 na Žižkově třídě. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 72 opouští Senovážné náměstí. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 28 na Senovážném náměstí. -  16.7.2009  Škoda 25 Tr ev.č. 65 v zastávce Senovážné náměstí - DK. (všimněte si BUSE panelu před kloubem). -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 68 na mostě přes řeku Malše. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 25 opouští zastávku U Soudu. -  16.7.2009 Pohled na budějovické jízdní řády (všimněte si, že jsou zde uvedené prázdninové i neprázdninové JŘ). -  16.7.2009 Karosa CITYBUS ev.č. 212 opouští zastávku U Soudu. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 40 opouští zastávku U Soudu. -  16.7.2009 Pohled na jízdenkový automat v zastávce U Soudu. -  16.7.2009 Pohled na trojboký označník zastávky U Soudu. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 65 přijíždí do zastávky U Soudu. -  16.7.2009 Pohled na jedninečný způsob uchycení trolejí na Pražské třídě. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 66 v zastávce Nemanice. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 52 najíždějící na linku 2 na Pražské třídě. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 25 v zastávce Nemanice. -  16.7.2009 Škody 15 Tr ev.č. 25 a 52 v zastávce Nemanice. -  16.7.2009 Pohled na českobudějovický označník  (tento typ je používán na zastávkách pouze s několika linkami). -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 17 na Pražské třídě (všimněte si zajímavého uchycení trolejí). -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 25 na Pražské třídě. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 40 v zastávce Okružní - rozcestí. -  16.7.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 17 v zastávce Hřbitov. -  16.7.2009  Škoda 25 Tr ev.č. 68 v zastávce Hřbitov. -  16.7.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 49 jako šejdr vyjíždějící z vozovny v  Horní ulici. (Horní ulice je spojnicí mezi vozovnou a Pražskou třídou.)  -  16.7.2009  Pohled na křížení trolejí na Pražské třídě. -  16.7.2009 Šejdrová Škoda 15 Tr ev.č. 38 opouští zastávku Družba - IGY. -  16.7.2009 Karosa CITYBUS ev.č. 204 přijíždí k zastávce Družba - IGY. -  16.7.2009 Škoda 15 ev.č. 39 přijíždí k zastávce Družba - IGY. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 65 u nákupního centra IGY. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 57 na Pražské třídě. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 34 míří k zastávce Nákupní centrum Géčko. -  16.7.2009 Pohled na křížení trolejí u konečné Vltava. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 41 přijíždí na výstupní stanici Vltava. -  16.7.2009 Škody 15 Tr ev.č. 41 a 56 na konečné Vltava. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 48 přijíždí do zastávky Vltava. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 64 přijíždí do zastávky Vltava. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 28 v zastávce U Zelené ratolesti. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 64 v zastávce Nádraží. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 38 ve výstupní zastávce Nádraží. -  16.7.2009  Škoda 15 Tr ev.č. 48 na lince 9 směr České Vrbné. -  16.7.2009      Škoda 15 Tr ev.č. 18 v Průmyslové ulici. -  16.7.2009  Škoda 25 Tr ev.č. 69 přijíždí do zastávky  Žižkova - VŠERS. -  16.7.2009  Škoda 15 TrM ev.č. 56 přijíždí do zastávky  Žižkova - VŠERS. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 21 míří na Žižkovu třídu. -  16.7.2009 Irisbus Citelis ev.č. 161 v Novohradské ulici. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 23 v Průmyslové ulici. -  16.7.2009 TescoBUS ev.č. 268 zatočil do Průmyslové ulice. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 49 zatáčí do Průmyslové ulice. -  16.7.2009 Citelis ev.č. 163 v Průmyslové ulici. -  16.7.2009 Škoda 15 Tr ev.č. 40 v Průmyslové ulici na lince 2. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 64 opustila zastávku Nádraží. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 57 ve výstupní zastávce Nádraží. -  16.7.2009 Škoda 25 Tr ev.č. 71 ve výstupní zastávce Nádraží. -  16.7.2009 Škoda 15 TrM ev.č. 57 spolu s 71 ve výstupní zastávce Nádraží blízko nového autobusového nádraží. -  16.7.2009 Pohled na část trolejbusové vozovny. Všimněte si obou budějovických solo trolejbusů (21 Tr) odstavených ve vozovně. -  16.7.2009

Fotogalerie (24.11.2013):

Další návštěva nám přibližuje České Budějovice v listopadu 2013, tedy více než 4 roky od první návštěvy. A co vše se za tu dobu změnilo? Podívejme se nejprve na vozový park. Kloubových trolejbusů 15 Tr(M) ubývá, nyní se počet vozů zastavil na 27 (02, 06, 09, 17, 18, 20, 21, 26 - 28, 30 - 34, 36, 39, 48 - 57). Naopak se zvýšil počet trolejbusů 25 Tr (celkem 31 vozů ev.č. 58 - 88). Horkou novinkou je dvojice trolejbusů 27 Tr (#89, 90), která se do provozu zařazuje v listopadu a prosinci 2013. O zkoušení 27 Tr v Plzni informujeme ZDE. Trolejbusy 27 Tr jsou opatřeny novým českobudějovickým městským nátěrem. Ten už není bílý, ale červený. U autobusů dochází také k postupně obměně vozového parku. Staré Karosy B 731/B 732 nalezneme už v provozu jen dvě (ev.č. 269, 273). Kloubovou variantu B 741 zastupuje už jen vůz 127. Do provozu zasahují také Karosy B 931 a B 941. Po třech vozech jsou na jihu Čech zastoupeny autobusy typu Solaris v 12-metrové a 15-metrové verzi. Nejvíce autobusů provozovaných v Českých Budějovicích pochází od Irisbusu (Citybus, Citelis 12 a 18, Crossway a nově Arway). O víkendu je provoz zajišťován především nízkopodlažními vozy a to jak u autobusů, tak trolejbusů.

Od 19. do 24.11.2013 je do Českých Budějovic zapůjčen z rakouského Salzburgu trolejbus Solaris Trollino 18 AC MetroStyle. Konkrétně je zapůjčen nejnovější vůz, ev.č. 330. Trolejbus slouží v Českých Budějovicích jako předváděcí vozidlo. Prezentaci zajistila společnost Cegelec Praha ve spolupráci s dopravními podniky. Zajímavostí je, že v době prezentace salzburgského trolejbusu s výzbrojí Cegelec vyjíždí do provozu s cestujícími první nově dodaný škodovácký trolejbus 27 Tr, od stejného výrobce karoserie - Solarisu. Nové rakouské trolejbusy jsou špičkově vybavené: kamerový systém, klimatizace stanoviště řidiče i salonu pro cestující, pomocný dieselagregát. V Českých Budějovicích budí zapůjčený trolejbus právem vysokou pozornost. Už jen tzv. MetroStylem, který by měl připomínat design tramvaje. Tomu napomáhá protáhlé přední čelo či kryty kol na druhé a třetí nápravě. Nezvyklé je také osazení dlouhého informačního panelu i na zadní čelo. Vůz je na trolejbusové linky nasazován od 20. do 24.11. (20. 11. na linku 3, 21. 11. na 9, 22. 11. na 5, 23. 11. na 3 a v neděli 24. 11. na linku 2). Trolejbus není vybaven českobudějovickými označovači jízdenek a přeprava v něm je tak bezplatná. V interiéru trolejbusu dohlíži na bezproblémový provoz trolejbusu zástupci jak salzburgského, tak českobudějovického DP. Provoz trolejbusu Solaris Trollino 18 AC MetroStyle v poslední den působení v Českých Budějovicích, v neděli 24.11. důkladně zachycuje i fotogalerie pod článkem.

Změny se za posledních několik let odehrály i v trolejbusové síti a linkovém vedení. Největší změna proběhla 12.6.2011. Linkové vedení bylo zjednodušeno, zavedly se páteřní linky s krátkými intervaly. Každá páteřní linka má svoji barvu a na začátku změn i marketingový slogan (př. Trojkou každou chvilku). Tyto linky byly posíleny na úkor méně vytížených. Na většině linek byly sjednoceny intervaly. Linky trolejbusů jsou po změně tyto: 2 (Borek, Točna - Náměstí Bratří Čapků), 3 (Nádraží - Máj Antonína Barcala), 5 (Máj Antonína Barcala - Rožnov točna), 9 (České Vrbné - Suché Vrbné). Další změny přichází s otevřením nové trolejbusové tratě na sídlišti Máj, v ulicích Milady Horákové a Evžena Rošického. Od otevření 1.4.2013 tudy byla vedena polookružně linka 1 Nádraží - Máj, Milady Horákové (linka převedená z autobusů na trolejbusy). Od 2.9.2013 je linkové vedení ve finální podobě: 1 (Nádraží - Máj, Milady Horákové), 2 (Borek, Točna - Náměstí Bratří Čapků), 3 (Nádraží - Máj Antonína Barcala), 5 (Máj Antonína Barcala - Rožnov točna), 8 (Máj Antonína Barcala - Nemanice) a 9 (České Vrbné - Suché Vrbné). Zajímavostí je, že na linky obsluhující nově vybudovanou trolejbusovou trať jsou přednostěny vypraveny trolejbusy 25 Tr opatřené celovozovou reklamou na ROP Jihozápad (z jehož fondů byla financována i trolejbusová trať). Případné další změny v linkovém vedení přijdou nejspíše až s vybudováním další trolejbusové trati v souladu s Generelem městské dopravy v Českých Budějovicích pro období 2010 - 2020.

Škoda 25 Tr ev.č. 75 na Senovážném náměstí. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 75 na Senovážném náměstí. - 24.11.2013 Jeden z nových autobusů, Irisbus Citelis ev.č. 236, přijíždí do zastávky Senovážné nám. - DK. - 24.11.2013 Irisbus Citelis ev.č. 242 je v provozu jen několik měsíců. - 24.11.2013 Trolejbus typu 25 Tr opatřený celovozovou reklamou. Typický pohled pro České Budějovice. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 AC Metrostyle zapůjčený ze Salzburgu ve výstupní zastávce Papírenská točna. - 24.11.2013 V našich končinách je nezvyklé, že je trolejbus vybaven dlouhým informačním panelem i na zadním čele. - 24.11.2013 Pohled zboku na Solaris Trollino 18 AC Metrostyle. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 na točně Papírenská. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 AC Metrostyle odpočívá na obratišti Nemanice. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 AC Metrostyle odpočívá na obratišti Nemanice. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 AC Metrostyle obsluhuje zastávku Papírenská. - 24.11.2013 Na točně Papírenská odpočívá Solaris Trollino 18 Metrostyle ze Salzburgu. - 24.11.2013 Salzburgský Solaris Trollino 18. - 24.11.2013 Pohled na stanoviště řidiče. - 24.11.2013 Pohled odpředu do interiéru. - 24.11.2013 Trolejbus je u dveří opatřen odpadkovými koši. - 24.11.2013 Prostor pro kočárky je umístěn hned vpravo od dveří. - 24.11.2013 Na tomto snímku si všimněte salzburgských označovačů jízdenek a zajímavého osvětlení u podlahy. - 24.11.2013 Interiér v Solarisu Trollino 18. - 24.11.2013 Pohled odzadu do interiéru. - 24.11.2013 Plošina u zadních dveří je věnována kočárkům, vozíčkářům, ale i cyklistům, případně lyžařům. - 24.11.2013 Informační panel nalezneme i na střeše vozidla. - 24.11.2013 Kola na prostřední a zadní nápravě jsou opatřena kryty. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 Metrostyle pózuje na obratišti Nemanice. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 Metrostyle pózuje na obratišti Nemanice. - 24.11.2013 Mnoho označníků v Českých Budějovicích je vybaveno displejem informujícím o nejbližších spojích. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 73 čeká na odbočení na Pražské třídě. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 v zastávce Družba - IGY. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 79 na lince 8 projíždí po Pražské třídě. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 79 na lince 8 projíždí po Pražské třídě. - 24.11.2013 Salzburgský Solaris Trollino 18 v zastávce Budvar. - 24.11.2013 Zapůjčený Solaris Trollino 18 ze Salzburgu při zatáčení do ulice Boženy Němcové přejíždí přes železniční vlečku do papírny. - 24.11.2013 Solaris Trollino 18 obsluhuje zastávku Papírenská. - 24.11.2013 Vůz 71 opatřený celovozovou reklamou obsluhuje zastávku Jana Buděšínského. - 24.11.2013 Zajímavé uchycení úsekového děliče. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 75 přijíždí na rožnovskou točnu. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 75 dojela do výstupní zastávky Rožnov - točna. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 79 na nejnovější trolejbusové trati obsluhuje zastávku M. Horákové. - 24.11.2013 Posledním rozšířením trolejbusové sítě v Českých Budějovicích je zatrolejování ulic Milady Horákové a Evžena Rosického. Nově byl trolejemi opatřen také tento kruhový objezd. - 24.11.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 17 v zastávce Jaroslava Bendy. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr #79 na lince 8 obsluhuje výchozí stanici Máj - Antonína Barcala. - 24.11.2013 Vůz 76 v nástupní zastávce Máj - Antonína Barcala. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 63 na konečné Máj. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 73 se slušivou celovozovou reklamou odpočívá na konečné Máj - Antonína Barcala. - 24.11.2013 Na točně Máj se setkaly vozy 63 a 73. - 24.11.2013 Irisbus Crossway #233 opatřený až moc tmavou celovozovou reklamou odpočívá na točně Máj. - 24.11.2013 „Teheránec“ ev.č. 27 přijel do výstupní stanice Máj - Antonína Barcala. - 24.11.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 27 odpočívá na obratišti Máj. - 24.11.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 27 odpočívá na obratišti Máj. - 24.11.2013 Škoda 25 Tr ev.č. 67 ve výstupní stanici Máj. - 24.11.2013 Vůz 81 přjel do konečné stanice Máj - Antonína Barcala. - 24.11.2013 Zajímavé sedačky v trolejbusu číslo 27. - 24.11.2013 Označení prostoru pro vozíčkáře a kočárky. - 24.11.2013 Škoda 15 Tr ev.č. 27 opatřená retronátěrem zachycena ve výstupní zastávce Nádraží. - 24.11.2013 Jeden ze starších autobusů, Citybus #219, zastavuje u hlavního nádraží. - 24.11.2013

Zpět do České republiky