České Budějovice jsou správní, průmyslovou a kulturní metropolí jižních Čech. Počet obyvatel je přibližně 96 000. Město leží na soutoku řek Vltavy a Malše v Českobudějovické pánvi.
České Budějovice založil Přemysl Otakar II. v roce 1265. V době husitských válek město upadalo. K většímu rozvoji města došlo až v 16.století díky těžbě stříbra či příjmům z vaření piva. Další rozkvět pro město znamenala stavba koněspřežné železnice kolem roku 1825 v trase České Budějovice – Linec, především za účelem obchodu se solí. Ve 20.století do Českých Budějovic přesídlily úřady spravující kraj z Písku a Tábora. Z Českých Budějovic se tak začalo stávat nejen významné centrum kraje, ale třeba i významná železniční křižovatka.
V současnosti České Budějovice a jeho okolí oplývají mnoha historickými památkami, za kterými přijíždí mnoho turistů, například ze sousedního Rakouska. Nejvíce památek nalezneme v historické městské památkové rezervaci v centru města. Jedná se například o Piaristické náměstí, přilehlý dominikánský klášter s kostelem Obětování Panny Marie, Náměstí Přemysla Otakara II. se Samsonovou kašnou a radnicí či Černou věž. Mimo památek se ve městě daří i průmyslu. Ze známých firem zde nalezneme např. Koh-i-noor Hardtmuth, Madetu či pivovary Budějovický Budvar a Budějovický měšťanský pivovar.
Historie MHD v Českých Budějovicích je vcelku zajímavá. Posuďte sami. Vznik MHD v tomto městě se datuje v roce 1909, kdy byly vybudovány tramvajové tratě od nádraží na předměstí. Protože, byly zamítnuta žádost o stavbu tramvajové tratě k hřbitovu, byla vybudována první trolejbusová linka. V provozu byly pouze dva trolejbusy. Tato linka, však začátkem první světové války, zanikla. Ve druhé světové válce, kdy byla bombardováním poškozena elektrická dráha, se rozhodlo o nahrazení tramvají trolejbusy. Trolejbusy se tak v roce 1948 objevují v Českých Budějovicích podruhé. Tento provoz spojoval centrum města s předměstími Čtyři Dvory, Rožnov, Suché Vrbné a Rudolfov. Trolejbusy se také vrátily na trať ke hřbitovu. V době největšího rozkvětu tohoto provozu bylo provozováno 43 trolejbusů. I nyní však byl trolejbusový provoz zrušen. Stalo se tak v roce 1971. Od té doby zajišťovaly dopravu pouze autobusy. V 80.letech, v souvislosti s ropnou krizí, se o trolejbusech opět začalo uvažovat. V jednání byl dokonce i projekt trolejbusové trati z Českých Budějovic, k jaderné elektrárně Temelín. Ten však nakonec nebyl realizován. Opět, však byla vybudována trolejová síť ve městě České Budějovice. Stalo se tak v roce 1991. Od té doby trolejbusy v Českých Budějovicích vydržely dodnes. Posledním rozšířením trolejbusové sítě bylo zatrolejování ulic Milady Horákové a Evžena Rošického. Tato trať je v provozu od 1.4.2012.
Při první návštěvě v roce 2009 je stav vozového parku následující: 56 vozů - z toho 37 vozů typu 15 Tr(M) (01, 02, 06, 09, 16 – 42, 48 – 57) , 2 sólo trolejbusy Škoda 21 Tr (46, 47) a 17 vozů 25 Tr (ev.č. 58 – 74). Vozy Škoda 21 Tr do provozu nezasahují. O zkoušení trolejbusů 25 Tr pro České Budějovice v plzeňských ulicích naleznete více informací na této stránce. DPMČB se může pochlubit i historickým trolejbusem 9 Tr# 12. Tento vůz jezdil původně v Plzni pod ev.č. 339. Autobusy jsou zastoupeny v Českých Budějovicích vozy Karosa (B 731, B 732 a B 931) v počtu 18 kusů, dále 18 kloubových Karos B 741 a B 941, 22 nízkopodlažních autobusů Renault CITYBUS, 17 vozů Irisbus CITELIS, 6 vozů Solaris URBINO a nakonec 2 nové autobusy Irisbus Crossway LE. Celkem se tedy jedná o 83 autobusů. Městský nátěr vozů je bílý, velice často jsou zde totiž prostředky MHD využívány pro celovozové reklamy. Každý všední den vyjíždí do města 38 trolejbusů a 61 autobusů na 6 trolejbusových a 13 autobusových linek. Trolejbusové linky jsou: 2 - Rožnov – Borek; 3 - Máj, Antonína Barcala – Nádraží; 9 České Vrbné - Suché Vrbné; 14 Papírenská - Vltava; 17 Máj, Antonína Barcala – Nádraží a 50 Máj, Antonína Barcala - Náměstí Bratří Čapků. Téměř všechny trolejbusové linky se sjíždí ve stanici Nádraží a také u Senovážného náměstí.
Další návštěva nám přibližuje České Budějovice v listopadu 2013, tedy více než 4 roky od první návštěvy. A co vše se za tu dobu změnilo? Podívejme se nejprve na vozový park. Kloubových trolejbusů 15 Tr(M) ubývá, nyní se počet vozů zastavil na 27 (02, 06, 09, 17, 18, 20, 21, 26 - 28, 30 - 34, 36, 39, 48 - 57). Naopak se zvýšil počet trolejbusů 25 Tr (celkem 31 vozů ev.č. 58 - 88). Horkou novinkou je dvojice trolejbusů 27 Tr (#89, 90), která se do provozu zařazuje v listopadu a prosinci 2013. O zkoušení 27 Tr v Plzni informujeme ZDE. Trolejbusy 27 Tr jsou opatřeny novým českobudějovickým městským nátěrem. Ten už není bílý, ale červený. U autobusů dochází také k postupně obměně vozového parku. Staré Karosy B 731/B 732 nalezneme už v provozu jen dvě (ev.č. 269, 273). Kloubovou variantu B 741 zastupuje už jen vůz 127. Do provozu zasahují také Karosy B 931 a B 941. Po třech vozech jsou na jihu Čech zastoupeny autobusy typu Solaris v 12-metrové a 15-metrové verzi. Nejvíce autobusů provozovaných v Českých Budějovicích pochází od Irisbusu (Citybus, Citelis 12 a 18, Crossway a nově Arway). O víkendu je provoz zajišťován především nízkopodlažními vozy a to jak u autobusů, tak trolejbusů.
Od 19. do 24.11.2013 je do Českých Budějovic zapůjčen z rakouského Salzburgu trolejbus Solaris Trollino 18 AC MetroStyle. Konkrétně je zapůjčen nejnovější vůz, ev.č. 330. Trolejbus slouží v Českých Budějovicích jako předváděcí vozidlo. Prezentaci zajistila společnost Cegelec Praha ve spolupráci s dopravními podniky. Zajímavostí je, že v době prezentace salzburgského trolejbusu s výzbrojí Cegelec vyjíždí do provozu s cestujícími první nově dodaný škodovácký trolejbus 27 Tr, od stejného výrobce karoserie - Solarisu. Nové rakouské trolejbusy jsou špičkově vybavené: kamerový systém, klimatizace stanoviště řidiče i salonu pro cestující, pomocný dieselagregát. V Českých Budějovicích budí zapůjčený trolejbus právem vysokou pozornost. Už jen tzv. MetroStylem, který by měl připomínat design tramvaje. Tomu napomáhá protáhlé přední čelo či kryty kol na druhé a třetí nápravě. Nezvyklé je také osazení dlouhého informačního panelu i na zadní čelo. Vůz je na trolejbusové linky nasazován od 20. do 24.11. (20. 11. na linku 3, 21. 11. na 9, 22. 11. na 5, 23. 11. na 3 a v neděli 24. 11. na linku 2). Trolejbus není vybaven českobudějovickými označovači jízdenek a přeprava v něm je tak bezplatná. V interiéru trolejbusu dohlíži na bezproblémový provoz trolejbusu zástupci jak salzburgského, tak českobudějovického DP. Provoz trolejbusu Solaris Trollino 18 AC MetroStyle v poslední den působení v Českých Budějovicích, v neděli 24.11. důkladně zachycuje i fotogalerie pod článkem.
Změny se za posledních několik let odehrály i v trolejbusové síti a linkovém vedení. Největší změna proběhla 12.6.2011. Linkové vedení bylo zjednodušeno, zavedly se páteřní linky s krátkými intervaly. Každá páteřní linka má svoji barvu a na začátku změn i marketingový slogan (př. Trojkou každou chvilku). Tyto linky byly posíleny na úkor méně vytížených. Na většině linek byly sjednoceny intervaly. Linky trolejbusů jsou po změně tyto: 2 (Borek, Točna - Náměstí Bratří Čapků), 3 (Nádraží - Máj Antonína Barcala), 5 (Máj Antonína Barcala - Rožnov točna), 9 (České Vrbné - Suché Vrbné). Další změny přichází s otevřením nové trolejbusové tratě na sídlišti Máj, v ulicích Milady Horákové a Evžena Rošického. Od otevření 1.4.2013 tudy byla vedena polookružně linka 1 Nádraží - Máj, Milady Horákové (linka převedená z autobusů na trolejbusy). Od 2.9.2013 je linkové vedení ve finální podobě: 1 (Nádraží - Máj, Milady Horákové), 2 (Borek, Točna - Náměstí Bratří Čapků), 3 (Nádraží - Máj Antonína Barcala), 5 (Máj Antonína Barcala - Rožnov točna), 8 (Máj Antonína Barcala - Nemanice) a 9 (České Vrbné - Suché Vrbné). Zajímavostí je, že na linky obsluhující nově vybudovanou trolejbusovou trať jsou přednostěny vypraveny trolejbusy 25 Tr opatřené celovozovou reklamou na ROP Jihozápad (z jehož fondů byla financována i trolejbusová trať). Případné další změny v linkovém vedení přijdou nejspíše až s vybudováním další trolejbusové trati v souladu s Generelem městské dopravy v Českých Budějovicích pro období 2010 - 2020.